Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Akkumulátor töltő
 
Témaindító: josephx, idő: Jan 18, 2006
Lapozás: OK   35 / 302
(#) dolfin hozzászólása Feb 2, 2010 /
 
Üdv

Valaki tudja hogy lehet az LM317-es IC-nél kiszámolni a kijövő feszt? Egy kapcsrajzzal megtoldva leírná valaki?

Köszi
(#) vicsys válasza dolfin hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
(#) dolfin válasza vicsys hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Áá Millió hála. Az adatlapja kicsit gubancos volt nekem, ott valami szorzótényező is volt amit nem értettem.

Köszi
(#) minmax válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
És mi fogja biztosítani, hogy a párhuzamosan kapcsolt diódákon egyenletesen oszoljon el az áram? 200A elég? Mert előfordulhat, hogy 5-600A-t is felvesz indításkor az önindító attól függ milyen a motor és mennyire van ledermedve. Óvatosan ezekkel a trafós bikázókkal mert ha bezárlatolnak a diódák akkor nem lesz irigylésre méltó helyzetben sem az akku sem az autó elektronikája. Ha van rá mód akkor érdemes egy másik akkut készenlétben tartani, akár valami kiszuperált traktor vagy IFA akkut, az még gyenge állapotban is elég egy személyautó önindítóhoz.
(#) proli007 válasza pumoka hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Hello!
Nem jó így a kapcsolás. Itt elvileg az LM317 saját áramkorlátjával tölti az aksit, ami kb.1,5A áramot jelent. Amikor az aksi eléri az aksi töltési végfeszültségét (ez, ahol az LM317 már korlátozza a feszültséget) akkor a töltőáram el kezd csökkenni. Ezt a csökkenést figyeli az LM301 és lekapcsolja a töltést azzal, hogy vissza szabályozza az LM317 kimenő feszültségét.
Ha a töltőáram nem folyik keresztül az R6 shunt ellenálláson, akkor az LM301 nem érzékeli az áramot és "lekapcsolja" a töltést.
A dióda az LM317 mellett azért szükséges, hogy hálózat kimaradás esetén (vagy ha nem kapcsolod be a töltőt és úgy csatlakoztatod az aksit) ne folyjon visszáram az IC-n keresztül.

Szóval itt valami pontatlanságok vannak, mert nekem fenntartásaim vannak az eredeti kapcsolással szemben is.
- Nem tudom,de az LM301 adatlapjában nem látom, hogy annak bemenetét a tápra lehetne kötni mint itt.. Vagy az orosz áramkör nem éppen LM301 felépítésű. Én vagy nem LM301-et használnék, vagy annak tápfeszültségét az LM317 bemenetére kötném.
- Nem látom, hogy az LM317-nek bemenetén pufferkondi lenne. Gondolom nem nagyon örül ennek az IC. Viszont ha működik is, akkor is amikor a trafó feszültsége az aksi feszültsége alá csökken, megszűnik a töltőáram, így az LM301 kikapcsolja a töltést szerintem..
- Amúgy az R1 és C1 kereszteződési pontján egy pöttynek kell lenni, mert különben értelmetlen a kapcsolás.

A trafó a híd-egyenirányítóval ugyan úgy megfelel mint a fenti kapcsolás.
üdv! proli007
(#) pumoka válasza proli007 hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Köszi Proli007 gondoltam Te adod a kimeríthetetlen választ bíztam is benne. Ez pedig gyári kapcs rajz már nagyon régen ollóztam ki valaiből csak azt nem tudom, hogy miből.
Esetleg nem tudnád be rajzolni, hogy mit változtassak rajta hogy működjön?
Vagy kellene egy olyan kapcsolás ami 10A-rel tud tölteni és a feltöltéskor át áll csepptöltésre?
Így néz ki amiket ki ollóztam 12 évvel ezelőtt!
(#) Inhouse válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Én is inkább arra hajlanék, hogy nagy akku és töltő. Minek kísérteni a sorsot?

Üdv
Inhouse
(#) Krisz03 válasza Inhouse hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Mikor autóvásárlás előtt álltunk, jártuk a használtautó kereskedéseket. Ki tudja mennyi ideje állnak ott az autók, így mindig bikázni kell. Egyik helyen hozza a nagyon drága (talán B&D) bikázót, de meg sem nyekkent vele a dízel kocsi. Másik helyen meg "talicskán" az IFA akku, másodikra indult az ugyancsak dízel.
Mondjuk ennek, amit leírtam, nem sok köze volt a trafós bikázóhoz, de jól mutatja, hogy a kisebb hátitáska méretű bikázónál jobb és olcsóbb megoldás egy nagy kapacitású akku, és egy egyszerű töltő.
(#) bringas2 válasza dolfin hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Én 9V stab.ról járatom Lm317-et 2db.850mA/h párhuzamosan kapcsolt Lithium akkut töltők vele.Out=500mA 4,5V ra beállítva.Alig melegszik az ic.
(#) Krisz03 válasza bringas2 hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Ugye mA*h-t vagyis mAh-t szerettél volna írni? Nem kötözködés, hanem csak a rend kedvéért.
(#) karesz01 hozzászólása Feb 2, 2010 /
 
Sziasztok!
A vicsys féle zselés akku töltőjéhez nincs valakinek beültetési rajza?
Előre is köszönöm!
(#) bringas2 válasza erősáramú hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Üdv.nekem van 1db.250VA 230V~biztonsági trafóm.Mester trafónak is mondható,van rajta 6V,12V/12A,20V/12A,24,5V/12A,36V,és 42V tekercs is.Sorkapocsra kivezetve gyárilag.Akit érdekel jelentkezzen megegyezünk.
(#) proli007 válasza pumoka hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Hello!
Most változtassak meg valamit, amit alapból nem tartok egészen jónak? Plusz ki sem tudom próbálni a neuralgikus részeket, mert csak két db. LM301-em van amit nem is tudok normális működésre kényszeríteni? Utána ehhez adjam a nevemet?

Egyébiránt nem is értem, ezt a csepptöltés dolgot. Mi értelme van ennek? (A csepptöltésnek természetesen tudom, de itt nem.) Ha fel van töltve az aksi, akkor kész, minek azt csepp-tölteni? Rajta akarod hagyni az idők végezetéig?

Ha 10A-al akarod tölteni az aksit, és ez 18V-ból megy (hiszen arra szükség van a maradék feszültségek miatt és ha a töltőáram miatt a kapcsolást kiegészítjük az még nőni fog..) Akkor ehhez a szekunder oldalon 180VA szükséges, tehát ez egy 200VA-es trafó kell. Most ezzel a 200VA-es trafóval fogod csepp-tölteni amihez legfeljebb 50..100mA szükséges. A trafó üresjárati árama meg hajtja a villanyórát?

üdv! proli007
(#) pumoka válasza proli007 hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Bocsi!
Akkor rosszul fogalmaztam!
Olyan kapcsolás kellene ami ha feltöltötte az akksit rajta lehet hagyni nyugodtan mert nem tölti túl hanem feltöltődéskor lekapcsol és ha az akku cellafeszültsége csökken akkor visszakapcsolja magát.
(#) dolfin hozzászólása Feb 2, 2010 /
 
Üdv

Találtam a neten ezt az intelligens kapcsolást, ami nekem nagyon jónak tűnik.
Ezt a kapcsolást szeretném megépíteni, kis módosítással. (pl. Másik PIC használata).
PWM-et még ilyenre nem használtam és ezzel kapcsolatban az lenne a kérdésem, hogy a kitöltési tényező itt csak a töltési áramerősséget befolyásolja, vagy a feszültséget is?
Ugye ha 100% a kitöltési tényező akkor az LM317-esen nem megy át fesz, ha 0% akkor meg 1.25A a töltőáram (10V-0.6=9.4V a töltő feszültség). 7.2V-os akku pack-ot töltenék vele.
Másik kérdés: Ez a kapcsolás figyeli az akku pillanatnyi áramát, és ha eléri a Peak-et (nem tudom hogy mondják pontosan magyarul, talán csúcs) akkor átvált csepptöltésre. Az akkut a PIC AD konvertere figyeli. Ezt lehet töltés közben is figyelni, vagy a mérés idejére a töltést le kell állítani (ami ugye pár ms).

Köszi

figure.gif
    
(#) dolfin válasza dolfin hozzászólására (») Feb 2, 2010 /
 
Most néztem hogy rosszul írtam az előbb. Akkor nem ad feszt a 317-es ha a PWM épp alacsonyan van magasnál adja a töltést a 317es. (remélem jól gondolom)

Üdv
(#) bringas2 válasza dolfin hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Az 1,25A a peack current,értéket jelenti,amikor feltöltődik az akksi,eléri cicle use fesz.get,akkor ez az érték tizedére esik vissza.De ez igy működik pic,pwm.nélkül is,Lm317 ic.vel.Minek bonyolítani,régebbi gyári profi-töltőkben sincs bonyolítva.Mit akarsz lekapcsolni?Akkor nem lessz csepptöltésed.
(#) Krisz03 válasza bringas2 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Programból biztosan meg lehet valósítani, hogy alacsony kitöltéssel kapcsolgassa be az LM-et, ami már meg is oldja a csepptöltést. A feszültséget meg az ellenállásosztón méri a kontroller.
(#) bringas2 válasza Krisz03 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Preciz az biztos,Igen igy működik.Láttam már neten valahol.
(#) Krisz03 válasza bringas2 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Akkor viszont nem értem ezt a mondandódat:
Idézet:
„Mit akarsz lekapcsolni?Akkor nem lessz csepptöltésed.”


Ő csak a mérések idejére akarja lekapcsolni a töltést:
Idézet:
„Az akkut a PIC AD konvertere figyeli. Ezt lehet töltés közben is figyelni, vagy a mérés idejére a töltést le kell állítani (ami ugye pár ms).”


Na mindegy, én érdemben nem tudok hozzászólni, majd egy PIC-ekben járatosabb személy válaszolni fog dolfin-nak.
(#) dolfin válasza bringas2 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Tehát az volt a kérdés hogy az akku feszültséget lehet e töltés közben is mérni (a feszültségosztón), vagy ott bezavar a töltő fesz? Tehát hogy mérjem és összehasonlítsam az előző töltöttséggel, ahhoz a töltést pár ms-ra le kell állítanom hogy a PIC megmérhesse az aktuális töltöttséget?

A csepptöltés a Peak current elérése után indul. Tehát amíg az akku feszültsége emelkedik, addig max (illetve itt ugye 0%-os) kitöltés mellett töltünk (a PMW láb 0-n van, hogy a tranyót kikapcsolja és ne húzza a 317 ADJ lábát földre) majd ha elérte a max töltöttséget akkor a kitöltést olyan 80%-osra veszi és csepptöltés indul.

Még azt nem értem a kapcsolásban, hogy a 317 IC ADJ lábából kijövő 1K-s ellenállás miért kell oda? Az IC adatlapján sehol sincs ott ellenállás? Az csak a feszültségosztáshoz kell, ha a tranyó aktív?

Köszi
(#) skoda120 hozzászólása Feb 3, 2010 /
 
Sziasztok.Teljesen új vagyok itt és nem vagyok otthon elektronikába,de remélem tudtok segiteni.Valahogy megértem..Van egy régi orosz autó akkumulátor töltöm 6V-12V.A problémám annyi,hogy teljesen lemerült akksinál is töltés kezdetekor 6A mutat az "óra",de pár perc után leesik 2 max 3A-ra.Igy elég lassan tölt.Mit lehetne kezdeni vele?Köszönöm a segitséget.Ha kell csinálok képet róla.
(#) skoda120 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Köszi a választ.Elég lassú.Fölleg,hogy ha azt nézzük,hogy az akksi 74Ah-ás akkor az ideális Amper 7 körül lenne jó.Igy biztos,hogy kiméli az akksit.
(#) skoda120 válasza (Felhasználó 13571) hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Akkor ez marad igy.Elmélkedtem,hogy gyorsabb töltést tudnék csinálni egy autó generátorból meg egy villanymotorból.Kb 1500-as fordulatnál már elég jól tölt szerintem,kb 10Amperral biztos töltene.
(#) proli007 válasza dolfin hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Hello!
Vicces lenne, ha az adatlapon mindenkinek az elképzelése megjelenne..
Ez a kapcsolás úgy működik, hogy amikor a tranzisztor zárva van, akkor az LM317 áramgenerátorként működik. Az 1kohm-on keresztül jut vissza az 1ohm-on eső feszültség az ADJ lábra. (Az IC addig szabályozza az áramot, míg az OUT és ADJ lába között 1,2V nem lesz. Ha az 1ohm-on állandó feszültség van, akkor azon az áram is állandó.)
Ha a tranzisztor lehúzza az ADJ feszültségét (közel nullára), akkor az LM317 kimeneti feszültsége 1,2V lesz. Tekintve, hogy ez alacsonyabb mint az aksi feszültsége, a dióda lezár és nincs kifolyó áram.
Avagy a tranzisztor csak kapcsolgatja a kimenő áramot. Ami vagy 1,2A vagy nulla.
Az 1kohm-ra alapvetően azért van szükség, mert ha nem lenne ott, akkor a tranzisztornak kellene lenyelni az 1,2A áramot. Így csak 1,2mA-t kell lehúznia. (nem beszélve arról, hogy az áramgenerátor kikapcsolt állapotában is folyna az 1,2A áram. 1,2V kimenő feszültség mellett, fűtene mint a kályha.)
üdv! proli007
(#) dokidoki hozzászólása Feb 3, 2010 /
 
Sziasztok.
Úgy általánosságban olvasgatom a témákat, az akkutöltés is felkeltette a figyelmemet. Javarészt azt tapasztalom, hogy túl van bonyolítva.
Lehet, hogy pont ebben a topikban írtam azt, hogy az autóakkukkal eléggé kíméletlenül van bánva. Többnyire sosincs teletöltött állapotban az autóban. Ott a generátor és a feszültség szabályzó kíméletlenül nyomja 14.4V feszültségig elég nagy árammal is merültség függvényében, minden bizonnyal nem használ az akkunak.
Sajnos mi is szeretnénk ha mihamarább feltölthetnénk az akkut, ezért szinte a maximumot kívánjuk a töltőnktől.
Ha az akkut töltjük pld. folyamatosan 6A árammal ekkor még a teletöltődés előtt elérheti a 14.4Volt kapocsfeszültséget. Az egyszerűbb automatika nélküli töltőknél ez a helyzet, jobb esetben a töltőáram csökken, de nem szűnik meg, és a töltőfeszültség is a végén meghaladhatja a előírt értéket. Vagyis ha elfeledjük akkor elbontja a vizet az akkuból.
Szóval mindenképp tanácsos az automata töltő használata, szerintem itt is a legegyszerűbb a legjobb.
Néztem a topik képeit, itt nincs feltéve az a legegyszerűbb tirisztoros töltő, amihez még egyenirányító sem kell. Megépítettem, és minden várakozásomat felülmúlja az eredmény. Csak ajánlani tudom mindenkinek. Az eredeti kapcsolás a Rádiótechnika 1984 Ék. 26 oldal 22. ábrán található. De itt a keresőben is a regeneráló töltő néven ismert.
A kapcsolás remekül fejleszthető, különösebb bonyolítás nélkül. Például ki lehet váltani a Z-diódát TL431 sönt szabályzóval, és ezáltal többféle kapocsfeszültséghez alkalmazható. Mert körülményes a Z-dióda válogatása többnyire. A soros Re ellenállás is több lehetőséget ad, ha helyettesítjük egy fényszóró izzóval, (általában a tompított kiég, de a fényszóró része teljesen használható, így tovább tud szolgálni.) Az izzók kiválasztásával, elég jó áramgenerátoros viselkedést lehet kicsikarni, kisebb és nagyobb akkukhoz. Átkapcsolhatóan több különböző teljesítményű 12V-os izzóval, választható töltőáramot kapunk.
Mint írtam, szerintem a töltőáram különösebben nem fontos akkor ha 2-4 Amper közé esik. Inkább az a fontos, hogy a töltőfeszültség 14.4 Voltot ne lépje túl.
Mikor a töltöttség közelít a maximumhoz, akkor a töltőáram szépen csökken, gyakorlatilag elérjük azt a szintet, hogy az akku 14.4 Volt kapocsfeszültséget tartva nem vesz fel több áramot, az izzó szépen elhalványul.
Szóval szerintem hibás az az elgondolás, hogy töltünk egy bármilyen akkumulátort valamilyen konstans árammal, és mikor elérte a kívánt kapocsfeszültséget lekapcsoljuk a töltést. Ennél az esetnél, szerintem sose lesz teletöltve az akku.
A savas akkuknál, az automatikus töltésnél nem jó az az elgondolás, hogy töltünk egy kicsit, és megállítjuk a töltést a mérés idejére. Mihelyt megszűnik a töltőáram, egyből el kezd zuhanni a kapocsfeszültség, és kiértékelhetetlenné teszi a helyzetet. A tirisztoros töltőkapcsolás ezt úgy vezényli le, hogy ismét kinyit és egy áramimpulzust küld az akku felé, ez ismétlődik a végtelenségig teletöltött akkunál. Az impulzus áramot is lehet szabályozni, ha a soros(Re) izzót rövidre zárjuk a kapcsolásban illetve, az Re ellenállás értékek csökkentésével és a R3 elhagyásával egész magas impulzus áramot kaphatunk, amivel szinten tartjuk az akkumulátort és az öreg akkumulátorokban képződött szulfát ellen is jó gyógyír.
Mellékelem a kapcsolást, működni fog a R3 elhagyásával, és az Re ellenállás izzóra cserélésével is teljesen jól.
Szerintem, ennél egyszerűbb automata töltő nem létezik, ami ráadásul kiválóan viselkedik.
Bocs a hosszért, de ki kellett öntenem a szívem nektek.

DSCF0714.JPG
    
(#) skoda120 válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Hali.Igazából nekem egy gyors töltőre lenne szükségem,bár tudom nem használ az akkumulátornak egyáltalán.Ezért gondoltam a nagyobb amperral való töltésre 1-2 órán keresztül max.
(#) Inhouse válasza dokidoki hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Szia!

A Forexnél azért valamennyire értenek hozzá...
A képen az általuk épített töltő karakterisztikája látható. Több helyen is olvasható ez a fajta megoldás.


Idézet:
„A töltési folyamat az állandó áramú szakasszal kezdődik. Ezalatt a töltő az áramkorlátozó kapcsolóval beállított árammal tölt (20A-8A-4A) mindaddig, amíg a feszültség az akkumulátor sarkain el nem éri a 14,4V-ot. Közben kerek piros LED is világít.
Az állandó feszültségű szakasz alatt a töltőáram folyamatosan csökken, kb. 1,5A-ig. A piros LED soron a töltőáram nagysága látható.
Ezután a töltés csökkentett feszültségen, 13,6V-on addig folytatódik, amíg az akkumulátort a töltőről le nem kapcsolja.”


A tirisztoros kapcsolásban a tirisztor az egyenirányító. Egy tollal készült rajz van fenn róla. Be tudnád rakni a leírást is hozzá?

Üdv
Inhouse
(#) dolfin válasza proli007 hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Üdv

Köszönöm, így már világos a dolog. A kapcsot ha meglesz minden alkatrészem, megépítem.
Ezek szerint az akku fesz mérésekor a töltést szüneteltetni kell, én így értelmezem.

De ezt a 317-es IC-t még mindig nem értem azt hiszem ez így is marad.
Idézet:
„Az IC addig szabályozza az áramot, míg az OUT és ADJ lába között 1,2V nem lesz.”

Ez számomra nem tiszta, de mindegy. (szóval ha az Adj lábára 9V-ot kötök akkor az Out-on 10.2 lesz?)

Mindegy, a többit értem, most nekifogok programozni és a többi kiderül.

Üdv
(#) bringas2 válasza dolfin hozzászólására (») Feb 3, 2010 /
 
Az 1kohm állitja be a Vref=referencia fesz.get,ami a kimeneti fesz.get is állitja tulajdonképp.Az Lm317 adatlapján is bent van,csak ott poti formájában.
Következő: »»   35 / 302
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem