Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Aszinkron motor és fordulatszám szabályzása
Lapozás: OK   1 / 10
(#) rozsda hozzászólása Máj 12, 2011 /
 
Sziasztok.
3 fázisú aszinkron motor fordulatszám szabályzását szeretném megvalósitani.
Kezdjűk az elején.Vagyis elősször a három fázis szinuszjelét előállitó PWM vezérlővel.Aztán ha ez megvan akkor folytatni a hiddal.
(#) pako válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Szia!
A 3 fázisú PWM-re szerintem legegyszerűbb megoldás egy dsPIC, a motorvezérlő családból. Van bennük 3F PWM generátor, 6 biten állítható holtidővel.
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 / 1
 
Szia!
Cél-IC is jó lenne vagy programozni szeretnél?
(#) pucuka válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Asszinkron motor fordulatszámát frekvenciával lehet szabályozni. A PWM nem frekvencia szabályozás. Ha korrekt módon akarod csinálni, akkor a hidat változó frekvenciájú jellel hajtod. A PWM a felvett teljesítményt tudod szabályozni, ha csökkented a teljesítményt, nő s slip, egészen addíg, míg a billenőnyomatékon átesik, és akkor megáll. Ha megáll, leég.
(#) rozsda válasza kadarist hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Programozni nemtudok és nem is érzek magamban annyi ambiciózust hogy meg is tudnám tanulni rendesen.Viszont ez nem azt jelenti hogy ezen a fórumon ne próbálkozzak meg vele nem kis segitséggel.
Egyenlőre epromos megoldással próbálkozok. (elvileg ide át fog kerülni az eddigi hozzászólások és eredmények) Cél IC is szóba jöhet ha tudsz nekem mondani olyan tipust aminek nem túl körülményes a beszerzése.
(#) vgyula válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Szia!
Mindenképpen magad szeretnéd a programot megírni, vagy kész megoldás is érdekel?
Üdv.: Gyula
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Én az MC3PHAC-al építettem IGBT-s frekiváltót. Nagyon kezesbárány vezérló, sok hasznos kiegészítő funkcióval. A Freescale oldalán sok leírás és applikációs példa van.
(#) rozsda válasza pucuka hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Ez stimmel.Nagyábol már felvagyok világositva.Én a szinuszjelet akarom PWM-el előállitani.Vagyis a hidban a kapcsolóelemek vezérlőjelét ami eredményül válltoztatható frekvenciájú szinuszos áramot kapok a kimeneten.Én nem a PWM frekijére hanem a három fázis szinuszjelének frekijére gondoltam.
(#) vgyula válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Szia!
Egy itthoni fórumon elméletileg hozzáférhető forráskóddal együtt egy projekt. Ha jól emlékszem 400Hz-ig megy. Megírták 1000Hz-ig de az nem nyilvános.
Üdv.: Gyula
(#) rozsda válasza kadarist hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
ÁÁÁ.
Ezzel az IC-vel már talállkoztam a neten.És most nézem hogy a farnelnél lehet is kapni.Ráadásul nem is drágább egy 1Mbájtos epromnál.

vgyula.:
A mindenképpen magam akarom megoldástol igen messze állok.A kész megoldásnál nagyon fontos hogy megérsem mikor mit csinál a program.
(#) rozsda válasza vgyula hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Melyik az a fórum?Hol találom meg?
Még nem találkoztam vele.Azthiszem a majki oldalát néztem de ott nem nyilvános a forráskód.
(#) pucuka válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Elég zavaró ez a PWM -ezés. Nem a színuszt állítod elő a PWM -el, hanem csak a frekvenciaváltó kimeneti feszültségét szabályozza a frekvenciának megfelelően. A színuszt például a kadarist által linkelt áramkörben egy digitális szűrő állítja elő, ami a hálózati frekvencia interferenciát is csökkenti
(#) kadarist hozzászólása Máj 12, 2011 /
 
Maradjunk annyiban, hogy szimulálja a szinuszt. De a motoráram azért szinuszra emlékeztet, jó sok felharmonikussal.
(#) vilmosd válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
A Mchp oldalan a 18F4431 doksik kozott talalsz megoldasokat. Le lehet tolteni a program forrasokat is. A kimeneti modulkent peldaul a Fairhild FSBF15CH60BTlehet hasznalni. Ez 15 A 600 V haromfazisu mudul. Nem nagyon draga a modul a Mouser ugy 25$ korul arulja.
(#) rozsda válasza vilmosd hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Egyvalamit még elfelejtettem mondani.A motort nem hállózatrol szeretném üzemeltetni hanem akkumulátorokrol.És kezdésnek valami 1KW körüli méretben.Terveim szerint áttekercseltetném az állórészt a kivánt feszültségűre.Ami még képlékeny.24V-tol 48V-ig vagy talán kicsit több.És persze elektromos járműbe tervezem.Ami lehet bicigli is de bármi más.
Itt csak arrol van szó hogy nagyon érdekel a dolog és egész egyszerűen nekem kell egy ilyen 3F fordulatszám szabályzó.Aztán talán ha egyszer elkészül beledobom egy biciglibe kipróbálni mit is csináltam és örülök.
Ezt a 18F4431-et és doksiját én is néztem már.Megrpóbáltam proteuszban működésre birni de nem sikerült.
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Az MC3PHAC azért is jó választás, mert a DC-busz feszültség érzékelését rugalmasan tudod konfigurálni. Van benne brake funkció és intelligensen kezeli a generátoros üzem okozta problémákat. És persze olyan FET-drájvert kötsz rá, amilyet csak szeretnél.
(#) vilmosd válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
A kimeneti modult hasznalhatod mas taprol is. Viszont 1 kW motorhoz 48 volton nem eleg az arama (15 A max). A 18F4431 viszont mukodik nalam. Igaz a proteust soha sem hasznaltam, ennek ellenere mukodik a frekivalto program (sajat).
(#) rozsda válasza kadarist hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Nekem bejön ez az IC.És beszerezhető elérhető áron.Majd nekiülök emészteni az adatlapját. (ez nálam eltart egy ideig) Elvileg ha külön tápot kap és optoval hajtom a hidat akkor elvileg elpusztithatalan akkor is ha elrontok valamit a hidban.Ez nálam előfordul.
Esetleg nyilvánossá tennéd a te működő kapcsolásod?
De ezt az epromos dolgot is rajzolgatom proteuszban.Igaz egy agyrém de a megvalósitás mikéntje tetszik.

vilmos.:
Ha PIC akkor én szimulálom mert tanulni is akarok nem csak megcsinállni.
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Máj 12, 2011 /
 
Természetesen nyilvános, bár csak deszkamodell-szinten valósult meg. A tápfeszültségét érdemes egy DC-DC konverterről biztosítani és az optós kimenet tényleg jó dolog. A DC-busz érzékelés szintbeállítását egy feszosztóval beállíthatod a saját kívánalmaid szerint.Így valóban elpusztíthatatlan. Majd csinálok képeket a szerkezetről. Egyébként az első IC-t mintában kaptam a gyártótól.
(#) Marko Ramiusz válasza rozsda hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia rozsda! Mindenképpen magad szeretnéd megoldani a változtatást, vagy gyári megoldás is érdekelne? A frekvenciaváltók pontosan erre valók! Ráadásul a kérésednél sokkal többet is tudnak. Üdv.: Yoe
(#) kadarist válasza Marko Ramiusz hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia!
De neki elektromos kisautóhoz kellene kis feszültségek mellett. Meg hát eddig is frekvenciaváltásról volt szó.
(#) rozsda válasza Marko Ramiusz hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Szia.
Minden képpen magam szeretném elkésziteni.

kadarist.:
Nem halt meg a fórum.Rengeteg kérdésem volna csak a témával szétoffoltam egy másik topikot és arra várok hogy a modiknak sikerüljön átrakni ide a hozzászólásokat.És addig nem akarok nagyon hozzászólni a témában hogy a végén ne legyen mégnagyobb kavar.
Addig is tanulmányozom az MC3PHAC adatlapját.
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Az MC3PHAC egy zseniális IC Emil Matei nem volt rest és ő is megcsinálta a saját frekvenciaváltóját ennek az IC-nek a felhasználásával.
(#) pucuka válasza kadarist hozzászólására (») Máj 16, 2011 /
 
Néztem az adatlapját, nagyon tetszik. Én is csak ajánlani tudom.
(#) rozsda válasza kadarist hozzászólására (») Szept 20, 2011 /
 
Szia.
Talán kicsit korai volt a topik nyitás de mostmár eljutottam odáig hogy nekilássak a projektnek.
Megvan az IC és sikerült szereznem egy 1KW 42V-os három fázisú vibromotort.
Nyálazom az adatlapot és gondolom az adatlap szerinti bekötés közel jó is volna nekem.Annyi külömbséggel hogy a DC-bus lábat nem kötöm föl a DC sinre hanem leosztok neki egy pár voltot.
Viszont két láb funkcióját nem tudom értelmezni.PWMPOL-BASEFREQ és a MUX-IN.Segitenél ezt megérteni?
Meghajtásnak IR2110-et szeretnék.Majd rajzolgatok és feltenném ellenőrzés céljábol.Abban segits még nekem hogy milyen tipusú optot használjak leválasztásnak?
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Szept 20, 2011 /
 
A PWM polaritás gyakorlatilag egy invertáló funkció. Van amelyi gate-meghajtó kimenetén akkor van magas szint, amikor a bemenetén alacsony és fordítva is lehet. Ezt állítod át ezzel. A base frequency a vivőfrekvenciát állítja be, tehát a pwm kimenet frekvenciáját, ez a freki van modulálva egy szinuszgenerátor jelével, impulzusszélesség-változtatás formájában. Így alakul ki majd a szinuszos motoráram, A 4 Khz-es alapérték általáben jó szokott lenni. Ezt a két beállítást lehet állítani a MUX-IN láb segítségél. Sőt még a PWM-kimenetek közti holtidőt is tudod állítani, így könnyebb egy lomha drájverhez illeszteni a kontrollert. Ha jól megnézed, akkor egy beállító-lábhoz két funkció is tartozhat. Érdemes az építés megkezdése előtt alaposan áttanulmányozni az adatlapot. De ha alkalmazol egy már megépített kapcsolást, akkor nem érhetnek meglepetések. Kezdetben a DC-busz feszültségérzékelését érdemes egy fix feszültségosztóra kötni, de mivel ez a funkció egy fontos eleme a jó és hiba nélküli működésnek, ezért érdemes majdan ténylegesen felkötni a DC-sínre. És az is kiderül az adatlapból, hogy a vezérlőt lehet önmagában (Standalone) használni, vagy PC-vezérléssel (PC-Master). Az optocsatoló legyen minél gyorsabb, mert én már jártam úgy olcsó kommersz négylábas optóval, hogy sajnos összenyitottak az IGBT-k, mert lassúak voltak a csatolók.
(#) rozsda válasza kadarist hozzászólására (») Szept 21, 2011 /
 
Szia.
Gyűröm én az adatlapot de az angolt csak elolvasni tudom.Megérteni nemigazán.
A bázis frekvencia még mindig nem állt össze.Ez valami olyasmi lenne hogy 50 vagy 60Hz-nél érje el az U/F viszony a 100%-ot?
Rajzolgattam egy kicsit.Átnéznéd nekem?
Szerintem a procis rész az jólehet.Elvileg méretezve is van.A meghajtós résznél vannak kérdéseim gazdagon.Elősször is elegendően gyors a 6n139-es opto és hogy hejesen rajzoltam a bekötését és méretezést?
A pwm kimeneteket és az opto ledjét egy az egyben össze lehet kötni ?Nem találom az adatlapon hogy mennyire lehet leterhelni a pwm kimeneteket.
Aztán az opto tranzisztorait és az IR ic tápját be lehet kötni a kérdőjeles ellenálláson keresztül?Vagy mindenképpen 12V-os tápot kell csinállni nekik?
Bocs a sok kérdésért de nálam már csak igy megy.
És az sem volna baj ha elsőre működne.
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Szept 22, 2011 /
 
Igen, az alapfrekvencia az 50 vagy 60Hz-es beállítást fedi, tehát hogy a kontroller mihez viszonyítson alapesetben, és valóban a maximális feszültség pontja hány Hz-en legyen. De ezt meg is lehet változtatni az Rboost ellenállással. Az előbb rosszul írtam, a PWM-frekvencia fogalmát ecseteltem az alapfrekvencia helyett. Szerintem vedd át E. Matei drájver rajzát, mivel nagyon hasonló a Te koncepciódhoz. Én a hálózati üzem miatt teljes galvanikus leválasztást csináltam a gate-tápoknak, külön tekercsekről kapta a felső 3 IGBT, közösről ment a 3 alsó. Érdemes lenne a Te esetedben is ragaszkodni ehhez a megoldáshoz. Egy egyszerű, 555-el megépített flyback-konverter a gate-táp. Gate-feszültségnek 15V-ot javaslok FET esetében is a kellő kivezérelhetőség miatt. Az egész projekt: Frekiváltó. Egy opto nélküli változat: Frekiváltó2.
(#) rozsda válasza kadarist hozzászólására (») Szept 22, 2011 /
 
Egyenlőre úgy néz ki hogy az IC-vel kapcsolatban mindent értek.
Már csak azt mond meg nekem hogy a PWM kimeneteket mennyi árammal lehet leterhelni mert egyszerűen nem találom az adatlapon.
Gyakorlatilag ebböl a két megoldásbol mazsolázok én is.Emil rajzait ki is nyomtattam hátha jobban átlátnám a különálló részek csatlakozásait de valahogy elveszek a csatlakozók jelöléseiben.Az ő optojával csak az a bajom hogy 5V-os és plussz mégegy táp.Ezért gondoltam a 6N139-re mert szerintem ez mehet az IR 12V-os tápjárol és szerintem nem is lassú.(szerintem)
Majd egyszer a végleges verzióban kap egy 48-12/5V DC-DC konvertert de addig az asztalon két kis hállózati stabilizált táprol fog menni.
Lassan rajzolgathatom a nyákokat.
42V 1KW-os motornak mekkora és milyen feteket raknál?
(#) kadarist válasza rozsda hozzászólására (») Szept 22, 2011 /
 
Az optók tápja mehet a 15V-os gate-tápokról is, stabkockás megoldással.
A max. pin-áram: Maximum current per pin excluding VDD and VSS 25 mA (Maximum ratings).
Következő: »»   1 / 10
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem