Fórum témák
» Több friss téma |
Hali!
Lenne pár kérdésem a nagyérdeműhöz, de leginkább azokhoz akik már kicsit komolyabban foglalkoztak lézer diódával. 1. Egy áramgenerátorral kapcsolatbak kérdeznék, még pedig ezzel kapcsolatba, mik a tapasztalatok, megépítette már valaki, érdemes vele foglalkozni, biztonságosan lehet vele dolgozni?? 2.Mit reagálna egy lézer dióda ha kicsit lehűtjük, +15 10 fokra, tegyük azt még ez alá, érdemes a gondolattal eljátszani esetleg megvalósítani(vörös diódáról lenne szó, kb 200mW)??? Ebből adódik a 3. kérdés, a dióda menyire bírja a párát, zárt dióda hajlamos a párától elhalálozni, nyilván egy nyitott dióda még érzékenyebb a párára?! Egyenlőre ennyi lenne mos. Üdv Gábor!
Hello!
Én megépítettem, és rendesen működik eddig. Épp most csinálok vele egy RGV lézert. Tegnap este figyelgettem amikor állítgattam a cuccot, hogy a beállított áramerősség változott egy kicsit. 160mA-ről úgy 40 perc alatt visszavett 158,5-re. Nem tudom, hogy ez a generátor hibája-e vagy a multiméteremé. Nem profit használok. Egyebet nem vettem észre. A blankolás is működik vele. Popelscannel próbáltam. Úgy emlékszem inverzre kell tenni és akkor jó. A 10 fokra hűtésről annyit, hogy szerintem felesleges. Több bajod lesz a párakicsapódással, mint amennyit nyersz a hullámhossz csökkenéssel. Nem is közvetlenül a diódának lesz baja, hanem a lencsékre fog kicsapódni a pára, illetve a környezetére. Ha a lencsékre akkor homályos lesz ami hatalmas veszteséget tud okozni, ha a környezetre akkor pedig egy idő után összegyűlt tócsa valahol zárlatot. Mondjuk a hűtés többe kerülne mint maga a dióda.
Hűteni lehűtöttem,nem is kis mértékben a vörös lézerdiódát egy 6A -os peltierrel.
A melegedő és hűtött (dvd vörös)diódák sugara között van különbség,szemmel jól látható.Ennyit az előnyökről. De Noo kolléga is elmondta a hátrányokat és az én véleményem is az,hogy nem éri meg. Mi van,ha a kioltást ilyen alacsony hőmérsékleten nem birja? Mennyibe kerül egy méretben és teljesitményben megfelelő TEC cella? Mert gondolom ezzel szeretnéd hűteni(szerk.) Ennek még készits elő megfelelő felületet,adj neki áramot és egy jó szabályzó is kell,ami nem árt ha áram szabályzott,hőmérséklet érzékelős. Persze a hatásfok nagyon rossz.Hatalmas hűtés kell a cella meleg oldalára. A komolyabb lézer egységekben a peltier nem a fagyási állapot előidézésére van ott,hanem az üzembiztos és stabil hőmérséklet megteremtéséhet.Mármint a dióda szempontjából. De ez bármely TEC hűtött egységre igaz. A hűtőtáska az egy mellékvágány
Hali!
köszi a válaszokat, az áram generátorral akkor nem lesz problémám ennek örülök. Igen az alap megmozdító erő nekem az volt hogy javul a sugár minősége hűtött diódával. Hűtésre peltier modult használok, nem nagy teljesítményűt de szerintem meg fog felelni, és révén hogy eléggé kíváncsi vagyok már el is készítettem az egészet, eddig jó eredményeket elérve. Az eddígi tapasztalatok alapján jó esélyt látok arra hogy sikerüljön, de kíváncsi voltam a véleményetekre ezzel kapcsolatban. Jelenleg csak 5A-el hajtom a modult mint írtad áram szabályzott(PWM) hideg oldali visszacsatolással. Egyenlőre meleg oldali hűtés nem elégséges, bár jelenleg nem is arra törekedtem, hanem hogy mire képes a rendszer de a közeljövőben kap egy nagyobb bordát. Én nem is arra akarom használni hogy minél hidegebbre lehűtsem hanem hogy egy bizonyos szintet tartsak, a kioltás pedig jó kérdés, de hát puding próbája... Ja és két kép Peltier1 Peltier2 Üdv Gábor!
A sugár minősége semmit nem fog változni.
A lesugárzott hullámhossz fog csökkeni. ha úgytetszik,láthatóbb tartományban lesz a vörös. De komoly hullámhossz változásokhoz 0 C°közeli chip hőmérséklet kell.Vajon egyáltalán a sima dvd dióda kibirja ezt?Kétlem. Elég ha biztositasz neki 20C°körüli hőmérsékletet,ami stabilan marad 1-2 fokon belül.Ekkor még nagy áram sem fog kelleni.Nekem a TEC1-12706 t. cellám ilyen áramon már fagyasztott. A hideg oldali szabályzáshoz pedig a kép alapján tedd a thermisztort. Amúgy érdekes,egyik kollega ugyanilyen blokkokat mutatott.Alig egy órával ezelőtt.Egész véletlenül a belső méretei nem 5*5*9cm? Még a kis kék chipset bordák is rajta voltak a képein
De,bárki mást kérdezel,egyáltalán nem fogja javasolni a TEC hűtést.Teljesen felesleges.Akkora alu darab meg passzivan is bőségesen elegendő hűtést ad egyetlen,de akár még 2 diódának is.Szerencsére a dvd vörösek nagyon igénytelen cuccok,50C°-ig vigan elvannak.
Az attól függ milyen célra kell. Van, ahol szükséges fix hőmérséklet, oda kell TEC. Általános felhasználásra 99%-ban totál felesleges.
Hali!
Köszi a válaszokat, kicsit kiábrándító, de hát ez van, nem baj legalább megtanultam a TEC hűtést, és most már be is fogom fejezni, később úgy is felhasználom valamire. Ja igen a doboz, az a kolléga a barátom, és együtt tervezzük egy szkenner építést. Üdv Gábor!
Ügyes kivitelezés! Teljesen házi készítés lesz minden vagy gyári galvó köré építkeztek majd?
Nagyon ötletesen felszerelted a diódát. A kollimátor tubus is nagyon jó.Főleg hogy nem készen vásárolt modulból való a lencse ahogy nézem. Szép munka!
Gratula, nagyon tetszik! Picit nagy maga az alu doboz, ahhoz képest, hogy csak a lézer van benne, de egyébként tetszik!
Hali!
Noo: Az alap ötlet az hogy teljesen házi kivitelezés, minden laser, galvo, doboz, de úgy megcsinálni hogy egy gyári látszatát keltse. epyn:Igen jól látod nem gyári, semmi, a diódát, és a lencséket mind dvd ből bontottam. Elkezdtem tesztelni a lézert és arra jutottam hogy nem lesz rossz, abban igazat adok hogy le tud párásodni a rendszer, viszont a tapasztalatok azt mutatják hogy csak az elején és a végén. Amikor bekapcsolom, és el nem éri a beállított alacsony hőmérsékletet addig párás de utána leszárad és nem jelentkezik a párásodás. üdv.
Kösz, szerintem nagy nagy az a doboz, ha megnézel egy gyári hasonló modult, mindegyik nagyobb, és azokban sincs több szerintem mint a lézer modul és a vezérlő, a táp általában külön van, de hát kinek mi tetszik.
Üdv.
Ha 100% légmentesre tudnád csinálni,csak valami légnedvesség megkötőt kellene beletenni.A második bekapcsolásnál már nem lenne semmi vizpára a dobozban.
De hogy ennek lennének e másodlagos hatásai,ezt kellene kideriteni.
Belülről körbe kell nyomni a kocsiknál használatos kasznitömítővel. A sziloplaszt nem jó. Kell a dobozba tenni nedvszívó golyókat. Ez vagy a cipősdobozból termelhető ki, vagy zacskóba csomagolt számtek cucc mellől. Vagy ha több kell akkor kisebb ajtó ablak gyártó cégnél kell kérni két marokkal. Általában helyben gyártják a hőszigetelt üveget, és az üvegek közti távtartót töltik meg vele.
Ja, mint minden gondolom a dióda is bizonyos páratartalom korlátok közt működik ideálisan. De ez igaz a hőmérsékletre is. De hát puding próbája az evés Pár nap alatt ki lehet deríteni, hogy jó-e vagy nem. Ha nem akkor kell egy új dióda, ami pirosnál nem nagy veszteség.
Nem hinném,hogy bármit is tudna ártani neki az 1-5% páratartalmú légtér.
Sziloplasztot meg épeszű ember nem használ az elektronikában a savtartalma miatt. A dobozka amugyis egyoldalt nyitott,csak egy gumiperem kell. Yello! Ha tényleg akarod használni a peltiert,a hőhidat a csavaros rögzitéssel ne használd. Lehet oltári hülyeséget fogok irni,de két különböző anyagú dolgot látni a képeken,réz és acél csavar,egymással elektromos és termikus kapcsolatban,az egyik hideg a másik meleg.Ebből én sok jót nem látok kisülni.
Hali
Jogos a feltételezés hogy acél-réz kapcsolat, hallottam is róla valamit, de most nem ugrik be, ki tudnád fejteni?? De ha tényleg problémát okoz akkor, teszek oda szigetelő gyűrűt, mit a tranzisztorokhoz . Üdv.
termoelektromosság
Egyáltalán nem tudom kifejteni,csak hallottam róla.Ezért is félek,hogy hülyeséget irtam,nem akarlak félrevezetni. PL.:a peltier is képes áramot termelni a hőmérsékletből,csak ugy mint a napelem.Ennek a fogalomnak utána kellene nézni. De első sorban a hőhidra,mint hővezető kapcsolatra gondoltam.Az amúgyis rossz hatásfokot mégjobban lerontja. (szerk.)hirtelen például találtam ilyet is hogy elektrokémiai korrózió.csak arra a kulcsra hogy "réz+acél" ha kémia van,fizika is lesz...(szerk.)
Ez azért lehet, mert két külömböző fém galvanikus kapcsolatánál energia szint külömbségek vannak. A peltier is azért melegszik és hűl, mert a ráadott áram hatására az elektrononok megindulnak és ahhoz, hogy az egyik fémből átlépjenek a másikba energiát szabadítanak fel mert a két fém anyag találkozásakor energia-szintkülömbség van. Tehát a peltiernél maradva (nem tudom milyen anyagból készülnek, ezért két általános fémet írok) réz - alu - réz.
Először az elektron energiát ad le, hogy átlépjen az aluba, majd mikor visszalép a rézbe, akkor pedig energiát vesz fel (vagy fordítva). Ebből következik az, hogy a peltier egyik oldala melegedni fog a másik pedig hűlni és ez a folyamat megfordítható, ugyan ez történik, mikor a peltier egyik oldalát hűtjük illetve melegítjük.
Azt hiszem a szigetelő gyűrű,az jó is lesz.
Csak előnye van,legfeljebb nem NF kötéssel rögziti az elemeket egymáshoz.
Amikor a fejegységeket gyártottuk, a terem páratartalmát közel 65%-ra nyomtuk fel párásító berendezéssel, mert a gyártásnál volt olyan típusú loctite ragasztó, aminek a kötéséhez szükséges volt ez a páratartalom. A lézerdiódák ebben a légtérben voltak tárolva, és nem okozott semmi problémát.
Vannak sufnituningos profi vörös lézerek.
2-4 dióda van kombinálva egy nagyon profi gyári modulban. Kimenő 1-2W is lehet. Kivülről soha nem fogod megmondani hogy ez nem egyetlen diódával megy,maximum ha a sugárprofilt figyeled. Pl.:Kvant egyes vörösei ilyenek.
Dolgozok egy nagyjából 900mW összteljesitményű dvd-s vörösön.
4 dióda egyetlen dobozkában. A cdiró/dvd olvasó combo-ban,legfőképp az LG-ben,találni egy apró,4*4*4mm üvegkockát. Ezt felhasználva,egy tömegbe lehet állitani 2 sugarat,nagyjából 10-15% veszteséggel. Kitartó munkával,kis ügyességgel látványos fényerő növekedés nyerhető,még kettő diódával is. Pontos adatokat nem lehet mondani műszerek hiányában,de külföldi források alapján 400-450mW lézer nyerhető igy,gyakorlatilag: ingyen. Tovább fokozva a dióda számát,ez növelhető az 1W közelébe, stb. Az megvalósitás alapötlete a képen(senki ne gondolja hogy ilyen egyszerű is...)
hali!
Tesztelgetem folyamatosan a lézert, és arra kell jussak hogy nem lesz vele probléma, mint ahogy írtam lepárásodik de nem jelentős, így szerintem ez nem fog problémát jelenteni. Elkezdtem modulálni is, 1Hz-1kHz között és bírja eddig, a mai nap egész délután(még most is jár) eddíg nem jelentkezett probléma. Hőmérsékletet konkrétan nem tudok, de a dióda mögötti réz tömb kb 0° körül lehet, a dióda pedig 300mA-röl jár. Ma még összedobok egy másik pirosat, ami nem lesz hűtve és megnézem mekkora az eltérés, ha egyáltalán van . epyn: Erről a több diódás dologról én is hallatom, en is kezdtem a dolgot, csak sajnos ami a dvd írókban van pcb az nem viszi át mind a 2 oldal a pirosat, igy abbamaradt, de hallottam hogy a cd író dvd olvasóban van megfelelő pcb, de odáig mér nem jutottam el hogy szerezzek cd-t, majd először lézer aztán a folytatás üdv Gábor!
Te milyen lencsével fókuszálod a fényt, spéci vagy dvd-s cucc, és mekkora az a dobozka amibe beletudtad rakni a 4 diódát?
Modulokat vettem,ezekből kiütöttem az 5mW diódát és cseréltem.Akryl lencse állitható fókusszal.Nem a legjobb,de legalább olcsó.
A méretei 87*110mm Magasság meg még változhat:40-50mm Igen,valóban hihetetlenül picinek tűnik,de minden elfér benne. A diódák egy nálam okosabb kollega tanácsára galvanikus szigetelten leszenk,minden dióda 1-1 driverrel. Alattuk pedig egy peltiercella.Azért a 4 dióda 400mA/db már termeli a hőt és ha már van cellám,fel is használom. Egy 25*25mm alutömböt hasitgattam 12mm széles darabokra,ezekbe van beledugva a modul.
Szia!
Hogy tudod megoldani a galvanikus szigetelést?
Szilkon alapú To220 tokhoz hővezető szigetelő alátét
A PC tápokban is ilyet használnak |
Bejelentkezés
Hirdetés |