Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Az nem olyan egyértelmű, mikor mondjuk egy hűtésre, hogy "elég".
Nagyjából arról van szó, hogy a tranzisztorban keletkező hőt, a környezetnek akarjuk átadni. Ennek olyan gyorsan kell megvalósulni, hogy a tranzisztor ne melegedjen túl. Jelen esetben a tranyó és az "L idom között van a csillám, az "L" profil és a borda között meg nincs semmi (csak a zsír). Tehát a tranyó a csillámon keresztül melegíti az "L" idomot, ami melegíti a bordát, ami igyekszik melegíteni a levegőt. De ugye ez nem sikerül neki olyan könnyen mert a levegő elvezeti a hőt, és így előbb utóbb beáll valamilyen egyensúly. Kicsit elbonyolítottam. A rövid válasz annyi, hogy az "L" idom gyakorlatilag nem ront érzékelhető mértékben a hűtésen. Valamelyest akadály a hőterjedés útjában, de úgy vélem ettől erősebb hatás a tömegéből adódó többlet hűtési készsége. A hűtés legkritikusabb része a csillámlemez. Ennek hőellenállása legalább 3 nagyságrendel nagyobb, mint a borda-"L" profil csatlakozásé.
Ha a kimeneten tápfesz van, akkor az áteresztő tranyók közül legalább egy teljesen nyitva van, vagy zárlatos.
Szia!
Rátapintottál a lényegre, "a kimeneten kint van a tápfesz", és miért is ??? a D2 dióda fordiva van!! Megforditottam, kitünően működik minden része. Gyönyörűen működik a tápfesz és az áramkorlát része is. Köszönöm a terveket nagyon korrekt munka. Üdv. Karcsi
Szia Alkotó!
Mi van akkor ha a tranyó az L idomon keresztül kapcsolódik a hűtőbordára csillám nélkül viszont a hűtőborda távtartóval vagy bakelit lemezzel van felfogatva a táp dobozára. Akkor már teljesen jó a hűtés! Nem?
Bocsi, én rajzoltam fordítva a diódát. Nem volt szándékos. Nálam a kipróbálás előtt néha előfordul ilyesmi.
De az mindenképpen jó hír, hogy meg vagy vele elégedve. Szívesen látnék pár fotót a műről.
Akkor jobb a hűtés. Mivel itt a collectorok éppen közösek, így elvileg ez a megoldás is működhet.
Csak az a gond vele, hogy az egész hűtőrész a pufferelt pozitív polaritáson lesz, tehát oda kell figyelni a beépítésnél.
Tényleg még csak mű.
Alkotás akkor lesz ha dobozolva lesz.
Üdv!
Labortápot készülök építeni. Csak feszültséget szándékozok szabályozni de pozitív és negatív feszültséget egyaránt akár egyszerre teljesen szimmetrikusan. Először 2db LM350T gondoltam külön külön megépítve és stereo potival állítva a feszültségeiket jól összehangolva és a kimeneteket a szokásos módon összekötve + gnd - tápot kapva. Nem tudom hogy az IC-k megölnék e egymást vagy sem. 250VA es a trafom 2x27 Vos. Esetleg lehet ezeket az IC-ket párhuzamosan kötni hogy nagyobb áram is átfolyhasson magasabb feszültségen? Találtam kapcsolást LM337 és 317 el. Szimmetrikus tápként működtetve. Ezzel a kapcsolással lenne érdemes foglalkozni? Csak párhuzamosítani az IC-ket vagy valakinek esetleg valami ötlet vagy tapasztalat? Előre is köszönöm a segítséget Minden ötletet várok
Helló!
Ha a trafódnak 2 szekundere van, tehát nem "középnullás" akkor nem látom akadályát, hogy 2 LM350-eset sorba köss (szimmetrikus), ha mégis középleágazásos lenne akkor marad a Pozitív-Negatív páros (LM337 és 317)! De mivel a trafód 38V-ot ad pufferelve és az LM350 csak 35 voltnyi különbséget tud kezelni, nem tudnád 3V alá vinni a kimenetet! Továbbá szinte el is felejtheted a 3 Ampert! Párhuzamosan kötni több ilyet ha jól tudom úgy lehet, hogy 0,1 Ohmos ellenállásokkal kötöd össze a kimenetüket... Nem megyek bele, hogy hol és miért lenne jobb választás egy tényleges labortáp, mivel konkrétan ez a megvalósítás a "vágyad"!
Nekem tetszik.
Eredetileg nem gondoltam bele ilyen rövidített hűtőprofilt, és a potit is beleterveztem, de így is teljesen korrekt. Idő közben én is "úsztam" kicsit a talajvizes pincében (3cm a víz), melynek eredménye néhány beültetett alkatrész lett.
Üdv!
Íme a kapcsolási rajz amit említettem. 2 szekundere van a trafónak. A kapcsolási rajz alapján így akárhány IC-t be lehet kötni?Megfelelő referencia feszültséggel le tudok menni 0 V ig vagy tévedek?
sziasztok, én épiteni, kesztem.egy labor,tápot,és azlene,kérdésem ,hogy van egy,trafom,ami,24volt-220vol-400w ez tulnagy, mitszoltok hozá,
ha készleszek,panelel, feltőltök egy,képet, 1v-30voltig szeretném,de trafo,a god,hatutok segitse,tek köszi
Szia!
Az adatlapban le van írva, hogy hogyan lehet lemenni 0 voltig, továbbá van egy-két kapcsolás a párhuzamos módról is! De nem ajánlják a párhuzamos módot, inkább áteresztő tranzisztorral "segítik" meg az IC-t sokkal megbízhatóbb így! Itt van egy két rajz, hogy hogyan lehet ezt megvalósítani: 1 2 Persze hogy állítható legyen a fix ellenállások helyett potit kell tenni! De szerintem vagy 0V-ig szabályzol, Vagy nagyobb áramot veszel ki, kettő együtt nem tudom, hogy megoldható-e! Vagy ott van még alternatívának az 5Amperes stabilizátor (LM338) lásd: 5Amper
Üdv!
Nem is a 0V tól való szabályozás a lényeg lehet az 5V is hanem az hogy 30-35V on le tudja adni a 3A-t. Szép dolog az 5A es változat csak egy kicsit drágaValóban jó volna egy áteresztő tranzisztoros megoldás. Vajon a 2 amit mutattál az jó lenne erre a célra?
Az aluprofil azért ekkora mert hajszálpontosan ekkora maradt egy korábbi projektből. A potikat még lehet, hogy én is a panelre teszem majd a doboz-méret dönti el.
Vigyázz, a panelodon a DIÓDÁRA. Csaó
Igen! Bár én az Első linken lévő kapcsolást jobbnak tartom! A másodikon a 36000µF-ot soknak érzem 10000µF elég, és hogy szabályozható legyen R2 helyére egy 5k-s potit tegyél! 5V-ot ír veszteségnek a leírás, ez nem valami jó, ezért is az ELSŐ kapcsolás talán jobb!
Itt van bővebb leírással 1-es Bővebben Igaz 78XX-el írják de alkalmazható LM317-hez is, hiszen ugyanaz, csak GND helyett ADJ van!
Azóta már sikerült a rajzot kijavítani, most már a helyes diódairány van fent itt is.
(Nálam nem fog gondot okozni, mert azt a diódát nem is tervezem beültetni, csak szélsőséges esetben lenne védelmi szerepe)
Köszönöm a segítségetMegépítem és lesz ami lesz
Sziasztok !
A Pumoka fényképei közt láttam egy panelműszert ami feszt, áramerősséget és hőmérsékletet is mér. Ilyet hol lehet beszerezni. ?? (Ha bucsuba akkor gondolom három pálcás)
Ilyet legfeljebb építesz, nem hiszem, hogy készen kapsz ilyet.
Szia! Én az egyik aukciós oldalon láttam nem is volt olyan drága.
Üdv:Gy
Sziasztok!
Az volna a kérdésem, hogy ebben a kapcsolásban az R7-es, és R23-as ellenállásoknak az értéke 1,2ohm. Ilyet nem tudtam szerezni, de van helyette egy darab 1ohm-os, és egy 1,5ohm-os ellenállásom. Ezeket betehetném a helyére? Természetesen 5W-osak, mint a tervben.
Persze, hiszen ugyanaz az eredő! Maximum az egyik egy kissé jobban fog melegedni, de ez még belefér!
Én is pont erre gondoltam! Köszi a megerősítést!
Összeraktam a saját példányomat a Pioneer féle V2.7.1-es vezriójú tápból.
Minden funkció hibátlanul működik, rezzenéstelenül stabil a feszültség, jól szabályozható az áram, és a DC-OFF is éppen olyan, mint amilyennek lennie kell, azonnal tilt. 1. A panelon van egy hiba (már a második, de hát ez a prototípusok velejárója), mégpedig az áramhatár beállító poti fordítva szabályoz. Letekert állapotában adja a legnagyobb értéket. Holnap ki fogom javítani a panelt, és közzéteszem. Ez igazából nem is tervezési hiba volt, mert a kapcsoláshoz jó, csak rosszul elemeztem a kapcsolást, mert már oda is fordítva írtam fel a min/max irányokat. 2. Nálam az "50V-os" ellenállásértékek kerültek beültetésre, de az 5A-t nem javaslom a melegedés miatt. Septében végeztem egy rövid hőterhelést, és bizony ekkora feszültséghez már komoly hőre kell számítani még 4A-nél is. Tehát én 4A-re állítottam be, amihez R10=100kohm. 3. Lusta voltam most alkatrészekért koslatni, és mivel R3 430kohm-ja nekem nem volt, így 470k-t raktam helyette. Semmilyen érzékelhető gondot nem okozott. A fotók nem túl fényesek, de most csak egy "zseb" gép volt kéznél, amit lehetett azért megpróbáltam kihozni belőle. Paneltervek itt
Szép, nekem nagyon tetszik. Azt hiszem másod tápnak megépítem. Mivel nem kell nagy így elég a 30V és a 2 A is. Esetleg a csatornaszám lesz több kettőnél.
Szerintem is jó táp. Szerintem a legnagyobb előnye, hgoy csak egyetlen bemenő fesz kell neki. Ráadásul az 24-42V között bármi lehet (azért néhány ellenállást igazítani kell ilyenkor).
További érdekesség, hogy szinte a semmiből építkezik. Ha nincs külön nyomós okod rá, akkor azt javaslom, hogy engedd fel a feszültséget 50V-ra, az áram meg maradhat 2A. Mégha most nem is látszik ez szükségesnek, szinte biztosan eljön majd az idő, mikor örülni fogsz a nagyobb feszültség lehetőségének.
Minnél egyszerűbb annál jobb. Kevesebb a hibalehetőség. Majd ha az álló munkáim kész lesznek erre is sort kerítek és kap a másik tápod is egy új dobozt talán szebb belső élettel.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |