Fórum témák
» Több friss téma |
Sziasztok.
Egy kérdésem lenne. Ha Dimm-elhető 230V-os LED izzót veszek, az simán használható egy már meglévő tric-os fázis hasítós szabályzóval? A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2014
Igen, mert dimmelés alatt jogosan gondolhatunk kizárólag a fázishasításra, ha világításról van szó.
Szuper.Azért kérdeztem, mert egy 300W-os álló lámpa áttalakításán agyalok.Melynek igen csak macerás lenne kiszerelni a szabályzóját.Elég volt egyszer mikor beadta az unalmast a triak
![]() Egy másik szinte nyílvánvaló kérdés. Gondolom 5x1W- power led-es tehát hüttőbordás lámpát nem célszerű zárt lámpabúrában üzemeltetni? Lenne 3 felhasználási hely ahol ezek a klaszik gömb opál búrák vannak felszerelve. A hozzászólás módosítva: Feb 18, 2014
Jó igen tudom ez is mint sok más igen csak rosszúl rögzűlt a köztudatban.
![]()
Sziasztok!
Konyhapult fölé készítek 12V-os spot LED izzókból világítást besüllyeszthető foglalatokba. 3db ilyen izzó lenne egy részbe. Lenne egy 12V~ szekunderű trafóm amiről táplálnám őket. Szerintetek az úgy megfelelő megoldás, ha egyenirányítom pufferelem a trafót és az így kapott kb. 16V egyent egy 7812 vagy egy LM317-es tranzisztorral kiegészített kapcsolással stabil 12V-ra hozom? Vagy kell valami speciálisabb megoldás az ilyen ledes égőknek. Nem volt még dolgom ilyenekkel hátha a nektek már több tapasztalatotok van. Köszönöm a válaszokat előre is! Üdv.!
Attól függ a dolog, hogy milyenek azok a körték. Lehet hogy kell feszültségcsökkentés, lehet, hogy nem.
Egyenlőre még nincsenek meg a lámpák. Viszont ha sikerülne, akkor ilyen lenne.
Ez rossz választás. Elég rossz hatásfoka van, eszméletlen szállítási költséggel. (Csak nekem szúr szemet, hogy 1,2W fogyasztással 1KWh nergiát 1000 óra alatt fogyaszt?)
A leírás szerint 12/12,5V váltóáramról is működik. Mi a kérdés?
Ez már csak azért sem jó mert nagyon pontszerűen világít, mi kipróbáltuk a mennyezetbe téve és a földön így volt egy kb 80cm-es kör ami elég zavaró volt. Bővebben: Link Ez a kivitel sokkal jobb, nagyon jól szórja a fényt, csak ajánlani tudom. Persze van ez 12V-osban is, meg még vagy 100 másik féle kivitelben: Bővebben: Link
A hozzászólás módosítva: Ápr 6, 2014
Nem innen lenne rendelve, csak hirtelen ezt az oldalt találtam ahol írnak róla.
Akkor nem feltétlen kell áramkör, elég lehet a trafó simán. Viszont ez a fogyasztás adat tényleg érdekes... ![]() Az 5mm LED nem a nagy megvilágított területről híres. A bevitt energiát elég rossz hatásfokkal alakítja fénnyé.
Bocsánat, ha véletlenül valamit rosszul mondtam, vagy esetleg megsértettelek. Én csak azért raktam be a linket, mert még nincsenek meg az izzók, de a mellékelt linken írnak róluk paramétereket, stb. Nem volt bennem semmi rossz szándék és köszönöm, hogy válaszoltál és adtál tanácsot.
![]()
Sziasztok!
Fura problémám van. Adott a lenti kapcsolás. Az 555-ös és a számláló áramköre tökéletes. Kezdetben bip.tranyókkal hajtottam a 100db RGB LED-et, mégpedig BC547-tel, ám ez a tranyó csak 100mA-t képes kapcsolni ugye. Ebben az esetben a léptetés tökéletes, a fényerő kb. harmada a teljes fényerősségnek. Ma kipróbáltam volna, hogy nagyjából 80%-os fényerővel menjenek a LED-ek. Ehhez első körben a bip.tranyót kicseréltem FET-re, mégpedig egy IRL540-re, mert ez volt kéznél. Csak az egyik tranyót cseréltem le, analóg műszer mutatta kék fény esetében a felvett áramot, ami nagyjából 1,8A volt, a tápegységben pedig 2A-es. Tehát berakosgattam huzalellenállásokat, 1,53Ohm-nál kék színnél már csak 700mA volt az áramfelvétel. Ezt azért csináltam, hogy a másik 2 szín is megfelelő erősséggel világítson, hogy bírja szuflával a táp. Ezután kicseréltem a másik kettő 547-est is FET-esre. Itt jött az első meglepi, BC547 esetében a színenkénti áramfelvételek összeadódtak, ebben az esetben pedig nem, 500-700mA között ugrál az áram, viszont szépen világítanak a LED-ek, üsse kő, végülis jó. A színkeverés már nem megy ebben az esetben...A 3 alap szín az tökéletesen váltja egymás, de ha már egyszerre kettőnek kell mennie, akkor vagy nagyon gyorsan átugrik a következő állapotra, vagy megismétel egy állapotot. Tudnátok segíteni? A hozzászólás módosítva: Ápr 25, 2014
Hello!
- Előtét ellenállást ne egyet használj az anódban, hanem színenként a katódban. Különbözőek a diódák nyitófeszültségei, ezért nem tud azonos áram folyni mikor párhuzamosan mennek. - 5V táp esetén IRLR Fet-et kell alkalmazni az alacsonyabb Gate küszöbfeszültség miatt. A hozzászólás módosítva: Ápr 26, 2014
Szia!
Érdekes, hogy itt sem adták meg azt, amit egy LED megkíván. A LED egy szenzációs találmány, csak ne kezeljék úgy, mint egy izzólámpát.
Hello! Sok olyan kapcsolás van, ami műszakilag inkorrekt, vagy a módosításokkal azzá tették.. Ha itt is eredetileg a bázisellenállásokra és a bétára hagyták a Led-áramát, akkor csókoltatom az alkotót! (ui: Remélem legalább nő volt
![]()
Nem beszélve arról, hogy a 100 db LED párhuzamosan van kötve.
Miért? A LED az ég, vagy izzik? (LED égő, LED izzó) Azon kívül, hogy világít.
Így van,a 100db LED párhuzamosan van kötve, de szerintem a huzalellenállást azt meghagyom, hogy ne legyen akkora áramfelvétel és hogy ezáltal bírja a tápom is. Este megcsinálom, hogy berakosgatom az előtét ellenállásokat is, majd jelentkezem az eredménnyel. Az alacsonyabb Gate küszöbfeszültség mit eredményez/het?
Szerintem nem tudatosodik Benned, hogy min akadnak fenn a kollégák. Megpróbálom röviden összefoglalni.
A LED egy olyan félvezető, ami áram hatására világít. Az átfolyó áram melegíti, ez az áram növekedését eredményezi. Erre szokták mondani, hogy megsüti magát - az átfolyó áramot nem korlátozza, tönkremegy. Az átfolyó áramot külső alkatrészekkel, áramkörrel lehet korlátozni. Párhuzamosan kapcsolt alkatrészek esetén az áram a legkisebb ellenállás, valószínűleg a legmelegebb LED felé fog folyni, így az még jobban melegedik, méginkább lecsökken az ellenállása. Egy idő múlva be fog állni az az állapot, amikor az egyik tönkremegy, megszakad. A helyét átveszi egy másik, és így sorban egymás után, futótűzszerűen a párhuzamos kötött LEDek egymás után elszállnak, mivel csak az összáram van korlátozva. A korábbi hozzászólásodban csatolt rajz elkövet minden lehetséges hibát. Különböző színű, tehát eltérő nyitófeszültségű LEDek vannak gyakorlatilag párhuzamosan kötve. Sajnos a elterjedt gyakorlat, hogy a LED-et megpróbálják nyitóirányú feszültséggel működtetni. Ez tervezett avultatás, biztosan tönkre fog menni, csak idő kérdése. A katalógusban megadott nyitófeszültség csak egy tájékoztató adat, az áramgenerátor tervezéséhez, viszont sokakat megtéveszt. Egy LED munkapontját a megengedett legnagyobb nyitóirányú áramnál kisebb értékre kell megválasztani. A hozzászólás módosítva: Ápr 26, 2014
Sziasztok!
Segítséget szeretnék kérni ledmeghajtó áramkörrel kapcsolatban. Van négy db 6W 9V 500mA-es cob ledem. Jól gondolom, hogy a ledmeghajtónak a paramétereinek az alábbiaknak kell lennie: min24W max 500mA és a kimeneti feszültség az nagyjából mindegy? A 24W 500mA-re ráköthetek 1-4 darabot, csak ne lépje túl a 24 W-ot a fogyasztók száma? A lednél nem értem, hogy minek adják meg a feszültség értéket, nem elég csak az amper?
A specifikációban említett teljesítményértéket kínai viszonylatban kicsit lazán kell értelmezni.
A hirdetett 1W 350mA, 3-4V körüli, a 2W 500mA, 3-4V LED-et jelent. A meghajtók a megadott áramot egy bizonyos feszültségtartományban tudják, amit néha megadnak, néha feltételezik, hogy tudja az olvasó. Ez a feszültség csipenként 2,9-4,0 V közötti értékű. Az általad nézett 6W LED a valóságban 4,5W, a nyitóirányú feszültség 9-10,5V körül van. Ezt a 10,5V feszültsége osztja az árammal, felkerekíti, és ki is jön a 6W. ![]()
Hello! Nos megrajzoltam, hogyan lehet kicsit ügyesebben ezt elkövetni. De törekedtem a minél kevesebb alkatrész használatára.
- Ha 5V tápot használsz, ami azért célszerű, mert a 100db. RGB Led, a közös anód miatt, csak "párhuzamosan" tudjuk meghajtani. De a párhuzamosítást leginkább úgy kell érteni, hogy minden Led RGB diódájának van külön előtét ellenállása. Vagy is ha korrekt módon szeretnél eljárni, akkor ehhez 100db. Led-nél 300 ellenállást jelent. Maximum néhány Led párhuzamos kötésével érdemes próbálkozni, de színenként akkor is külön (és a nyitófeszültség miatt más-más értékű) ellenállást kell alkalmazni. - Mivel a tápfesz alacsony, logikai Gate feszültség szintű Fet-et kell alkalmazni. (Pld. IRLR-t) Ha nem így teszel, a Fet nem tud rendesen kinyitni, fűteni fog, és nem lesz meg a 2A színenkénti áram. Azt meg sem említem, hogy a tápnak el kell tudni vinni a 6A áramot. Ha a feszültség az áramtól összeesik, akkor lesz az említett "kalimpálás". - A váltási ütemet és a számlálást itt a CD4060 fogja ellátni. Három bitnek 8 variánsa van. De itt csak 7-et használok, hogy ne legyen olyan állapot, amikor minden sötét. Ha még is ezt szeretnéd, akkor kiveszed a diódákat, és a Reset lábat a negatív tápra kötöd. Az ütemet kiszámítani úgy lehet, hogy T=R2*C1*1,2*2^12. Ennyi ideig ég a piros, és ennyi ideig lesz sötét is. Mivel ez egy bináris számlánc, a zöld ideje kétszer ennyi, és a kék, a zöld kétszerese. Jelenleg a váltás ideje sokkal lassabb, mint az eredeti kapcsolásodon. De C2 és R1 cseréjével ez széles tartományban változtatható. - A kapcsolás PWM vezérlésű, vagy is a Fet-ek kapcsolgatnak. Ennek ideje kb. 250..300Hz. Vagy is a szemnek ez már nem vibrál. - Az átúszás sebességét, az integráló tagok határozzák meg. Ez rendre R4*C3 R5*C4 és R6*C5. Én úgy állítottam be, hogy az átúszás ideje a váltások idejéhez igazodva változik. De ez is tetszés szerint módosítható, leginkább a kondik cseréjével. Ízlés szerint az átúszások sebessége lehet akár azonos is. - Egy nyákot is összetekertem hozzá, hogy esetleg kezdők is tudjanak szórakozni vele. A beültetési rajzon a piros vonalak, az alkatrész oldal felőli átkötéseket ábrázolja. A nyákot elkészíteni úgy kell, hogy a nyákon lévő RGB-SWIM felirat olvasható legyen. (A méretszámok ekkor fordítottan jelennek meg.) A hozzászólás módosítva: Ápr 28, 2014
Sziasztok!
Szeretném megkérdezni, hogy kinek milyen tapasztalatai vannak az ilyen típusú LED lámpákkal kapcsolatban. Mennyire jók mennyezeti spot lámpákba, nagyon pontszerűen világítanak? Vagy érdemes a sok SMD LED-es változatokat választani? Köszi szépen! A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2014
Inkább ide tölts fel képet! A lámpatestben levő optika határozza meg, hogy mennyire pontszerű a fénye.
SMD LED esetén kevésbé irányított a fény, de általában rosszabb a hatásfoka. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2014
Amiket kinéztem, azonak elvileg 60 fokos a szórása.
Nagyon szépen köszönöm az elméleti és a gyakorlati dolgokat. Ha jól látom a kapcsolásodon még nem szerepelnek az előtét ellenállások,igaz? Hobbista vagyok, tehát nem suliban tanulom ezeket, így előre is bocsánat, ha valami orbitális hülyeséget mondok, de azt vettem észre, hogyha a FET-ek után a negatív táprészbe betettem egy huzalellenállást, akkor pl. kék szín esetében az 1,8A lecsökkent nagyjából 1-0,8A alá, de a fényereje még így is nekem megfelelő volt, nagyjából változatlan maradt az 1,8A-es változathoz képest. Ilyen módon megjátszható, hogy ne 6A-es tápot kelljen szereznem? Meg egyébként 2 labortápom is van, 30V 2A, szóval megoldható az, hogy a vezérlő elektronika és a LED-es kör 2 külön tápról menjen,igaz,ez csak az előtétellenállások szempontjából befolyásoló tényező. PWM szabályzás alatt már ezt érted? Csak mert ehhez szerintem ez a kapcsolás magában kevés,kellene hozzá egy PIC,nem?
- Természetesen nem szerepel az előtét ellenállás.
- Ha a felvett áramot csökkenteni szeretnéd, akkor vagy a Led-ek számát kell csökkenteni, vagy a Led-ek áramát. A Led-ek közös anódjának, mindenképpen közvetlen a plusztápfeszültségen kell lenni. Ahogy előzőleg rajzoltad, hogy ellenállás van a a közös adódban, az hibás. Vagy is ha minden szín katódja külön-külön össze van fogva a 100 Led esetén, akkor három ellenállás kell a Fet Drain (áramkör kimenete) és a Led katódok közé. De 100 Led párhuzamos kötése nem egy jó megoldás, nem biztosítható a Led-ek között az azonos áram. Idővel szép sorban tönkremennek.. - Meglehet oldani, a két külön tápot. De maximum akkor célszerű ezt alkalmazni, ha nincs "logikai" Fet és ezért az elektronika tápfeszültsége magasabbra van választva. De a Led-ek feszültségét nincs értelme emelni, mert csak az ellenállást fűtő teljesítmény fog nőni. Ha kisebbre választanád a Led tápot mint 5V, akkor is magasabbnak kell lenni mint a legnagyobb nyitófeszültségű Led feszültsége, és egyre stabilabban kell tartani a feszültséget, mert csökkenő ellenállás esetén a tápfeszültség változása hatására az áram drasztikusan fog változni. - A PWM szabályozás nem jelenti PIC alkalmazását. Impulzus szélesség modulációt jelent. Vagy is a fényerő változását nem az áram változásával éri el, hanem ki-be kapcsolgatja a Led-eket. A Be és ki kapcsolás aránya fogja majd az áram átlagértékét befolyásolni. De maximum annyi lehet, amit az előtét ellenállással beállítasz. Az, hogy a kapcsolgatást PIC vagy más végzi a PWM szempontjából közömbös. Csak mikrokontrollerrel pontosan kézben tartható, hogy mikor milyen szín mennyi ideig, milyen intenzitással világítson. Természetesen ehhez már programozni kell tudni. A hozzászólás módosítva: Ápr 29, 2014
Jól értem, hogy egy olyan áramgenerátorra, ami 500mA 12V-18V erre már nem köthetem rá ezt a 9V 500mA-es ledet?
Valamint az 500mA 2,5-6V-os esetén meg nem fog világítani? Olyan kapcsolóüzemű tápegységre ráköthetem minden előtét nélkül, aminek 9V a kimeneti feszültsége? A hozzászólás módosítva: Máj 1, 2014
|
Bejelentkezés
Hirdetés |