Fórum témák
» Több friss téma |
délután voltam a szolnoki corában meg mellette a media marktban, és a corában van TDK-SA /60/ 459 Ft-ért, TDK D /60/ 279 Ft-ért, TDK D /120/ 439 Ft-ért. A mediában Maxell UR /60/ 189 Ft, Fuji DR I /60/ 189 Ft, Sony EF /60/ 209 Ft, TDK FE /90/ 219 Ft, TDK FE /60/ 269(!) Ft, TDK D /60/ 269 Ft. Kecskeméten a tescoban a Fuju Z-II 159 Ft-ba került még pénteken...
Itt Hódmezővásárhelyen már csak a Tesco-ba van az említett Fuji kazetta. Kár,hogy ritkán járok Szolnokon pedig régen hetente töbször jártam oda. Sebaj muterék járnak arra időnként! Kösz a tippet.
Szia Dávid. Nagyon jól látod a tendenciát, én már sajnos régebb óta, hogy valamiféle visszafejlődésnek vagyunk szenvedő alanyai a minőségi audiotechnika terén. Szoktam mondani, hogy előbb-utóbb visszamegyünk a fára. Ja én nélkülem. Szó szerint engem is leszoktattak a magnózásról, ez azért nem a múlt héten történt. Volt vala a jó kazetta hiánya aztán a borsos ára vagy a felvételi lehetőségek rosszabodása, lásd ker. rádiók,hopp nesze egy nem várt reklám, aztán lekeverjük az adott zene végét vagy lópofán beledumálunk,stb. stb.Na elég ebből és szépen észrevétlenül kihült a dolog.Maradt a CD és a háttérrádiózás. A legvégére hagytam a gépek silányságát. Az sem lehet a véletlen műve, hogy az orsós gépek is feledésre lettek itélve. Azért jó tapasztalni,hogy a fiatalabb generációhoz tartozó barátainkat érdekli a közelmúlt technikája és különbséget tud tenni a maival szemben. A végére egy kis technikatörténet. Volt egy Studer nevü svájci cég aki Revox márkanévvel hozta a piacra a termékeit, kezdetben csak stúdió célra. Aztán a hetvenes évek közape táján HI-FI cuccokkal is megjelent a piacon mint pl. tuner, erősitő, lemezjátszó, tangenciális karral, de nem ám akármilyennel. A kar állt és a hangszedőt egy tartózsámollyal mozgatták, igy a tű párhuzamosan állt a hanglemez sugarával, igy az a barázdákat derékszögben érintette, nem nagyon jelentkezett a vizszintes követési szöghiba, nem volt skating- jelenség. Mindez nagy precizitást jelentett. Na ez acég sokáig azt mondta kazettásmagnót nem lehet jó minőségben gyártani műanyagból vagy préselt lemezből sajtolt mechanikával. Vagy négy éves fejlesztés után kimerészkedtek a piacra egy kazettás deckel, na nem semmi gép volt. Jegyezzük meg, 1980-ban történt, tehát 30 éve. Elektromos konstrukció tekintetében is új volt aztán a mechanika kivitelében is, ez utóbbit szabadalmaztatták is. A futómű négymotoros volt, kettő szalagcsévélőként, kettő pedig közvetlen szalaghúzóként dolgozott. Majd el felejtem, a mechanika anyaga keményaluminiumból készült és úgy öntötték. Mágnesrelé mozgatta a fejszánt, két főtengely, két nyomógörgö továbbitotta a szalagot, stb. A frekvenciaátvitel normál szalaggal 30-16000 Hz, króm és metálszalaggal 30-20000 Hz. Előmágnesezési- és törlő frekvencia: 105 kHz. Metál szalagoknál a túlvezérlési tartalék +8 dB. A kivezérlésmérő 2x26 ledes volt. Áramköreiben 1 db 2k x 8 bites mikroprocesszor, 55 db IC, 77 db tranyó, 62 db dióda, 54 db LED, 3 hálózati egyenirányitó és 5 db hétszegmenses kijelző dolgozott, és még lehetne folytatni az inyencségek felsorolását. Hozzá kell tennem, hogy nem tartozott az olcsó kategóriába. A súlya is több volt mint10 kg. Adódik a kérdés, manapság miért nem lehet ilyen minőséget produkálni, talán még olcsóbban is, mint abban az időben.
Nos a kérdésedre a válasz egyszerű:
Mert fogyasztói társadalom lettünk. Semelyik cégnek nem érdeke, hogy 10-20-30 évig működő berendezést készítsen. A gond az, hogy hiába beszélgetünk itt, hogy jó páran újra kezdjük értékelni a régi kor termékeit a mai silányak mellett, ez semmi a piac számára. A Revox gépeket talán elkezdték első körben néhány ezres számban gyártani rengeteg munkaórát rászánva. Ez semmi a mai világban. Pedig gondoljatok csak bele, hogy ma egy beépített kis 'mikroszámítógép' segítségével milyen precizitású deck-et lehetne gyártani. Szerintem nem lenne gond a hang részével. Elég csak megnézni a 90 es évek közepének utolsó rúgásait néhány gyártónál. Igen kis méretű áramkörön elérték azt a minőséget, amihez a 70-es években négyzetméternyi áramkör kellett volna. 2000 körül kezembe akadt egy ilyen gép. A típusában már nem vagyok biztos, de talán SONY. Ezüst közép-machanikás deck volt. A gyerek bedobta a lego-t az ajtón. és elakadt a mechanika. A hiba elhárítása egyszerű volt, de a látvány döbbenet volt. 10x15 nyákon minden. Egy közponi chip a vezérlésnek és egy a hangnak. Dolbistól-felvevő-lejátszó áramköröstől minden egyben. Komolyan mondom tényleg jól szólt. Ehhez egy borzasztóan silány mechanika. Szinte egyben műanyag hiába a 3 motor, tekerésnél egy-két millimétert elcsavarodott a műanyag rögzítésű motor. Azt hittem ujjamba ülök... No itt gondolkodjatok el azon, hogy komolyabb ráfordítással mit lehetne kihozni egy mai deck-ből. De nincs rá piac. Nehezen mernek visszafelé lépni a cégek. Míg el nem jön egyszer csak egy első fecske és utána a többiek ..-talán. Ma már teret tör még ha lassan is a DVD Audio és társai. És az ebben érdekelt körök megpróbálják megmagyarázni az egyszerű felhasználónak /és néha nem csak azoknak/, hogy mennyivel jobb a digitális technika. Csak egyet felejtenek el, hogy szalagot hallgatni az ne csupán adatokból áll, hanem egyfajta 'érzés'. Az a rendszer kis hibáival együtt ad egy érzést ami pótolhatatlan. Úgy hogy higgyétek el tudnának ma is komoly gépet gyártani. De sajnos nincs rá igény. És emiatt /is/ megszűnik a háttér ipar is szép lassan. A kazetta is hamarosan a szalag sorsára jut....
Én is azt vettem észre, hogy ahogy kifutott a magnó elmúlt a zene hallgatás élménye is . Már nem volt nagy dolog ha megvolt egy szám . nem is foglalkoztunk vele annyira . Meg az első (gondolom mp3-ból kiírt cd-k) elég sehogy sem szóltak. Pedig a cd már olcsó technika viszonylag jó is :mégis elcseszik. Sok olyan eredeti cd-t láttam Ami Sokol rádióval volt egyenlő
Idézet: „Már nem volt nagy dolog ha megvolt egy szám” No rátapintottál a lényegre. A magnózás még abban az időben volt a csúcs /nálunk!!! a szocialista táborban anno/ amikor figyeltük a Petőfin és a 3-as csatorna műsorait: lemezbörze helyett, poptarisznya magnósoknak, vasárnapi koktél stb... és kész öröm volt ha sikerült a felvétel az akkori rádió-vevők vételi érzékenysége stb. miatt. Azután tört előre a technika és változtak a szokások. A Petőfit ugye tönkrevágták. Pár műsorral még bepróbálkoztak, de aztán az is elhalt. Jött a könyvtár - CD kölcsönzés. De itt már kicsit kezdett művivé válni a magnózás. És jött a kegyelemdőfés, még mai napig meglepődöm magamon milyen sebességgel pakoltam el a deck-jeimet 2000 ben, mikor megvettem életem első CD íróját arany áron. Úgy látszik kellett 10 év nekem is mire rájöttem.....
Na de majd ha jövőhétre elkészül a Deck-em! Már aligvárom! Én is meglepően gyorsan váltottam anno. De a cd nem kötött le annyira nem volt filingje. De kétség kívűl van előnye a cd-nek még az mp3-nak is .Rendkívül egyszerű gyors praktikus. Viszont az mp3 veszteséges ,de fülesbe tökéletes . Itthon jobban szeretek kazizni. Még az idegesítő ,hogy ha már cd-t hallgat az ember miért nem lehet cd minőséget szerezni sehonnan csak butított mp3-ból kiírt cuccot? Egy jó Deck-nek a kinézete is közelebb áll hozzám!
Idézet: „Azért jó tapasztalni,hogy a fiatalabb generációhoz tartozó barátainkat érdekli a közelmúlt technikája és különbséget tud tenni a maival szemben.” Nekem a magnózás szeretete kiskoromtól ivódott belém. Mivel '90-es születésü vagyok, apám meg '85-'92-ig diszkózott , utána meg csak magának vett fel zenéket 2000-2001-ig (innen a sok örökölt kazettám), valahogy bennem van az hogy a kazettán a zenét, felvételt "én csináltam", egy kis büszkeséggel tölt el egy-két jól sikerült kazetta. Vannak olyan ismeröseim akik megutálták a kazettásmagnókat, merthogy "ott kell mellete ülni másfél órán át, hogy rávedd a zenéket stb..., cd-vel csak 5 perc az egész", de legalább abban a másfél órában 1x hallod a zenét, tudod hogy mit vettél fel...
Nem gondoltam, hogy ilyen fiatal vagy !azokután,hogy mennyire profi vagy a témába!! Én még discoztam deckel. Nállam is ez a tapasztalat már senki nem rajong a magnókért mert tekerni kell ott kell ülni izé. Abba is nagyon igazad van ,hogy lgalább egyszer hallod a zenét . Rengeteg mp3 van nállam kiírva dvdre. Sokszor meglepődök ,hogy jé ez is meg van?! Mert gyorsan letöltöttem kiírtam. A másik az ,hogy nagy része értéktelen ekkora menyiségnek! több száz mp3 egy lemezen.
Ráadásul elég fiatalon is kezdem a magnós pályafutásomat: 6 évesen csináltam az első kazettámat, valamerre magvan még: ha jól emlékszem egy TDK FE 60-as lehet. Még emlékszem mit mondott apám: ha veszel fel a kivezérlésjelzőn csak a +3-ig világítson a Technicsen (BX-404), ha meg a Sonyval (TC-K370), akkor csak 0-ig!!! Nemtudom miért, de a Sony-t valamiért viccesnek találtam, amikor visszafele gyorspöretésbe kapcsoltam, mert egy kicsit elindult elöre majd utána vissza, mintha elöször eltévesztené az irányt ... Na meg a mechanika hanjuk is nagyon különbözött, a 404-es csak halkan kattogtatta az elektromágneseit, a Sony pedig sokkal hangosabban müködött, pedig nem is volt benne eleltromágnes, főleg gyorcsévéléskor sivított benne a fogaskerék, de legalább lehetett hallani, hogy mikor közeledik az elejéhez/végéhez a szalag ...
Nem tudom miért így indult el a visszafelé tekerés Tényleg jó lehetett! Az én 470-em is inkább a nullás kivezérlést szereti jobban! A mechanik-ának tényleg határozott hangja van. Az első Sony amit hallottam (tcr-x370) odavisszajátszós számkeresős magnó is úgy kattogott,hogy néha azt hittem szétesik. Még szerintem működik a mai napig is. Van hangjuk. az a magnó nagyon megtetszett nekem pláne a forgófej miatt.Most láttam egyet vaterán szép állapotba van. 3000ft körül sajna most nagyon kell sporólnom. Az enyémet inkább a megvett alkatrészekkel beadtam egy szervízbe. Nem mertem pont ezen kisérletezni. Majd ha profi leszek.
Nállam szmkeresésnél van olyan , hogy megtalálja majd visszább teker a szünetrésze ez viszont bejön ! Precízen néz ki! Álltalába DVD lejátszórol veszek fel mert a gép nem szól szépen meg nagyon zajos. A cs játszóm meg nem játszik újraírható cd-t.
A gyorscsévélés a programkerék beállítása miatt indult el igy, mert ha jól emlékszem igy van a sorrend: lejátszás, gyorscsév. elöre (kazetta eleje felé), gycs. hátra, stop, majd ujrakezdi. De a fejszerelvényen is látszik ez ilyenkor: elöször felemeli a szalaghoz, majd kicsit lentebb megy mert a számkeresés is ugyanigy van. Az RX-370-ben ugyanaz a mechanika van mint a "sima" 370-ben, csak ugye a + hangtengely a különbség. A Sonyk amugy 250 nWb/m-es kivezérlésre vannak beállítva, ez abból is látszik hogy a dolby kivazérlés -2dB, ha jól tudom. A Technicsek pedig 160-ra vannak beállítva, a dolby ott +3 dB-en van, a Sonyk 0dB-e a Technicseken +5-6 dB-nél van, ezt tapasztaltam
A Tapasztalatod szerint melyik magnó vett fela legtisztábban és játszott le azok közzül amiket próbáltál?
Emlékeim szerint a Technics lejátszáskor szebben szólt, de a Sony mintha egy kicsit jobb felvételt csinált volna, a mostaniak közül (Pioneer CT-W703RS, AIWA AD-WX888) hasonló a helyzet, az aiwa szebben játszik le, de a Pioneer zajtalanabbul vesz fel - talán a BLE miatt.
Amugy a Sony-t azért ismerem ennyire belülröl, mert mostanában sokat kellett szétszednem, mert néha felakadt a mechanika, meg uj szíjat kapott, jelenleg motort keresek bele mert a csapágyazása szétkopott és úgy nyávog a magnó, mint állat
Nekem tetszik a 470-esem felvétele.Sajnos nagyobbkategóriás magnót nem hallotam szólni.kisebbet viszont jónéhányat.
Sajnos még én sem hallottam komolyabb deckeket szólni, mondjuk amik eddig voltak nekem, meg apámnak: 2db kis orion (vadi újak voltak) -> 2db 220-as AIWA (orionok megadták magukat 1.5 év után, ezek vitték ezután végig a diszkót, 5 évig !!!), -> utánuk jött a Sony-Technics páros (ha jól emlékszem '90-91-ben lettek véve, Sony 18e, Technics 22e Ft volt (!) -> másfél éve vettem az AIWA-t (2-kazis, quick-reverse mindkét oldal, egyik oldala csak a felvevős, és persze elömágnesezés-állítás van, meg 13 szegmeses nekem-nagyon-tetszö VFD kiv.mérő , '89-es gyártmány, tehát nálam öregebb ) -> a legujabb pedig a Pioneer (2-kazis, oda-vissza mindkettő, mindkettö tud felvenni, +BLE, meg FLEX, ami sokat nem ér..., jah meg dolby-s-es, és ha jól tudom '95-ös), szoval egyik sem volt valami hű-de-komoly deck... de szerintem pont az egyszerűségükben rejlik az elönyük, hogy nincsenek túlbonyolítva, egyszerű mint a faék az összes (a Sonyban belül van egy kb 10x15cm-es tápegységpanel, minde elektronika a kiv.mérő mögött van, meg a mechanikán, szval kong az ürességtől...
amugy ha nem tévedek a te sonyd meg az enyém között csak a + 1 motor (ami ha jól tudom, az ajtót nyitja) meg a kiv.mérő a különbség (a tied VFD-s, az enyém meg csak egyszerű 7+1 LED-es), szoval szinte ugyan az a 2 magnó
Ez nagyon komoly pályafutás! Nekem ct-506-osom volt. Akai cs-f21(hát ennek nem kelett mutogatni a felvételét) És Sony Tc-k75(ez már komoly volt ,de rettenetes rossz bőrbe került hozzám) .Meg a Sony. Egyébként nekem tetszenek a ledes kijelzők,hogy nulláig zöld aztán piros.Ezért is szemezek a 370-es Sonyval a vaterán na meg a forgófej miatt Igen a 3-dik motor tényleg az ajtót nyitja és vfd kijelzős
Belinkelek két képet .Az egyik az én deckem a másik amit vaterán találtam a 370-es.
Én kb. 3 éve kezdtem el újra magnózni, amikor elővettem a régi felvételeimet, és elkezdtem őket újra hallgatni. Azóta is veszek fel, csak mostanában nincs túl sok rádióműsor, amit még érdemes lenne felvenni. De kb. tavaly októberig nálunk a horvát 2-es programról jó felvételeket lehetett csinálni . Nem keverik le a zenét, reklám félóránként két perc, meghagyják az eredeti dinamikát is. Azok a felvételek nekem többet érnek, mint egy fél perc alatt letölthető, de többnyire gyengébb mp3.
A CD technika szerintem lehetne jó is, ha normális minőségű CD-ket gyártanának, és nem úgy csinálnák a felvételeket, hogy levágják az összes dinamikát, mélyet-magasat kiemelik, és mindezt jó hangosan teszik rá a CD-re, hogy akármilyen mp4-ről/olcsó discmanről hallgatható legyen az utcán. Mert egy egyszerű fülhallgatóval így tényleg jobb lesz, de HiFi-ben... A gond az, hogy sokan még jónak is tartják ezt, és van, aki szerint egy mai CD ezerszer jobb, mint a régi. 1986-os CD-vel próbáltam egyszer ki, hogy ki melyiket hallja jobbnak. És a sokkal kiegyenlítettebb, dinamikusabb régi CD-ről többen azt mondták, hogy tompább, halkabb, és ,,nem lehet normális hangerőn hallgatni". Amin azt értették, hogy nagy hangerőn sem üt, csattog, mint az újak.
Én is kb 3éve! kaptam a barátnőtől karácsonyra ezt a decket mert mindig akartam csak úgy nosztslgiázni akkor már 7-8 éve nem nyúltam magnóhoz de nagyon bejött újra. A tuneromhoz kellene még csinálnom egy jó antennát hátha találnék jó csatornákat. mostanába ráérek majd megoldom. Néhány régi cd-t én is hallgattam az eszméletlen volt. Igazad van ha a cd játszón lenne kijelző biztos plusz 200at verne az új lemezektől.
Azért nem csak ennyi a dolga a harmadik motornak, ennél azért összetettebb, mivel a mechanikai mozgatásokat is a motorok végzik (pl. fejegység felemelése). E készülékek mechanikai kapcsolásai jóval halkabb már. Nekem többek között Sony TC-K690 -es van, és szeretem (bár ez elmondható a többi deckemre is).
Milyen cuccod va (erössítő, hangfal)?
Nekem eddig a következő deckjeim voltak (ill. vannak, mert amit már nem használok napi rendszerességgel, azt sem dobnám ki soha): amin kezdtem, az apám Technics RS-B18-asa. Tulajdonképpen nem rossz gép, stabil erős mechanikája van, és az elektronikája sem rossz, főleg az alacsony zaja az erőssége. Kicsit magas tónusú a hangja, főleg vasoxidos szalaggal. Ezt használtam 2001-től kb. 2005-ig. A felvételeim még mind megvannak, ekkoriban főleg műholdas TV-ről, a német Viva Plus csatornáról vettem fel, ahol reggel 10-től este 8-ig folyamatosan játszották az épp aktuális slágereket. Mostanában megint éreztem kedvet ahhoz, hogy innen vegyek fel, csak közbe 2007-ben megszűntették ezt az adót... Maguk a felvételek szerintem elég jók, csak a mostani magnómban kicsit lassúak, mert akkor még csak a nappaliban volt ez az egy deck, és egyébként egy kis rádiómagnóban hallgattam a felvételeimet, és ahhoz átállítottuk a decket. Persze most már tudom, hogy nem a Technics volt túl lassú, hanem a másik túl gyors
Aztán 2005-ben karácsonyra kaptam egy CD-írót, és egy időre háttérbe szorult nálam is a magnózás. 2007 nyarán kezdtem újra, amikor szereztem egy Akai HX-A301W kétkazettás magnót, ami a mai napig is megvan, és most is ez az elsőszámú magnóm. Akkor még nem értettem annyira a technikai részéhez, ezért mivel az Akai lejátszó oldala szíjcserére szorult volna és nyávogott, inkább ezt összekötöttem a Technics-sel, és így másoltam. Az Akai persze jól volt beállítva, a másik meg nem, ezért a másolataim mindig kicsit gyorsabbak lettek. (Egyébként itt jöttem rá egy műsoros kazettával, hogy az Akai sebessége a normális, úgyhogy innentől már legalább nem lassúak a felvételeim.) Ennek az Akai magnónak más a hangszíne, mint a Technicsnek, nincs az a magashang-kiemelés, és szebbek a mélyei is, ami eleinte nem is tudatosult bennem, csak akkor, amikor az Akai kombináltfeje elkopott, és megpróbáltam visszaállni a Technicsre, de nem ment, mert furcsa volt a hangszíne. Ekkor fogtam neki először magnót javítani, csak az alaktrészt vettem a szervizben, és sikerült is megcsinálnom Meg a másik oldalát is, ami csak lejátszó rész. (De azért, ha már belefogtam egy javításba, beállítottam a Technicsnek is a sebességét, meg az előmágnesezéssel beállítottam, hogy ne emelje a magashangot annyira). Azóta még szereztem két másik decket, nem azért, mert ezek már nem voltak elég jók, csak mint értékes régi cuccot vettem meg . Az egyik egy Marantz SD-40-es 1989-ből, amihez jelenleg is nyomógörgőt keresek, de egyébként mindene jó, szép a hangja is, már ahol nem nyávog a görgő miatt. A másik egy Fisher CR-W34, amit mechanika hibásan gyakorlatilag ingyen szereztem, mint utólag kiderült, a trafó is hiányzott belőle (+ 2000 forint). Most már ezt is megcsináltam, mondjuk nem is volt nagyon bonyolult az a hiba. Meg van nálam mégegy ugyanolyan Akai kétkazettás, hasonlóan jó állapotban, csak ezt kevesebbet használom (másik szobában, inkább csak hallgatásra, felvételre ritkábban).
Ez is szép deck! A mechanika felülről nézve olyan mint a 470-esnek ,de különbség biztos van a három fej miatt. Milyen magnóid vannak még?
Yamaha KX-493; KX-393 , Pioneer CT-449 , Onkyo TA-6211 , valamint a fiamnak adtam egy Yamaha KX-W392. Nemrég váltam meg egy Pioneer CT-S510 , valamint két Pioneer CT-339 -estől.
1987-ben volt Akai HX-A201 , Aiwa AD-F260 valamint Sony TC-F170 , ezektől 1993-ban váltam meg.
Az erősítőm egy JVC A-K11, tranzisztoros-IC-s, kb. 1988 körüli gép lehet. Elég szépen szól, sokkal kisebb a zaja, mint a mai házimoziknak, és amivel még jobban lekörözi azokat: a lemezjátszó-előerősítője. Mostanában a fülhallgató kimenetével akadt kisebb problémám, valószínűleg kontakthiba lesz, de egyébként soha nem volt semmi baja, meg a hangja is jó. A hangszóróim: kb. 12 éves Aiwa HiFi torony hangszórói, amik valószínűleg többet érnek, mint maga a torony, ami kb. 3 év után javíthatatlanná vált végfok hiba miatt (én már csak a hangszórókat kaptam meg, amik feleslegessé váltak). Egyébként három utas, kb. 30 W-os típusok, ezekkel is meg vagyok elégedve (még nem olyan döngő a mélytartományuk, mint az újabb mini-hifiknek).
Ami ehhez kapcsolódik: Akai HX-A301W kétkazettás deck, szintén Akai, AP-A201 lemezjátszó (másfél éve cseréltem tűt benne), CD-játszónak pedig egy MP3-as, CD-RW-s autórádiót alakítottunk át úgy, hogy vonal bemenetre lehessen kötni. Tuner helyett a számítógépem van bekötve, és annak a TV-kártyájáról tudok rádiót is hallgatni (persze a tuner hang kimenetét a hangkártyát megkerülve kötöttem be az erősítőbe . Ha régi kazettát másolok, még bekötöm esetleg valamelyik másik deckemet (van bőven ), mert a régi felvételek között soknak nem jó a kivezérlése, esetleg a balansza sem, és azt kétkazettás magnón, közvetlen másolással nem lehet pontosra állítani, csak ha a forrás egy másik, külső magnó
Szerintem a 470-es és a 690-es mechanikája ugyanaz, talán a fejszán különbözhet némileg.
szerintemis a 2 magnó mechanikája szinte teljesen ugyanaz, csak az elektronikában különböznek.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |