Fórum témák
» Több friss téma |
Mert a fényhengerről a festékpor elektrosztatikus úton kerül át a papírra, és ezt a rézzel nem tudod megcsinálni.
Szia llaci56!
http://nyaknyomtatas.atw.hu/ <- ez volt az az oldal amin belendültem, nem tudom, esetleg te követted-e el, de engem meggyőzött. Ha már csak ilyen szép nyomatokat tudnék készíteni, nekem elég lenne a prototípusokhoz, ha meg kitalálok valami komoly cuccot akkor úgyis iparosban megcsináltatnám. Végigolvastam az oldalt, látom a buktatóit, jelenleg le van kapva az S21 fedele, azt nézegettem hogyan tovább, csak még nem volt időm megvágni. Ha vannak kész képeid, vagy leírásod, hogyan tovább, sokat segítene. A tonerpor nem érdekel, mert hetente több lézernyomit, meg tonert küldök a selejtbe, az meg van oldva, igazából a mechanikai kiépítés érdekel. Előre is köszi!
Nem, nem én követtem el a linken szereplő átalakítást, de cca. ugyan azt csináltam meg. (Azóta én is megtaláltam.)
Tettem fel képet. Ha a papírbehúzó egységet kiemeled, (2 csavar fogja,) – utolsó kép, - akkor látod a műanyagon, hogy mi az ami még útban van a vízszintes bemenethez. Az 1. képen is látszik a vágás nyoma. Azt a síkágyat, amin a fej szaladgál, (4 csavar tartja) két nyákból készült alátéttel megemeltem. (2 csavarnál alul.) Az a panel, ami a képen látszik, (csak oda van ragasztva,) egy sík asztal, amin be lehet tolni a papírt vagy a panelt. Megoldandó feladat a papírérzékelő kar és rés opto elhelyezése, mert az elektronika figyeli annak kapcsolási idejét. A motor elindulásától mérve nem lehet sem túl korán, sem későn, mert hibára fut. Most úgy nyomtatok, hogy a papírt vagy panelt benyomom a görgők alá, kiadom a nyomtatási parancsot a gépről, bal kezemben fogom az opto-t, és amikor a papír 8 cm –t előrehaladt, bedugok valamit az opto-ba. Az opto elhelyezésével még azért nem foglalkoztam, mert tovább szeretném alakítani az egészet. CNC szerűen, egy fix asztalon fog mozogni a síkágy, a saját pályájával merőlegesen, az eredeti motorral és elektronikával. (Tehát nem a papír mozog, hanem azon a nyomtató.) Így egy nyomatot akár többször is meg lehet ismételni. Ha eljössz Solymárra, személyesen is megtekintheted.
Szia engem érdekelne ez a közvetlen nyomtatásos technika amit csináltál. A festék magyarországon is beszerezhető és saválló, mennyibe kerűl?
Szerintem ez lenne a legjobb módszer ár-minőség-gyorsaság szempontból. Sok sikert a maratáshoz. Üdv
A Durabrite festék (azt hiszem, Epson fejlesztés,) kapható, és használható minden Epson nyomtatóhoz. (Nyilván máshoz is, de ezzel nem foglalkoztam.)
A festék nem saválló, a vas-kloridos maratást ajánlják hozzá. Én a paneleimet P20 -szal csinálom, ezt a nyomtatót nem erre a célra alakítottam át, és az átalakítás még nincs is készen. A vég cél az, hogy a fej hosszában is mozogjon, és a "papír" álljon egyhelyben. (Mint a CNC.) Nyomtattam vele próbát panelra, - ezt a képet tettem fel, de ez így még maratásra nem alkalmas. Laser toner porral kell megszórni, majd levegővel lefúvatni, és ezek után rásütni a panelra. (200 fokon) Ha kész lesz az átalakítás, akkor egy nyomtatást akárhányszor meg lehet ismételni szellemkép nélkül. Több réteg felvitele és alacsonyabb hőfokú szárítása adhat jó eredményt toner por nélkül is.
Sziasztok!
Egy (új?) ötlet: lehetne olyan "nyák-nyomtatót" elkövetni, hogy egy vékony (pl. túlhígított) matt festékkel bevont panelről, a mátrix-nyomtatókhoz hasonló elvvel (azaz elektromágnes+tű) kaparná le a felesleget? Most hirtelen felindulásból befestettem egy panelt így, és gombostűvel minimális erőkifejtéssel (azaz nem rányomva) vonalzó mellett szép tiszta vonalakat tudtam húzni (nagyon vékonyakat). Több tűt használva (a fejet pl. csupa lyuk-próbapanel adná, fix távolságaival) a nyomtatás üteme megsokszorozható lenne. Mint ötlet vetődött fel bennem, fotózással, és vasalással is készítek paneleket, de az eredmény nem minden esetben 100%-os.
Nem olyan baromság amit mond: http://www.lpkf.com/products/rapid-pcb-prototyping/laser-circuit-st...ds.htm
Erre csak ezt tudom mondani: :eek2:
Ez valami brutális teljesítményű lézerrel van megtámasztva.
Verőfényes napsütésben, múlt nyár közepén 10cm nagyítóval feketére festett nyáklapról a festéket nem sikerült lepörkölnöm (nyáklap+cellux+festéket simán), mert elvitte a bevitt hôt a réz. :no:
Nem lehet olyan nagyon brutális, csak 1.4kW ot vesz fel a hálózatból Elég jó, 1mil es közöket és 2 miles vezetősávokat tud.
Az ára bizonyára nem a "csak" kategória.
Befotóztam a tegnapi festett-karcolt panelt, a felbontás megsaccolásához, 200 dpi körül lehetne, ami nem is rossz. Szerintetek érdemes ezen az úton elindulva kísérletezni?
A tűs nyomtatóval az a baj, hogy a tű csak saját tengelyirányában üt, "kaparni" nem tud. Nem is alkalmas rá az anyaga. Ha azt helyettesítes valamivel és firmware-t is újat írsz, akkor minden lehetséges.
Lehetséges, amennyiben a hardvert úgy hívják hogy ! "CNC" ! Ez esetben nem is kell frimvert írni, ugyan is minden program adott a karcolgatáshoz. Na azért itt is vannak "kisebb problémák". Nem is fizikai vagy szoftver, hanem anyagi ! Egy pontosan dolgozó (értsd: 0,02 mm-en belül) cnc házi kivitelezésben is kóstál úgy egy 100-ast (még 3 0!). Itt többen a topicban tudják miről beszélek. Elvileg kivitelezhető olcsóbban is, de komoly műhely háttér szükségeltetik hozzá (normál csapágyas vezetők, összesen 24db csapágy, +8db a tű tartónak). A kottyanásmentes orsók is megoldhatók becsiszolással sima menetes szárakból, valamint ezek vezetéséhez még +6db csapágy szükséges. Ennyi lenne úgy kb. De amenyiben egy ilyen pontos géped van, már marni is lehet vele a panelt. Azért van létjogosultsága a kaparászós technikának is, és pedig a következők miatt: marással elgyengülhet a műgyanta alap (forrasztásra elválik a fólia) nagyon finom vonalak esetén, míg bekarcolva, majd maratva ez kizárt. Könnyebb finom vonalak és közök esetén (pld. 0,2mm) a karcolás, mivel a szükséges csúszkás befogó követi a felületi egyenetlenséget (pld. görbe panel), míg a maró így "belecsúszhat" a nyákba, ami a vonalak ledarálásához vezet.
Egyáltalán nem jutott eszembe hogy már létező (vagyis gyári) nyomtatót alakítsak át.
A CNC-maróra távolról hasonlító eszközben gondolkodtam, ami végül is egy X tengelyből (menetes orsó egy irányban viszi a asztalt=nyák-lapot) és egy Y tengelyből (szintén menetes orsó, a fej elmozdul max 20mm-t, a fej tul.képp majdnem a teljes munkaterületet lefedi, 20mm-enként egy-egy karcoló tűvel, hogy ne egy évig tartson), és igen, sima csapágyas lin.vezetékekkel. Természetesen nem leütne a tű, mint a tűs nyomtatók, hanem lent maradna ameddig kell. Az egész vezérlést (PC,PIC) én írnám. Ez a munkám, ebben jó vagyok. Amúgy minden meg van hozzá (alakul a koncepció is), csak el kellene kezdenem. Csapágyakból van több mint 120, klasszikus görkori csapágy (608ZZ), (legolcsóbb beszerzési forrás: "madarasteszkó" sportosztályán valami pár forintra jön ki darabja, 16-osával) ,szerszámokkal is el vagyok látva. 2 század mm pontosság nem hiszem hogy igény egy nyáklapnál.
még be nem szerelt csapágyakból
Idézet: „Egyáltalán nem jutott eszembe hogy már létező (vagyis gyári) nyomtatót alakítsak át” Akkor feltaláltad a CNC -t.
NYAK nyomtato
Sracok, ezt a megoldast ismeri valaki? Eleg egyszerunek tunik es atalakitva/tovabbfejlesztve el tudnam kepzelni sorozatgyartasnal is.
Olvass vissza kicsit! Meg fogsz lepődni . . .
(#626887)
Még csak azt sem lehet mondani a topikról, hogy több száz oldal.
Idézet: „Olvass vissza kicsit! Meg fogsz lepődni . . .” Azert ne tulozzunk, en mar visszaolvasas nelkul is meg vagyok lepve. Amugy kossz.
Az úriember ausztrál, a panelnyomtatás egyik atyja. CNC és elektronikai kötődésü, még sem jutott el odáig soha, hogy a nyomtatót feltegye egy csúszóvezetékre, akkor nem kéne papirozgatni, ragasztgatni. Fixen nyák nyomtatásra átalakítani, merev asztallal papírtovábbító helyett. A beégetési hőmérsékleteket is ő kísérletezte ki. Már nálunk is van weboldal (magyar) nyák nyomtatáshoz, bár ha jól tudom "áll" egy ideje. Most nem tudom hol a linje, talán itt a topicban is meg van.
Az időről, hogy "sokáig tart": egy lassabban készülő, ráadásul karosszékből nézhető cnc-s "panelkaparás" (pld. 0,635mm osztás) ami 100%-os, lehet hogy kényelmesebb és biztosabb, mint egy látszólagosan gyorsabb, de bizonytalanabb, és tv-t sem nézhetsz közben ! Befektetése a lézernyomtatónak is van, az sem ingyenes.
A klasszikus CNC-marós NYÁK készítés legnagyobb hátulütője (nálam) hogy zajos (marómotor), koszos (porol), drága (nem barkács kategóriás marómotor, erős rezgésálló mozgatómechanika, tökéletes ismétlési pontosság), és sokáig tart (egy tengely rajzol, amit motor mozgat le-fel). 3D-anyagmegmunkálásnál ez a járható út, de NYÁK gyártásnál?
A kaparós megoldás inkább nyomtató-szerű, mint CNC-maró, a panel egyetlen irányban /X/ mozogna, mint a papír a nyomtatóban, és a fej is inkább "kaszál" (sorról-sorra /Y/ ) mint rajzol. Ezért a szán akár egy rugóval elfeszítve is kottyanás mentessé tehető, nincs zaj (nagyságrendileg), nincs robosztus mechanika, nincs szálló por, egy tű mozgatása egy rugóval és egy szétbontott relével megoldható (filléres), és a fej megsokszorozásával (16-24 tű a teljes fejmozgatás /Y/ síkjában) a termelékenység is sokszorozható. Hátrány az elhagyhatatlan savazás, illetve a festés-leoldás macerája. Bár szerintem a mérleg nyelve az előnyök felé dől.
A sok tű, azért nem egyszerű. Vagy nagyon pontosan kell beállítani az összes tűt, vagy szoftverből kompenzálni, hogy melyik tű hova esik. (ha nem pontosan mondjuk 20 sorral lejjebb van a köv. tű) Viszont ez a módszer miért is jó ? Ugyanúgy festeni kell a panelt, akkor már festhetjük fotolakkal is. Ok nincs levilágítás + előhívás. De viszont van bonyolult cnc szerű mechanika + szoftver fejlesztés ami meghajtja a karCNC -nket. Nem tűnik nagyon ésszerűnek. Hacsak nem a kihívás vezérli azt aki nekiáll.
A szoftveres kompenzálás kézenfekvő. De a nagyon pontosan beállítás sem a lehetetlennel határos, szerintem. A festék ára a fotólakknak a töredéke, nem kényes a festés minőségére (beletapadó "szöszök", ha már fújtál fotólakkot akkor tudod miről beszélek), én pl. 3 fóliát teszek egymásra, hogy megfelelő kontrasztom legyen (kétféle lézernyomtatóm van (HP LJ4+,HP LJ1100), egyik se nyomtat fóliára tökéletesen kontrasztosan), ezeket macera összeilleszteni, a fóliáknak a panelre felfekvését biztosítani üveglappal, súlyokkal, macerás, és a végeredmény kissebb paneleknél van hogy nem 100%-os. (germicid-csővel világítom le).
A vasalásos technika meg pont hogy kis paneleknél jó csak (nekem!), mivel egy fél-tenyérnyi panelnél már szétszakad a vezetősáv. Az hogy ez mitől van, megint egy nagy talány. Talán a használt papír hótágulása eltér a nyáklapétól, de csak tipp. (Zebra etikett-cimke hátlapját használom) Szóval ezért használok kétféle nyáklap készítési technikát, és ezért kutatom a tökéletest. A kihívás is ott van az indokok között. Egyedi program kifejlesztése, nekem nem jelent gondot. karCNC- ez jó!
Hát a 3 fólia kicsit túlzásnak tűnik. Eleinte én is 2-t használtam, de rájöttem hogy egy is elég. Igaz én deskjet-tel nyomom.
A karcolást pixel szerűen gondoltad egyébként, vagy vektorosan ? Mert vektoros esetén elég érdekes lenne felbontani a vektorokat a tűk között. Pixeles megvalósítás esetén pedig úgy kell elrendezni a tűket, hogy a két egymás mellett levő sáv átfedésben legyen. Komolyan neki fogsz állni megcsinálni ? Az sem egyszerű feladat, hogy olyan réteget fess, ami karcolható üzembiztosan.
Teljesen pixel alapúba gondoltam. Proteust használok, amiben alap a BMP export, 100-600dpi választható. Nem egymást fednék át a tűk, hanem egy vonalban lennének teljesen, és így az Y tengely mozgása csak két tű közötti távolság lenne /meg egy pici túlfutás/, tehát, pl. ha a két szélső tűre oldalról rátennénk egy vonalzót, akkor az összes többi tűvel is érintkezne a vonalzó, és az Y tengely a vonalzóval párhuzamosan mozogna, remélem így szemléletes. Más szóval, leeresztett tűkkel egyetlen pixel vékony vonalat húzna a gép, csak épp egy 300mm hosszú vonalat 20mm elmozdulással húzna (15 tű esetén). A panel (BMP) képén egymástól "tűnyi" távolságokban a program kiolvassa az állapotot (hogy réz vagy hordozó kell-e) és ezt leküldi binárisan a vezérlésnek, ami a tűket lent vagy fent tartja, vagy változtatja. A festék réteg nem kritikus, amit felhordtam panelre fülpucoló pálcikával, az sem egyenletes, de ez a karcoláson nem változtatott.
Idézet: „Komolyan neki fogsz állni megcsinálni ?” Játéknak nem rossz, de reménytelen a karcolgatásos módszer. Ha valaki nyákot akar gyártani, elég sok otthon is jól használható kész modszer van. P20, nyákfólia, műnyomó vasalással vagy laminálóval... Én ezekből mostanában aszerint válogatok, hogy egy vagy több darab nyákot készítek, sok vagy kevés réz marad a kész panelen stb. A megkezdett tintasugaras nyomtató (valahol már feltettem,) fix asztalossá alakítását is csak azért folytatom, mert a beültetési rajzot jó vele nyomtatni. Csak azért "reménytelen", mert van más megoldás is? Ennyi erővel nem is kéne újabb meg újabb autókat (mobilokat, stb) kifejleszteni, mert a mostaniak is tök jók! Pont az a gond, hogy választani kell többféle megoldás közül, mert mindnek van valami hátulütője: a vasalásos pl. nem tökéletes nagy felületek árnyékolásához, a vasaló hőfok és nyomóerő provizórikus, laminálót "meg kell bütykölni", a fotólakkos megromlik még hűtőben tárolva is belátható időn belül, ehhez képest a P20 drága, és van akinek gond a levilágítást megoldani, sorolhatnám. Amúgy én a vasalásos megoldást használnám (régebben tettem is) beültetési rajzot nyomtatni. Szerintem.
A "vasalásos" technika tökéletes nagy felülletek árnyékolásához is. Az igaz, hogy kell hozzá a lamináló, de nem kell megbütykölni. Van persze, aki úgy csinálja.
A P 20 -szal (200 ml) legalább 1 nm -t (durván 15 db A4 -es panel) be lehet fújni, - nem tudom, mi abban a drága, - cca 1e Ft. A nyákfólia is jól járható út, de én csak akkor alkalmazom, ha nagy rézfelületek maradnak a panelon. Persze mindnél egyszerűbb lehet egy CNC, bár nem tudom, hogy pl. egy MQFP tok és annak lábai közötti átvezetést hogy fogja kimarni. A linkelt képen a lábak 0.8 miliméterenként vannak, 0.1 mm -es közzel, 0.15 mm-es átvezetésekkel. Műnyomó papírral laminálva készítettem.
A laminálód gyárilag fel tudja melegíteni a nyák-lapot 180 C -fokra?
Gratulálok a mintához. :eek2: De persze ezt még be is kell ültetned, hibamentesen, megismételhetôen. Nem kételkedek hogy sikerül, inkább örülök hogy neked nincs gondod a nyák-gyártás terén. Ja, mondanál egy címet, ahol egy "ezresér" adnak egy flakon P20-at? Ez bizonyára másnak is jól jön. Nem a lefedettséggel van a bajom (hogy 1 m^2 per flakon), hanem hogy ezt egy év alatt nem használom el, tehát megromlik (már nem terül jól, fény-érzéketlenebb, =kuka) |
Bejelentkezés
Hirdetés |