Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Villanymotor bekötése
Ilyen nincs, hogy váltani kell. Váltakozóáramú körről beszélünk, teljesen mindegy, hogy a kondenzátor melyik kapcsa csatlakozik a segédfázishoz, melyik a főfázishoz.
Ez a motor azért rendelkezik 3 kivezetéssel, mert a forgásirány belül került elkötésre. Ellenállás méréssel tudod eldönteni mi micsoda. Az alábbiakat kell tudnod mérni.
Ez csak példa: Fekete-Piros: x Ohm Fekete-Fehér: y Ohm Piros-Fehér: x+y Ohm Magyarán lesz olyan varriáció amikor a legnagyobb ellenállást méred. Az lesz a segédfázis és főfázis tekercs két vége. Ilyenkor a harmadik szál a közös. (A példa esetében a fekete) Erre kötöd a nullát (nem gond ha nem tudod melyik a nulla, fázis is mehet rá). Aztán utána megnézed, hogy ehhez a szálhoz képest (ebben az esetben a fekete), milyen ellenállása van a pirosnak és a fehérnek. A nagyobb ellenállású lesz a segédfázis, odakötöd a kondenzátor egyik sarkát. A maradék egy szálra kötöd a kondi másik felét, illetve a másik áramszálat.
Ez a motor indító kondezátoros, mivel a típusában jelölve van. 100-125-ös indítókondenzátor kell rá, és 100/285 értékű indítórelé.
Ez így nem teljesen igaz. Kondenzátorra minden esetben szükség van egyfázisú motor esetében. (Eltekintve az olyan 1 fázisú motoroktól, ahol a segédfázis tekercs egy 1 menetű vastag vezető) Ugyanis az 1 fázisú motorokban nem tud kialakulni forgó mágneses mező, csak lüktető. Működését a 3 fázisú motorból lehetne levezetni, de nem hiszem, hogy sokakat érdekelne a szakmázás
Maradjunk annyiban, hogy a kondenzátor segítségével valósítjuk meg azt, hogy a főfázis áramát eltoljuk a segédfázis áramához képest. Eltolás nélkül a motor nem lenne képes működni... Az, hogy milyen kondenzátort használunk egy motoron az több dologtól függ. Elsősorban meghatározó az, hogy indításkor, üzem közben, vagy mindkét esetben szeretnénk elérni, hogy elegendő nyomaték álljon rendelkezésünkre. Start vagy másnéven indító kondenzátort használunk, ha az indítási feltételeket szeretnénk javítani. Üzemi kondenzátort használunk, ha az üzem közbeni feltételeket szeretnénk javítani, és mindkettőt használjuk ha indításkor és üzem közben is szükségünk van nyomatékra. Azt , hogy a motort melyik kondenzátorral szerelik már a gyárban eldöntik, és így tervezik a főfázist és segédfázist....
Van némi zavar. A pólustörzsben levő rövidzárt menet nem segédfázis, hanem asszimetrikussá teszi a pólustörzs mágneses mezejét, ezzel hozza létre az indító nyomatékot. Semmilyen fázistolást nem végez. És ahogy ebből is látszik, (de még másokból is) hogy üzem közben nem feltétlen van szükség a segédfázisra. Az állandó üzemű segédfázissal nyilván nő valamelyest az üzemi nyomaték, de a billenő nyomatékhoz tartozó, és a szinkron fordulatszám között motor stabilis üzemű, mert a fordulatszám csökkenésével nő a motor nyomatéka, ha nő a fordulatszám, csökken a nyomatéka. Ez így van akár van segédfázis, akár nincs. Az is igaz viszont, ha van segédfázis, akkor nagyobb a fordulatszám csökkenéséhez tartozó nyomaték növekedés. Aszinkron fordulatszámon mindkét esetben nincs nyomaték, ezen a segédfázis sem segít.
Sziasztok! Van egy 0.7kw-os 3fázisú villanymotorom. Hogy kell egyfázisúra bekötnöm,és mekkora leesz így a teljesítménye? Valaki tudna segíteni? Előre is köszönöm!
Sok múlik az állórész vasminőségén, de megközelítőleg azt lehet mondani, hogy kb. 0.5 kW üzemi kondenzátorral felszerelve, amennyiben nem indul el csak üzemi kondival, kell rá egy indító kondenzátor is. Mire szeretnéd használni?
Nem is mondtam, hogy az a speciálisan elhelyezett 1 (esetleg 2) menet bármerre tologatná az áramokat. Abban viszont igazad van, hogy nem tekinthető segédfázisnak, csak én hívom annak.
Nem a kondenzátor kapcsinak felcserélését írtam!Mekkora kapacitású egy 0.5 kW-os kondenzátor?
A hozzászólás módosítva: Dec 10, 2014
Némi visszaolvasás, téma képeinek tanulmányozása. Minden le van írva.
Köszönöm szépen a segítségetek!!! Valóban centrifugál kapcsoló van benne, de sajnos nem tudtam megoldani a forgásirány váltást. Már papíron vezettem az összes kombinációt, de ez csak balra forog, illetve egy esetben ha az egyik vezeték bármilyen módon kondira van kötve akkor levágja a biztosítékot.
Az ellenálásokat is lemértem. Két vezeték a hatból van külön azok csak egymással vannak összekötve a többi négy között egyforma ellenállást mértem az összes kombinációban.
Az a két vezeték ami egymással mutat kapcsolatot és nulla ellenállást az a centrifugál kapcsoló két vége.
A maradék négy vezetékből 2-2 egymással áll kapcsolatban és kell, hogy legyen ellenállásuk. Mérd meg az ellenállás értékeiket és lerajzolom neked, hogy kösd be egyik illetve másik forgásirányra.
Sziasztok.
Egy kis segitséget kérnék,vannak itt emberkék akik vágják a vill motoros dolgokat. Ugye egy 220/380-as motoron a sorkapocshoz 6 szálnak kell hogy feljöjjön hogy lehessen csillagba és deltába is kötni,na most én már kétszer vettem olyan motort aminál csak 3 szál jött fel,na most ugye itt jött a csillagpont megbontása/kivezetése!Most is vétel alatt van egy pont ilyen motor ami adattábla szerint 220/380-as de csak 3 szál jön fel,a kérdésem hogy ez a megbontás/kivezetés minden esetben tuti hogy megcsinálható?Tehát csak úgy lehet megtekercselni egy ilyen motort hogy utánna megbontható illetve deltába is köthető?Nem akarok úgy járni hogy megveszem és nem birom fölhozni a másik 3 szállat.Köszönöm válaszaitokat.
A háromfázisú motoroknak van 3*2 kivezetése (legalább) itt mindig meg lehet keresni a végeket. Az egyfázisúnak két tekercse van egy fő és egy segédfázis...
Ha az a motor három fázisú, és csak három vezeték van kihozva akkor mint írod is belül van elkötve csillagba vagy deltába.
Ezt az elkötést a tekercs fejhez szokták bandázsolni és eggyé lakkozni azzal. Nos ez a hozzá lakkozás a probléma, mert ha azt megbolygatjuk, a tekercselő huzal zománc szigetelése is megsérülhet. Ennek következménye lehet egy újra tekercselés. Fontos! Úgy általában, a 220 szám nem azt jelenti, hogy egyfázisú ama bizonyos motor! A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2014
Tehát akkor minden esetben meg kell hogy legyen belül az a csillag kötés amit nekem ki kell vezetni?
Eddig kétszer sikerült ezt az atrakciót megcsinálnom (lehet szerencsém volt a gyenge lakkozással).Freki váltóról menne a motor.3x220v
Idézet: „Freki váltóról menne a motor.3x220v” Hát igen, ehhez tényleg delta kötés kellene.
Ha az adattabla szerint 220/380-as a motor, es 3 szal jon fel, akkor, ahogy irtad belso csillagponttal rendelkezik. Sajnos nagyon sok kollega van, aki ujratekercseles soran nem hozza ki a masik 3 szalat, mert sporol a kivezetes anyaggal.
Egyre kell odafigyelni. Mivel 220/380 van a motorra irva, ezert ez egy regi motor. A frekvenciavalto a mukodesebol adodoan a regi motorok szigeteleset kepes atutni (hiaba nezi meg az ember elotte nagyfesszel a szigetelesi ellenallasat), ezert szamolni kell azzal, hogy a frekivalto, amennyiben a motor szigetelese nem megfelelo, le fog tiltani. Sajnos a regebbi tekercseloanyagok (E es B osztaly) fokent papiralapu cuccok voltak, amik az idovel (magaba veszi a parat, eloregszik) elfaradnak. Tehat egy regi motor megvasarlasa/atkotese elott ezt celszeru szem elott tartani.
Szia.
Köszi neked is a válaszod,ezt nem tudtam,remélem és bizok benne hogy ismét nem lesz gond a másik 3 szál kivezetésével.2,2kw-os Imi-ről van szó egyépként.Szerintem nem túl rég tekerhették ujra! A hozzászólás módosítva: Dec 18, 2014
Akkor ilyen jellegu gond talan nem lesz vele
Háát nagyon remélem.Irtam mail-ba egy kérdést neked,légyszi nézd meg.Köszi válaszod.
Hello
Megakarom mérni hány ampert fesz fel a háromfázisú villanymotorom . Hogy tudok háromfázisú villanymotoron áramerőséget mérni ? Előre is köszönöm a segítséget !
Szia!
Egyik fázison sorba kötöd az árammérőt a motorral (egy átkapcsolóval, hogy az indítási áramlökés ne nyírja ki a mérőt), és lőn. Mekkora teljesítményű a motor? Csak váltóáramú mérőt alkalmazhatsz, kb. tudni kell az áramfelvételt (adattábla). Nem mindegy, hogy üres-járási, vagy terhelt áramot akarsz mérni. Ha nem elég nagy-áramú a mérőd, akkor söntöt kötsz sorba, és azzal mérsz.
Szia,
Legegyszerűbben ún. lakatfogó segítségével tudod megmérni, hány ampert vesz fel a motorod. Ez egy speciális mérőműszer, amit a három betápláló fázisvezető közül valamelyikre rá kell akasztanod. Segítségével ellenőrizheted, hogy a motorod mindhárom fázisban egyenlő áramot vesz-e fel. Amennyiben lakatfogód nincs, úgy használhatók a kereskedelmi forgalomban kapható ún. multiméterek. Ebből sokféle létezik, olyan kell, amelyik alkalmas váltakozó áram (ACA) mérésére. Ezt a műszert sorba kell bekötnöd (a megfelelő méréshatár kiválasztása után) az egyik betápláló fázisvezetőbe. Magyarán a áram bemegy a műszerbe, onnan kijön és bemegy a motorba. Ezzel egy fázisnak az áramát fogod tudni mérni. Fontos, hogy a műszer alkalmas legyen váltakozó áram mérésére, rendelkezzen kellően nagy méréshatárral, sorba legyen bekötve az áramkörbe, valamint mérés közben, feszültség alatt a műszer méréshatárát nem szabad változtatni. Remélem tudtam segíteni. A hozzászólás módosítva: Dec 19, 2014
Sziasztok !
Metex M3800 multiméterem van, 20 A ig mér. A villanymotor 3Kw os adattáblán szerint 6 A az áramfelvétel, terhelés alatt szeretném megtudni menyit vesz fel. Tehát lekötöm mondjunk a fekete vezetéket és oda beiktatom a mérőt és így fázisonként megtudom mérni az áramfelvételt. Milyen átkapcsolót szoktak erre a célra használni ?
Üdv!
A motor elvileg névleges terhelésen veszi fel a 6A-t fázisonként. Terheletlenül vagy kis terhelésen kevesebbet. Ezt lakatfogóval szokták mérni, szerintem ha tudsz, kérj kölcsön egyet. A multival az a gond, hogyha fixen bekötöd, az indulási áramot nem biztos, hogy kibírja. Így hirtelen az jutott eszembe, hogy ha ha vannak kismegszakítók a motor előtt, akkor oda tedd a multit. Indítás után egyesével átkötve, majd lekapcsolva a kismegszakítókat. Elég körülményes....lakatfogó lenne a legjobb.
Olyat, ami elbírja egyrészt az indulási áramlökést (ekkor zárva van), és az üzemi áram megszakítását, pl. a 6(10)A-t. 2 kapcsoló kell; az egyikkel leválasztod a műszert induláskor a párhuzamos körből (egyik ág), a másik ág, ami egy másik kapcsolóval megszakítható indulás után (ezen indul a motor, tehát lesz olyan állapot, amikor a műszeren, és a másik kapcsoló ágán is folyik áram.) Indulás/felpörgés után, műszer ág kapcsolója be,- párhuzamos ágé ki, ekkor lesz benne a műszer a motor (1 fázisának) áramkörében. Fokozatosan névlegesig terheled, ekkor tudható az áramfelvétel üresen, és terhelten is. Ha semmi egyéb (melegedés, furcsa hang) nem indokolja, szépen jár a motor, elég 1 fázison mérni áramot. Ide legjobb valami kamrás kapcsolót alkalmazni, pl. VGK 10. Ha műszerben nincs a 20A-os mérésnél biztosító (némelyeken 'no fuse' felirat van), akkor kell betenni egy 16A-est is ezen ágba.
Üdv mindenkinek! Nagy kérdésem az lenne ha a 3 fázisú 380/220 villanymotor 2,2 Kw,ha 230 ról üzemelem mekkora lesz a teljesitménye, mert egy 1,5 Kw fix 220 meghalt ezt szeretném helyettesiteni vele ,Köszönöm a segitséget Oszkár
|
Bejelentkezés
Hirdetés |