Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
"Alapjáraton nem kell töltsön. " Mért ne töltsön alapjáraton?
Nekem mindegy, de nagyon nagy a különbség alapjárat, és pörgős között. Az áram miatt írtam(betekerhető huzalvastagság). A feszültségszabályzó megoldja, ha sok a fesz.
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2016
Alapjáraton is illik tölteni. A feszültségszabályzó az nélkülözhetetlen.
A betekerhető huzalvastagság (kellő menetszám): azaz, elegendő áram lehet korlát.
A hozzászólás módosítva: Jún 27, 2016
Ezt nem nagyon értem.
Pillanat ragasztó bírja -e ezt a hőt? Esetleg 2 drb pertinax lemezt tenni alul felül,és csavarokkal össze húzatni a vasmagot? Ez van itthon.
A pill.ragasz nem való ide, nem bírja. Két akármi (bakelit, prespán vaslemezzel, nyákhulladék), két csavar. Mi az a pertinax?
Én sem.
Pillanat ragasztóval ami zselés ragasztó(nem az a folyékony ritka),össze ragasztottam két csavar anyát,és rátettem egy villany vasaló lapjára.Digitális müszerrel mértem rajta a hőfokot. kb 105 fokot mutat a műszer. Az anyák rajta vannak már 10 perce,és nem lehet szétszedni őket.És ha ezzel össze ragasztom,és ventillátorral hűtöm utána a trafót?A vasmagot ahol egymáshoz kapcsolódik a két része,ott meg kell tisztítani hogy vezessen áramot,vagy lehet közötte szigetelés(pl. ragasztó)?
Ha ilyen "bölény" akkor jó. A két fél közé ne menjen, mert az "légrés", ha eredetileg sem volt. Ha úgy láttad, hogy ragasztós volt a felület (mikor szétszedted), akkor mehet közé is. Nem az áramnak, hanem a mágneses térnek van útban ("hosszú"). A trafót nem kell hűteni, sok ferrit normál üzemben is 60-80C°-on a legjobb. Persze, ha eredetileg sem melegedett, nem kell melegíteni.
Köszi az infót,Egyenlőre ugy csináltam,hogy a régi szalagot amivel körültekerték a vasmagot,vissza tekertem,és pillanat ragasztóval ráragasztottam.Eredetileg a mag a szalagon kívül is még össze volt ragasztva,mert ugy kellett szétfeszítenem mikor leszedtem róla a szalagot.Egyenlőre csak a szalag fogja össze amit át tekertem a vasmagon,és pillanatragasztóval rögzítettem. Ezenkívül teszek még elfűrészelt nyák lapból két lapot alul,felül amit csavarokkal össze húzatok.A vasmag külön nincs össze ragasztva. Próbára gondolom megteszi így,aztán ha megy,akkor majd komolyabban ossze ragasztom.Azért nem tetszik a lemez alul fölül,mert lehet,hogy akadályozza a vasmag hütését. Vagy nem?
Idézet: „Mi az a pertinax?” Régen ebből voltak a szerelőlapok (csőszegecsekkel kiverve, abba forrasztva az alkatrészek). Talán magyarul textilbakelit lehet a neve, mert úgy áttetszett a felületen a géz sűrűségű háló, fűrészelve meg büdös volt, mint a bakelit. Főleg német nyelvterületen hívták így.
Gyanús volt, hogy ilyesmi. Valahol még hányódik is belőle.
Asszem valami ilyesmi:
Pertinax... Valami gyanta meg szövetszálú erősítés (pl üvegszál) összesajtolva... De szerintem a bakelit meg a textilbakelit az más, az csak sötétbarna színű...
Biztosan nem üvegszál van benne, mert az 50-es 60-as években volt elterjedve,akkor az még nem volt divat.
A linken úgy írja: paper phenolic - akkor talán papírbakelit. A fűrészeléskori szag határozottan bakelitre hasonlított (amit nálunk hívtak így, régi villásdugók mind ebből voltak).
Ennek aztán a 'béléstől' függően sok neve volt: pabit, rezit, rezitex, stb. Így pláne egyértelmű: fenol-formaldehid, bakelit
Sziasztok!
Tudnátok nekem segíteni abban,hogy a képen lévő transzformátornak hogy van a secunder oldali kivezetése?Egy régi felvonó vezérlő szekrényéből való,380 volton használták.A képen jelöltem a secundernél hogy volt bekötve.És esetleg hány amper lehet. A képek nem valami jók....sajnos. Az adattáblánál a FESZ:190/440 150-18 Köszönöm!
Üdv!
Kimérni nem sikerült? Adatlap nélkül máshogy nem fogod tudni meghatározni a szekunder tekercseket. Teljesítményre meg kb a vaskeresztmetszet, és szekunder huzalátmérő alapján lehet következtetni. Ha visszább olvasol a fórumban, volt már ilyen kérdés ha jól emlékszem... Az elmélet ugyan az...
Szia!
Csak egy röpke kerdesem volna. Egy regi magyar katonai akkutöltöböl kitermeltem egy 2x14-15-16-17V -os trafot. 1,6mm (2,5mm2) ätmeröju szekunder volt rajta. Visszatekertem belöle 1x19 +8+ 8 voltot. Ez meg nem a kerdes. A kerdes, hogy nagyon nagy ablakres volt gyärilag is, most meg nagyobb. A primer kb 0,2mm ätmeröjü. A lemezeles pärosäval volt forgatva. Ugyanugy lemezeltem vissza. A feszültsegek rendben, igazäbol minden rendben. A kerdes csak arra iränyul, hogy ezt miert csinalhattak regen. ?. Akkutöltö lenne belöle mostis. Szerinted mekkora ärammal terhelhetem? Huzhatok meg rä akär 2mm zomänchuzalt is? A szekunder 19 volt 50 menet. A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
Ami fontos, lemaradt. EI 130x105, pakett 50. MOst a vasat nemtudom merni, szerintem oszthatsz 0,3-al. Ha kell mikroval lemerem a primert.
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
Nagyon karcsú a primer, ha tényleg 0.2 mm-es. Ekkora vashoz a duplája is kevés lenne, s akkor se jönne ki belőle amit bír. Ha jól saccolom, ~20cm2 a keresztmetszet. Ez ~500VA (szakaszüzemben). Ha 'vékony' oszlopos, akkor is ~400 VA. Szerintem tekercseld át, a primer akár 0.8- 1mm-es is lehet.
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
EZT szeretnem megepiteni belöle.
Rämertem mikroval. KEreken fel milis a primer. 0,78mm2. Jol mondtad a vasat, 20cm2. Nemtudom meddig lehetne terhelni a primert vesztesegeivel. most kettöesfeles. Ami kellen nekem, az 15V 20-30 amper.
0.5 mm átmérőnek, 0.196 mm2 a keresztmetszete! Ez max. 5-600 mA-t bír, ez kb. 130 VA! Az 1 mm átmérő=0.785 mm2! 15 V × 30 A=450 VA; ehhez 10% veszteség ~500 VA. Ebből a vasból ennyi kijön. 2-300 Aó-s akkut akarsz tölteni, vagy 5-6 autóakkut egyszerre? A 2.5 mm-es (~5 mm2) 15(20) A-t bír szekunderként, ez majd' kétszerese a primernek= füst.
A hozzászólás módosítva: Aug 18, 2016
Elrontottam, kihagytam a negyzetre emelest.Egy darab akkut akarok tölteni, max 70Ah. Bikäzni is szeretnek majd egy ätkapcsoloval, talän ezert is tekernek meg majd rä egy szekundert.
Miert tekertek ekkora primerrel? MIert lemezeltek kettesevel? Ällandoüzemre terveztek? 1,6mm a szekunder ätmeröje. 2mm2 Neha az elefänt is belefullad a melyvizbe.
Idézet: „MIert lemezeltek kettesevel?” Mert "takarékosan" dolgoztak, az ideális az egyesével lemezelés lenne. Másrészt nagy valószínűséggel így is megfelelő, nagyon sok hálózati trafót láttam 2-esével lemezelni.
Bikázáshoz nagy puffer (néhány tízezer mikró) kondi ajánlatos.
Akkutöltéshez sem szokás puffert tenni, bikázáshoz meg nem szabad. A 18-20 V-ra vagy magasabbra töltött pufferkondi ronda dolgokat tud művelni, ha komoly elektronika is van a járműben. Egyedül a mezítlábas dízelnek nem árthat (traktor, Csepel, IFA, ...).
A hozzászólás módosítva: Aug 20, 2016
Üdv! Egy ilyen autótrafót kel készíteni de nem találtam méretező programot, Külön tekerccsel megcsináltam a 150 V-ot és sorba kötve működik de a 230-as tekercs nincs méretezve terhelhetőségre. Kérem segítsetek, milyen vastag huzal kel az 1-es és a 2-es tekercshez?
Köszönöm.
Az első kérdés ami felmerült bennem, hogy az a 380 V az nem 400-e?
Általában ugye 220/380, illetve 230/400 V-ról szoktunk beszélni. De maradjunk az általad leírt számoknál. Tegyük fel hogy nincs veszteség. 380 V * 2 A = 760 W 760 W / 230 V = 3.3 A Ennyi fog folyni a 230 v-al jelölt vezetéken. 3.3 A - 2 A = 1.3 A Ennyi fog folyni a primer (1. tekercs) tekercsen. 1.3 A * 2.3 V = 299 W ekkora teljesítmény fog tulajdonképpen átvinni a transzformátorod, a többi csak átfolyik a 2. tekercsen. Ez alapján már szerintem meg tudod méretezni. Sok sikert! |
Bejelentkezés
Hirdetés |