Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » 555-ös IC-s kapcsolások
Lapozás: OK   30 / 189
(#) Frankye válasza zsa hozzászólására (») Jún 18, 2009 /
 
Az egy 14001 (4001?) IC egyik kapuja. (1/4-e, mert 4 ilyen kapu van egy tokban.)
(#) _JANI_ hozzászólása Jún 18, 2009 /
 
[OFF]Ismét egy 555-ös kapcsolás ...
Visszaolvasva a témát biztosan találnék
legalább két olyan kapcsolást ami jó lenne
(kisebb átalakítással biztosan) ...
Bocsánatot kérek mindenkitől az off-ért, de a téma címe

Idézet:
555-ös IC-s kapcsolások
(#) _JANI_ válasza zsa hozzászólására (») Jún 18, 2009 /
 
Szia.
Az egy logikai kapu. Ez esetben 4001 (PL: CD4001 ).
Lassú jelváltozások kezeléséhet a 4093 vagy a 40106-os típus szerencsésebb lenne. Szerencsétlen esetben a hosszúidejű 1/2 -ed tápfeszültség a 4001-est tönkre is teheti... Az ajánlott kapcsolásban a 4001-es IC helyére a 4093-as közvetlen beültethető. A nem használt bemeneteket vagy GND-re, vagy +UT-re kel kötni.
Sok szerencsét az áramkör megépítéséhez!
(#) zsa válasza _JANI_ hozzászólására (») Jún 18, 2009 /
 
köszöntem mindenkinek a segítséget....


remélem jó lesz....
(#) dtomi86 hozzászólása Jún 24, 2009 /
 
sziasztok!
elkészítettem a következő kapcsolást a motorom indexéhez. amikor a motor nem jár - nincsen nagyfeszültség, és szikra jelen - akkor szépen villog, ahogy kell. Ha jár a motor - talán a nagyfesz miatt - sokkal gyorsabban villog, kitöltési tényező is megváltozik, persze mindkettő szabálytalan. a kapcsolást alufóliába csomagolva a hiba nem szűnt meg, az akkumlátor töltését levettem, tehát nem a töltés (tüskéi) zavarják meg. mi lehet a hiba oka? vagy milyen villogtatót kéne készítenem ami üzembiztos?

index.JPG
    
(#) Uni Vili hozzászólása Jún 26, 2009 /
 
Szép napot! Egy zümmeres kapcsrajz volna valakinek, ami folyadékszintet tud figyelni (pl. két benyúló drót közé ha felér mondjuk a vegyi anyag - konkrétan bor - akkor zümizik? Csak úgy gondoltam hogy 555-vel lenne megoldva, de lehet tranyó is. Táp: 6-9 V. Nem vicc, a cimborám borfejtéskor elfelejtette hogy az edény kevesebb mint a hordó. Mínusz 70 liter zweigelt
(#) zolika60 válasza Uni Vili hozzászólására (») Jún 26, 2009 /
 
Bővebben: LinkTalán ez tetszik majd.
Bár te is megkereshetted volna...
(#) Uni Vili válasza zolika60 hozzászólására (») Jún 26, 2009 /
 
Nagyon klasz! Köszönöm, én sajna hiába kerestem.
(#) zolika60 válasza Uni Vili hozzászólására (») Jún 26, 2009 /
 
Nincs mit. látom új vagy itt ezért bocsánatos "bűn".
(#) Izeg. hozzászólása Jún 27, 2009 /
 
Sziasztok.
Korábban már volt terveim közt egy "kapcsolóüzem szerű" tápegység építése 555-össel.
Először kisrleti célból építek egy kis 12/5 voltos invertert. Az áramkörről:
Frekvencia kb 30kHz, egy flyback rendszerű tápegység, a kapcsolófet egy IRF830-as. A fetnek a szaggatófrekit az 555-ös kapcsolás adná, a vasmag egy ERL35-ös(PC tápból bontva), a tekercsek: primer 60 menet, szekunder 25 menet. A tápegységből örülnék kb 10 wattnak is
Vélemények?
Kaptam már az ilyen ötleteimért kritikát..de nem egy kilowattos tápot akarok, csak kisérletezgetni
(#) proli007 válasza Izeg. hozzászólására (») Jún 27, 2009 /
 
Hello!
Az igazság, hogy az ember ma már csak kínjából (esetleg a kihívás kedvéért) épít 555-ből kapcsitápot. Erre számtalan cél IC van már, ahol adott a szabályozás - referencia...
A flyback konverternek 12/5 esetén, csak akkor van létjogosultsága, ha egyúttal a galvanikus elválasztást is szeretnéd biztosítani. Mert különben a stepdown rendszerű egyszerűbb.
Igaz, hogy 555-el akarsz építkezni, de igazából ez a téma, a kapcsolóüzemű topikokba való.
üdv! proli007
(#) mezpal válasza dtomi86 hozzászólására (») Jún 30, 2009 /
 
szerintem a tápfesz stabilizálása ic-vel megoldja a gondod.
(#) zsoltii90 hozzászólása Júl 5, 2009 /
 
Hello Mindenki!
Nekem ezzel az 555-ös PWM-mel kapcsolatban lenne kérdésem (kép).
Át lehet alakítani úgy hogy ne a pozitív legyen a közöl láb hanem a negatív szóval legyen + táp, + kimenet, - táp és kimenet egybe

pwm.png
    
(#) proli007 válasza zsoltii90 hozzászólására (») Júl 5, 2009 /
 
Hello!
Nem egészen érthető a kérésed, de aki rajzolta ezt az áramkört, annak is volt nyomás a fejében.
- Az IC-nek alapvetően két kimenete van. A 3-as láb, ami (a plusz és minusz táphoz képest is kb. 200mA-el) terhelhető, és általában ezt használják "kimenet" elnevezéssel. A 7-es láb is egy nyitott kollektoros kimenet. De ezt csak akkor használhatod kimenet gyanánt, ha egy ellenállás van a plusz táp és a 7-es láb között.
- Az áramkörnél, a 8-as láb és a 7-es láb között oda van írva, hogy Led. Ez úgy igaz, ha a Led-el sorban van előtét ellenállás, mert különben beledöglik a Led és a 7-es lábon lévő belső meghajtó tranyó is.
- Egyszóval, az IC +táp lába, a 8-as. A minusz (jobban mondva GND tápfeszültségpont, mert itt nincs +- tápfeszültség, csak egy tápfesz, aminek a negatív pontja) az 1-es láb. (a 4-es lábra, meg plusz tápot kell adni, mert ez az IC Reset azaz törlő bemenete. Hogy az IC működjön, ide magas logikai szintet kell adni, azaz plusz tápot.)
- Kimenetként meg (a GND-hez képest) 3-as lábat használhatod, vagy a 7. lábat, pld. 1kohm felhúzó ellenállással.)
Remélem nem kevertelek meg, de ha igen, lerajzolom.
üdv! proli007
(#) _JANI_ válasza proli007 hozzászólására (») Júl 5, 2009 /
 
Ez a kapcsolás nem tudom menyire életképes! Tesztelte már valaki?
Nekem mindenesetre nem szimpatikus, így első ránézésre....

zsoltii90 hozzászólására (#467743):
[OFF]S segítségnek ITT egy ''elvileg'' működőképes 555-ös PWM szabályzó...
(#) szbalogh hozzászólása Júl 6, 2009 /
 
Sziasztok! Nekem is ez lenne a kérdésem.
Vajon működik? Én 50-100W-os SZÉNKEFÉS dc motort szeretnék hajtani vele nem pedig BLDC-t.
Ez a kapcsolás jó erre?
Bővebben: Link
Másik kérdésem, hogyan lehetne megoldani NTC-vel, hogy hőfokszabályozott legyen a motor, ne potit kelljentekergetni?
Köszönöm!
(#) mex válasza szbalogh hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Elvileg működik. Az ntc-t mégis hová gondoltad? A hőmérséklet emelkedésével csökkenjen a fordulatszám?
(#) szbalogh válasza mex hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Szia!

Köszi a gyors segítséget!
Minél magasabb a hőfok annál gyorsabb egyen a motor. Nagyon jó lenne ha ezt meg lehetne oldani
Csak ott akadtam fent, hogy a potinak 3 lába van míg az ntc-nek 2
És azt sem tudom, hogy milyen fordulatszám és ellenállás lesz majd a jó.
Úgy kéne megcsinálni a nyomtatott áramkört, hogy a potinak/ntc-nek csak sorkapocs lenne és a potival ki tudnám mérni a megfelelő ellenállást és utána bármekkora ntc-t rá lehetne kötni. Jó lesz így? de hogyan kell bekötni?
(#) proli007 válasza _JANI_ hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Hello!
Idézet:
„de aki rajzolta ezt az áramkört, annak is volt nyomás a fejében”

Hát ennyire szimpatikus. A kondit nem illik közvetlenől kimenetről tölteni-kisütni. Végtelen kicsi idő alatt nem lehet, azt meg a kitöltési tényező bánja. Én minden esetre nem így oldanám meg a PWM-et.
Néha elvi jellegű rajzokat kész tényként közölnek, vagy vesznek akik olvassák.
üdv! proli007
(#) zsoltii90 válasza proli007 hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Hello.
Köszönöm a segítséget és nem lenne rossz proli007 ha lerajzolnád a kapcsolást Biztos ami biztos
Nem szeretném elrontani.
Azért volt nekem is gyanús ez a kapcsolás mert másik 555 kapcsolásnál kicsit másként voltak a dolgok.
Mégegyszer köszi.

Üdv
(#) szbalogh válasza proli007 hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Nekem is tudnál segíteni? Az NTC-t hova tegyem és hova kössem a poti helyett?
A másik elvetemült ötletem a motor szabályzásra egy egyszerű fesszabályzó ic. pl lm338k. Ezzel is megoldható? Nem lesz így sok elfűtött áram?
Köszi a segítséget előre is
(#) proli007 hozzászólása Júl 6, 2009 /
 
Hello!
Azt hozzátéve, hogy én még nem készítettem motorhoz szabályzót! Ezeket a rajzokat, csak "kívánságra" rajzoltam. De..

Számomra, egy "korrekt" PWM jel olyan lenne, ahol egy lineáris (meghatározott amplitúdójú) háromszögjel, (vagy fűrészjel) Lenne bevezetve egy komparátor áramkörbe. Amely a vezérlő egyenfeszültséget hasonlítja össze ezzel. Kb. úgy, ahogy a mellékelt "Slow-PWM" kapcsolásban van. (Ez ugyan csak egy minta generátornak készült, kissé egyszerűsíthető lenne, és ki kell egészíteni egy meghajtó áramkörrel.)

De motorok vezérlésénél, néha nem is a PWM előállítása lesz a gond, hanem az induktív jelleget adó motor vezérlése (és akkor a motor "generátor üzeméről" nem is beszéltünk). Nagy teljesítményű motor esetén, biztos vannak visszahatások a vezérlés felé. Ezért valami hasonló dolgon kellene törni a fejünket, mint a "FET-DRV" kapcsolásban van. (Egy DANFOS motorszabályzóban a legnagyobb helyet kitöltő rész, a vezérlés szűrése és a teljesítmény eszközök hűtése adja.)

Egy egyszerű potméteres 555-ös PWM szabályzót mutat, a "Motor-PWM" rajza. És egy ugyan ezzel az áramkörrel kialakított "szabályzóval ellátott" áramkör, ahol a poti helyett feszültséggel vezéreljük a PWM fokozatot. Látható, a "Peltier-2" rajzon.

Sok féle PWM előállító IC kapható már. A legtöbbnél, hiba, hogy a kitöltést nem lehet 0..100%-ban vezérelni. (Mert táp célokra készültek) A többi speciális IC-t meg nem ismerem, mert nem költenék olyanra, amire nincs szükségem.
De ezekből a rajzokból, talán lehet ötleteket meríteni. De ne feledjük a puding próbáját..
üdv! proli007

(#) SALáta hozzászólása Júl 6, 2009 /
 
Az oldalról megépített 555 kapcsolást szeretném tranzisztorral kiegészíteni. A kapcsolás feladata a polaritások cseréje lenne, megcsináltam relével, tökéletes. A relét szeretném kiváltani tranzisztorokkal.
(#) szbalogh válasza proli007 hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Én ezt a pudingot próbáltam ki "vezérlés.jpg". Annak ellenére, hogy életem első nyomtatott áramköre azt hiszem sikerült, csak nem arra való amire nekem kellett
Egy 55W-os izzóval próbáltam, addig világított amíg tekertem a potit.
Ez az egyszerű PWM áramkör jó lenne nekem (már minden meg van hozzá)
Úgy megoldható a hőfokvezérlés, hogy a poti egyik oldala (nem tudom milyen szakkifejezés kell ide ) helyett NTC-t teszek, a másikra pedig huzalellenállást?
(#) _JANI_ válasza _JANI_ hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Szimulátorban összedobtam ezt a kapcsolást. S ott rendesen működött.
S a gyakorlati megvalósítása (#468383) szbalogh-ál is életre kelt.
(#) _JANI_ válasza szbalogh hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Ebben a kapcsolásban nem elég csak betenni egy NTC-t az egyik ágba. Mert nem PWM szabályzást kapnál hanem az oszcillátor frekvenciája fog változni a hőmérséklet függvényében. Talán ha a szabályzó potenciométert egy PTC-NTC párossal váltanád ki...

Szerintem ez a kapcsolás megfelelne a céljaidnak.
(#) uli válasza _JANI_ hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
Üdv!
Én most építettem meg ezt a rajzot. Működik. Az elektromos kerékpár házilag topicban vannak képek.
uli
(#) mex válasza _JANI_ hozzászólására (») Júl 6, 2009 /
 
100%, hogy jó, de nem jobb egy külső dióda a motorkapcsokon, mint a fet belső zenerdiódája? Bár lehet, hogy a külső nagyon fogná a ventillátort...
(#) szbalogh válasza _JANI_ hozzászólására (») Júl 7, 2009 /
 
Mi a különbség ha a 3-as, 7-es vagy 2,6-os láb után van a poti? Absz. láma vagyok.

1.jpg
    
(#) proli007 válasza szbalogh hozzászólására (») Júl 7, 2009 /
 
Hello!
Idézet:
„addig világított amíg tekertem a potit.”

Ez biztos nem így gondoltad. Maximum, a poti llásától függően változott a fényereje.

Alapvetően meg lehet oldani ahogy gondoltad, csak nem biztos, hogy az megfelelő neked.
- Tegyük fel, hogy a szabályozni kívánt hőfokon, az NTC ellenállása, és a fix ellenállás (vagy poti ellenállása) egyaránt 10kohm-ot mutat. Így a kitöltési tényezője a PWM-nek 50%.
- Az NTC hőfokfüggése, -3,6%/fokC. (Azaz minden egyes fok változásra, 3,6%-ot csökken az ellenállása.) Ha a hőmérséklet 10 fokot nő, az NTC ellenállása kb. 7kohm-ra csökken.
- Ebben az esetben, a kitöltési tényező, 58%-ra nő. Tehát 10fok változásra, a ventilátor fordulata, 8%-al fog nőni. (már amennyire a fordulat arányos a kitöltéssel, azaz a jel integráljával)

Elég lesz ez a változás? Ha igen, akkor jó.
(A huzalellenállás nem tudom miért fontos számodra? Nehezíteni akarod a dolgodat, vagy a poti huzal?)
üdv! proli007
Következő: »»   30 / 189
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem