Fórum témák
» Több friss téma |
Tisztelt Fórumozó Társaim!
Arra szeretnék választ kapni, hogy véleményetek szerint, autó utánfutóhoz lehet-e házilag elektronikát készíteni? Ezek a mai elektronikus vezérlésű autók már sajna külön elektronikát igényelnek, és bizony az ára eléggé húzós. Válaszaitokat előre is köszönöm. Üdvözlettel: csibai
Egész biztos lehet, de csak óvatosan, mert ha a CAN-Bus-os lámpavezérlő száll el, az egy nagyságrenddel többe fog kerülni, mint a vonóhorog elektronikája.
Nemrég futólag láttam ilyet szétszedve, tele volt relékkel, a lámpáktól levett jelek csak a reléket vezérlik, és külön tápot kap az a kütyü, ezt kapcsolják a relék az aljzat felé. Ezen kívül ebbe van beépítve a visszajelző, ami az utánfutó irányjelzőinek működőképességét jelzi vissza (ez ugye már jó ideje kötelező).
Ezen a LINK-en van egy ilyen elektronika :
http://www.elektronika.rs.ba/data/prodaja/auti/SpajanjePrikolice/ Ebben csak tranzisztorok vannak, igy nem növekszig meg az áram, amit a fedélzeti érzélkel. Persze visszajelzés nincs.
Régen készítettem utánfutóhoz index visszajelentést ,úgy hogy az izzóval sorba kötöttem egy germánium tranzisztor emitter bázis átmenetét egy kis értékű ellenállással párhuzamosan.Ezzel a tranzisztorral már működtethető egy relé.( a relé önmagában is elég lehet de a fordított diódáról nem szabad megfeledkezni.) Az elektronika maximum egy áramcsökkenést vesz észre ,az izzó meg 0,3V -al kevesebbet kap. (bár eléggé macerás beépíteni.)
Heló! én apámék renault-ban úgy oldottam meg a visszajelzést, hogy az index lápák bisztosítékát megkerestem, elvágtam a vezetéket és a hagyományos visszajelzőt építettem be, gond nélkül üzemel.
Szia!
Ugyan jóval tovább tart megépíteni, de én közvetlenül a CAN-buszra tenném a vezérlést. Kell hozzá egy mikrokontroller (pl. egy LPC11C14), CAN transceiver (pl. SN65HVD230D) és néhány MOSFET, lehetőleg logikai szintű, ami már alacsony (3V-os) gate-source feszültségnél is komoly áramot enged át (pl. IRLI2203NPBF). Kell még táp is, ami széles bemenő feszültségtartományban működik (pl. LM2596T33), nyáktervező (EAGLE), nyákgyártó (pl. nyákiroda) és sok türelem. Aztán ha kész, meg kell írnod a szoftvert (ingyenes fejlesztőeszköz az ARM CortexM3-hoz: http://www.coocox.org ) Az autódban 2 DB CAN-busz van, egy nagysebességű, ezt a motorvezérlés használja és egy alacsonysebességű, amit a műszerfal, kapcsolók, világítás, rádió stb. használ. Erre rátéve a kütyüdet nyomonkövetheted az egyes üzeneteket így el tudod kapni a világítás, index vezérlését. Sőt ha igazán profin akarod megcsinálni azt is megteheted, hogy megnézed hogy milyen üzenet keletkezik ha kiég egy izzó. Ennél üzembiztosabb megoldást nem tudok a problémádra.
Egy apróságot vegyünk figyelembe: az utánfutók elég mostoha körülmények között üzemelnek, nem ritka egy-egy testzárlat. Nem árt, ha ilyenkor megússzuk egy bizticserével, és nem füstöl le az egész szerkezetünk.
Talán emiatt is van az, hogy a gyári (Bosal) cuccban relék kapcsolják a futó fényit, ami viszonylag strapabíró megoldás.
Ha mérjük az átfolyó áramot (miért ne tennénk, hiszen ezzel a kiégett izzóról visszajelzést kaphatunk) akkor még a bizticserét is elkerülhetjük.
A legerősebb izzók az utánfutón a féklámpa 21W-os izzói, azoknak max. 6A-es a biztosítéka. A biztosíték hamarabb kiold, mint a hozzájuk tartozó 61A-es MOSFET, így az simán túlél egy testzárlatot. De igazából az hogy mosfet vagy relé, az részletkérdés. Én a magam részéről ahol lehet mellőzöm a mechanikus alkatrészeket.
Tisztelt Fórumozó Társam!
A válaszom: igen lehet készíteni. Üdvözlettel: Gabi :yes: Bocs, de konkrétumot nem kérdeztél, csak azt, hogy lehetséges-e Szerintem több változat is létezik: - az izzónál közvetlenül a kapcsolt 12V-os részt megszakítod és bekötsz sorba egy reed relére tekert pár menet (8-10) drótot. Az ezen átfolyó áram működteti a reed kontaktjait. Ezzel aztán kapcsolhatsz bármit (fet vagy tranzisztor+relé). Hátránya, hogy az autóban található izzó kiégése esetén, mivel nem lesz átfolyó áram, nem lesz vezérlés sem. - az izzónál közvetlenül a kapcsolt 12V-os részről vehetsz le vezérlőjelet Ezzel aztán kapcsolhatsz bármit (fet vagy tranzisztor+relé). Szóval szerintem, nem olyan vészes a dolog, főleg, ha hagyományos izzó van még az autóban. Ha esetleg ledes és pwm-mel kombinált, akkor mélyebbre kell ásni. Akkor esetleg a led(ek)ről lehet leszedni a jelet.
Rendben, csak azért vetettem fel a dolgot, hogy ez a tervezéskor szem előtt legyen.
Először is köszönöm kimerítő válaszodat.
Az autóm egy skoda octavia és csak esetenként szeretném a szomszéd utánfutóját használni. Ha mindent megveszek kereskedőtől az egy vagyon, azért a pénzért fogadhatok tehertaxit, ezért gondoltam legalább a vezérlés "házi" megoldásán. Arra én is gondoltam, hogy valamilyen relés megoldásra lenne szükség, de nem gondoltam ennyire bonyolult szerkezetre. (Egy belső visszajelző, és működjenek a lámpák ennyi.) De azért köszönöm mindenkinek a javaslatát, véleményét. További jó olvasgatást mindenkinek, és Kellemes Karácsonyi Ünnepeket. |
Bejelentkezés
Hirdetés |