Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Multicopterek, nulláról az UAV-kig II. - Építés
Szerző: Topi, idő: Jún 9, 2015, Olvasva: 23511, Oldal olvasási idő: kb. 3 perc
Lapozás: OK   1 / 12
Második rész: Kezdjünk építkezni és nézzük meg az írott és íratlan szabályokat

Mielőtt bármibe is belefog Edömér, fontos megismerni az írott és íratlan szabályokat, illetve törvényeket. A következőkben, a bekezdés címének tréfás megfogalmazása nem véletlen.

Írásra váró szabályok

Egyrészt ezernyi hamis információ kering az interneten, másrészt pedig tudni kell, hogy a hazai "drónszabályozás" jelenleg még alakulóban van. Folyamatosan formálódik a törvényi háttér, egyes érdekek igyekeznek teljesen ellehetetleníteni minden repülőzést, más érdekek teljesen szabályozatlanná kívánják tenni.

Jelenlegi információk szerint 2015. júliusára készül el az a munkapéldány a törvényjavaslathoz, ami pontosan definiálja a fogalmakat és a szabályokat. (Személyes megjegyzés: remélem a drón szót is tisztázza a törvény). A repülőmodellező kluboknál ez a kérdés folyamatosan forró, így érdemes ezen a vonalon tájékozódni.

A döntéshozók a kiszivárgott információk szerint minden RC repülőt besoroltak a "gonosz dolog" kategóriába, de várjuk ki a végét. A Nemzeti Közlekedési Hatóság a DrónVilág című magazinnak az alábbi tájékoztatást adta:

[...] A pilóta nélküli légijárművek (drónok - beleértve többek között a hagyományos RC repülő modelleket, valamint az FPV légijárműveket) hobby és kereskedelmi célú alkalmazását szabályzó jogi dokumentum elkészítése jelenleg is folyamatban van. [...]

Szó van a forgószárnyas repülőgépek kötelező hatósági bevizsgálásán keresztül a pilóta nélküli légijárművek kezelői oktatásának beindításán át, a hivatalos modellrepülő légterek létrehozásáig. (Személyes megjegyzés: mindennek lehet előnye, nem árt természetesen a most is sokak által betartott íratlan szabályok papírra vetése, de a túlszabályozás és az engedélykötelesség sem fog jót tenni a hobbinak). Érdekes kérdések kerültek boncolgatásra a 2015. február elején megtartott Budapest Drones Conference rendezvényen is.

A "drónszabályozás"-i hacacáré minden bizonnyal meg fog változtatni sok mindent, addig viszont az alábbiak mérvadóak:

A repülés, bármilyen eszközzel is történjen (ez lehet akár egy komolyabb légballon, pl. meteorológiai ballon), vagy repülőgép, ideiglenes légtérhasználati engedélyt kell kérni a Nemzeti Közlekedési Hatóságtól. Mivel még semmilyen jogszabály nincs a multicopterekre/drónokra vonatkozóan, így a régi szabályokból táplálkozva jelenleg Magyarországon 150 méteres magasságig (és az irányító személytől ugyanilyen távolságig), egy legfeljebb 25 kg-os távvezérlésű repülő járművet bárki vezethet, külön képzettség nélkül. Ugyanakkor minden repüléshez külön, eseti légtérhasználati engedélyt kell kérni, ennek igénylését az NKH felé írásban lehet benyújtani és elnyerése 30 naptól akár több hónapig is elhúzódhat. Mivel ilyen határidőkkel se a modellezők, se a kamerákkal dolgozó repülősök nem tudnak mit kezdeni, így sajnos sokuk engedély nélkül végzi a repüléseket.

Kiegészítés (2015.06.10.): Olvasói kérdésre válaszolva, a légtér hivatalosan a talaj szintjétől kezdődik. Tehát: Minden ami a fűszál felett van, az már légtér, még a fűszál csúcsa is.

Íratlan szabályok

Az íratlan szabályok betartása ugyanolyan fontos mint az írottaké. Tekintettel arra, hogy a multicopter hiba esetén úgy zuhan, mint a kő, nagyon fontos, hogy soha ne irányítsuk a gépet emberek fölé! Ha filmezünk vele, akkor is figyüljünk oda, hogy szabad terület felett repüljünk, és a kamerát irányítsuk inkább.

Ne irányítsuk a gépet szomszéd kertjébe, egyéb más magánterületre.

Kerüljük az autóutakat, autópályákat, autókat. Egyrészt mások megzavarása okán, másrészt pedig minden körülmények között el kell kerülni az anyagi károkozást (pl. autóra vagy bármi másra zuhanó gép).

Drón?

A kérdés sokrétű, alapvetően azért "drónszabályozás" néven emlegetik a szárnyait bontogató törvényeket, mert a drón alapvetően egyenlő az UAV-vel (pilóta nélküli repülőgép), és jobban hangzik a sajtósok számára. Attól lesz UAV/Drón, hogy a fedélzeten nem tartózkodik pilóta. Vezérlése lehet automatikus vagy távvezérelt. De ha nincs pilóta akkor drón. Mindentől függetlenül a drón szót hagyjuk meg a közmédiának, aki használja a "gonosz" megtestesítőjeként éppúgy, mint hibásan szenzációhajhászásként. 

"Drón hátán száguld, mint egy motorbiciklin" - Híradó.hu (TV műsor) 2015.06.05

Már a cím önmagában is ellentmondás, elég megállni az első két szónál: Drón hátán (... ül a pilóta, tehát nem is drón)

Biztonság

Lehetünk bármennyire is profik, és bízhatunk bármennyire a gépben, a hiba nem elkerülhető. Lehet vakmerően filmezni is, de azt is csak biztonságos távolból. Magyarországon jelenlegi kutatásom alapján még nem elérhető, de számos országban már létezik a modellrepülőgéphez kapcsolódó felelősségbiztosítás. Mind hobbi célú, mind pedig munkára szóló verzióban. Csak idő kérdése vélhetően, hogy ez is létrejöjjön a biztosítóknál, de véleményem szerint mivel törvényileg szabályozatlan a dolog, még rettegnek tőle.

Hogy ne szegje kedvét az olvasónak a sok szabály, íme kedvcsináló videók, ahol megnézhető a biztonságos (távolból való) filmezés:


A következőkben foglalkozzunk a vázzal.


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   1 / 12
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem