Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
NYÁK-készítés, „retro” módszerrel!
Gyakran visszatérő téma ez itt a fórumon, ezért kapcsolódom be, egy egészen régi, talán még nagyapáink által használt módszerrel, amit én a mai napig használok. Persze csak egy-egy áramkör készítésénél, több darabnál már nem kifizetődő a ráfordított munka. Ajánlom ezt azoknak, akik egyszerűbb áramkört szeretnének készíteni, nem szeretnek a számítógép előtt ülni órákig, és persze akik olcsón szeretnék létrehozni nyomtatott áramkörüket. A szükséges eszközök: - Hollótus (Kb. 300Ft egy kis üveg, évekig elegendő, használat előtt felrázandó! ) - Redisz toll (20-30Ft/db Évekig használható) - Tollszár (50-100Ft örök ) - Vas-Clorid (többször használható, vissza az üvegbe, évekig elvan, regenerálható vas szögek, vagy vaslemez belemártásával, másodpecek alatt kicsapódik rá a réz, ami aztán lemosható, letörölhető) Egyszerűen felrajzoljuk az áramkört az előre kifúrt panelre. A méretre vágott panelre ráillesztem a nyákterv papírját, oldalait behajtom, az elmozdulás ellen, és papírral együtt kifúrom. Szerintem általában elegendő ennyi pontosság. A fúrás során keletkezett sorját egy egész szike penge végigcsúsztatásával egyszerűen eltávolítom. Finom csiszoló papírral (400-1000) fémtisztára csiszolom. Ezután kezdődhet a rajzolás. Sajnos érzékeny a tus a szennyeződésekre, ezért kézzel csak a panel szélét fogjuk, mert a zsíros felületen szétfut a tus. Először a forrszemeket körberajzolom, aztán összehuzalozom. Figyelni kell, egészen fedjen a tus, ne látszódjon át a rézfólia. Pár perc alatt megszárad, a véletlen összefolyásokat egyszerűen szétkaparom egy hegyes pengével. Száradás után azonnal lehet maratni, ha jól fed a tus, garantáltan nem mar alá, miután lemarta, langyos szappanos vízzel, kefével lemosom a panelt. Kész. Jöhet a páka. A módszer előnyei: - megspórolható a monitor előtt üldögélés - kevés vegyszer használata - Kézügyesség, koncentrálás, türelem fejlesztése (ez jól jön egy műszerésznek) - 100%-ban miénk az alkotás öröme. - Környezetbarát (nincs gázképződés, UV sugárzás, hajtógáz stb.) Hátrány: - Bonyolultabb kapcsolásoknál túl munkaigényes A mellékelt képeken látható NYÁK kb. 1,5-2 óra munkát igényelt, ami egy PWM szabályzás, egyoldali táplálásról, egyenáramú motor forgásirány és fordulatszám szabályozó. Mindenkinek sok sikert kívánok, aki kipróbálja és használja a módszert!
Nocsak-nocsak, ugyan ilyen sebészi szikéim vannak nekem is! :yes:
Megkérdezhetem, hogy neked honnan van és hogy van-e hozzá nyeled?
Lazarmester megkel mondjam nekem tetszik, bár mivel is készítetted De én öreg róka vagyok már
lassan cnc program kel a furáshoz is főkép ha papirostól furom
Kedves gulasoft!
A módszer sajnos nem mondható egyszerűnek, inkább olyan közepesen nehéz . Most hétvégén megint kipróbálom, most pontosan úgy csinálok mindent, ahogy le van írva (azóta nem volt időm). A folyamat: 1. Nagyon kevés 20-30%-os ezüstnitrát-oldatot kell készíteni desztillált vízzel. (Mint megtudtam, az orvosok felírják szemölcsre, és a gyógyszertárban fillérekért megvehető a 10%-os oldat, ami lehet, hogy megfelel) 2. Ez a legnehezebb: fel kell vinni az oldatot a furtok falára. Ennek a mikéntjéről nem írnak semmit. Lehet, hogy fóliával ki kell maszkolni a lyukakat, de a fóliát csak a legvégén szabad leszedni (én múltkor ezt a lépest elrontottam); lehet, hogy nem kell fóliát használni. Mindenesetre nehézséget jelent, hogy az ezüst-nitrátból az ezüst kiválik az összes kevésbé nemes fémre, így a rézre is... Valószínűleg egy rövid horgászdamil-darabbal fogom beletessékelni az oldatot a lyukakba (tű ugye az előbb leírt dolog miatt nem jó), de lehet, hogy ecsettel, és akkor nem kell egyenként. Valószínűleg jót tesz, ha előtte mosogatószerrel megtisztítjuk a furatokat. 3. A panelt erős fénnyel megvilágítva kell megszárítani, azt írják, UV-lámpa is jó. Ettől nyomokban kiválik az ezüst a furatok falára. 4. 100ml desztillált vízben fel kell oldani 2g nagy tisztaságú réz-szulfátot (fogalmam sincs, hogy a kristályvizes (kék) változatról van-e szó, de szerintem igen). Hozzá kell adni 4g nátrium-hidroxidot, ettől világoskék csapadék gyűlik ki a kis nátrium-hidroxid bogyókon, aztán szépen feloldódik. 2NaOH + CuSO4 → Cu(OH)2 + Na2SO4 Most jön az ammónium-hidroxid. Ezt csak a szabadban, vagy elszívó alatt szabad használni! Már a 17%-os oldatból is ammónia szabadul fel, ami aztán a szöveteidben lévő vízzel egyesülve lúgos cuccot alkot, és szétmarja azokat. Kis mennyiségben ez abban nyilvánul meg, hogy eszeveszettül csípi a szemed meg az orrod, meg mindened... Saját tapasztalat (kb. 3 másodperc után vissza is csavartam a kupakot ). Na, ebből a 25%-os ammónium-hidroxidból csak 1ml kell, azaz az Azúrban kapható 17%-osból 1.47ml. Ekkor azt hiszem, sötétkék lesz az oldat. Talán [Cu(NH3)4(H2O)2](OH)2 keletkezik, de ebben nem vagyok biztos. Erről annyit találtam, hogy oldja a cellulózt, fogalmam sincs, hogy mi haszna van itt. Lgyk, segíthetnél. Végül 3.5ml glicerint, és 8-15ml 10%-os formalint kell még az oldathoz adni, ezzel kész is. Eléggé undorító szaga van. Sajnos muszáj minden alkalommal elkészíteni, mert nem stabil. 5. Bele kell tenni az undorító oldatba a panelt, és megvárni, amíg egy nagyon vékony rétegnyi réz kiül a furatok falára. 6. Elektrolízissel meg kell növelni a rétegvastagságot: 200g réz-szulfát kell 1l forró vízbe, aztán 50-80g tömény kénsav (ehelyett szerintem jó 160g 37%-os kénsav, amit akkumulátorsavként árulnak, bár nem tudom, az mennyire tiszta.) 3-4V-tal kell elektrolizálni, de a még kisebb feszültség jobban ajánlott, mert akkor bár lassabb az egész, sokkal jobb lesz a minősége. Ezzel állítólag simán el lehet érni az 50um-t is. Az elektrolízisnél az összes furathoz egyszerre kell csatlakozni. Nem tudom, hogy egy alufólia mennyire lenne megfelelő erre a célra, mindenesetre az elején semmiképp sem szabad azt használni, mert az alumínium és a nátrium-hidroxid nem szeretik egymást. (Az is lehet, hogy ezt az egészet a maratás előtt kellene véghezvinni, aztán negatív maszkra ónt elektrolizálni, aztán az ónt pozitív maszkként használni.) Nagyjából ennyi. Ha van kedved próbálgatni, szívesen adok a vegyszereimből, mert mindből feleslegesen sokat adtak.
Nos urak elkészült az első lötstop-fólia kísérlet, az eredmény itt látható. Röviden a technológia: A nyákot maratás és fúrás után alaposan meg kell tisztítani, zsírtalanítani, aztán a lötstop-fóliát rálaminálni (eltörtem a multiméterem hőérzékelőjét, nem tudok hőmérsékletet mondani, tg laminátor legmagasabb hőfok). Laminálás után kb fél óra pihentetés, aztán fél perc levilágítás (ezt még pontosan ki kell kísérleteznem, a leírás alapján kell fél perc, de nem teljesen volt elég, azért mattult be a fólia. Levilágítás után 15-20 perc pihentetés, majd előhívás 10g/l nátrium-karbonát oldaban, ezután ismét uv lámpa alá vele, hogy kikeményedjen + 150 fokon beégetés (én a vasaló talpára dobtam fel a nyákot) Vasalóval nem lehet rendesen fellaminálni a fóliát, mert gyűrődik, a laminátor is picit meggyűrte.
Hű, ez nagyon király lett! Németországból rendelted a fóliát? Drága?
Ő volt az, nem vészes az ára :Bővebben: Link + 10EUR volt a szállítás
Milyet érdemes venni, (CELLU-sat vagy EPOXID-osat) nem nagyon tudom mi a különbség ? Nekem a vasalásos módszer a legszimpatikusabb..Bővebben: Link
Látom ahova tényleg fontos lett volna oda nem merted felvinni (az ic lábai közé kéne igazából). Nem bíztál a maszkban, vagy a laminálás után gondolom semmi nem látszik a nyákból, és nehéz lett volna illeszteni ennyire pontosan.
Egyébként jó, csak kéne egy cég aki itthon forgalmazza, és egyszer kell csak kifizetni a 10 eurót ami most több mint 3000Ft! És ez csak a szállítás, azért ebbe mindenki gondoljon bele. Én mondjuk benne lennék egy közös beszerzésnek is 5-6 embernél a szállítás 600Ft-ra redukálódik. Ha valaki beszállna az szóljon (bár laminálóm nincs még)
Köszönöm az összefoglalót. Az biztos, hogy a maratás előtt csinálják az egyetemen, és ott akkor az egész panel ón felületet kap, így nem kell a furatokat egyesével bizergálni, bár ha ügyes az ember akkor 15-20 furattal bármilyen kétoldalas panel megcsinálható. A vegyszerekre lehet hogy benevezek, de még emésztem a folyamatot, mert a közepesen bonyolult kifejezés kissé enyhe.
Az elektrolizálás hogy történik? Panelt belerakod az oldatba a panelra megy a + és a lötyine a minusz vagy fordítva, és mivel lehet csinálni sima hálózati adapter vagy valami más.
Az ic lábai közé azért nem került, mert a fotómaszk összefüggő volt a lábaknál (a mellékelt képen egy gyári nyákon szintén így van, 0,65-ös lábtávolsággal, az enyémnek 0,5 a lábtávja) Illesztve viszont rosszul lett, mert nem nagyon láttam mikor csináltam, vennem kell egy sárga lámpát (erre nem érzékeny a maszk). A csoportos beszerzés valóban jobb lenne, viszont akkor innen kellene inkább, azt hiszem drágább picit, de van maratásálló fóliájuk is, ezzel is kísérletezek, de még nem értem el azt az eredményt amit szerettem volna. Laminátort én a tescoban vettem (remélem nem reklám) 9ezer párszáz forint volt.
Szerintem maradjunk az olcsónál mivel maratásálló fóliát rajtad kívül senki nem használt még itt. Arra ott van a nagyon jól bevált fényérzékenyített nyák, sokkal egyszerűbb mert az nem is kell laminálni.
Ami képet küldtél az csak azt bizonyítja, hogy a gyár is sz...ul csinálja, de spec ott robotok csinálják, lehet látni az ici-pici pontokat az ic lábain, ezt egyenként rakják fel. Hőlégfúvásos vagy hullámforrsztásos technológiával ha nincs lötstopp lakk a lábak között akkor tuti összeforrasztás van. Igazából a gyárban van egy paszta maszk is, és ott ezt meg lehet oldani maszk nélkül is, de amit neten láttam hőlégfúvóval az mind lötstoppos volt. Máshova nem is kéne igazán csak pont az ic lábai közé.
Nem forrasztottam össze a lábakat, kentem rá folyasztószert, végigtoltam rajta a 40w-os durunghegyű solomon pákámat vastagon ónozva és be volt forrasztva. A fényérzékeny nyákot én inkább kerülöm, 30db-ból kb 13-14 db foltos volt előhívás után, azóta fújok, vagy vasalok (esetleg próbanyák ha egyszerűbb dolog kell)
Ha foltos, akkor küld vissza. Látszik a levilágított és még lakkal borított réteg alatt is ha foltos, csak ott előttük le kell mosni onnan is a lakkot. Vissza kell kérni a pénzt, vagy adjanak egy új nyákot.
Én nem igazán készítek mostanság nyákot, de régen mikor csinálgattam, kísérleteztem ezzel.
Nem tudom miért nem terjedt el. Nekem jó tapasztalataim voltak. Mondjuk, akkor a technológia a kézi rajz tussal és vasklorid volt csak. Kell egy kis próbálgatás, hogy jó eredményt érj el. Néhány helyen lehet erről olvasni. Úgy emlékszem, hogy egy fém konzervdobozban sima konyhasós vizet tettem és egy áramkorlátos táp kb 16V és úgy 700mA körül volt. Ennyit tudott, ezzel is kísérletezni kell, mint azzal, hogy a nyákra hogyan érdemes a vezetéket rögzíteni. Ha jól emlékszem, ott maradt abba a próba, hogy érdemes több helyen, forrasztva rákötni. Úgy próbáltam megelőzni, hogy az "elektród" közelében gyorsabban maródjon, hogy szigetelőszalaggal takartam a nyákot és folyamatosan levettem a takarást a vezetékhez közelítve. Érdemes lehet a konzervdobozt elfelejteni és közel tenni a nyákhoz egy lemezt, így talán egyenletesebb a marás. Itt is jelentősége volt a mozgatásnak. Úgy emlékszem kb 30 perc volt egy kisebb darab marása. Szerintem megéri a kísérletezést. Bár lehet, hogy van ellenkező tapasztalat.
Én nem a marás miatt kérdeztem, hanem a réz hizlalás miatt.
Hali!
Szerintetek ez a jó lesz a nyákra laminálni a lötstop fóliát? Bővebben: Link 150 fok a max ez talán elég a vasaláshoz is, bár én spec inkább fotózok, és mintha a vasaláshoz 190-200 fok kéne, de szerintem a laminálók ennyit nem tudnak, de cáfoljatok meg, van aki itt laminált már. Rájöttem, hogy ha furatgalvanizálás csináljuk, akkor nyákra a maratásálló fólia kell mert, a furatgalvánt is megeszi a maratóanyag hacsak nincs letakarva (a fólia meg letakarja), az meg hogy egyesével rakosgassam az átkötésekhez az elektródát maratás elég rémmesének hangzik.
Gulasoft szerintem ezt a linket szerette volna megmutatni nektek:
Bővebben: Link
Igen és nem értem mit csinált az url-el szúrtam be, miért rakta elé a hobbielektronikát az rejtély.
Köszi az igazítást.
oxygen. Mint látod vettem laminálót
Szívesen kipróbálnám azt a lödstop fóliát, természetesen kifizetem, és ha beválik vehetünk egy nagyobb menyiséget is közösen (csak hogy a darabonkénti ár a tetemes szállítási költséget csökkentse) Ha budapesti vagy összefuthatnánk valahol.
Azért rakta be elé a HE oldal linkjét, mert nem a "http://" előtaggal kezdted a linket.
Javítottam.
Közben rájöttem, csak mikor url-t szúrsz be akkor ott mutatja hogy http://... és valahogy az jött le, hogy akkor az nem kell, mert azt berakja, de azért köszi.
Kétoldalas nyák gyártás lyukgalvanizálással.
Ezem lesz holnap, mármint főiskola "elektronikai technológiai labor"... Ha megtudok valami használhatót, szólok, de ha nem jelentkeznék, akkor kivitelezhetetlen házilag
Ez palládiumos, otthon megfizethetetlen. Az ezüstnitrátos megfizethető, esetleg gyakorlat után beszéld már át a tanárral ezt a házi módszert mit szól hozzá.
Ma sikerült vennem lefolyótisztítót. Elvileg 70%-a nátrium hidroxid, míg a wolfos előhívónak kb 7%. Remélem beválik.
Sziasztok!
Első levilágítós technikás nyákomat szeretném megcsinálni, és már megvan hozzá minden, csak a levilágításnál akadtam meg. Egy kb. 2x5 cm-es nyákról van szó, amit két db ilyen uv leddel szeretnék levilágítani. Egész éjszaka világította, mégsem látszik rajta semmi. Lehet, hogy túl kicsi a ledek teljesítménye ? Ha hülye kérdés, akkor én :hide: . (Úgy érzem, az, de azért megkérdezem, hátha más baj is van.)
Szia
Egyértelműen kicsik a ledek, inkább hassnálj valami erősebb fényforrást fénycső, UV led( nagyobbat, pl a creLedek -ezekből kb 1200ft / db, de elég belőlük 2-4db) ijen ledekkel nem tudom ,hogy mit lehet kezdeni, lehet ha az egész felülelten világítanád akkor jó lenne , de 2db ebből nem lesz alég az biztos. Én ennyit tudtam sgetíni, de majd a többiek hátha modnanak valami okosabbat.
Ha gyárilag lakkozott nyákot használtál, ugye lehúztad a védő fóliát róla...?
Milyen közelről világítottad meg? Milyen filmet használtál? Az előhívás után az összes lakk leoldódott vagy semennyi sem? (Valaminek azért kellene látszani!)
Nem húztam le, de most már látom, hogy van rajta. Maj holnap megpróbálom úgy is. Amúgy elég közelről virágítottam. Még nem hívtam elő. A filmen a fóliát érted? Egyébként remekül látszik rajta valami: a védőfólia!!! Köszönöm a segítséget!
|
Bejelentkezés
Hirdetés |