Fórum témák
» Több friss téma |
Ez igaz. De azért ha kihuzod egy 15W-40-essel feltöltött viseltesebb dizel nivopálcáját -15 fokon, mondjuk olajcsere után 9ezer km-rel, hár nem biztos, hogy lesz türelmed kivárni, mig lecseppen.
Kb. tizenöt éve én is építettem egy ilyen fűtést. Két kávéfőző fűtőbetét volt benne, és egy vasalóba való bimetál kapcsolta le ha túlmelegedett. A blokk alján lévő egyik csőbe építettem be. A hátrányait leírtam itt: Bővebben: Link
Addigra már felhígul az elégetlen gázolajtól.
A motor élettartam növelésére én a következőt találtam ki. Már néhány éve félkészen van a prototípus. Az olaj szivattyút villanymotorral szeretném meghajtani. Egy olajnyomás által szabályozott PWM vezérléssel. Ez a következő előnyökkel járna. Ráteszem a gyújtást, megjön az olajnyomás így indul a motor. Túlmelegedett motorban, híguló olaj mellett is megfelelő alapjárati olajnyomás. Hasonló módon hajtanám meg a vízpumpát is csak hőfok függő szabályozással. Ez hidegben el sem indulna addig míg a hengerfej el nem éri a 40C°-ot Ekkor elindulna kb. 10%-on Majd ahogy melegszik a motor úgy menne egyre gyorsabba. Feleslegessé tenné a termosztátot és a hűtőventilátor is. Hisz alapjáraton is tudná gyorsan keringetni a vizet. Energia megtakarítással is járna, mer nem turmixolná a -10C°-os vizet feleslegesen.
Az elmélet nem rossz, de van vele 1 kis bibi. Gyakorlatilag egy egyedi motort kell épits ehhez. Ugyanis a legtöbb mai autóban már egy ékszij hajtja a vezérlést, a viz-, és olajpumpát.
Igy viszont a vezérlést is átkellene alakitani, ami nem kis gépészeti feladat. A másik gond, az üzembiztonság. Nem véletlenül vannak kihajtva a főtengelyről ezek a szivattyúk....
A vizet nem rossz a hideg motorban is keringetni, mert akkor az egész egyenletesen melegszik fel. Persze legjobb, ha ilyenkor csak magában a blokkban áramlik a víz körbe-körbe, és a többi irányban le van zárva. Csak ezzel meg az a baj, hogy ha eléri a mondjuk 80 fokot és kinyitod a szelepet a fűtőradiátor felé, akkor onnan beáramlik a hideg víz a motorba, ami nem biztos, hogy egészséges a hirtelen felmelegedés és lehűlés miatt. A termosztát azért jó, mert ahogy kezd nyílni, először csak vékonyan ereszti a blokkba a hideg vizet, az elkeveredik a befolyó csövön a meleg vízzel, így nem a -10 fokos víz kezd áramlani a blokkban.
Alapjáraton nem kell gyorsan keringetni a vizet, a lassan keringő víz is el tudja szállítani a fejlődő hőt. A dugóban is azért indul el a ventilátor, mert a radiátor nem tudja leadni, amit a víz odaszállít. Szóval az olajszivattyúzásnak még látom is értelmét, de a víznek nem. Idézet: „A másik gond, az üzembiztonság. Nem véletlenül vannak kihajtva a főtengelyről ezek a szivattyúk.” Mondjuk ezzel lehet vitatkozni, mert ha üzembiztonságra gyúrnak, akkor az olajpumpát fogaskerék hajtja a főtengelyről, nem bordásszíj (egyébként ez tudtommal így is van, nem emlékszem, hogy találkoztam volna olyannal, hogy a vezérlés hajtaná az olajpumpát, de persze ettől még lehet). A vízpumpával meg az a baj, hogy ha beszorul, akkor borítja a vezérlést és összeveri a szelepeket, dugattyúkat, hengerfejet. Ezért a vízpumpánál még talán lenne is értelme az elektromos meghajtásnak, szerintem nem rosszabb az üzembiztonsága mint a vezérlésről hajtva. Üzemanyagszivattyú is a karburátoros motoroknál a vezérműtengelyről volt meghajtva, mostanában meg elektromosan működnek valahol a tartályban, de nemnagyon találkozni olyannal, hogy ez meghibásodna. Köztes megoldásként néhol a vízpumpát a bordásszíj hátuljával hajtják, így legalább ha beszorul a pumpa, nem tépi el a szíjat, és jó esetben megússza az ember a pumpa beszorulását egy pumpa és szíjcserével meg egy vontatással.
A dugóban azért nem tudja a radiátor elvinni a hőt mert alapjáraton lassan megy a szivattyú. A termosztátban igazad lehet, bár a lassú szivattyú kevés vizet szállít. és mint írtam 40C°alatt állna. Így hamar felmelegedne a motor. Nem tudom láttál-e már olyan motort amin elszakadt a vízpumpa szíj a legnagyobb téli hidegben is egy-két perc után felforr.
Idézet: „A dugóban azért nem tudja a radiátor elvinni a hőt mert alapjáraton lassan megy a szivattyú.” Már neharagudj, de ez hülyeség.
Az én félkész kísérleti motorom egy VW 16 Diesel motor. Ezen a vízpumpát egy külön ékszíj hajtja, Már meg is csináltam a hajtómotort hozzá. Minimális esztergályos munka, meg egy kis házi barkácsolás a tartónak és kész. Az olajszivattyút ebben a motorban egy segéd tengely hajtja, a vezérmű szíjjal. Ezt kiszereltem a helyére egy olajnyomás tároló készül majd. Az olajszivattyút a fékrásegítő vákuum szivattyúja helyére felszerelt villanymotor hajtaná. Ez már kész van. A fékrásegítőt is elektromosra alakítottam. Idő híján így áll ez a dolog néhány éve. A megbízhatósága csak a villanymotor minőségétől függ. Hiszen elektronikai hiba esetén direkt árammal is üzemeltethető, így megoldható a műhelybe jutás.
Idézet: „nem emlékszem, hogy találkoztam volna olyannal, hogy a vezérlés hajtaná az olajpumpát, de persze ettől még lehet” Pl.: Ford dizeleknél tutira igy van.
Gondolj bele alapjáraton mennyi vizet szállít és mennyit ha forog néhány ezerrel.
Ne feledjétek, hogy a járó motor relatíve óriási teljesítménnyel fűti a blokkot de még így is hosszú percek míg egyáltalán langyos lesz. Idő és főleg teljesítmény kell azt a nagy fémtömböt átmelegíteni és nem a víz melegíti át! Pár liter víz melegítésével és annak hőjével ugyan lehet eredményt elérni de még hosszabb idő alatt.
Sztem egyébként semmi szükség az ilyen melegítgetésekre, nem azt vitatom, hogy a motor élettartama szempontjából nem hasznos, de nem mérhető az előfűtés "haszna", jelenlegi autómban 240e km van és sosem fűtögettem elő de nem úgy néz ki hogy nagyon hiányolná.
Ehhez vedd hozzá, hogy alapjáraton mennyi is a hőtermelés? Mondjuk fél-egy liter üzemanyag fogy el óránként, és a motor ekkor jár mondjuk 750 fordulaton. Amikor 100-al haladsz, akkor egy óra alatt elfogy hat liter, és közben meg jár 3000 fordulaton. Ha 3000 fordulaton a hat liternyi üzemanyag veszteséghőjét el tudja szállítani, akkor vajon nagyeadakkora fordulaton hatod-tizenketted mennyiségű üzemanyag veszteséghőjét miért nem tudná elszállítani?
Másrészt, ha a víz nem szállítaná el a hőt, akkor miért is hűlik le a blokk, amikor elindul a ventilátor a radiátoron a dugóban álláskor? Gondold át ennek az egésznek a működését mégegyszer... Idézet: „nem emlékszem, hogy találkoztam volna olyannal, hogy a vezérlés hajtaná az olajpumpát, de persze ettől még lehet). A vízpumpával meg az a baj, hogy ha beszorul, akkor borítja a vezérlést és összeveri a szelepeket,” Az én autómban a vezérmű szíj hajtja azt a segédtengejt ami az olajszivattyút hajtja. A vízpumpa vezérműszíj általi hajtása elég általános szinte az összes Opel néhány Vw japán autók szóval sok gépen van ez így. Nem a hátuljával, hanem a fogazott részéve hajtják.
A vízpumpát előszeretettel hajtják a vezérműszíjról, ebben nemis kételkedem.
Amúgy épp Opelnél kezdték a Twinport jelzésű motoroknál, hogy a szíj hátulja hajtja a vízpumpát. Twinport előtt ezeknél is a bordázott oldal hajtotta.
Azért a menetszél is közrejátszik ezeknél a folyamatoknál. A víz természetesen szállítja a hőt különben nem használnánk hűtésre. De az áramlási sebesség sem mindegy.
Persze, hogy közrejátszik a menetszél, hiszen épp az hiányzik a dugóban, ezért kell a ventilátor a radiátorra. De alapjáraton akkor is van elég áramlási sebessége a víznek.
Egyszóval nekem ez a rendszer félkész és ha a jó Isten segít a nyáron befejezem, Akkor majd lesz egy kísérleti példány az azon szerzett tapasztalatokról majd beszámolok. :yes:
Egyszer elromlott a termosztát az autómban. Mivel út közben nem volt más megoldás kiszeretem belőle. A legnagyobb dugóban is túlhűlt a motor, csak azért mert sokkal nagyobb mennyiségű víz áramlott a hűtőn keresztül, pedig nyár volt. l
Úgy nézem emberek ti aztán jól bele merültetek a témába.Én azért nem bonyolitanám nagyon meg a dolgokat.Csak azt szeretném valami módon elérni hogy a rendszer vize melegedjen álló helyzetben és,hogy az aksit ne strapáljam ha lehet 220V röl.A melegités az mondjuk már elméletben már meg is volna csak a keringtetésre kéne valamit kitalálni ami könnyen beszerezhető és jól birja a hőt is.Bele kukkantottam az autómba és attól tartok ott nem indulna meg az öncirkuláció akár hova kötném be.Cifrán állnak a kivezetések a motoron,kicsit ellent mond a fizikának mert a bemeneti csövek felfelé állnak vagyis nem a motorba indulna meg a meleg ha pumpa nélkül kötném be a melegitőt.
A melegitő részét én úgy képzeltem el,hogy egy megfelelő aluminium csőbe bele helyezni egy spirál fűtő szálat ami a bojlerokban is van.Igy menet közben sem kapunk szűkitést.Meg maradna szinte a telyes kapacitása a viznek.Azért aluminium mert ugye a korrodálással is számolnunk kell.A fűtőszál kivezetéseit meg a csövön kivül rögzitjük és bekötjük.Az alu hegesztése nem gond,megoldott meló.
Nana... Elöfordult már párszor, hogy olajcsere után megjavult az addig rossznak hitt önindito.
Ezért van az, hogy rendes autoban a vezérlés láncos, az olajpumpa fogaskerekes vagy láncos, a vizpumpa meg szijas (nem vezérmüszij!)
Az enyémben 400e. van, dízel, és egyetértünk. :yes:
Milyen tipus az autod, azt hiszem, azt nem irtad.
Ja igen,hát nem nagy valami de nekem ez van.Opel Kadett suza.Az előttem szóló emberekkel egyet értek,hogy nem kell itt művészkedni semminek a beszerelésével mert ha jól gyujt az autó akkor indul az a +30ban is meg a -30ban is mert csak ki van az gyárilag találva de szerintem meg csak jár annyi kényelem a téli hónapokban,hogy nekünk is és a talicskánknak is könnyebb legyen.Mert az tény,hogy az elő melegitett kocsit ha beinditják az már hülni nem fog,és igy az utastér is hamarabb lesz meleg.
Szerintem abban még lehet normális helyet találni egy vizmelegitönek, azok még nem voltak agyonzsufolva.
Ha tényleg megvalositod, az érintésvédelemre nagyon vigyázz. Egy ismerösömet pont egy ilyen szerkezet ölt meg ugy 20 éve, egy Aroban.
Ja,hely van benne rendesen.Ez amit irtál megfontolandó dolog az biztos.Mondjuk ha a földelést le masszázom a motorra nem tudom segitene e???
|
Bejelentkezés
Hirdetés |