Fórum témák
» Több friss téma |
Speciális trafót.
A gyújtótrafó egy sajátságos dolog. Ha nincs ahová kisüljön,akkor ő megtalálja az utat a másodlagos statikus feltöltődés során és kúszóáram alakul ki. Akár 30-50kV is megjelenik a tüskéken. 230V-ról egyébként könnyebb készíteni készüléket,csak kell leválasztó trafó. Javaslom,hogy a kondin mérhető fesz gyújtótrafó esetén ne legyen magasabb 350V-nál. Amint már írtam, ez úgy mérhető digitális műszerrel,hogy nincs benne a tirisztor,hanem maga az oszcillátor működik csak. Az igaz,hogy lényeges a kondi értéke,de nem kell túlzásokba esni, elég 2-4 mikro/400V. Modulos TV-kből, VT hangváltókból kiszedhető 1 mikro, párhuzamosan kell kötni őket. A kérdés az,hogy hagysz-e elég időt a kondik feltöltésére? (ezzel súgtam egy kicsit)
Kedves panther2000! Ha már felajánlottad megkérdezném én is hogyan is lesz a 2 db 8.5µF kapacitásban tárolt energia 3.2J ami a készülék dobozán fel van tüntetve?
Értem. A feszt.beállítottam hogy 3-350volt között töltötte a kondit, digit műszerrel mérve, tirisztort ki hagyva. Viszont nincs analóg műszerem hogy tirisztorral is tudjam mérni Így nem tudom mennyi idő alatt tölti fel.Úgy kb 1-1.5mp-re van beállítva a kisütés./az a spec.trafó nagyon érdekelne /
Nekem az ármfelvétel kb. 110 mA-ről indul és olyan 250 mA -ig megy fel,igaz 35 µF /450V AC/ kondival próbálva.Viszont a rajzon feltüntetett diódát betéve a kapcsolás csak akkor működik ha az R1-et kb 1,2K ig növelem. De akkor se olyan jól müködik mint dióda nélkül
A fesz rendben van.(Analóggal tudnád mérni a feltöltési időt.)Ha beleteszed a tirisztort,akkor inkább ne mérd digit műszerrel a kondin a feszt. Az a nagy gond még, hogy a gyújtótrafó két vezetéke közös, össze van kötve belülről.(Nem ajánlom hogy szétszedd és átalakítsd,az olaj miatt ne tedd!)
Ha pedig össze van kötve,akkor előfordulhat,hogy a tűimpulzus rákerül (visszarúg) a DC tápra,amit nem minden alkatrész visel el sokáig. Amit még mérj meg: 1 perc alatt hány impulzust ad a szerkezet. Utána beszélünk. Spec trafót így nem tudok neked ajánlani,de valaki írta,hogy TV trafó. Hát még mindig jobb egy uranus trafó,mint egy gyújtótrafó. Uranus trafóval 50mJ, a gyújtótrafóval 10mJ-t mértem régen.De ha van régi csöves tv sorkimenő,az is jó. Persze zárt vasakkal együtt és közöttük legyen egy papírlap darabka.A TV 18 nagyfesz dióda nem kell.(avagy a csövesnél DY86 cső). Nézz körül mi van otthon.
Az energiát hogyan szoktad megmérni? Van valami spéci műszer vagy valami kapcsolásod a méréshez?
Spéci digitális műszer.Mér feszt is 25kV-ig, és energiát is 10J-ig.
Üdv!
Hát sajnos semmilyen tv-s cuccom sincs, de azért körbenézek.Az impulzust úgy érted hogy hányat üt? Mp-ént 1-et.Amúgy 1 régebbi könyvben találtam 1 vill. pásztor rajzot, ennek a trafója szerinted mennyire használható?
Milyen műszer ez pontosan, hol lehet venni és mennyiért? Ez engem is érdekelne.
Felejtsd el ezt a tarfót. Ne kezdj hozzá. A szigetelést úgysem tudod tökéletesen megcsinálni.
Hozzám már küldtek egy maszek villanypásztort, a gyártó saját maga tekercseli a trafót. Sajnos átütött a rossz szigtelés miatt és nem lehetett vele mit kezdeni. Hátha van egy ismerősnek régi nagyképernyős fekete fehér tv-je a padláson. Az impulzusszámot így mérd: stopperóra indít, 1 perc alatt hányat üt.
Sajnos már nem tudok én sem venni tartalékba másikat. Nem magyar a készülék. Volt 2 db-om belőle,de az egyik tönkrement,amikor egy más által gyártott gyújtótrafós készülék kimenetére rátettem. Később kiderült egy osztót beiktatva, hogy kb. 40kV jött ki belőle és az energia 5mJ volt.
Szóval vigyázni kell a méréssel! Igazodni kell a szabványhoz is, ne akarjunk 10kV-nál többet,mert felesleges, és az impulzus jel ideje sem mindegy egy "ütés" alatt.(Erre is vonatkozik a szabvány.)
Szerintem a dióda fordítva van a rajzon, mivel így a töltéskor hidalja át R2-t. Az értékek a rajzon adottak, nem variáltam. Csak annyi, hogy 220R + 2k potival van belőve.
A freki így kb 2kHz-2,4kHz-ig változik. Semmi nem melegszik, ilyen baja nincs. Nálam a max felvett áram 120mA, ez megy le 80mA-ig, a végén a kondi 16uF. Egyenlőre így marad, mivel sürgette a haver, így odaadtam neki, hadd tesztelje. Eddíg jó.
Te milyen kondit szoktál rájuk rakni a végére?
Ez tuti bírni fogja, mivel gyárilag ez volt benne, de ha venni kell bele, miféle kell? Motorra való folyamatos üzemű megfelel? (mosógépmotoré, stb)
Lomexnél szoktam venni, ha épp arra járok motorkondikat, 500-2000 Ft-ig vannak 4-80µF-ig, tökéletesen mennek vele jó ideje a készülékek, meg pár gyári cuccban is ugyanilyeneket láttam, úgyhogy biztos jók. Főleg, ha nem megy 400V-nál feljebb a fesz.
Hát, az inverter előtti alkatrészadatok tényleg csak tájékoztató jellegűek, trafótól függően nagyon szórnak, asszem amiket rárajzoltam, az az itteni elektroboltban kapható kis trafóhoz van. Nyáktrafóhoz kellett variálni vele, hogy rendesen kiadja a feszt.
Azon gondolkodom, hogy megkérhetnélek e, hogy mérd meg azt a villanypásztort amit én csináltam, mert egyenlőre nekem is csak számított értékeim vannak és nem bízom bennük, viszont nekem semmim nincs amivel ilyen nagyfeszt tudnék mérni. Igazából max 15kV-ra és max 0.5J-ra tippelem.
A műszer működési elvéről tudunk valamit? Esetleg van róla fényképed?
500mJ az már sok lenne egy gyújtótrafótól. De ha leírod,hogy tényleg milyen trafó van a végén, kapcs rajz,akkor mérés nélkül is megmondom (+/-10% eltéréssel)
...Ne haragudj de nem adhatok kapcsolási rajzot...Viszont valóban autótrafó van benne, de nem csak ez számít. Szóval akkor nem méred meg?
Én HQVideótól rendeltem bele a 230/9V-os trafót, 3,5VA-est. Ezzel a multi szerint üzem közben mérve is felment a 16u kondi 260V fölé. (persze a multi szagatva mér, azért ennyi tuti volt, de inkább több)
Majd kiderül, elég erős-e. (Azért ha véletlen nem elég, megpróbálom kicsit növelni a töltési időt, aztán kiderül)
Akkor mi számít még?
A gyújtótrafó szekunder oldali huzal kicsi keresztmetszete miatt a szekunder oldali áram pici. Nem kell rajz. Ha autótrafó van benne,akkor 10mJ-nál több nem tud kijönni Szamara trafóval sem. Villanypásztorként ez az energia kb. 50m-re elég,tovább sajnos nem. 100m után már csak 1-2mJ mérhető. Autótrafós méréseket nem vállalok,mert a mérési eredmény ismert. Max. a kimenő feszt lehetne megmérni,de minek. Ha több 15kV-nál,akkor az már inkább Tesla tekercs,mint villanypásztor. Ha pedig lecsökkented a kimenő feszt a gyújtótrafónál 10kV-ra,akkor az energia is lecsökken 2-3mJ-ra sajnos. Ha le tudod mérni az ív hosszát milliméterben,akkor kb. egyenenes arányos a fesszel,vagyis 10kV=1cm. Ha behatárolod belső ívközzel a feszt, vagyis hogy inkább ott húzzon át, akkor pedig hol itt,hol ott fog áthúzni. Viszont az ív a dobozon belül nem túl biztonságos megoldás. Gondolj bele, hogy gázszivárgás, por, szalmapor, búzakorpa por. Eltelik 5 év, gyúlékony porral, kosszal telimegy a doboz, begyújtja és ott a tűz.(Szerinted kit keresnek meg utána? Némi felelősség is van a dologban,ha másnak eladod.) Ív helyett javaslok inkább glimmlámpát! (túlfeszvédőt)Akkor legalább nem annyira veszélyes.
Köszönöm a kimerítő választ, látom nem tudlak a mérésre rábeszélni......
Jut eszembe!
Ha belül a szikraköz helyett glimmet akarok rakni, szerintetek életképes ötlet? Hogyan lehetne ezt méretezni?
Ha glimmet akarsz tenni,akkor kell egy feszültség osztó.Úgy is jó,csak 2W-os ellenállás kell kb. 4 db, olyan,ami 20kV-ot bír. (lábtávolság!)
Túlfeszvédő glimmet láttál már??
A szikraköznek az a lényege, hogy maximálja a kimenőfeszt, a glimm is ezt tenné, de kb. 60-100V-ra, szóval nem volna jó. Akkor meg már nem glimmként működne, csak simán átütne belül.
Osztóval lehetne egy visszajelzést csinálni glimmlámpával, de a szikraközt nem helyettesíti. Az kell pl. akkor is, ha a trafónak nincs belső szikraköze, akkor megvédi az átütéstől. Illetve, ha a kerítés nincs terhelve, akkor a szikraközben záródik az áramkör, ha valaki megfogja a drótot, akkor megy a föld felé az áldozaton keresztül.
Marad a szikraköz.
Csak a tűzveszélyes volta miatt jutott eszembe. Amúgy ez a kapcsolás kb mekkora karámra jó tapasztalataid szerint? (szikraköz 10mm-re belőve) Egy Simson trafó van a végén jelenleg. (nem túl nagy, de egyenlőre csak próba, a kondi 16u kb 300V-ra töltve) A hangja elég kemény, ahogy elcsattan üresjáratban a szikraköznél. Hangra durvább, mint a szomszéd gyári cucca... (ez hogy lehet???)
Nem láttam...
De azért érdekes, hogy a gyári német villanypásztorban is volt szikraköz, én is erre kötöttem most a nagyfeszt. Az hálózati üzemű volt, Ranger N2 típus. (Pont a nagyfesz része volt rommá égve, amit ki isdobtak belőle, mire hozzám került. Azért érdekes volt, mert a panelt tartó távtartó műanyaglábak is olvadoztak kicsit)
Gyáriakban szerintem a trafóban van beépítve a szikraköz, ha nekem kéne csinálni, akkor egy műanyag, üveg, kerámia cső végeit ledugóznám, és két oldalról belehajtanék egy-egy csavart, beállítanám, aztán rákötném a drótokat, és az egészet műgyantába önteném. Ha nagyon profi akarnék lenni, levegő helyett valami nemesgázzal tölteném meg a cső belsejét.
Nekem trabant 6V gyújtótrafóval is működött jól, meg nagyobb asszem ladából származóval is. A gyáriakban olyan 1:10 áttétel van, a gyújtótrafókban szerintem ennél nagyobb, talán ezért a különbség. A kerítéshosszt nem tudom, max. 1km madzaggal volt próbálva, de azt gond nélkül vitte. Kell csinálni egy egyszerű ellenállás-glimmlámpa létrát, azzal elég jól lehet mérni a feszültséget, de egy állítható szikraközzel is meg lehet becsülni, ha a kerítésen sok energia veszik el, akkor közelebb kell tekerni a szikraközt, hogy ott süljön ki. Ha fél centinél kisebb a köz ahol biztosan áthúz, akkor már gyanús.
Elmagyaráznád nekem, hogy a szikraköz, hogy állít feszültséget? Szerintem a trafó szekunder menetszáma határozza meg a kimeneti feszültséget, nem a szikraköz nagysága.....
Üdv!
Hogy is van ez az ellenállás-glimmlámpa létra? Egy ismerősöm mondta hogy mikor villanypásztort vett, akkor a srácnak volt egy glimmlámpás kütyüréje amit a drót túlsó végére tett, és minél több glimm világítot rajta annál nagyobbat ütött. Ez átverés lehetett, vagy tényleg van ilyen? Hogy kell egy ilyet készíteni?
A szikraköznek az a lényege, hogy maximálja a kimenőfeszt, idézem magamtól.
Valahol el kell menni annak az energiának, ami kijön a trafón. Vagy a kerítésen, és a lovon, kecskén, emberen, vagy a szikraközön. Ha nem, akkor esetleg a trafón belül fog tetszőleges helyen átütni, azt meg nem szeretnénk. |
Bejelentkezés
Hirdetés |