Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Hővédelem
Lapozás: OK   9 / 17
(#) petemazi válasza proli007 hozzászólására (») Okt 12, 2010 /
 
Az R2 éppen 100k.
Mindjárt kipróbálom 2M-vel.
(#) petemazi válasza petemazi hozzászólására (») Okt 12, 2010 /
 
2M-vel behúzáskor
2: 130mV
3: 152mV
elengedéskor
2: 120mV
3: 100mV
Ha jól számolom, most 15 fok körül van a hiszterézis. Talán 2,5M-vel már jó is lenne. Viszont kérdés, hogy diódával is így fog viselkedni? Ugye autóba lesz, és nem fogok kipattogni a dugóban tekergetni a potit, meg gyorsan kicserélni egy ellenállást..
(#) petemazi válasza petemazi hozzászólására (») Okt 12, 2010 /
 
Tinával 3M ohm-nál kb 7 fok volt a hiszterézis. Szóval majd valami 2,7-8M kell bele szerintem.
(#) proli007 válasza petemazi hozzászólására (») Okt 13, 2010 /
 
Hello!
- Nem lenne célszerűbb még is meggondolni, az osztó ellenállásainak cseréjét, ahogy javasoltam?
- A gépjárműnél, azért óvatoskodni kell. Ha a TO220 tokozású diódát használod, akkor annak katód része galvanikus kapcsolatban lesz, a testel. De mivel a kaszniban jelentős áramok is folyhatnak, és egy fok változás, csak kb. 2mV-ot jelent, könnyen összeszedhet zavarokat. Tehát minimálisan a dióda katódját szigetelni kell villamosan a testtől. Nem véletlenül használnak gépjárműnél NTC ellenállásokat, ahol a változás kb. -3,6%/°C értékű. Tehát sokkal nagyobb, így kisebbek a gondok is.
- Gépkocsiban a szigetelési ellenállással is számolni kell, a kondenzációs kicsapódás miatt.(2,7..8M..?)
üdv! proli007
(#) petemazi válasza proli007 hozzászólására (») Okt 13, 2010 /
 
A dióda árnyékolt kábellel lesz kivezetve,(illetve van) és teszek majd alá ilyen gumis szigetelőt.
Ha nem fog normálisan működni, akkor majd még alakítok rajta. Amúgy amióta kikerült a visszacsatolásból a kondenzátor, azóta nem érzékeny a zavarokra, előtte kb. azt is lejelezte prellegéssel ha a szomszéd eleresztett egy nagyobb galambot..
(#) petemazi válasza proli007 hozzászólására (») Nov 15, 2010 /
 
Szia!
Csak most sikerült berakni a kocsiba az áramkört. 3Mohm ellenállással pont jó lett a hiszterézis, ezt szerettem volna elérni. Határozottan kapcsol. Köszönöm szépen a segítséget!
(#) vagnerjazon hozzászólása Nov 16, 2010 /
 
Üdv.!
Megcsináltam az Attila86 féle hővédelmet, de 42°C-85°C helyett ha letekerem teljesen a potmétert, akkor is kell neki kb. 150°C(pontosan nem tudom, nincs hőmérőm, csak a páka hőmérsékletét változtattam, és jól hozzányomtam a diódát). Ez miért lehet? Relé nélkül csináltam, csak simán egy tranzisztor kapcsol egy ventillátort. Ja és most nézem, hogy ugyanazok a gondok is megvannak emellett, mint az előttem kérdezőnek(csak nem a relé rángat, hanem a tranzisztor kapcsolgat). Lehet, hogy nekem is csak a C1-el és az R10-zel kell kezdenem valamit?
(#) proli007 válasza vagnerjazon hozzászólására (») Nov 16, 2010 /
 
Hello!
A dióda hőegyütthatója negatív, tehát a nyitófeszültsége, kb. -2,2mV/°C feszültséggel változik, ha a hőmérséklet nő.
- Ahhoz hogy a komparátor működjön, a potiról ugyan akkora feszültségnek kell lejönni, mint amit a diódán mérsz.
- Mivel neked csak 150fokon kapcsol, ezért a poti feszültsége túl alacsony. Vagy, Te sima szilícium diódát használtál, nem egy Schottky típust. Mer annak nyitófeszültsége, 300..400mV-al magasabb. Ami kb. 100fok különbséget jelentene a 2,2mV-al.
üdv! proli007
(#) vagnerjazon válasza proli007 hozzászólására (») Nov 16, 2010 /
 
Köszönöm a választ!
Ilyet használtam, és elvileg erre van tervezve az áramkör. Akkor ez hogy lehet?
(#) proli007 válasza vagnerjazon hozzászólására (») Nov 16, 2010 /
 
Hello!
Bocs, de nem csodálkozni-tippelni kell, hanem mérni! Lehet, hogy a R2-P1-R4 feszültségosztóban nem jó értékeket használtál...
üdv! proli007
(#) vagnerjazon válasza proli007 hozzászólására (») Nov 16, 2010 /
 
Csak annyit vettem észre, hogy az elvileg 10k-s potméter a valóságban csak 8,42k-s. R2, R4, és a többi jónak tűnik. Saját nyáktervvel csináltam, már sokszor átnéztem, de megint átnézem, hátha.

Szerk.: a NYÁK jó.
(#) proli007 válasza vagnerjazon hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Hello!
A dióda feszültségét kellett volna megmérned, és a poti alsó-és felső véghelyzetében a csúszkáról lejött feszültséget (vagy csak a két végponti lábét) és esetleg a TL431 referencia feszültségét.. Abból már számítható lenne a hiba.
Egyébként ha a potit beépítve a helyén méred, akkor természetes, hogy nem kapsz 10kohm értéket, mert a mérést a környező elemek is befolyásolják..
üdv! proli007
(#) vagnerjazon válasza proli007 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Igen, most mértem, hogy az IC 3-mas lábán egyik végállásban kb. 32mV van, a másikban kb. 168mV, szóval ez nagyjából stimmel. A referenciafeszültség megvan. A dióda nyitófeszültsége 320mV körül van, melegítettem, és mire elérte a 168mV-ot, már teljesen forró volt, biztos, hogy több, mint 42°C(azt még meg lehetne fogni, de amilyen meleg lesz, azt már nem). Szóval akkor a diódával van a gond, nem?
(#) proli007 válasza vagnerjazon hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Hello!
Nem, de ez már értelmezhető valami. Cseréld ki, az R2 ellenállást egy 100kohm-ra, és az R4-et egy 4,7kohm-ra. Ekkor a poti tetején kb. 320mV, az alján kb. 100mV mérhető. Ez 220mV-változást, és -2,2mV/°C hőegyütthatóval 100°C változást jelent. Tehát a poti szabályozási tartománya, a mostani környezeti hőmérséklettől, a környezeti plusz 100fok tartományba fog esni.
üdv! proli007
(#) vagnerjazon válasza proli007 hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Nagyon köszönöm a segítséget, most hamarabb kapcsol, meg is lehet fogni(bár elég meleg, de jó így), viszont most még jobban előjött az a probléma, hogy kapcsolgat, és folyton csak akkor megy, ha már jó meleg. Ezt hogy lehet kijavítani?
(#) petemazi válasza vagnerjazon hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Szia!
Tinád van? Abban le tudnád szimulálni a változásokat. A visszacsatolásban lévő kondit kell rövidzárral helyettesíteni, és az ellenállást kell cserélgetni. Nálam 3Mohm-al lett durván 7-10 fokos hiszterézisem, és stabilan kapcsol, nem rángatja a relét.
Ha kell, akkor fel tudom rakni a tinába beírt kapcsolást, csak a dióda típusát kell kicserélned.
(#) vagnerjazon válasza petemazi hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Köszönöm szépen a választ, egyenlőre csak 1M-ot találtam, azt is csak egyet, szóval elég tág a hiszterézis, de nem rángat, és majd teszek bele 2-3M ohm-ot, ha lesz.
Köszönöm szépen a segítséget Neked és proli007-nek is!
(#) petemazi válasza vagnerjazon hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Vigyázz a dologgal, 2M ohm nagyjából 15 fokot eredményez. Nem tudom, hogy mire akarnád használni, de szerintem ez mindenhez sok.
(#) vagnerjazon válasza petemazi hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
Tápegységben figyel majd egy hűtőbordát és egy ventillátort kapcsol, ha meleg. Vigyázok, de hogyhogy 15 fokot? Nem úgy van, hogy minél nagyobb, annál kisebb a hiszterézis? Vagy félreértem valamelyiket? :hide:
(#) petemazi válasza vagnerjazon hozzászólására (») Nov 17, 2010 /
 
De, úgy van. Nem hiszem, hogy egy ventillátornak kellene 15 fok, (illetve 1M ohm-al sokkal több) hiszterézis. Annak inkább a borda hőmérsékletének szintentartása a feladata.
(#) Akashi hozzászólása Dec 5, 2010 /
 
Megépítettem én is a hővédelmet, nekem is gyorsan kapcsolgat, de most a legnagyobb problémám, hogy az R7 (470) nagyon melegszik. Én 12Voltról járatom.
Mit ronthattam el? Mitől melegszik? Cseréljem nagyobb értékre?
(#) vilmosd válasza Akashi hozzászólására (») Dec 5, 2010 /
 
Hali
Ha visszaolvasol a topikban, megtalalod a valaszt. Mar sokan leirtuk, hogy a kapcsolas hibas, es hogy lehet mukodesre birni. Egyebkent a C1 helyere kell egy 1-2 M ellenallas es mar mukodik is.
Udv Vili
(#) Akashi hozzászólása Dec 5, 2010 /
 
Köszönöm. Neked is köbzoli.

Az R7 (470ohm) kicseréltem 3,3K-ra, és a C1 helyére egy 2Mohm ellenállást. Most tökéletes. Az ellenállás se melegszik, (a stab se melegszik amiről megy.)
Köszönöm.
(#) proli007 válasza Akashi hozzászólására (») Dec 5, 2010 /
 
Hello!
A 3,3kohm, nem egészen jó választás.
- A TL minimális katódárama 0,45..1mA (ez a munkaárama v. önfogyasztása).
- A 3,3kohm által biztosított áram, (12V-2,5V)/3,3kohm=2,88mA.
- Így a TL431 terhelhetősége, maximum 1,88mA
- A TL-t legjobban az R5 (dióda előtét ellenállása) terheli. Ha a dióda nyitófeszültsége 400mV, akkor a terhelő áram, (2,5V-0,4V)/1kohm=1,1mA. Ez alig kevesebb, mint a stabilizátorunk terhelhetőségének maximuma..

Egyébiránt a 470ohm, (12V-2,5V)/470ohm=20mA áramot biztosít. Így az ellenállásra jutó hőterhelés 192mW. Ez ugyan érzékelhető, de egy 1/4W-os ellenállanak sem okozhatna fejtörést. Gyanítom, hogy ha jelentős melegedés volt, akkor nem 470ohm volt a kapcsolásodban..
üdv! proli007
(#) Akashi válasza proli007 hozzászólására (») Dec 6, 2010 /
 
Én ezen el se gondolkodtam..... Úgy voltam ha nem lesz jó építek egy új segédtápot hővédelemmel, és utolsó esélyként egyszerűen beraktam egy jó nagy ellenállást a melegedő helyére.
Az MBR lábain most 215 mv-ot mérek bekapcsoláskor.
Teszteltem, nem tudom akkor mitől, de egyenlőre működik. Nem méricskéltem még..
Ráterhelek a labortápra 2A körül és kb. 3-4 perc múlva (nem mértem csak kb) bekapcsol a ventillátor. Ekkor szépen visszahűti a bordát és visszakapcsol a relé.
Ha lesz időm azért kiméricskélem...
(#) kistotti01 hozzászólása Dec 26, 2010 /
 
Sziasztok!!
Gondolkodok én is egy ilyen hővédő áramkör megépítésén. De nekem nem ilyen felállásba lenne szükségem az áramkörre. Nekem "A" osztályú erősítőre kellene, ahol elég nagy hőtermelésről van szó, tehát a ventilátorok folyamatossan mennek. Igazából én azt szeretném, hogy ha a hűtőborda elér egy adott hőmérsékletet pl. 85-90 Celsius fok, akkor a relé kapcsolja le az erősítőről a tápot és ha visszahűlt xy Celsiusfokra újra indulhat az erősítő. A tápfesz egyébként 50V fölött van. Kérdésem az lenne hogy megvalósítható az elképzelésem ezzel az áramkörrel a relé módosításával?? Ha megvalósítható alkatrészek cseréjével, illetve relé cserével, akkor az ötleteket nagyon megköszönném.
(#) petemazi válasza kistotti01 hozzászólására (») Dec 26, 2010 /
 
A relével fogod kapcsolni a végfok tápját. Mivel két állása van, így kötheted úgy, hogy amikor nincs behúzva,akkor vezessen át, majd amikor behúzza az áramkör a relét, akkor szakítsa meg a kapcsolatot.
Mondjuk szerintem ez marhaság, benne vagy a nagy zenehallgatásban, és egyszercsak kikapcsol a végfokod..
Ráadásul amíg egy A osztályhoz szükséges méretű, akár több Kg-s borda visszahűl mondjuk 10 fokot, az nem két perc.
(#) kadarist válasza kistotti01 hozzászólására (») Dec 26, 2010 /
 
Válassz egy neked szimpatikus klixon-t. Ezzel kapcsolhatsz relét is vagy direktben megszakíthatod hálózati áramot is. Persze ekkor megfelelő terhelhetőségűt kell választanod és az érintésvédelemre is ügyelni kell.
(#) kistotti01 válasza petemazi hozzászólására (») Dec 26, 2010 /
 
Hello.
Először is köszi a választ, ezekszerint megvalósítható az elgondolásom.
Én ezzel a dologgal úgy vagyok, hogy inkább kapcsoljon le az erősítő minthogy túlmelegdjenek az alkatrészek és lefüstöljenek. Egyébként mégcsak tesztfázisba vannak a "A" végfokjaim, ezért is lenne jó ez a kapcsolás, ezzel tudnám hogy a hűtőborda elegendő méretű. Egyébként az "A" osztályt nem napokon át való hallgatásra használom, hanem a minőségi zenehalgatásra. Mert a nagy hő, és a hatalams fogyasztás nem túl praktus hosszútávon. Folyamatos használatra a TDA-s erősítőket használom(Kisseb fogyasztás, kevesebb hő)
(#) kistotti01 válasza kadarist hozzászólására (») Dec 26, 2010 /
 
Köszi a választ. Ahogy időm engedi, majd belemerülök jobban a témába. Bár ezknek a bimetálos megoldásoknak elég húzos áruk van ahogy elnézem.
Következő: »»   9 / 17
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem