Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Wand Clock
Szia Gtk!
Tegnap este az egyik Fali_Wand-ban sikerült egy rugótörést kijavítani. A törést az okozta, hogy túl nagy amplitudóval hajtottam a kart. Vissza vettem a nagy kitérésből, és újra jusztiroztam a mechanikát, mágnest, kart, stb. (A mágnes miatti elhajlásról végre sikerült egy jó fotót késziteni). Erről néhány kép, szia.
Szia Gtk!
Elkezdtem egy újabb kart késziteni. Erre is SMD LED-ek kerültek, kék, (1212) méretkóddal. (3.4mm*3mm a felülete). Egymástól 3.5mm-re helyezetm el, de lehetett volna 3mm is a távolságuk egymástól. Az alsó és felső "keret" LED-ek naracs szinüek lettek. Ami a legfontosabb, csináltam nyersacél lemezből néhány rugót, amelyeket a kivágásuk és előkészitésük után, edzésnek vetettem alá. Négy darab készült el különböző ideig hőkezelve. (Ilyet eddig még nem igazán csináltam /itthon/, de máshol sem. Ha valaki tudja hogyan kell az ilyen müveleteket elvégezni, akkor tegyen egy-két megjegyzést erről.). Kiváncsi vagyok, ezek vajon hogyan birják az igénybevételt. Néhány felvétel az eddigiekről. Szia.
Ezeket a rugokat meg nem epitetted be? Majd akar emailben is kuldhetnel nehany fotot, ha ezzel a kijelzovel elkeszul az uj ora. En idohiany miatt egyelore nem folytatom az epitest. Udv.
Szia Gtk!
Egyelőre 3 db rugót használtam fel, 3 kar elkészítéséhez. Mind a hármat ki is próbáltam ugyanabban az órában, de őszintén elmondom, nem vagyok elragadtatva egyáltalán. (A rugólemezek képen, balról az 1, 2, 3,..). A kék(3) rugólemez, túl nagy áramokkal hajlandó csak működni 22Hz-en. Próbáltam 18Hz-en is, nem sok a külömbség. (350-400mA!). A narancs(2) rugólemez, is (300-350mA) körül vesz fel ugyanilyen beállításokkal. Végül a piros(1) rugólemez, Ez működik a legkönnyebben. Itt 18-22Hz között, (250-300mA) a felvett áram. Leszürve, a tapasztalataim alapján az igy hőkezelt laprugók lényegesen "keményebben" működnek, mint a sima nyersacél társaik. Igy szinte bíztos, hogy az edzés utáni rugóknak jóval karcsubbaknak kellene lenniük. Szia.
Szia Gtk!
Na végre. A kék(3) szerelt kart sikerült renbe hoznom, működik. Elég nagy kitéréssel hajtom, aztán meglátjuk. (Max 200mA folyik most!). Az asztalról képes lerezegni, ezért egy szorítóval kell rögzitenem. (A falon nem tud berezonálni mert oda van csavarozva egy tipnivel, ami egyébként is kellene a felakasztásához...). Csak a nagy amplitudóval működtetett óra rezonál be, itt ez most nagyon, viszont igazán szépen mutat. A rugólemez alaplapi felszoritó mechanizmusán egy kicsit változtattam. Most plusz 2 db 10mm/15mm*40mm-es kemény fa közdarabban van beszoritva. Sokkal nyugodtabb lett a rezgés, és igy csendes is maradt. Az alaplapon már jól láthatók a próbapanelre jellemzők, mindehol furatok vannak a különböző alkatrész elhelyezések miatt. Teszek fel a működésről és erről is képeket. Szia.
Lehet hogy már kérdeztem, de ez az óra program csak az egyik irányba való mozgáskor rajzol ?
Szia Lidi !
Igen. Csak az egyik írányban történik a megszakitás is. Ha a "másik" irányból is kapna megszakitást, akkor az óra tükörképe is megjelenne a kijelzőn. Szia.
Sziasztok!
A Fali_Wand-2-es változatát tovább fejlesztettem kicsit. A kék SMD LED-ek nagyon tetszenek mert "fényudvaruk" van. Később még fogok csinálni ilyen tipusú kijelzőt, jól láthatósága miatt, és elég nagy a mérete is. - A 3-ik rugólemezt szereltem már erre a kijelzőre, annyira nem jól sikerült összeállítani. Két napig birta mindegyik rugó, aztán eltört! Ebben az a furcsa, hogy lassan két hónapja megy a Fali_Wand_1-es verzió, és semmi baja még nem történt! Tovább kutattam a probléma okát. Az ok: A rugólemez középvonala az alaplappal párhuzamos legyen, és a tekercspár közepén haladjon át. Addig kell állitgatni a tekercspár magasságát közdarabokkal, amig ez a feltétel nem teljesül. A laprugó rögzitési mechanikáját is különös gonddal kell szintén beállítan, mert nem állhat a bilincsben sem felfelé, sem lefelé a beszoritott rugólemez, csak derékszögben. Ha nem igy működtetjük, akkor rövid időn belül eltörhet a rugó! Van néhány kép a Fali_Wand 2-es verziójáról, ezt most tesztelem tovább. Sziasztok.
Sziasztok!
Ma beszélgettem igazi "vasas" szakemberekkel, akik szinte mindannyian ugyanazt mondták el a nyersacél-lemezekről. - A lemeznek is van "szálíránya", vagy húzási íránya, a rugót ennek megfelelően kell kivágni. (Megnéztem a törötteket, mind rosszúl, kereszben lett kivágva. Huu). - Az "otthoni" hőkezeléshez kell kb. egy fél liter edzőolaj, majd megypirosra hevítjük egy vastagabb vaslemezen, gázon, azután ebben az olajban lehütjük. A "visszaeresztését" is el kell ezután végezni, vagyis az egyik oldalát a lemeznek megcsiszoljuk és újra hevitjük addig, amig szalamasárga szine nem lesz. Ezt kövezően újra az olajba helyezzük, és lehütjük. Ha mindez megvan jöhet a beépítése. Most aztán kereshetek hozzá ilyen olajat, mert errefelé már minden ilyen gyár vagy műhely megszünt ahol ilyen munkákat el tudtak végezni. Itt egy kép az egyik törött rugóról. Sziasztok.
Szia. Szóval azok a lemezek nem jók amit adtam? :rinya: Meg még annyit, hogy a befogató lemezpár se legyen sarkos,ott is alakíts ki ívelést. Ez a legutóbbi kép a törött lemezről --hol tört ? közvetlenül a befogás tövénél?
Vinyo mechanikat nem probaljatok ki? Keves arammal lehetne meghajtani, es ugyes kis mechanikakat lehetne azzal epiteni talan.
Szia Pittyu!
A lemezek jók, csak kellene egy kicsit hőkezelni a kialakitásuk után. A működő jó Fali_Wand_1 verzióban ugyanez a rugóacél van, ott sem volt edzés, mégis tökéletesen megy immár 2. hónapja. Van abban valami, amit megtudtam a nyersacél rugólemezekről, most azt próbálom. Ha ez igaz, akkor most nem fog eltörni. Pittyu, már majdnem mind elfogytak azok a 0.5mm-es lemezek, (volt nap, hogy hármat is eltörtem a nagy kitérésekkel), itt most csak ilyen van alkalmazva. (18-24Hz), nagy amplitudó. Szia, és kösz mégegyszer.
Szia Gtk!
Ez a projekt Pittyura vár, Ő kezdte el a winchester mechanika kialakitását erre a célra. (Vannak is eredményei ezen a téren). - Pittyu! Az előzőhöz: a rugólemez pontosan ott tört el, ahol a felfogatási síkból kilép. Érdekes, hogy ott a legkisebb a rugó elhajlása még. Egyébként, amikor eltörni készül a rugó, egyre jobban bezajosodik a mechanika, és jelentősen csökken a kitérés amplitudója is. Onnan már tudom mi következik... Sziasztok.
A hőkezelés szerintem nem így van. Anyagtól függően 850-900C-ra melegít. Olajban lehűt. Ez volt az edzés.
A megeresztés ha jól emlékszem 500C környékén történik. Ez lehet a vörös izzás. Itt nagyon fontos a hőntartási idő. Ami órákig tart és ezután lassú hűtés. Semmiképpen nem olajban. 20éve tanultam már. Jó régen volt. Majd inkább holnap utána nézek. Könyvem van dögivel a témáról. Az anyagminőség fontos lenne.
Szia Bbatka!
Azok a hőkezelési megfogalmazások természetesen hagynak maguk után némi pontositásokat. Rendben, nézz utánna, mert mégiscsak érdemes lenne erről is többet megtudni. Itt a rugótechnikában aztán tényleg lehetne alkalmazni. "A szakember olyan barbár, akinek tudatlansága nem terjed ki mindenre. (Stanislaw Lem)" Szia.
Ahol a felfogási síkból kilép.(oda írtam sarkítást )Az a pont az egyedüli a rugó rezgésénél ahol nem" kedvére " hajlik . Meg lehetne próbálni a tőben még kétoldalról támasztó lemezkét betenni (rövid darabot ) ami tehermentesítené a mereven megfogott pár millimétert.Most sok lett a meló és a kevéske szabadidőt a modellezésre szánom. Októbertől újra az elektronika és az óra előkerül a sufniból .( egyébként a hosszútávon --gond és zajmentes Wand clock ot --a winyó elvű mechanikában látom )Bár , ne legyen igazam.
A hűtés edzésnél és megeresztésnél történjen olajban.
néhány rugóacél: Edzés Megeresztés 50CV2 830-860C 435-485C 51CMoV 830-860C 455-505C 55S 820-850C 435-485C 60S 820-850C 435-485C
Srácok, csak egy ötlet: kétütemű mociknál a rezgőszelepnél használnak olyan megoldást, hogy egy íves támaszra hajlik fel az acéllapocska. Itt nem lehetne ezt használni ? Akkor nem törne el tőből talán.
Bővebben: Link Bővebben: Link
Szia Bbatka!
Átnéztem az edzés/megeresztés adatait. Sajnos, otthoni körülmények között igen nehezen megoldható ilyen magas hőmérséklet stabil előállítása (edzés, 800-900C!). Azt hiszem, keresni kell inkább egy ilyen helyet, ha másképpen nem megy. A használt nyersacél lemez minőségét nem tudtam meg, később ha beszerzek még ebből, akkor pontosítok. A törések nagyrészt azért is történnek mostanában, mert az újabb egyoptós/H-hidas vezérlés igencsak jól meg tudja hajtani a lengőkart, amit szeretek is kihasználni. Az egyoptós normál vezérléssel egyáltalán nem fordult elő ez a probléma, legalábbis nem gyakran. Ott, viszont nem tudtam nagyobb frekvenciával kellőképpen nagy kitérést elérni. Most itt, ez lett a további fejlesztés lényege, hogy nagyobb freki, és nagyobb kitérés is legyen. Igy már nem villog annyira a kijelzés sem. Ezt az igénybevételt nem tudja az újabb rugótecnika még hosszabb távon elviselni. Mindenképpen kisérleteket, fejlesztést és kutatást igényel ez a probléma. Köszönöm a preciz válaszod a lényegről, szia.
Hali!
Nem tudom, használható-e, de nem lehet úgy megoldani, hogy alul egy forgóponton elfordul a kar, és kétoldalról két megfeszített spirálrugó tartaná középállásban?
Szia!
Ha "sima" acél lemezt használsz, akkor az mindig el fog törni egy idő után. Ezért találták fel szovjet tudósok a "rugó" acélt. Ha megmondod az anyag méretét, akkor küldök neked. Egyébként lehet kapni kimondottan "ingarugót", bár szerintem abban a méretben ami neked kell, nem. A rugó végeinél csak azt a részt lágyítsd ki, amit meg akarsz munkálni, és akkor nem fog eltörni.
Szia Lidi!
Megnéztem ezt a rugó-elrendezést is. Ell kell gondolkodni, az itt alkalmazott megoldást át lehet-e valahogy vinni a mi eszközünkbe. Itt a lemezek hasznos elhajlása, csak az egyik írányban történik, amikor is felfekszik a lezáró íves felületre. Szia.
Kimaradt:
Ami az edzést illeti, ebben a méretben ami neked kell, otthoni körülmények között is megvalósítható az edzés. Egy sima den.szesz vagy Bunsen égővel vagy lehet kisebb gáz égőket, pisztolyokat is kapni, ami tökéletesen megfelel erre a célra. Én mosóbenzinben edzettem őket, (az volt kéznél) bár az olaj valóban célszerűbb.
Szia Titi!
Meg kellene próbálni, hiszen majdnem ugyanaz a működés lényege. Azon már egy ideje filózok, hogy "kihagyom a rugólemezt", úgy fejlesztem tovább(?) Ezzel most is az a baj, és csak azt tudom mondani, hogy nincsennek referenciák már megépített "lengőkaros" órákról. Igy bizony nehéz a továbblépés jó írányában haladni. "A tapasztalat jó iskola, csak a tandíj magas". Szia.
Szia Webinas!
Valóban tudnál küldeni rugólemezt? Leírom a most használt lemez méreteit: nyújtott trapéz alakja, alul=18mm, felül=10mm, magassága=65mm. A lemez vastagság=0.5mm. Most ilyen rugóacél van beépítve, 24 órás üzemnél eddig még nincs baj. Szia.
Szia Webinas!
Megpróbálom ezt az edzési módszert ahogyan leírtad, talán sikerül. Mosóbenzit én is könnyebben tudok beszerezni mint edző-olajat. Van Bunsen égőm is, meg denszeszes is. Az előző Fali_Wand-1-es verziójában még nem tört rugó, és addig nem is állítom le, amig ilyen hiba be nem következik. Ez egy 3 résoptikával működő óra, amelyből 2 a kar vezérlésé H-hiddal. Ime: Szia.
Szia!
Bocs, de el kellett mennem melózni és csak most estem haza. Nézek neked. Van még biztosan 1-2 8napos orosz rugóm. Ezek kb 3-4 cm szélesek és 60-80 cm hosszú. A vastagságára már nem emlékszem, de kb 3-4-5 tized vastagok lehetnek. és jó erős... Nem muszáj mosóbenzin, én is csak azért használtam azt, mert mindig volt az asztalon kéznél. Jó a víz is. És a közhiedelemmel ellentétben, a 20 év alatt sosem gyulladt meg a benzin, amikor a sárgán izzó rugót belenyomtam a benzinbe... Persze jobb lenne az olaj. (Még mielőtt valaki megkövezne.) Lágyításnál, tedd be az anyagot a lángba, és amikor ízzik, lassan távolítsd el felfelé (a lángban) a rugót. Az a lényege, hogy lassan hűljön ki az anyag. Ez a hetem nagyon zűrös, ezért küldj egy mailt a címemre, csak hogy ne felejtsem el megnézni neked a rugót. Egyébként nagyon tetszik az órád. Ha befejezem a rámpám vezérlését, akkor lehet, hogy megpróbálom megcsinálni én is.
Sziasztok!
A kivágott és előkészitett rugólemezeket megedzettem a leírtak szerint. Hát profi az nemigen leszek ilyen "speciális" munkálatokban, ugyanis mind a három eltört rövid időn belül, (2 perc, vagy 3 max.!). Teljesen normális meghajtáson járattam. Annyira örültem amikor sikerült az edzés/megeresztés, hogy rögtön be is épitettem. Nem kellett volna. A rugók igazi acélokká váltak, már nem tőben törtek el mint korábban. A 3. kép hiányzó darabja még az órában maradt. - Valami itt még nincs rendben, vagyis nem megy ez nekem, pedig kaptam 1 liter olajat is pont ehez a művelethez. A selejtes rugóimról néhány képet azért feltóltók. Sziasztok. |
Bejelentkezés
Hirdetés |