Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Feszültségszabályzó motorba
Lapozás: OK   10 / 58
(#) mex válasza hmli hozzászólására (») Jún 21, 2010 /
 
Próbáld trafóról, adj neki váltót12-24V közt, de tegyél sorba egy 10-25W teljesitményű izzót. Szkóppal meglátod mit művel.
(#) hmli hozzászólása Jún 21, 2010 /
 
Háát. Szkóp nélkül nehezen fog menni. Azért köszönöm.
(#) Pulyka hozzászólása Jún 21, 2010 /
 
Sziasztok

Szükségem lenne egy feszültségszabályzó kapcsolására egy jamaha 3kj robogóba(50ccm)

A történet a következő:
Az eredeti feszültségszabályzó tönkrement,nem töltötte az akkumulátort.
Vettünk helyette egy másikat,amiről mára-már kiderült,hogy túltölti az akkumulátort.
Ha rajta van a feszültségszabályzó,nem szabályoz le például 14,4V voltnál,hanem a 12V-os akkumulátornak a kapocsfeszültségét szabályosan "feltolja" 17 V körüli feszültségre.
Megnéztem,úgy,hogy csak a fesszabályzó kimeneti pozitív vezetékét választottam le az akksiról,és 12V-ot ad le.(tehát a fesszabályzó csak stabilizál,de nem pedig a feszültséget szabályozza(szerintem)

Egy relével megtudnám oldani a feladatot,hogy amikor elér töltés alatt az akksi kapocsfeszültsége 14V körüli feszültségetszintet,akkor erre a körre párh. kapcsolt relé pont 14V-nál szakítja meg a töltést,és ha leesik kb 10V-ra,akkor a relé tekercsében nem lesz olyan nagy az elektromágneses mező,hogy behúzva maradjon,ezért visszabillen a nyelve,újra rákapcsolva az akkura a töltést(persze egy új akksival)
És ez így menne oda-vissza,de ennél egy picit komolyabb kapcsoláson gondolkozom.
Esetleg alkalmas lenne a feladatra egy műterhelés,amit párhuzamosan kötve az akkura,töltés alatt nem emelkedne meg a feszültség?

Köszi előre is.
Tomi
(#) Pulyka válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 21, 2010 /
 
azt hiszem az elöttem lévő pár hozzászólásban kereshető a problémámra a megoldás
De egy nálam okosabb "emberke" véleményére vagyok kíváncsi
(#) Pulyka válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Üdv.
A segítség kérésem már nem aktuális.
Ha valakinek ugyan ez a probléma merülne fel, a kérdéses kapcsolást megtalálhatja az 1981-es Rádiótechnika évkönyvének 55-56. oldalán
(#) mex válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Szerintem ezt a problémát nem relével kellett volna orvosolni.
Egy új elektronikus, mozgó alkatrészek nélküli kapcsolás felel meg ilyen helyre.
Ha megnézted volna a képeket, akkor már meg is építhetted volna a neked tetszőt.
(#) Pulyka válasza mex hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Szia

Néztem ennek a topiknak a képeit,de nincs sok válogatni való kép,amiket meg nagyjából néztem,azok meg csak stabilizálnak(szerintem),tehát ha gázt adok akkor is egy bizonyos feszültségszintet kapok.(és szerintem nem veszi figyelembe az akku feszültségét,de ha nem így van,akkor bocsi,csak felületesen néztem a képeket)
Használhatnék rendes automata töltő kapcsolást,de azzal az a gond,hogy állandó feszültségszint kell neki,(pl bemenő fesz. 16V)motorban pedig nincs állandó feszültségszint,mert ha nincs gázadás,akkor leesik a generátorfesz. pl 10V alá.(és amugyis ráadja még ezt a fesz.-t is az akkura,amit nem sokat számít,de... )
A mostani akksit dobhatom ki,mivel a nem eredeti,de ugyanolyan "fesszabályzó" meghajtotta az akksit,és már 17V az akku kapocsfesz,ennek hatására furán kattog az eredeti indexrelé,és mivel alaphelyzetben az akkun 12V-ot mérek,az öninditó miatt nem tudja tartani ezt a fesz.-t,csak 8-9 V-ot,ez pedig nem elég a motor indításához.)
Nem relét használtam,mert nem bíztam volna benne,hogy tökéletesen működik,ezért se döntöttem emelett az egyszerű módszer mellett,("ennél egy picit komolyabb kapcsoláson gondolkozom.")inkább szétnéztem,és az alábbi,az elképzelésemet teljesen kielégítő kapcsolást találtam : (csatolva a szerkesztett kép)
Rádiótechnika Évkönyve 1981, 55-56. oldal

Bocsi,ha sokat írtam.
(#) mex válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Ez jó

Ha nem testelt a töltőtekercs, akkor ez

Testelt tekercses variáció

Mindegyik kapcsolás figyeli az akkufeszültséget, ha túl magas, akkor a tirisztor nem gyújt be-nincs töltés.
(#) Pulyka válasza mex hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
A 2.-at,és a 3.-at próbáltam (végülis egy és ugyanaz )
Meg is van építve,de nem nagyon boldogultam vele,és bár nem akarok kötözködni,de ez stabilizálásra való,arra ha gázadás van,ne 20V jusson az akkura,hanem 14,4V.
Nem?
(nem vitatkozni szeretnék,csak szerintem nem értem,hogy mit szeretnél,vagy fordítva)
Legalábbis ebből,erre következtetek.

Az első,a linkben szereplő kapcsolás,pedig hasonlít a többi 2-re,de nem ugyanaz.
Lehet,hogy még próbálkozok az elsőn kívül a többi 2-vel,de valamiért úgy érzem,nem ez az én kapcsolásom,meg ki kellene cserélnem akkor az alkatrészeket,mert megépítettem,nyákban is van.

Azért köszi

Tomi

UI:
"Mindegyik kapcsolás figyeli az akkufeszültséget, ha túl magas, akkor a tirisztor nem gyújt be-nincs töltés."
Jah értem
Akkor nem tudom mitévő legyek a 2.,3. nem működő,összeszerelt kapcsolással.
(#) Pulyka válasza mex hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Hogyan tudnám letesztelni ezt a kapcsolást?

UI: Van szabályozható tápegységem,szimulálva az akku növekvő/csökkenő feszültségét.
(#) mex válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
A bemenetre tegyél egy 12-20V közti váltófeszültséget, a tirisztor katódját pedig válaszd le a kapcsolás többi részéről, köss vele sorba egy 24V izzót, ennek a másik végét pedig testeld. A rajzon ábrázolt kimenetre a szabályozható táp pozitív feszültségét kösd, a negatívat értelemszerűen testre. Az áramkört bekapcsolva az izzó mindaddig világít, mig a tápod beállított feszültsége a 14-14,4V-ot el nem éri.
(#) Pulyka válasza mex hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Értem,köszi szépen,megpróbálom
Szóval ha nincs bent az izzó,és ha az akku eléri a 14,4V-ot,akkor nem ad ki feszültséget a tirisztor katod lába.
Írtad,hogy bemenetnek "tegyek rá" AC 12-20V közötti feszültséget.
Lehet,hogy ez a baj,mivel én a rossz fesszabályzó stabil DC ! 12V-ját használtam bemeneti feszültségnek.
(azért rossz,mert ahogy írtam nem szabályzott/kapcsolt ki 14,4V-nál)

Legszívesebben csinálnék egy feszültségszabályzót,a mostanit pedig kidobnám,de ott kell hagynom,mivel ha nincs bent,akkor nem söntöli le az izzót,és gázadásnál "kilövi" az izzót.
(azt hiszem a Te egyik hozzászólásodból jöttem rá,hogy ez a folyamat megy végbe,a söntölés)

Írok,hogy működőképes-e NEKEM a kapcsolás,de lehet tönkrement,mivel valahol azt írták,hogy terhelés alatt(akku rá van kötve) szabad üzembe helyezni a kapcsolást,különben tönkremegy.
Én pedig egy 200mA-es PC ventilátorral teszteltem,húztam fel a bemeneti DC feszültséget,és ugyanúgy gyorsabban forgott a kimenetre kapcsolt venti,szóval nem volt stabil a fordulatszám,annak ellenére,hogy 20 V közeli volt az input.

Majd meglátjuk
(#) Pulyka válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Szia

A kapcsolás még mindig nem akar működni,pedig az előző helyzettől eltérően most 18VAC bemeneti fesz.-el próbáltam.
A nyák is picit hibás,mert a 2N 2222 két lába között elvezettem egy szálat,és a kettő rézfelület között picivel kevesebb,mint 1 mm a távolság,itt enyhén szikrázik.
Lehet maradok a rádiótechnikás kapcsolásnál,ne haragudj.
Azzal potival lehet szabályozni a feszültséghatárokat,itt dióda cserével (nem mintha naponta lenne állítva )
Mindenesetre köszönöm az eddigi segítséget
(#) mex válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 23, 2010 /
 
Nézd a legnagyobb problémát ott látom, hogy nem vagy tisztába a kapcsolás működésével (bár ennek ellenére is működőképes áramkört lehet gyártani).
Erre utal az előző próbálkozásod, mikoris DC feszültséget adtál a bemenetre, igy a tirisztor nyitását állandósítva.
Most meg írod:
Idézet:
„Szóval ha nincs bent az izzó,és ha az akku eléri a 14,4V-ot,akkor nem ad ki feszültséget a tirisztor katod lába.”

Ez nem így működik. A katód és a test közt kell lenni tehelésnek (jelen esetben az izzónak), beépitve pedig az akkumulátornak, mert különben hiába vezérlődik a gate, és nyitna a tirisztor, ha nincs áram ami átfolyik rajta. Azt a tranyó lábak közti "enyhe" szikrázást pedig már nem is kommentálom.
Valószínűleg alkatrészek cseréjével lehetne csak életre kelteni a kapcsolást, nomeg egy új nyák sem ártana.... Így nézve a dolgot érdemesebb az RT-s kapcsolást megépítened, ha nem megfelelően működik még mindig visszatérhetsz ehez a kőegyszerű áramkörhöz.
Jut eszembe: az izzók feszültségkorlátozását eredetileg a gyári szabályzó végezte, vagy külön dobozos elektronika?
(#) Pulyka válasza mex hozzászólására (») Jún 24, 2010 /
 
Szia

"nem vagy tisztába a kapcsolás működésével"

Nos! Ebben igazad van.
A nyákokkal pedig nem szokott gond lenni,csak az eagle-ban a gyári 2n2222 tokozásában a két láb között kevés a hely,és nem akartam áthidalást beleszerkeszteni a rajzba,így hát hihetetlenül kis helyen kellett elvezetnem az egyik szálat.
Ezt kijavítom,ezért szerintem nem kell új nyák.

Tetszik ez a "dobozos elektronika" elnevezés
Egyébként értem mire gondolsz.
Az izzók(első,hátsó világítást) korlátozását az eredeti fesszabályzó végzi.(vagyis az eredeti elromlott,nem töltötte az akkumulátort,ahelyett van egy másik,ami pedig nem szabályozza le az akku feszültségét,és ez töltötte túl.)
De az izzókat rendesen "lesöntöli"
(ha nincs rádugva a csatira a feszültségszabályzó,akkor gázadásnál,nagy fesz. mellett elszállnak az izzók,ha pedig rajta van,akkor nem
(féklámpa,index,duda stb. az akkumulátorról üzemel.)
Akkor maradok az alkatrész csere mellett,és kijavítom a nyáknak a "bűnös" részét.

Köszi
(#) Pulyka válasza mex hozzászólására (») Jún 24, 2010 /
 
Szia

Véégre működik a kapcsolás
Hála Neked.
Kijavítottam a nyákon a hibát,és izzó nélkül rákötöttem a kimenetet egy 12V-os akkura,bemenetre pedig 18VAC.
Azonban nem tudom még,hogy biztosan működni fog-e,mert az akkun a kapocsfesz nem érte el a 14,4V-ot(hogy vajon helyesen leszabályoz-e a kapcsolás),de nem is ment felfelé.(úgy értem 14,4V-nál feljebb)
A "valódi" próba még hátra van,ugyanis holnap bekötöm majd a mociba,kíváncsi leszek.
Az előnye ennek a kapcsolásnak a rádiótechnikással szemben,hogyha nincs input(áll a motor),akkor nem terheli az akkut készenléti árammal.
Bár nem amperokat fogyaszt a kapcsolás,de sok kicsi sokra megy,és hosszú állás után lemerítené az akkut,de ezzel nincs ilyen gond.

Köszönöm szépen a segítséget
(#) Pulyka válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 27, 2010 /
 
Üdv.

Működik a motorba is beszerelve az áramkör :worship:

De még lenne két kérdésem:
Fater azt mondta,hogy nem egészséges az akkumulátornak a 14,4V mert ezen a feszültségszinten már beindul a gázképződés.
Még mindig jobb,mint a korábbi 17V ,de egy új akkura azért vigyázni szeretnék(majd ha lesz új)
Ebből mennyi igaz?

... a másik,hogy aggódok,hogy 1,2-0,8A közötti áramokkal tölt a kapcsolás.(lassan-lassan megy lejebb ez az érték)
bár ezt az értéket maximum gáznál mértem,de nem veszélyes ez?
Ez az akku,és ami benne lessz 3 vagy 4 Ah-s.
Ezt elvileg csak max 300mA-rel lehetne tölteni.(a 3Ah-st.)
Ez a 2 kérdésem lenne a dolgok végére.
Még egyszer köszönöm Mex,hogy nem hagytad,hogy lebeszéljem magam a tirisztoros fesszabályzóról,és a hozzá nyújtott segítségeket is.
(de azért kíváncsiságból,időtöltés,és nem utolsó sorban a hobbielektronika "üzése" miatt is összerakom a RT-s kapcsolást)

Üdv.

Tamás
(#) titilla válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 27, 2010 /
 
I=U/R
(#) Pulyka válasza titilla hozzászólására (») Jún 27, 2010 /
 
Tényleg!
A híres ohm háromszög,nem is gondoltam rá.
Akkor csökkentem a feszültséget az eggyik zener cseréjével,és máris "két legyet ütöttem egy csapásra".
Azaz a feszültség sem lesz nagy,és nem is fog akkora árammal tölteni.
(legalábbis remélem )

Köszi
(#) mex válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 27, 2010 /
 
Sajnos tudomásul kell venni, ezek az áramkörök annyival töltenek, amennyit a töltőtekercs induktivitása, és a fordulatszám megenged. Vigaszul hadd mondjam el, más motoroknál, például a háromfázisú generátoroknál is ez a helyzet. Az akkuk élettartama biztosan nem annyi, mint egy készenléti üzemben használatos példányé, de a gyakorlatban megállják a helyüket. Az autógenerátorok is annyit pumpálnak főleg indítás után, amennyi a "csövön kifér".
Az egyik zener feszültségét csökkentve, esetleg a példányokat válogatva pontosan beállíthatod a töltőfeszültséget. 14.2V tökéletes.
(#) Pulyka válasza mex hozzászólására (») Jún 27, 2010 /
 
Esetleg szét lehetne kapni a motor generátorát,leszedni azokat a pici,egymás mellett elhelyezkedő vasmagokat,letekerni,és a tekercs vezeték keresztmetszetét csökkentve visszatekerni az eredeti menetszámot.
De ez bajos lenne,és körülményes,mert ha jól emlékszem ki van öntve a tekercs,vagyis "le" van öntve lakkal.
(amikor legutóbb szétszedtük a motort,akkor így emlékszek...)
Persze a világítótekercsről beszélek...
Majd ha egyszer megint nagy felújítás/tisztítás lesz,akkor megnézzük mi a helyzet.
Elméletben működni kellene neki,mert vékonyabb vezeték nem fog leadni amperokat,csak gondolom melegednének a tekercsek

De ez csak álmodozás...

UI: Megvan az akkun 14.4V-os kapocsfeszültség töltés alatt(közbeiktatva azt a csodás kapcsolást,amit ajánlottál,és amiről szó van ),a zener "feszültségét" csupán azért szeretném csökkenteni,hogy ne 14.4V legyen,hanem teszem azt 13.5V.
Apum mondta,hogy 14.4V nál indul meg a gázképződés(persze nem a mostani akkunál ami már 17V-ot is látott ) és azért szeretném csökkenteni a zener cserével a fesz.t,de ha Te azt mondod,hogy tökéletes,akkor jó.

Szép Estét
(#) titilla válasza Pulyka hozzászólására (») Jún 28, 2010 /
 
Nos akkor kifejtem amit gondoltam: A töltőáram felső értékét, ahogy Mex teljesen helyesen írta a tekercs vasmag keresztmetszete, légrése, illetve a tekercsvezeték paraméterei limitálják. Ezek a kapcsolások ugyanis nem áramszabályozók, hanem feszültségszabályozók! Vagyis konstans feszültséget biztosítanak az akku kapcsaira, aza a töltőáram az akku állapotától függ, vagyis leginkább a töltéssel szemben tanusított ellenállás mértékével, mely érték többek között a töltéstároló képességgel áll fordított arányban. Azaz ha az akku ki van merülve, akkor nagy a maradék töltéstároló képessége ennélfogva kicsi a töltéssel szembeni ellenállása, így nagy áram folyik. Ha pedig az akku fel van töltődve, akkor kicsi a maradék töltéstároló képessége, tehát nagy a töltéssel szembeni ellenállása, tehát kicsi áram folyik. Ez ilyen egyszerű. Lehetne max áram limitált fesszabályzót is építeni, amiben egy egyszerű áramlimiter foglalna még helyet, de általában teljesen jól megfelelnek a "csak" feszültséget szabályozó megoldások...
(#) Pulyka válasza titilla hozzászólására (») Jún 29, 2010 /
 
Értem.

Akkor a mostani érték nem is fog nagyon csökkenni,csupán azért írtam,hogy 1,2-08 A között változik az áram,mert 1,2-nél kezdődött a töltés,0,8-nál pedig már fel volt töltve.
Tehát egy új akkuval változatlan lesz szinte ez az érték.
Az új akku pedig már megvan,már csak bele kell önteni a savat,és kész is(mert úgy vettük,hogy külön dobozban van mellé a sav)
Az áramlimitált fesszabályzóról mégcsak nem is halottam,maradok inkább akkor az egyszerűbbnél,mint ahogy azt meg is erősítettétek,hogy ne variáljak
Köszi a lényegre "törő" magyarázatot.

Bocsi,ha kicsit nehéz felfogású voltam/vagyok.

(#) Mocis hozzászólása Júl 1, 2010 /
 
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni!
Van egy Peugeot Vivacity robogóm 50ccm elment az index, féklámpa kicseréltem a fesz. szabályzót féklámpa jó index is de csak alapjáraton fordulaton folyamatosan világít(vibrál) 10w-os izók vannak bent ami a gyári előirás.
Szerintetek lehet, hogy a fesz. szabályzó nem a megfelelő tipusu? kérlek segítsetek!
Előre is köszönöm!
(#) Pulyka válasza Mocis hozzászólására (») Júl 1, 2010 /
 
Szia.
Azt hiszem tudom mi lehet,nekem is sokszor előfordult ilyen.
Vagy nincs akku a motorodban,vagy nem tölti a fesszabályzód.
Erre a két dologra tippelnék.
Ugyanis nekem is előfordult,hogy alacsony feszültségnél nem villog(mert nem akkora az áramerősség)
Az indexrelé működési elve.
...az átfolyó áram pedig nem akkora lehet nálad,mert nem akkora a feszültség,ezért nem villog énszerintem.
Az izzók teljesítményével meg nagyon én sem tudtam variálni,mert nagyon kényes rájuk az indexrelé.

Javaslat:
Próbáld meg nagyobb gáznál bekapcsolni az indexrelét,ha így villogni fog,akkor szerintem az akkut nem tölti a fesszabályzód(mert az index nekem akkuról üzemel)vagy nincs összeköttetésben az akku és a fesszabályzó,vagy nincs is akku.
(#) Mocis válasza Pulyka hozzászólására (») Júl 1, 2010 /
 
Szia köszi a tippet!
Az akumlátor nagyon rossz volt a mociba ma vettem bele egy ujat megpróbálom hátha igy jó lesz.
Majd jelzem az eredményt.
Mégegyszer Köszi!
(#) Pulyka válasza Mocis hozzászólására (») Júl 1, 2010 /
 
Szia

Én akku vásárlás elött megnéztem volna az akku kapocsfeszültségét,álló,és járó motor mellett.
Hogy érted azt,hogy nagyon rossz volt?
Minden esetre várom/várjuk a fejleményeket


Tomi
(#) Mocis válasza Pulyka hozzászólására (») Júl 1, 2010 /
 
Szia!
Mértünk feszültséget álló motornál 3V járó motornál 13-14V között mozgott, azért irtam, hogy nagyon rossz mert nem töltött rá semit.(nem tartotta meg a feszültséget)
Most csere után új aksi 12,3V állo motor járó motornál pedig 12,6-13,5 között. Nem tudtam még sokat menni vele, de úgy tűnik, hogy jó.
Hétvégén tudom igazán kipróbálni majd irok, hogy mit tapasztaltam.
U.I:
"Lehet, hogy néha nem vagyok érthető ezért elnézést kérek, de nem vagyok szakértő elektronika terén."

Béla
(#) Pulyka válasza Mocis hozzászólására (») Júl 2, 2010 /
 
Szia

3V ?
Az igen!
Csoda,hogy még világított az index izzója.
Azt írod,hogy az új akkuban 12,3V feszültség van,ha áll a motor.
Ha így villog az index,akkor megvan a probléma kérem szépen.
Az öreg/hibás akkumulátor nem tartotta meg azt a feszültséget,amivel helyesen működik az indexrelé.
A 3V az nagyon-nagyon kevés...

"Lehet, hogy néha nem vagyok érthető ezért elnézést kérek, de nem vagyok szakértő elektronika terén."

Ezért vagyunk,hogy segítsünk

UI:Amikor a régi akkumulátor volt beszerelve a motorba,akkor azt írtad,hogy alapjáraton csak világít az index izzója.
...nem alapjáraton,szóval menet közben rendesen működött az index?
(#) deef válasza titilla hozzászólására (») Júl 3, 2010 /
 
Szia Titilla !

Már most szögezzük le, nem értek az itt elhangzott dolgokhoz ... csak szeretném megcsinálni

Azért lenn 1 kérdésem, amit nem értek
Bővebben: Link az itt lévő nyák beültetési rajzán 2 zéner szerepel sorbakötve, míg a kapcs.rajzon Bővebben: Link csak 1.
Mellik a jó ?
Következő: »»   10 / 58
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem