Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok!
Autóba szeretnék egy darab leddel megvalósított akkufesz. visszajelző kapcsolást. Alapötletként arra gondoltam, hogy egy LM3914 kimeneteit megdiódázom, majd minden kimenetet két ellenállással rákötök egy kétszinű ledre. Ahogy növekszik az érték, úgy befolyásolom a két ellenállással az adott kimeneten elérhető szinkombinációt. Ha valakinek van más ötlete
Ezt a neten találtam, már jó régen, éppen arra a célra, amire Te akarod használni!
A 2színű LED úgy változtatja a színét, ahogy az akkufeszültség változik. (zöld/sárga/piros)
ennél jobb sztem nincs ! ami 1 ledes. én megépítettem és szuper, müxik 1000-l
12f675-ös pic+kétszínű led+7805+aprólék
12,3V alatt sárga világít 12,3-13V zöld villog 13-14,15V zöld világít, és kb. 1 perc után elalszik 14,15V felett piros világít. Természetesen programtól függően akár más szintek és jelzések is lehetnek. A nyák kb. 25x40mm. Hogy hangzik? [link=http://potyo.uw.hu/visszajelzo_sch.pdf]http://potyo.uw.hu/visszajelzo_sch.pdf[/link] A linkre bátran kattinthattok, de a főoldalt (potyo.uw.hu) ne töltsétek be, mert vírust tartalmaz! Moderátor
Lassan már egy astabil multivibrátorhoz is pic-t fogunk használni?
Akkor esetleg kaphatok pontot?
Örülök, hogy működik rendesen! A régi autómban (FIAT Uno) nem volt visszajelző, oda beépítettem egy ilyet én is, a mostaniban (FIAT Palio Weekend - hiába, marad a márkahűség ) már van, visszajelző, ezért a régi kocsival együtt adtam ezt is. (Na, nem ez növelte meg az értékét a fellegekbe... )
Ha valamit egyszűbb úgy beállítani, hogy a programban változtatok egy értéket, akkor én picet fogok használni. Másrészt a 7805+a pic a/d átalakítója pontosabb, mint a zenerek.
Szeritem 1 ledes kijelzésnél nem olyan fontos a nagy pontosság
Ne vedd vitatkozásnak, én azt akartam, hogy pontosan be tudjam állítani magamnak a szinteket, meg legyen az egésznek valami egyedisége is. Akinek nincs ilyen óhaja, annak természetesen elég a nem ennyire pontosan beállítható kijelzés is.
Dehogy veszem vitatkozásnak. Mindenki olyat csinál magának amit akar. Én is akarok majd egyet, de még nem döntöttem el hogy ledes lesz, persze több, vagy pedig Lcd kijelzővel kiírja.
Egyesítsd a kettőt. Hétszegmensű ledes kijelző.
Én néhány hete építettem LM3914-el egy led oszlopos akkufesz méröt,szerintem nagyon jó és pontos. Egyszerü látványos,kell ennél több? Amúgy nálam 11 V-nál gyullad ki az első led,majd fél voltonként követi a többi is.
Vettem egy ilyet Conradban Bővebben: Link
összeraktam, kipróbáltam, minden okénak tűnt. Levittem a kocsihoz, beraktam, kipróbáltam, jó volt. Áhh, mondom élvezkedjünk, még egyszer ráadtam a gyújtást, de akkor már nem jól működött, 1kivételével minden led égett rajta. Szétszedtem és látom,hogy a dióda szétégett meg a nyák is ott. Kicseréltem a diódát már, de nem jól működik. Lehet,hogy fordítva tettem be a diódát vagy nemtom mi lehet vele? Mi lehet vele? Tönkremehetett a dióda fordított betevéstől az egész cucc?
valószinü hogy forditva volt a dióda de egy A277D ic vel sokal jobb megcsinálni
De ez már megvan, jó lenne helyrehozni, de hiába raktam be most egy diódát neki, világít mindene :no:
Itt van a kapcsolási rajza, hátha ez segít a hiba okát megtalálni!
A NYÁK nem égett szét másutt? (Meg ne sértődj, de ennyit nem adtam volna ezért a cuccért... Alapból: Konrádék még az alapításuk évszámával is beszorozzák az árat, ráadásként még négyzetre is emelik... Szinte "fillérekből" ki lehetett volna hozni házilag ezt a kütyüt... )
ahogy a rajzot nézem a zéner dióda előtt nincs egy elenállás igy szét ég a dióda
Hello! Azt meg tudnád mondani mekkora legyen az ellenállás, hogy kb 19-20 voltot is elviseljen? Vagy ez már sok az IC-nek?
Máshol nem égett meg csak a dióda égett el meg ott a nyák, de összehuzaloztam...
Máshol nem láttam ilyet, ennyit megért, nem nagy összeg, de így hogy tönkretettem, így sajnálom :rinya: A diódát kicseréltem, de nem jó, valszeg vmi tönkrement még benne csak nemtom,hogy mi és mit lehetne vele kezdeni.
Mindent felhasználtam ami a csomagban volt és soxor próbáltam és működött fent a szobában változtatható fesz-ű táppal.
a rajzon szereplő zéner elé még véletlen se kell ellenállat, épp a túlfeszt hivatott söntölni,nem véletlen 18V-os.ha a kapcs nem működik,a bonyolultságát tekintve 99% hogy az ic füstölt el (esetleg vmelyik trimmer ) azt az ic-t 300Ft körül megkapod és már megy is...
na igen de azért zéner ,hogy stabilizálja a feszültséget mert az ic nem bir többet 18 voltnál de elenállás nélkül szinte zárlaton van a dióda.Egy 100 ohmos elenállás kell oda
Majdnem biztos, hogy az IC halt meg. Esetleg próbáld meg utánépíteni "home made" kivitelezésben!
(Messze olcsóbban ki fogsz jönni vele, ez 100%!)
Megpróbálom, remélem nem túl bonyolult.
A kapcsolási rajz alapján viszonylag könnyen utánépíthető. A NYÁK is megtervezhető könnyen, mintának ott az eredeti.
Ha gondolod, azért utánépítés előtt próbáld meg csak az IC-t kicserélni...
Kinyomtattam a kapcs.rajzot és átnéztem, valsz.leg menni fog
Kedves Mindnyájan!
A zéner dióda, ahogy azt pokot kollega írta, a túlfeszültséget hivatott rövidre zárni. Az ilyen autó-táplált áramkörökkel mindig az szokott lenni, hogy a gyújtótrafóból visszajutó tüskeimpulzusok kárt tesznek bennük. Erre a zéner dióda jó, mert tartósan úgysem emelkedik 18 V felé az akkumlátor feszültsége, így nem folyik huzamosabb ideig áram rajta. A rövid tüskéket meg elviseli. Ezért is van benne. Soros ellenállást semmiképp nem javaslok betenni, ugyan is az azon eső feszültség meghamisítja a valós kijelzést. Gondolj csak bele, több LED gyullad fel, nagyobb áram folyik, és nagyobb feszültség esik az ellenálláson, így kisebb jut az IC-re. Ez lekapcsol egy LED-et, ekkor újra nagyobb feszültség van az IC-n, és a folyamat kezdődik előről akár kHz-es sebességel. Egy oszcillátort is összehozhatsz ilyen esetben. A megoldás az lenne, hogy a zéner diódát kicseréled egy ugyan ilyenre, esetleg nagyobb teljesítményűre és amennyiben az IC feladta (valószínű, ha a potikra se reagál, és mindig minden LED világít) azt is kicseréled. Ha ebbe a nyákba építed, akkor mindenképp ugyan ilyen IC-t szerezz be. Egy, még a dióda előtt sorosan bekötött olvadóbiztosíték azonban tanácsos, minden gépkocsiba szerelhető áramkörön van. (pl. hűtőládák, ventillátorok...) Ez a lehető legkisebb áramnál olvadjon el, amit csak kapni lehet, pl. 100mA. Ilyen azt hiszen úgyis kapható. (250V@100mA F) Ha pedig nem is a biztosítótáblán keresztül kötöd be az áramköröd, akkor meg KÖTELEZŐ. Egy akkumlátor rövidzárlati áramával már hegeszteni lehet, iszonyatos károkat tud okozni, ha egy ilyen bekövetkezik. Esetleg szétrobban tőle az egyész nyákod. Még egy jó tanács: Ha esetleg ugrál a kijelzés (gyakran vált egy LED) tegyél egy legalább 25V-os, 100, vagy 220, vagy amilyen épp van, µF elektrolit kondenzátort a zéner diódával párhuzamosan, szintén a biztosíték után. Polaritásra figyelj! Remélem sikerül megoldani a problémát, és életre kelteni a kicsit sem olcsó áramkört. Kitartást!
Mekkora legyen az a nagyobb zener?
Mindig biztosítékkal szerelek bármit is a kocsiba. Már lassan ki kell szerelni a motort a kocsiból,hogy beférjen még vmi kábel a motortérbe ui:elnézve az áramkört, valóban baromság volt ennyit adni érte
A zéner legyen ugyan úgy 18V-os, vagy efféle, amihez hozzá tudsz jutni, de akkor már inkább felfelé, ez bizonyos határon belül.
Teljesítményre a "nagyobb" ne 100, hanem 200 vagy esetleg 500mW-os legyen. Miért a motortérbe kötöd be? Miért nem a kapcsolótáblához? |
Bejelentkezés
Hirdetés |