Fórum témák
» Több friss téma |
Hello!
Most már teljesen eltévedtem, mit is építettél meg, és mi a követelmény. Feszültség ezek szerint 6V, és az áram? Valamint miért is kell áramkorlát? (v. mihez) Melyik rajzon van a 10--47ohm? üdv! proli007
Helló!
EZT építettem meg, próbapanelon de 6 V-ról üzemeltetem... az 5,6 V-os zéner helyett 3,3-asat használok, a 470 -ek helyett 330 ohmosakat, és a 47-est kellett megnövelnem, mert 47-el nem akart kapcsolni... igaz most kb 400ohm de ha nagyon felpörög a gép a 12V-os izzó amit meghajtok majd eldurran... De másik oldalról be sem indítja magát, nekem kell DF-et földelnem egy másodpercre... ezt talán még tudom orvosolni egy ellenállással vagy egy kondival, de a stabil működés is kellene... Aztán ha stabilan megy majd gondolkozunk az áramkorlátról..
Talán pontosításként csak annyit, hogy ha beindul van egy tartomány ahol viszonylag stabil de nagy fordulaton ugrik egyet...
Esetleg valaki tud segíteni?
Én az elektronikákhoz nem nagyon értek, de a dinamó szinte csínnyát bínnyát tudom... Már az is nagy segítség, ha a pnp helyett egy npn bd 245-öt tudnék használni... abból van "dögivel"
Hello!
Megpróbálok, csak nem otthon vagyok, és ezen a gépen nincs semmi. Minden esetre azt írtad, hogy a gerjesztésedre nem plusz feszültséget kell kiadni, hanem lehúzni a testre. Ez még áll? üdv! proli007
igen... ha teljesen negatívra kötöm, akkor a legnagyobb a gerjesztés, és a legnagyobb teljesítményt lehet kivenni belőle (de ha ottmarad akkor akár 20-30 V is kijön, de túlterhelődik és leég... sajna erre volt példa amikor a relé nem húzott be és állandóan a testen maradt..)
A szabályozás abból áll, hogy mekkora a gerjesztőáram, vagyis mennyire földelem...
Hello!
Akkor lerajzolom, kb. mit kellene tenned. (Szimulálni nem tudom a Demo nem engedi, de majd kipróbálod. BD245 tranyó nem volt benne. A kimeneti diódát is csak hasra ütéssel választottam. Terhelőáramnak megfelelő nagyságú kell. Beállítani a 3,3kohm értékének változtatásával lehet és kell is, mert a 3,3V-os zéner könyöke miatt, nem túl jó választás. Bár ha jól értem, valami izzókhoz kell, akkor meg mindegy.) Induláskor a dinamó maradék remanenciájának kellene felgerjeszteni a dinamót. Ha túlfutás van, akkor a gerjesztéssel párhuzamos dióda segíthet, vagy rövidre kel zárni a gerjesztést. De ez már egy másik történet.. (Dinamót 40éve láttam utoljára a Trabanton..) üdv! proli007
Köszi...
Egy párszor nekifutottam hogy értelmezzem... Tehát a 3,3k helyére tegyek egy úgy egy potit, hogy kb 2,5-3,5 k között tudjam változtatni. Gyakorlatilag eltolom a munkapontot... a végtanyó pedig ha jól látom már csak ha fesz van akkor kezd el vezetni, és ha nagy a fesz elkezd kevésbé vezetni... Egy dolgot viszont amint tapasztalat meg kell hogy osszak... a dinamó igen, remanens úton gerjeszti saját magát, de valamennyire testre kell zárni a gerjesztést hogy beinduljon... Vagy teljesen rövidre, de elég akár pár tíz Ohm-oson keresztül (ezt még nem teszteltem)... viszont a kapcsolás már arra épül, hogy van feszültség... na itt pont az lenne a jó, ha akár 0V vagy 0,1V-nál is testre kötjük a gerjesztést valamennyire... De az is fontos hogy nem lehet nagy a "másfelé szivárgó áram" az elején főként a gerjesztésen kell folnyi Na ez már olyan pont amit ha neked is megfelel szóban jobban le tudnánk egyeztetni, aztán a fórumra írnánk a lényeget hogy ne maradjon le senki a "jóról". A 3,3-as zénert nem igazán értettem... mit akartál mondani? És igazából nem "csak" izzót akarok üzemeltetni róla... Ez egy veterán Dnepr K750 motor, 60W-os dinamóval... Szóval aksitöltés, gyújtás, világítás ami üzemelne róla. Ha kicsit ingadozik a feszültség nem gáz, de azért töltsön és ne ne menjen a fesz 7,2 V fölé
Hello!
Az hogy valami 0,1V-nál már kapcsoljon, csak egy relé nyugvó kontaktusa lehet. De véleményem szerint szükségtelen is. Ezt arra alapozom, hogy viszáramot itt egy dióda szünteti meg. Vagy is a dióda csak akkor nyit ki, mikor a dinamó feszültsége nagyobb mint az aksié. Vagy is az aksi feszültsége alatt nincs terhelőáram a dinamón, csak a gerjesztéssel terhelődik fel. A tranyó, 2..3V feszültségnél már nyithat, de extrém alacsony fordulatnál úgy sem termel a dinamó. Lehet nincs igazam, de így látom. A 3,3V-os zéner könyökfeszültsége igen görbe. A jó zéner, a 6,2V körül van. Bocs, de beszélgetni nem fogunk, mert nincs rá módom, sem kedvem. üdv! proli007
Annak idején a cikk megjelenése előtt ~fél évvel terveztem és készítettem magamnak Simsonhoz (AWO425 Sport) elektronikus szabályzót a relés helyett. Sajnos, az akkori szilícium diódák nyitóirányú feszültsége túlságosan megemelte az induló fordulatszámot. Gen5X-esből meg legalább 2 kellett volna az áramhoz. Az meg a visszárama miatt is megbízhatatlan (lemeríti az akkut).
Valahol még megvan. Ma már a visszáramdióda helyett talán akadna kis feszültségen is biztonságosan lezáró FET (TTL). A Shottky-nál is jobb lenne. Az említett 0,1 V-nál nyitott állapotot is FET-re lehetne bízni.
Hello!
"Ma már a visszáramdióda helyett talán akadna kis feszültségen is biztonságosan lezáró FET" Ebbe a Fet parazita diódája is beleszólna.. üdv! proli007
Helló!
Jelenleg számítógéptápból van kivéve két dióda (2x2 ugye) és az egyenirányít... Egyedül téli leállás után érezhető hogy tölteni kell az akkut (ha épp nem indul be, mert mivel berúgókaros csak a szikrát kell biztosítani, arra pedig még szokott elég lenni) De visszatérve a kapcsoláshoz annyit szerettem volna kérdezni szóban, hogy a pnp tranyók hogy is üzemelnek? A most rajzol kapcsolásodban a pnp-kről írnál pár szót (gondolok itt 3 esetről: beindításkor kicsi a fesz, ez vagy az x feszültség ás áramot vezet, majd ha megemelkedik akkor kiegyenlítik egymást, és ha felpörög a motor akkor melyik mit csinál hogy "csillapítsa a nagyfeszültséget"). Igazából szeretném érteni és tanulni folyamatosan mit csinálok... szeretném önállóan fejleszteni és finomítani, ez pedig csak úgy megy ha tudom mit is csinálok. (1-2 alapot már tudok, de messze nem azt amit szeretnék) Számíthatok a segítségetekre? István
Hello!
- A dinamónál nem kell egyenirányítani, az egyenáramot ad. A dióda azért van, hogy ha megáll a motor, az aksi ne táplálja vissza a dinamót. - A kapcsolás nagyon egyszerű. A két PNP tranyó, differenciál erősítőt alkot. Ez összehasonlítja a zéner (referencia) feszültségét, a dinamó leosztott feszültségével. Ha a zéner feszültsége magasabb, a baloldali tranyó (T3) vezet, a jobboldali (T4) zárva van. Ha a dinamó feszültsége a magasabb, a T3 zárva, a T4 nyitva van. A T1-T2 darlington kapcsolást alkot. Azért szükséges, hogy a végfok áramerősítése nagy legyen. Ha T3 vezet, az bázisáramot ad a T2-nek. Ez a T1 végtranyót nyitja, és folyik a gerjesztő áram. Ha a dinamó feszültsége már magas, a T4 vezetni fog, a T3 lezár, és ezzel lezár a végfok. A gerjesztés megszűnik, csökken a termelt villany. Valóságban egy egyensúlyi helyzet áll elő, ami állandó értéken tartja a dinamó feszültségét. Apró hiba, hogy a viszáram dióda miatt, a differenciál erősítő nem közvetlenül az aksi feszültségét látja, hanem a dinamóét, a dióda előtt. Viszont így álló motor esetében nem terheli az aksit semmi. Feszültséget beállítani, az R5/R6 feszültségosztóval lehet. Számítani úgy kell, hogy a végfeszültségnél, R5-ön ugyan akkora feszültség legyen, mint a zéneren. Trimmert is az R5.el érdemes sorba kötni, mert szakadása esetén nem fel, hanem leszabályozódik a feszültség. D2 dióda a kikapcsoláskori feszültséglökéstől védi a végtranyókat. üdv! proli007
Szia!
Köszönöm türelmedet magamfajta amatőrhöz... Így pár dolgot sikerült megértenem... lassan de biztosan... gondolom 556 helyett simán jó 327 (az van...) Azért nem vagyok teljesen tudatlan, annak idején tanultunk pár moccanatot diódáról és tranzisztorról, de már a pnp-k és tirisztorok meg ilyesmi kimaradt... Esetleg ha tudsz ajánlani egy oldalt vagy pdf-et vagy valamit hogy okulhassak azt megköszönném... Sajna a hobbielektronika lexikon annyira felületes, hogy abból aztán nem tudom meg mire is való a triak meg a tirisztor... (ez utóbbi ha mindenigaz kvázi dióda, amit én kapcsolhatok ki-be.. de hogy azt már nem tudnám megmondani pénzért sem... ) Nem kell rege, csak hogy pár induló infót tudjak, mint a tranzisztornál (Javíts ki ha nem jól tudom: kell a B-E között 0,7 V és minél nagyobb a B áram annál jobban vezet és C-E áram annál nagyobb) István
Hm... javíts ki, de van egy kis gixer... csak furcsa volt, hogy milyen arányokat írtál, de ez a kapcsolás ha jól számolom 15,2V-nál fog leszabályozni... mert a 3,3k és 910-es párosítás esetén a 910-e akkor fog 3,3 V esni (és leszabályozni), ha 15,2V a dinamófesz.... Am I right? Vagyis nekem3,3 k helyett kb 1,2k kell... Vagy hogy is van?
Vedd figyelembe a visszáramdiódán esik feszültség, ami a terheléstől, (áramerősség) függően 0,8-1V is lehet.
Helló!
Ha a D1 nevezetűre gondolsz akkor figyelembe vettem.. (azért számoltam 7,9V-al és egész pontosan 1270 ohm jött ki... vagy tévedek?)
Humm... az aksi 6V, ami kb 7,2 vel tölthető... vagyis nekem kb 7,9-el kell számolnom.... és már harmadszor számolom ki de mindig 1270 ohm a vége... mit rontok el??? (és igen... ezek elméleti számok... amim kicsit kell tudni korrigálni egy trimmerrel /kb200 ohm/... de elméletben sem jó???)
Hello!
Lehet semmit, csak én számoltam 12V-os aksihoz, mert mintha hol 6V, hol 12V lett volna emlegetve. üdv!proli007
Üdvözlet mindenkinek!
Látom, elég régi az utolsó hozzászólás. Én is próbálkozom (egyelőre csak elméleti síkon) egy 6 V-os feszültségszabályzó elkészítésével. Ez az eszköz egy Simson AWO 425-höz kellene. Azért a feltételes mód, mert szerencsémre, sikerült szerezni egy 6V-os MZ szabályzót, ami most tökéletesen üzemel. Miért írok mégis? Azért mert "TINA 8" segítségével szimulálni próbálom a szabályzó működését. Nehézségeim azzal akadtak, hogy a dinamónak megfelelő Spice, Pspice, vagy TINA elem, vagy makró nem áll rendelkezésre, megírni meg nem tudom. Ezért gondoltam hogy ezt kikerülöm. A szabályzó feladatából kiindulva az alábbi feltételezéseket tettem: A 6 V-os akkumulátor megengedett legnagyobb töltőfeszültsége elméletileg 7,35 V ( cellánként 2,45 V). A mélykisülés határa 5,94 V helyett cellánként 2 V. A Dinamót A TINA váltakozóáramú generátor elemével szimulálom. Itt a beállítás az hogy 7V egyenfeszültségre szuperponálok 1V amplitudójú, 0,1 Hz frekvenciájú Cos függvény szerint lefutó váltófeszültséget. Az alacsony frekvencia azért szükséges, mert a dinamó gerjesztőtekercsének ohmos ellenállása ugyan 2,4 ohm, de az induktivitása, számításaim szerint kb. 860 mH. Igy 0,1 Hz frekvenciánál már beállnak az állandósult értékek. Készítettem több különböző variációt: A lényegesebbek: 3 db NPN tranzisztorral 2 db PNP tranzisztorral 2 db pnp 1db NPN tranzisztorral 2 db npn 1 db N csatornás MOSFET Ez utóbbi lehet PC alaplapból kiremelt kapcsoló fet. Ha érdekelne valakit, szívesen megírom az eddigi szimulációs eredményeket. A fizikai megépítésre nem került sor, mivel sikerült szereznem az eredetivel egyező típusú darabot, mint azt fentebb már említettem.
Hello!
"A fizikai megépítésre nem került sor" Jó módszer! Így nem éri az embert csalódás. Mint tudjuk: "Ha egy kísérlet sikerüt, ne ismételjük meg még egyszer!" Persze azért érdekel amit alkottál. Bár én még nem láttam Simo dinamót működés közben. Amúgy abban nem generátor van? Apropó! Miért választottad a koszinusz függvényt? A szinusz elfogyott? Bocs ha kicsit kötözködésnek tűnik, nem az, csak úgy írom. De hátha kijön belőle valami, szeretnék megtudni dolgokat. üdv! proli007
1972-ben már készítettem egy ilyent. Egész jól működött. Sajnos, számítógép híján nem tudtam szimulátorral előre ellenőrizni. Végül visszatettem az eredetit, mert az akkori szilícium diódák nyitófeszültség többlete miatt túl későn kezdett tölteni.
Valahol még megvan. !!!
Üdv. Van egy Mz Ts125-öm és a dinamójának a bekötése kéne mert nem tudom hogy hogyan lehetne le venni róla áramot fesszabályzó nélkül?
Helló! Tudnál segíteni szerezni nyák tervet : Mz 6v-os feszültség szabályzóhoz ?
|
Bejelentkezés
Hirdetés |