Fórum témák
» Több friss téma |
Megint csak hangsúlyoznám, hogy nem vagyok villanyszerelő, viszont a vezetéket, ha neccesen fér be (főleg, ha kanyarok is vannak benne), nem tolnám, hanem húznám. Az egyik benne lévő vezetékre rákötnék kettőt, és azzal húznám be (vagy a benne lévő kettővel húznék be hármat). A jobb csúszás érdekében kisfeszültségű kábeleket lehet mosogatószerrel kenni, de hogy villanyszerelők mivel szokták csinálni, azt nem tudom.
Némelyik vízforraló pl. a Philips nagyobb gépei 3300W-ot fogyasztanak, oda nem elég a 10A!
Igen, jobb lenne húzni, csak nem szeretnék a többi vezetékhez nyúlni, amíg működnek...
Egyszer valaki trehányul megcsinálta, de működik, ha hozzányúlok mélyebben, abból jó nem sül ki. Ha nem sikerül beerőszakolni, akkor project ugrott, de köszi a segítséget. Van alatt egy konnektor, igaz sosem működött, rámérek, hogy vajon 0 van-e oda behúzva, ha lenne az nagyon tuti lenne :yes: Hunnap ki is mérem.
Jelen esetben 2200W-ról volt szó, ahhoz meg a 10A pont ideális! De pont ezért írtam, hogy 2,5-ös vezetéket húzzon, hogy legyen tartalék későbbre. Mert úgy nézem, hogy az egybegyülteknél a kábelen szokás spórolni, aztán meg lehet vakaródzni, hogy ha bővíteni kellene.
Én is a túlbiztosítás híve vagyok, de a 1,5mm^2-es kábel elbírja a 16A-t, a szabvány szerint is. A dugaszolható készülékek pedig ennél többet biztosan nem fognak felvenni, egy lakásban pedig ritkán jön össze akkora hossz, hogy a feszültségesést is figyelembe kelljen venni. Ha egyfázison 20A-rel biztosítasz egy vezetéket, azon szabvány szerint nem lehet dugalj! Tehát 2 db. 16A-s áramkört kell kiépíteni, akkor meg elég a 2x1.5mm^2. De a nullavezető keresztmetszetét, ha nem húzod azt is kétszer, a teljes terhelésre kell méretezni!
( ha jól értettem 1 fázisú a hálózat ) Amúgy Strubi hozzászólása eléggé pontosan leírja, hogy mit érdemes kialakítani. A villanyszerelés 2-3 nap gondolkodás, hogy mit is akarok, mielőtt egy lépést is tennénk. -szerintem-
Általában nem feszültségesésre méretezünk, hanem melegedésre. De ha több vezeték fut egy csőben, amik egyszerre vannak terhelve, akkor már nem terhelhető az összes vezeték a maximumig, létezik táblázat, hogy mennyire lehet ekkor terhelni. De minden melegedés a szigetelés élettartamát csökkenti, és nincs akkora különbség az 1,5-ös és a 2,5-ös vezeték ára között.
Az meg remélem senkinek nem jut eszébe, hogy egyfázisú hálózatnál nem húz külön nullát és védővezetéket minden fázisvezetékkel párban...
De, sokaknak eszébe jut
-ez egy szakma amihez, mint a focihoz, sokan értenek- Ilyen adatok rémlenek, mint itt a táblázatban...
szabvány szerint 10mm2 alatt tilos a nulla és a védőnulla közösítése. ez azért van mert a nulla vezetőn folyik áram míg a védőnullán csak hiba esetén! tehát ha valamilyen hiba miatt elég a nulla vezeték akkor megszűnik a védőnulla is!!!!!
vezetéket nem melegedésre tervezünk hanem áram terhelésre. minden keresztmetszetre meg van adva a terhelhetőség és illik kicsit felül tervezni. egy háznál nem az a pártízezerforint a döntő, hanem az hogy nem kell pár év múlva cserélni a vezetéket, neadjisten kigyullad a ház! mindig a biztonságra kell gondoli nem az olcsóságra vagy az egyszerűségre! Idézet: „szabvány szerint 10mm2 alatt tilos a nulla és a védőnulla közösítése. ez azért van mert a nulla vezetőn folyik áram míg a védőnullán csak hiba esetén! tehát ha valamilyen hiba miatt elég a nulla vezeték akkor megszűnik a védőnulla is!!!!!” És ezt most hogy is kapcsolódik az én hozzászólásomhoz, vagy mi mond ellent ennek? Idézet: „vezetéket nem melegedésre tervezünk hanem áram terhelésre.” Olyan nincs, hogy áramterhelésre méretezés. Mindig figyelembe vesszük az összes méretezési szempontot, és amelyikből a legnagyobb keresztmetszetű vezeték jön ki, azt a keresztmetszetet építjük be. Ezek pedig a megengedett feszültségesés, a megengedett melegedés, és szabadvezetékek esetén a mechanikai szilárdság. Falban a mechanikai szilárdság nem szempont, ezért ahogy Dudus hozzászólásaiból is látható, vagy feszültségesésre, vagy melegedésre méretezünk, attól függően, hogy melyik a szigorúbb feltétel. Lakásban, házban rendszerint a melegedés a szigorúbb.
Úgy néz ki megfeneklett a dolog, majd tavasszal a villanyszerelő megnézi. Nem is fázis van a kapcsolón, hanem 0 .. ez már eleve vicces.
Szóval egy fázist kéne behúzni a dobozba a másikból, nekem sajnos nem ment 40 centi után elakadt, sok benne a kanyar, ráadásul az uccsó 10 centin nincs kábelcsatorna, csak be van falazva a drót...szép munka
*********************************************************
Linket töröltem, gondolom nem szorul magyarázatra miért. mod:-szamóca
Lehet valahogyan a védőcsőben vezetéket toldani ?
(pl konnektor áthelyezés 15-20 cm lejebb,és a kiindulópont nem kibontható) Gondoltam forrasztással ,de hátha valaki tud valami szabványosabb megoldást.
Biztos vagyok benne, hogy ha szigorúan a szabványokat figyelembe veszed, akkor nem lehet.
De én is alkalmaztam már a forrasztással való toldást, méghozzá úgy, hogy a drótokat nem egyforma hosszúságúra csipem le, hanem a toldásokat legalább 10cm-rel elcsúsztatom, így még utólag akár kihúzható a drót. Zsugorcsövet rátolni, jól összetekerni és leforrasztani, rázsugorítani, esetleg még le is szig.szalagozni a megfelelő színűvel!
Falban még nem csináltam ilyet, de autóban már igen. Összeforrasztottam kb. 1,5cm hosszan a fezetékeket, betekergettem szigetelőszalaggal a kötési pontot, majd végül két réteg zsugorcsövet húztam rá. Így a zsugorcső fogja a szigetelőszalagot is, hogy ne birjon meglazulni. Valószínűleg nem szabványos, de kötve hiszem, hogy gond lenne vele.
A gond az enm most lesz vele hanem majd 5-10 év mulva!A forrasztás engedni fog jobb esetbe szakadás lesz rosszab esetbe világtani fog a vezetés a nagy ellen állás miatt.
Szia!
a jól elkészitett forrasztás NEM! Lejjebb irtam :Az 1911ben szerelt templom veztékezését bontottam szét és a 76 év alatt semmi elváltozás nem volt rajta!!!!!!pedig a végén 3,5--4X túlterheléssel ment... mutass nekem ilyen MAi kötőelemet?!!!??? Csak az üzleti érdekek .......ma már az a szabványos amit 2év múlva eldobhatsz!! ettől függetlenül : a csőben nem toldunk vezetéket, mindig bontható helyre tesszük..... Utólag mindig kellene behúzni néhány szálat....akár még koaxot is!!!
Helo!
Milyen színű ellenállás miatt fog a vezetés világitani? Figyelj kicsit a helyesírásodra, alíg lehet kibogózni mit akartál írni. De hülyeségeket ne irj inkább mert aki még nem ért hozzá, megkevered, és rosszul fogja tudni. A forrasztás nagyon is jó kötés, csak az Al vezetéknél macerás hogy jó is legyen de nem lehetetlen, és azzal amig él nem lessz baja, kivéve ha egy kamaz okoz neki szakadást. proba: Szerintem a legközelebbi kötödobozban kellene visszavágni egy kötéshez és megtoldani, pl Wago bácsi kötö elemeivel. De ha nem tudsz mit tenni akkor hagyd meg a régi helyét vezetkezd fel oda a konnektort ott kösd meg nevezd ki kötödoboznak tegyél rá fedőt és kész. Ha a helye is útban van akkor toldjad a csöben feltéve ha nem akarod többé piszkálni. Mindenképp jól köss és jól szigetelj. De ne úgy forrassz hogy egymás mellé teszed, kb 30mm hosszan erőssen tekerd össze és azt forraszd és szigeteld le.
Egyébb javaslat?? Még nem késő csak a jövőbeli kéréseket/problémákat szeretném megelőzni/felkészülni ,és ez most felmerült számomra mint kérdés.Igazából a préselés is tetszene de házilag egy szimpla érvégnyomóval nekiesni??
A forrasztással gond 5-10 év múlva!Röhögnöm kell Ha normális kötés le van forrasztva (réz) akkor a vezeték elöbb csöppen el mint a kötés!Gondolj már bele az ellenállás épp ott a legkissebb nem az lesz a gyenge pont!Persze ha rendesen le is van forsztva Én 30 évet adok rá gariban ha néha csinálok villanyszerelést!Összeteker,leforraszt,szigszalag vastagon!Én így csinálom nem lapítom szar sorkapcsokkal meg egyéb kötőelemekkel sem küszködöm!Múltkor végeztem egy koplett családi házzal a kötések szabadon össze lettek kötve,próbaüzem és utánna egy durung nagy pákát felmelegítek és le is forrasztottam mindent kb:1óra alatt!A forraszást nem tiltja a szabvány sem csak "még" nem írja elő!Mai nap reggel ithon éppen nyomtam a gépet és egyszer csak egy nagy bumm elment a ménkű A hiba hol volt???Sorkapocs átmelegedett.megolvadt és "beleégett a nullázó szálba Két éve csináltam magamnak Meg volt húzva minden de mégis a fázis túlmelegedett!!Nézzetek meg egy forrasztást!Előbb ég a falban mint ott!!Ja csak ez az egy sorkapocs van a lakásban a betápnál mert még alun jön be a graft és rézen megy tovább ezért volt csak "csokI"
Teljes mértékben egyetértek. Nem múlt sokon, hogy a gagyi elektromos vízmelegítő nem égett szét, a fűtőszál rosszul érintkező csatlakozója miatt. Szikrázott, ívet húzott, füstölt már a hőszigetelés, a műanyag elfolyt. Persze a biztosíték ilyenkor nem old le. Nekem sem kellett több, ráforraszottam a rézvezetéket, a hülye csatlakozó nélkül, a fűtőtestre. Ha cserélni kéne, akkor meg veszem a fáradtságot, és leforrasztom. Ez a legkevesebb, de most nyugodtan alszik a tulaj tőle.
Forrasztástól jelen pillanatban biztosabb kötés nincs. Az egyetlen hátránya, hogy nem oldható hidegen. Ha sorkapcsot használsz, 1-2 év alatt a réz lapul annyit, hogy ne legyen szoros a kötés, és akkor melegszik az egész. Ugyenez megfigyelhető szerelhető villásdugóknál és aljzatoknál is, hogy idővel kilazulnak a vezetékek. Sok helyen az évi karbantartás része az összes ilyen csavar utánhúzása. Nemrég kötöttem be újra otthon egyik hoszabbítót, mert egyszerűen a csavaros rögzítésnél melegedett, amikor érte 10A terhelés. Ugyanilyen melegedést még nem láttam forrasztott kötésnél.
Bocs, hogy ebbe a topicba irok, de nem akartam ujjat nyitni.
Van egy forrasztópákám,a 230 ról működik. Az a helyzet vele, hogy tegnap egy kicsit bizserget a fémváz, ahogy hozzá értem. Ez a havernál volt. Ott nem tudtam lemérni.Nálam a fázishoz kápest 230. A nullához és a vedőföldhöz 0. Ez a normális? Hozzáérhetek? Olvastam it, hogy PE. Az mi? PE=Védőföld?
Elképzelhető, hogy a barátodék hálózatának állapota volt a jelenség oka. A mért adatok rendben vannak. Én még azt is megmérném, hogy a páka fém részei összeköttetésben állnak-e a védőérintkezővel. Ha igen - és a házatok érintésvédelme is rendben van - akkor igen, de azért óvatosan, mert a jellegéből adódóan megégethet.
Egyébként - ha forrasztasz - mindenképpen hozzáérsz, gondolom, nem szigetelőkesztyűben fogod a forrasztóónt......
Visszatérnék egy régebbi kérdésre, és azt kérdezném, hogy ha már egyszer benn van a padlóban a vezeték, és netán fell kell újítani a hálózatot, akkor miért kéne felvésni a padlót? Szerintem elég lenne az is ha a régi vezetékeket áramtalanítanám, az elérhető részeit kivágnám, és az új vezetéket húzhatnám akár már simán a falban is egy új nyomvonalon. Meg egyébként szerintem a szabvány nem teljesen egyértelmű, mert se a korábban látott földben vezetés, se a teáltalad leírt módszer:
"Pl. egy szobába bejön a vezeték, a bejövetel helyén kell egy doboz, és utána a szobában körbevezethetjük a plafon alatt a vezetékünket, majd a megfelelő helyen függőlegesen levezetjük." használ a kijelölt vezetékvezetési sávokon kívüli vezetékvezetést. Nálunk Szlovákiában ír olyat, hogy a sávokon kívüli helyeken, csak 5 cm mélyen a falban lehet vezetni védőcsőben.
Eddig nem arról volt szó, hogy ne kelljen olyan sokat vésni, azért lenne a padlóban vezetve? Akkor most hogy jön ide az, hogy későbbi esetleges javításkor akár a falba is lehetne rakni? Akkor miért nem lehet most mindjárt a falba rakni? Mint írtam, ha már egyszer valahogyan csináljuk, akkor mindenhol ugyanúgy csináljuk. Egyébként meg ha csőbe szereljük, akkor egyszer kell a csövezésnek kivésni, majd rakni kell annyi csövet, hogy abba később vastagabb/több drót is behúzható legyen, és akkor nem kell később vésni.
A kérdésed második felét fogalmazd meg újra, mert nekem nem világos.
Szia! A régi MSZ nem tárgyalta hogy pontosan milyen magasságban, milyen távolságban kell a födémtől vezetni a vezetéket. Mivel az MSZ már nem kötelező érvényű, helyettük EN ajánlások vannak -amelyek szintén ezt nem tárgyalják- védőcsőben vezetheted a födém alatt akár 30-50 cm is. Természetesen a helyiség belmagassága határozza meg a magasságot.
A szabvány részletesen viszont foglalkozik -sőt még az EN ajánlás is- igen részletesen a tartó pillérek, tartó szerelvények megvésésével, gyengítésével statikai szempontból, illetve kémények, szellőző aknák keresztezésével, illetve ezek felületén, közvetlen közelében történő szerelés kialakításával, illetve a szerelés lehetőségével. Ugyanis vannak olyan helyek amit nem véshetsz, könnyithetsz meg vagy akár üzemi hőfoka (pl kémény) nem engedi a vakolat alatti szerelés kivitelezését. Aki az aljzatba vezetéket védőcső nálkül telepített, az igencsak nagy láma lehetett! Mindenesetre nem szakember! Meg kell hogy jegyezzem, egyes kábelek valóban fektethetők aljzatba védőcső nélkül, de aki mesternek, szakembernek vallja magát az védőcsövet is alkalmaz a későbbi bővítés, átalakitás megkönnyitése céljából. Én javaslom hogy a szabványokkal sarkosan ne nagyon foglalkozz, ha szerelsz kérdezz szakembereket hogy hogyan is csinálnák meg az adott munkát, vagy bizd szakemberre akinek gyakorlata van. Mindenesetre természetes dolog hogy a vezetéket a falban vizszintes és függőleges irányban helyezkednek el és nem összevissza. Az hogy milyen sávok vannak meg milyen mélyen kell(-ene) vinni, hagyd a fenébe, felesleges belebonyolódnod. Ha a két irányt megtartod, gond úgy sem lesz belőle! Általában az idős emberek szeretik díszitgetni a lakást mindenféle bóvlival és sokuknak igen jó érzékük van eltalálni a vezeték szigetelését a szeggel. Sokan ugyanis valami isteni sugallatra a kapcsoló fölé szeretnék felakasztani a dísztányért vagy egyéb bóvlijukat. Nemegyszer találkoztam felújításkor azzal hogy a vezeték szigetelése ki volt szögek által lyuggatva. Tehát felesleges a centizgetés, túlzásba vitt precizitás, hülyeség ellen nincs orvosság. Megjegyzem ha jót akarsz tenni magaddal akkor egy ÉV relét felszerelsz és kész. Sok(-k) sikert!
potyonak nagyon is igaza van a forrasztással kapcsolatban! Sajnos a sok idióta, pancser szaki miatt megtiltották a forrasztást mint kötést. MSZ és EN ajánlások is tiltják. Ugyanis sok barom nekiesett tüzi és 500W-os pákával a vezetékeknek, pancser módjára túlmelegitette a vezeték szigetelését a falban, ami később zárlathoz és tűzesethez vezetett.
Én a mai napig alkalmazom a forrasztást (fittyet hányva az előírásokra mert tudva levő hogy a legjobb kötést lehet elérni lakóépületekben vele. Én szlovák gyártmányú pillanatpákát használok amivel lehetetlen megolvasztani a vezeték szigetelését. (Jah, mondjuk kellő pancsersággal nem kizárt az sem) Én nem hiszek ugyanis a csúszó, pillanatoldható csatlakozókban. Hiába van 16A ráirva a tartós terhelést egy sem birja! Lehet cserélgetni az egészet kifele, vagy egy kicsit csalva, összeforrasztni a kötész és kupofixet rácsavarva elpalástolni a forrasztott kötéseket. Ha ugyanis kupofixel van egy kötés elkészitve az tökéletes minden szempontból, viszont a felülvizsgálók nem szedik le megnézni, igy alatta nem látszik a forrasztás.
Lehetne kicsit részletezni, mi is ez a kupofix?
Link, vagy rajz, stb. Google-n semmi értelmeset nem találtam róla.
HU-POL-FIX a becsületes neve és kb. 10A-ig használható, elvileg de én sem bízom meg benne! Belseje kúposan spirális dupla spirál menetű, kívül szigetelt, két oldalt kis fülekkel a csavarás megkönnyítésére.
Úgy látom nem teljesen értjük egymást, de egyébként belátom hogy van igazság abban amit írsz: hogy ha már valamit csinálunk akkor mindenütt ugyanúgy csináljuk. Meg nem tudom mi a kérdésem második fele amit nem értesz, kérlek részletezd. Egyébként én meg Szlovák szabványokat nézegetek, kis eltérés lehet a Magyarországihoz képest, de szerintem nem sok.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |