Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Transzformátor készítés, méretezés
Ha kérdésed van, az alábbiak segítenek a hatékony választ megadni:
Mag típusa: M, EI, UU/LL esetleg I-kből összerakott, tekercselt, toroid. Lehetőség szerint képpel.
Méretek: magkeresztmetszet a*b (amit a tekercs körbeölel) ablakméret, lánc és toroidnál, belső-külső méretek.
Primer-szekunder feszültség(ek), teljesítmény igény.
A csévét kompletten el kell mozdítani valamelyik oldalra, akkor lehet látni a középső lemezt és az illesztését, onnét kell kifűzögetni. Általában az első pár lemez eldobós lesz, mire kigebedi az ember.
Probáld meg késsel benyúlva megemelni a legszélső lemezt. Az egyik oldalon sikerülni fog. Emeld fel annyira, hogy a csévetest elférjen alatta és óvatosan kocogtasd ki kalapáccsal. És igy tovább
Felváltva szokás belemezelni, azaz egyik erről, másik arról...
A "légrés" csak az érthetőség kedvéért van.... de van egyenes is, nem íves.
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2015
Köszi a választ, elég érdekes egy megoldás ez az M mag. Van valami előnye, ami miatt alkalmazzák? (Alkalmazták, mert ez a trafó van vagy 50 éves.)
Van másik több trafóm is, azok EI lemezesek, inkább egy másikat alakítok át. Ez megmarad így. A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2015
Hirtelen két dolog jut az eszembe:
- Ha egy irányban van bevasalva, akkor a légrés kiadódik. - Nem kell hozzá szerelvény, elég csak négy csavar. Egyébként meg nem tudom, ezen idáig még nem gondolkoztam...
Egy előnye biztos van: nem veszik el I-lemez belőle...
Az előny, a mágneskör jobb záródása. Viszont nehezebb szerelni. Az I elemeket relékhez használták. Sőt kisebb igényű trafókat ezekből raktak össze (nekem még van olyan).
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2015
Sziasztok! van nekem ez a lent látható nagy darab trafóm. Meg tudnátok nekem mondani hogy kb. hány wattot és hány ampert tud a "36" voltos kimenetén.
700 watt kb... viszont a szekundereket külön számold, mert egész másak a feszek és ezért a drótkeresztmetszetek is.
Mérd meg valahogy a drótját a 36-nak. A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2015
Kíváncsi lennék, hogy pl. egy 3MVA-es mozdonytrafót hogy raknának össze M vasból. Egyébként miért nincs alállomási trafó, vagy mozdonytrafó hipersil kivitelben? Azok a leghatékonyabbak.
36-os drótja 2mm. A szekunder oldalon az összes drót 1 mm
8-10 A, ha az áramsűrűséget 2,5-3 A/mm^2-tel számolod.
A 120 volt 2A. A szekunder összes nem lehet 1 mm-es, mert a 36 az 2 mm-es.. A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2015
Ez viszont kicsit furcsa, mert a vaskeresztmetszet alapján ( ha jól lett mérve ! ) a 700 wattot kéne tudnia, viszont 2A x230 V= 460 W az kevés primernek..
Csak a 36 volt lenne 360 max, akkor a 120 volt miféle drótos? 0,5.....0,6? A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2015
Az ilyen nagy trafókat már sima lemezekből rakják össze, amik formára csak "I"-k. És nagyon komoly mechanika tartja össze az egészet. A hipersil egy elég szerencsétlen elnevezés, inkább arra kellene hogy utaljon, hogy magasabb szilicium tartalma van az anyagnak, nagyobb telítési indukciót bír, kisebb vesztesége van, stb. A hipersil inkább a vágott vasmagot, meg ezt az "U" alakban hajtogatott, összeragasztott vasmagot jelenti, pedig abból van nemcsak hipersil is. Nagyobbacska erőátviteli trafóknak használnak már amorph vasat is, ami méregdrága, de azt mondják, hogy mivel kisebb a vesztesége, hosszú távon megéri.
Semmi gond.. egyszerre nem kell maxot kivenni mindkét szekunderből..
El kell "osztani" a primer 400-450 wattot időben.
Ott már (mindkét esetben) gyártási, szerelési, szállítási problémák lennének (vannak). És ahogy 'Katt' írta. Így is nagyon komoly 'cselezések' vannak a gyártásban.
A hozzászólás módosítva: Jan 10, 2015
Sziasztok,
Van egy elektronika amiben primerzárlatos lett egy 3 szekunder feszültségű transzformátor. Tudnátok olyan helyet/oldalt mondani ahol ilyeneket lehet vásárolni illetve kompatibilis típust keresni? A farnellt néztem, ott nincs olyan ami jó lenne. A trafó szekunder feszültségei: 7.5V, 13V, 24V. 50.3*42mm alapterületű. A szekunder feszültségek függetlenek egymástól. A három feszültségszintből a panel 5, 12 és 24 Voltot állít elő 78x-es stabkockákkal. A gyártó cég (Crovisa) katalógusában szereplő ilyen méretű standard transzformátorok 10VA-esek, ami az elektronikát tekintve kb. reális lehet.
Hiába van a katalógusban, ha a kereskedők nem rendelnek, mert a cégek általában 2000db alatt nem szállítanak. Elvileg Makrai is gyárt(hatna) ilyeneket, de valószínűleg ugyanez a helyzet. Sajnos nálam is gyakran döglöttek így, ezért már az újonnan jött paneleknél sorbakötök egy 24V-os izzót velük...
Sziasztok!
Ez erősítős topikból irányítottak ide. Egy Marantz PM 151-es erősítőnek a trafójában kiment a hőbiztosíték. Szét kéne szednem kicserélni, de lövésem sincs hozzá. Szerintetek hogyan álljak neki? ( jó szájbarágósan kérném Köszönöm a segítséget!
Minden lábát megjelölöd, hogy tudd hova, melyik. Kiforrasztod, kicsavarozod. A kis fémfüleket óvatosan kihajlítod, épp hogy kicsússzon a másik lemezből. Finoman lefejted a lemezborítást a vastestről. Ezután óvatosan lefejted a szigetelőréteget a tekercsről. Miután belelátsz, lehet, hogy meglátod a hőbiztit a tekercsrétegek közt. Ha ki bírod szedni a tekercsek sérülése nélkül, akkor hurrá, kicseréled. Ha nem látható, nem kiszedhető, akkor sajnos le kell a szekundert tekerni. Amit szintén jelölni, számolni. Alatta megtalálod a hőbiztit. Rövidre zárod (megszünteted), vagy az újat úgy teszed bele, hogyha meghibásodik, cserélhető legyen újabb szétszedés nélkül.
Ez így nem lesz jó, mert a hőbiztosíték primer oldalon van, és ez a trafó dupla csévés. Ha lebontod a tetejét, ott csak a csekunder rész van. Ahova a primer oldali vezetékek mennek, ott van a két cséve között hézag. Ha szerencséd van, azon a résen keresztül ki lehet piszkálni, ha másnem annál a vezetéknél fogva óvatosan kihúzni, amejikhez csatlakozik, miután valami hegyes szerszámmal a rögzítő szalagok a tekercs tetején oldva vannak. Vagy vas lebont, csévék szétválaszt, és látható minden. Még egy agresszív megoldás: Alsó cséve teteje, alja lefarag, látszik a tekercs, több a hej, és valószínű látszódni fog a hőbiztosíték, vagy legalább a lábai. Látni fogod, hogy mit kell kifaragni, és látni fogod, hogy mire kell vigyázni, mert általában a tekercs alsó kivezetésére van kötve, amit nagyon nem kéne kiszakítani.
Dehogynem jó! Kálmán (Granpa) barátom már több mint 40 éve foglalkozik trafókkal, a legkisebbtől a legnagyobbig, szóval tudja mit beszél. Érdemesebb volna inkább rá hallgatnod Neked is, minthogy ilyen durva módszereket leírsz. Mi lesz a dróttal, ha megfaragod a csévét? Mi lesz az átütési szilárdságával? Akkor már nem lesz biztonságos, ha megfaragod. Megkarcolod a drótot, és mehet a kukába. A menetek olyan szorosak, hogy onnan nem húzol ki semmit, max. leszakad a hőbizti lába.
Csak sajnálni tudom a nagy szakit, ha nem látja, hogy dupla csévés a trafó. Az meg hogy mit-hogy karcolunk, faragunk, rutin kérdése. Én se tegnap kezdtem. Ha tudja mit beszél, miért a szekunder oldalt akarja szétbontani??? Mellesleg az se egy nagy karrier, hogy hőbiztosítékot rövidrezárunk... Füstgépnet tök jó. Ha kisarkosítjuk az ideillő érintésvédelmi, és még egyéb hasznos tudnivalókat, akkor esetleg le lehet hámozni róla a vasat, szét lehet választani a csévéket, és ha nem látszik egyik tekercsen se égés nyoma, akkor lehet bele MÁSIK hőbiztosítékot rakni. Csévék össze, vas visszafűz, kész.
Sajnálom, de nem láttam (szemüveggel sem), hogy dupla csévés. Valamint nem kötelezően követendő, csak (egy lehetséges) iránymutatás.Márpedig, ha nem dupla csévés, akkor le kell bontani a szekundert, nem szokták a hőbiztosítót kilógatni (még ha több hely is van). Erről ennyit.
A hozzászólás módosítva: Jan 15, 2015
Pedig ez az lesz amire fogadni is mernék, mert látom, szemüveg nélkül is...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |