Fórum témák
» Több friss téma |
Hogy érted, hogy megváltoztatná, a kitöltési tényezőt a jelsimító? Elviekben el is tüntetné (illetve alcsonyabb kicsit ingadozó feszültségen 1-es, teljes kitöltés lenne, nem? Csökkenne a motor impedanciája, és a hangja(sípolása) is.
Lehet, hogy nem éri meg, nem tudom... Tegnap rendeltem egy adag alkatrészt a HEstore-n, ha megérkezett, építek valami próba kapcsolást kisebb feszültségen, kis motorral.
Ha kisímítod, akkor nem pulzáló, hanem állandó feszültségről beszélünk. Kis kitöltésnél, a terheléstől függően, esne a kimeneti feszültség, nagyobb kitöltésnél, kevésbé esne. Így használhatnánk feszültség szabályozást is helyette. Azért csinálj egy tesztet, hátha tévedek.
Szia!
Elsőre én is lebeszélnélek a szabályzó építéséről. Az 555-sel felépített kapcsolásról is lebeszéllek. Ez nem alkalmas jármű hajtásához. Ha túlterheled a motort, a fetet nem védi semmi, illetve a motort sem. Ez ide nem korrekt kapcsolás. Áramkorlátozás nélkül nem lesz üzembiztos, előbb utóbb, de inkább előbb, tönkre fog menni valami. A PWM teljesítmény kimeneteket nem szokás szűrni DC motoros hajtásnál, mivel a motor forgórészköri induktivitása magára tudja venni a feszültség hullámos részét, és az áram hullámosságát korlátozza. Ha ezt valamiért tovább kell mérsékelni, akkor azt soros fojtóval szokás. Ha érdekelnek a részletek, olvass utána a DC motorok PWM-ről való üzemeltetésének.
Kerestem egy kapcsolást amivel érdemesebb lenne foglalkozni. Eredeti formájában 24V-os motorhoz jó lehet, bár a fet meghajtása az 5V-os referenciáról nem szerencsés. Inkább 12V-os segédtápot kellene építeni, az IC-t arról megtáplálni, és a 13-as lábat a referencia helyett 12V-ra kötni.
Igen, semmi védelem nincs benne, pedig jogos igény
Majd tervezek ampermérőt is belepakolni triciklibe, de persze az az egy pillanatig fellépő 3-5szörös túláram megelőzne, mire visszavenném a feszt, addigra hazavágná a feteket - apropó, túlterheléskor a fetek szoktak csak szétmenni, vagy esetleg más is (persze a motort leszámítva)? Ha jól értelmezem, akkor a Vref 5V-os. Egy ilyen kapcsolásnál, honnan szedem neki az 5V-ot? Külön 5V-s áramforrásról (=> segédtápról)? A módosítás amit mondasz, az a referencia 12V-ra történő módosítása lenne? Vagy marad az 5 voltos referencia, s plusszba még egy 12V-os segédtáp? Nem tiszta. Amúgy a TME-nél találtam ilyen IC-t, ott ez volt adatnak megadva: SG3525-SMD Integrált áramkör:driver; PWM controller; 100mA; 5V; SO16 vagy SG3525AP Integrált áramkör:driver; PWM controller; 100mA; 5V; SO16 (már máshol is találkoztam vele; az SMD "toldalék" mit takar? gondolom nem azt, hogy egy SMD led van benne - én csak onnan ismerem) Az az 5 volt nem arra vonatkozik, hogy jó neki az 5V-os meghajtás? Amúgy köszi szépen neked is és suszitibi-nek is a segítséget, okítást!
A SO16 az SMD, felület szerelt tokozás. Ha nem vagy benne gyakorlott, előbb jobb DIP (átmenő furatos nyákhoz való) tokozással kezdeni. Szerintem van magyar alkatrész kereskedőknél is az IC, a Lomexben legalábbis van: 32-06-10 SG3525ANG (ONS) RoHS VOLT.REG PWM CTRL DIP-16
Keresd meg a neten az adatlapját az IC-nek, és akkor szerintem sok minden egyből kitisztul (google: SG3525 pdf). Az IC-ben van egy 5V-os precíziós tápegység. Viszonylag jól terhelhető, de szerintem ez mégis csak egy referecia táp, nem pedig egy meghajtó fokozat tápja. Amit mondok, hogy építeni kellene egy 12V-os tápot, nem kell túl precíznek lennie, ezért egy ellenállás + zéner + tranyó bőven megteszi. Erről járatjuk az IC-t mindenestől. Lerajzoltam, hogy mire gondolok (ez egy másik rajz, de a lényeg ugyan az). A rajzra nem csak a tápot rajzoltam rá, hanem a fetet kikapcsoló ellenállást is módosítottam egy aktív kikapcsoló tagra, ami nem terheli annyira az IC-t.
Szia
Nagyon jó kis IC. Viszont, nem értem, mi az a kitöltési alapbeállítás. Szerintem, nulláról kellene indulni, különben állandóan forgatná a kereket. Vagy egy külön kapcsolóval indítom az elektronikát, aminek a kitöltési alsó határa (induláskori min. löket) be van állítva? Nekem a gyári elektronikán, nem volt külön kapcsoló, tudta, hogy min állásban nem ad feszt a keréknek. Ott hall szenzorral van megoldva, nem potival, de úgy látom, ide is be lehetne tenni. Az a gond vele, hogy kb. 1,5-4v közt változik a feszültség, 5v-os betápnál.
Szia!
Kicsit el kell mélyedni az IC belső világában. A pwm jelet egy olyan komparátor állítja elő, aminek egyik lába fűrészjelet kap. Ezt a fűrészjelet az oszcillátor rész állítja elő. A fűrész jel kb. 0,9V-ról indul, és kb. 3,3V a csúcsa. Az adatlapon megtalálod ezeket az értékek a pwm vagy a komparátor specifikálásánál. A komparátor másik lába egy szabályzó erősítőre csatlakozik, ami most sima egyszeres erősítésű neminvertáló kapcsolásba van kötve, 2. láb a bemenet. Az alapérték arra szolgálhat, hogy a potinak ne legyen holt tartománya, hanem lehetőleg teljes tartományban szabályozzon. Ha ez nem lenne, csak 0,9...3,3V poti feszültségnél történne pwm állítás. Ez azt jelenti, hogy elvileg a hall szenzorhoz is hozzá lehet illeszteni megfelelő ellenállás hálózattal.
Köszi a bemutatást, így már érthető. Ez jó, mert a Hall érzékelőt is lehet használni, nem kell poti.
Hello!
Igen, nem vagyok gyakorlott, sőt, egyelőre még igen csak a kezdők tapasztalatait gyűjtöm. Tegnap összeépítettem a még általam felhozott két 555-ös IC-ből álló PWM-s kapcsolást (amit csak pusztán tesztelés és vizsgálás céljából építettem), s sikerült az egyik fetet (rossz kapcsolással, azt hittem a középső láb a gate...) ellenállás szerű áramköri elemmé alakítanom... a lelke még elvileg meg van (azaz nem volt füst), de már kukapozitív.. Most, hogy tudom, hogy Gate-Drain-Source (npn) a lábkiosztás, még mindig valami hiba van a rendszerben. A jelenség a következő: ahogy szépen növelem a kitöltést a minimumról, a 7,5V-s maximum helyett olyan 4,4-4,5V körül visszaesik kb 3,5-re s onnan olyan 4,3V körül éri el a végkitérést (tehát az elvi max kitöltést). A kapcsolásom ellenőriztem, elvileg kontakthibának sem kellene lennie, bár a próbanyákon az egyszerű vékony több szálas kábelek nem a legjobbak... (A próbanyákhoz való kábelek csak 1 bő hét múlva érkeznek meg). A használt FET egy IRF540N, s eléggé melegedik - Drain-Source feszültségen található a maradék feszültség. Lehet, hogy az a probléma, hogy nem tudja rendesen kinyitni a FET-et ez az áramkör? (Olvastam már olyat, hogy FET driver, azt hol használják, mire való? ) Rákerestem az általad javasolt SG3525-s IC-nek, tényleg nem rossz. Több helyen jókat írnak róla. Amennyiben maradok a soros motornál, akkor esélyes, hogy az általad módosított áramkörrel építem meg. A soros motornak a hátránya, a generátorként (regen fékezéshez) való nehézkesebb használata... Pedig az az ideális nyomatékgörbe nagyon vonzó . A regeneratív fékezésről: kinek mi a véleménye? Amennyiben nem hegyről lefele, tartós fékezéssel kell számolni, hanem pl piros lámpa, gyalogos, stb, vagyis olyan fékezésekkel, amelyek nagy teljesítményűek, akkor elszomorítóan kevés értelme van. A meghajtó rendszert, vezérlő elektronikát, akkukat stb a motor hajtására tervezzük, pedig egy intenzív fékezéskor fellépő fékteljesítmény többszöröse a meghajtáshoz használthoz. A motor még talán bírná is a túláramot addig a rövid ideig, de pl az akkuk nem tudom hogy tolerálnák azt a mondjuk 10-15C töltést... Ha a töltő áramot korlátozzuk a még megengedett szintre, akkor elérjük, hogy ha 5mp-ig fékezünk, hogy utána mondjuk 3mp-ig ebből hajtson a motor. (Vagyis a fékezés előtt meglévő mozgási energiának mondjuk jó ha a 10%-t vissza tudjuk nyerni...) Számomra nem egyértelmű, hogy megéri-e a macera vele, hacsak nem kifejezetten dombok közt szeretnék menni... Még egy 3. téma: Motorok: Keresgéltem motor hatásfokok (görbék) után, de mindig csak a kis terhelésig bezárólag adták meg. Ennek gondolom a legfőbb oka az, hogy a jobban leterhelt állapotban a motort nem szabad tartósan használni, mert túlmelegszik. Azonban előfordulhat, hogy tartósan kisebb fordulaton (és feszültségen, a túlmelegedés elkerülése miatt) kell járatni a motort, ilyenkor milyen motor hatásfokra számíthatunk?. Úgy általába véve mennyit befolyásol a PWM szabályzás a motor hatásfokán? (Példának okáért, nagyon rendesek, hogy megadják a BLDC HUB motoroknál, hogy mondjuk 350-300-as percenkénti fordulatnál mekkora a hatásfoka ( + feszültség, áram, teljesítmény, stb), de gyanítom nem mindig megy az ember ilyen üzemállapotok közt (vagyis közel a végsebességéhez.) ui: tudom sok kérdés, talán jobb lenne több, az egyes témákra specializálódott topikokban feltenni, de így legalább összefüggéseiben látni, érteni a dolgot.
Alakul a járgányom
Apróban van egy hasonló, Babetta motorhoz átalakítva, némi pénzért eladó. BP.-ig el tudom vinni M7 vonal.
Tudom hogy az építés öröme nagy úr,de nem biztos hogy a saját építésűvel olcsóbban jössz ki.Megveszed a motort(még ha vas árban is),a vezérlőhöz az alkatrészeket,akkut,...stb.Én 2 hete vettem komplett elektromos biciklit 10ezerért,és a gyújtás kapcsoló volt rossz benne.Azt megjavítva máris használható lett.Még az akkuk is jók benne.Csak töltőt nem kaptam hozzá.Ez nem kirívó eset,mert már több biciklit vettem 10-20 ezer között.
A vázat meg könnyű átépíteni. Én múlt héten ezt építettem belőle:
Ez a féloldalasan beszállós váz * jó, nekem nem is jutott volna eszembe, hasonló vonal, mint motoroknál a féloldalas lengővilla.
Összességében a "benneülős" váz előnye a te rajtaülősöddel szemben, hogy sokkal kevesebbet fog fogyasztani, mert kisebb lesz a légellenállás, és bizony a súlypont is jobb lesz, de ha abban elütnek tutira nem éled túl, a rajtaülősről még lehet megfelelően esni, vetődni, de egy olyan fotelpózban teljesen ki van szolgáltatva az ember, magam sem tudnám eldönteni, melyik a jobb, mert ugye a biztonság mindig is a teljesítmény rovására fog menni.
Sziasztok!
Bocs ha nem ideillő a téma de ennél jobb helyet nem találtam. Szeretnék egy bringóhintót elektromosan meghajtani de nem nagyon tudom eldönteni h mekkora és milyen motor kéne bele, és hozzá mekkora és milyen és MENNYI akksi ami kellőképpen fedezi a motor áramigényét. Ígyhát kb. minden tanácsot ötletet szívesen fogadok. Előre is kösz.
Hali! Kellene még két adat,tervezett sebesség,és súly!
Ez a kettő döntően befolyásolja a tervezést. És még egy adat,megtehető kilóméter?
Trophy 5 elektromoped sebesség növeléséhez kérek segitséget.
Sziasztok!
Hoztak hozzám egy Polymobil nevű elektromos triciklit Bővebben: Link . Az a hibajelenség,hogy gáz húzásra nem indul el, csak ugrik egyet és megtorpan. Ezt folyamatosan csinálja. Javított már ilyen szerkezetet valaki, hol keressem a hibát? A gázkarba be van építve két mágnes és egy S49EH Hall szenzor. Most este idáig jutottam a feltérképezésben.
Üdv. Mindenkinek szép napot. A szomszédom meg kért oldjam már meg, hogy fujtatni tudja rokkant 4 kerekű elektromos kocsiját. A kocsi 24 voltos 2db akkuval. Az egyik akuról 12V-ot kihozok a szivargyújtó aljzatba egy biztosítékon keresztül. A gond a vezérlő milyen védelmet ajánlatok?
A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2023
Előre is köszönöm szépen Mindenkinek a segítséget.
Pár kép:
Mire gondolsz a "fujtatni" kifejezéssel? Kereket pumpálni vagy a koszt lefujatni róla?
Nem célszerú egyik akkut külön terhelni. Lehet, hogy az első néhány percet nem venné észre, de több használat után elcsúsznának egymástól az akkuk és amelyik hamarabb kimerül, tönkremegy. Ha meg is védi az elektronika, de akkor meg csökken a hatótávolság. Jobban jár, ha külön tápegységet használ. Ha van régebbi autó akkutöltő, az is megfelel. Az újabbakból csak a trafósok.
Szia. Köszönöm, hogy időt szánsz rám.Nem akar Ő folyamatosan fújtatni csak ha elmegy valahova és szükséglenerá tudja felfújni a moped kerekét. Egy kis 12V-os kompresszort vet egy "L"-betűs üzletből.
Egyébként meg lepődtem, fel raktam töltőre és nem sorba ha nem párhuzamosan tölti a töltő az akkukat. Így remélhetőleg töltéskor ki egyenlítődik a kapocsfeszültség. Nem tudom milyen vezérlője van de úgy gondolom, hogy kis sebességnél "L" 12V-ot kap a motor Magas sebességnél "H" 24V-ot. Akkor lehetséges az ha a indítás kapcsoló üres állásban van nem kap a vezérlő a motortól valamilyen indukciós feszültséget vagy ez nem biztos? Vagy esetleg az akku elnyeli ezeket a tüskéket megvédve a vezérlőt?
Előre is köszönöm a segítséget. A hozzászólás módosítva: Feb 23, 2023
A működéséről nem tudok semmit. Ha párhuzamosan tölt, akkor meg lehet oldani ezt a pumpálást, de csökkentheti a megtehető távot. Tehát csak óvatosan!
Köszönöm a rám fordított időt. A motort jobban megnézve észre vettem, hogy az is szénkefés tehát nem kellene problémát okoznia. Arra meg felhívom a figyelmét, hogy ne használja tulsokat.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |