Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » LCD kijelző vezérlése, életre keltése
Lapozás: OK   75 / 75
(#) robis01 válasza Honda130 hozzászólására (») Vas, 19:09 /
 
Ez az ic egy óra és LCD meghajtó egybe építve. Könnyen ki lehet váltani ha hibás, még Arduino sem kell hozzá.
Pontmátrix lcd létezik monokromban is, nem csak színesben.
Órajelet szkóppal kell nézni.
LCD működéséhez egy kis segítség:
LCD alapjai
És itt láthatsz egy LCD tesztert
LCD teszter
De használhatsz valami BCD-s LCD meghajtó ic-t is tesztelési célra.
Én lehet készítenék egy olyan NYÁK-ot amire fel tudom rögzíteni az LCD-t, amit feltérképezés után bármilyen meghajtóra be tudnám drótozni (ha kiderül hogy hibás az eredeti meghajtó ic, és az már nem beszerezhető)

Pulseview és társainak használata előtt érdemes valami elektronikatervező programot tanulmányozni (kicad, proteus, stb.). Sokkal érthetőbb, mert bármikor meg tudod állítani, és értelmezni a kapott analízist. Ha meg érdekel akkor amúgy is el kell kicsit mélyedned a protokollokban is (I2C, Serial, stb.) Ez nem lesz kevés idő, viszont ebben is sokat tud segíteni az MI.

Arduino-hoz rengeteg segítséget találsz a neten Arduino aruino2, és itt is érdemes szimulátorral kezdeni (pl. szimulátor
Érdemes körülnézni hogy hol van a környékeden elektronikai klub, mert ott is sokat tudnak segíteni.

Végül pedig, ha komolyan érdekel a tanulás, és megfelelsz a kritériumoknak, akkor irány a suli felnőttképzés
Ez utóbbival azért is érdemes élni, mert ez államilag elismert végzettséget ad, és egyenlőre még ingyenes, de vannak róla hírek, hogy a választások után már ezért is fizetni kell.
A hozzászólás módosítva: Vas, 19:13
(#) Honda130 válasza robis01 hozzászólására (») Hé, 8:33 /
 
Huh..
Emésztem amit írtál. Addig meg reménykedem, hogy meg tudom javítani a kijelzőmet.
Erre az LCD teszter linkre nézve picit felcsillant a szemem bevallom, de rákattintva már más lett a helyzet. Ezt meg kellene építeni, vagy hogy van?
Az LCD-knek egyébként minden esetben tök más a láb kiosztásuk? Ha találnék pont akkora LCD digitális órát, amit a mostaninak a helyére tudnék tenni ideiglenesen, vagy a mostani kijelzőt annak az áramkörére rátenni próbaképp, az egyáltalán nem működhetne?
Az LCD-k vezérlésének módszereivel kapcsolatban kérdezném: Ugye van az a 4 fajta. Statikus és a 3 féle 2MUX módszer.
Jól értelmezem, hogy amennyiben egy LCD-t Statikusra, vagy valamelyik fajta 2MUX-re készítettek, akkor az eleve hozza magával, hogy mi lesz majd a használatos lábkiosztás? Ergo, ha a mostani Statikus, de próbálkoznék egy pont akkora, pont annyi szegmensből álló kijelzővel, ami 2MUX-1/3 akkor az valószínűleg össze-vissza jelezné a számokat? (feltéve, ha a közös száluk ugyanoda esik)
(#) user1914 válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 10:39 / 1
 
Szevasz!
Az LCD-hez menő lábakat (zebragumihoz) szkópold már meg.
Lehet valamelyik szélső más lesz (vagy esetleg kettő), de a többin hasonlóakat fogsz látni.
A föld az egyik tápfeszed. A frekvencia kb 125 Hz. Csinálj néhány fényképet.
A levett kondi a tápfeszültség kétszerező (feszültség emelő), annak a két oldalán is nézd meg a jelalakot.
A hiányzó peden, ha a kétszerező feszültségét látod kissé berogyva, oda is tehetsz néhányszor 10 nF-ot szűrésnek.
Üdv. M.
(#) Honda130 válasza user1914 hozzászólására (») Hé, 11:57 /
 
Szia! ma adják fel a kondikat a Hestore-től. Ezt megvárom. Rendben? Utána amit lehet megmérek.
Tehát, azt mondhatjuk, hogy a testhez képest képest mérhetem az összes lábon a jelet?
Vagy hogy?
(#) user1914 válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 12:18 / 1
 
Igen.
(#) proba válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 13:35 /
 
Az LCD kijelzőt sallangok nélkül a nap felé tartva, billegetve látszódik a szegmensek huzalozása. Így ránézésre eldöntheted jó e vagy nem a helyettesítőnek szánt. Erre szabvány? Szerintem ahány annyi féle.
A Statikus eléggé megtévesztő elnevezés. Szerintem minden LCD kijelzőszegmest polaritás forgatással kell táplálni, statikusan ( váltakozásmentesen) ráadott feszültségtől tönkre megy egy idő után. A MUX olt kijelzőket nem keverném ide, mert ott szerintem a szegmensek egymástól teljesen függetlenül nem vezérelhettőek, így a te vezérlőd tuti nem jó hozzá. Amúgy szerintem ilyen kis lábszám esetén nem vergődnek a multiplexeléssel. ( legalábbis én még nem láttam.)
(#) robis01 válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 14:23 /
 
LCD tesztert meg kell építeni, de talán az pár XOR kapu nem okoz gondot. De építhetsz abból is ami otthon van, a lényeg, hogy a grafikonon lévő jelalak jöjjön létre a kimeneten (6.pont 7 szegmens LCD kijelző vezérlése)
Mivel teszteléshez csak két vezeték kell ezért elég 3 XOR kapu (Va, és UDD két kapuja) így az Uk és Ux kimenet lesz a tesztelő vezeték. Teszteléssel majd kiderül, hogy statikus, vagy mátrix, de ahogy írod ez nem gond, mert legfeljebb egyszerre több szegmens fog világítani. Így legalább fel tudod írni, hogy milyen szegmens, hova van kötve. Én le is szoktam rajzolni a szegmenseket (úgy mint a 6. pontban).
De ha nem akarsz építeni tesztert, akkor használhatsz valami cél ic-t is (pl.CD4543B).

Ha megnézed az LR3441 ic adatlapját láthatod, hogy a szegmensekre 16 db láb van (9-24 pin) és két közös pont van (7-8 pin), ebből kijön, hogy 2x8 szegmens (szám , + 4 szegmens pl. : , AM/PM, Alarm, stb.) lehet, vagyis 4 karaktert mátrixban kellene meghajtania az IC-nek. Ezt erősíti az is hogy az LCD-n is 19 pin van, ebből kettő közösítve, egy nincs használva, továbbá 2 láb nem az IC-be van bekötve 19-1-1-2= 15 lábon van meghajtva 4 karakter + egyéb ikonok.
Persze az is simán megeshet, hogy nem ez az ic van a paca alatt, és másként van meghajtva az lcd.

LCD csere csak akkor működik ha azonos az LCD gőzölt lábainak funkciója. Vagyis megpróbálhatod, de nagyon kicsi az esélye a sikernek. Első körben azt kell kideríteni, hogy az LCD rossz, vagy a meghajtó IC. Erre jó a teszter.


Garfikus LCD-t: grafikus
Vagy akár nokia lcd, ha az belefér: nokia

Nekem egyébként a fekete fehér ledesek is tetszenek. De ha használhatsz pl: TIL3xx sorozatból is, az is autentikus volt abban a korban, ráadásul szépen is néz ki. Ha ez utóbbi érdekel akkor írj rám, van néhány eladó belőlük
(#) proba válasza robis01 hozzászólására (») Hé, 14:39 /
 
Lehet építeni, de fog egy nagyobb szint (2-3V 10-20 dB)kiadására képes hangfrekvenciás generátort, egyik vége a közös, másikkal meg lehet végig menni a szegmenseken. Szerintem tökéletesen működik. ( de még szinte biztosan egy 3-6V-os transzformátor, és egy 10K ellenállás sorba kötve is elég.)
(#) proli007 válasza proba hozzászólására (») Hé, 15:47 /
 
"egy 3-6V-os transzformátor, és egy 10K ellenállás sorba kötve is elég."
Na végre hogy eljutottunk idáig! Nehéz szülés volt..
(#) Honda130 válasza proba hozzászólására (») Hé, 18:07 /
 
Igazából ezeket a kijelző vezérlés módszereket én csak próbálom megérteni ám. Az hogy statikusnak neveztem, csak azért van, mert elolvastam robis01 hozzászólásában lévő linket és a 4 féle módszer nevéből kettőt az egyik mondatomba foglaltam. Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy értek is hozzá. Próbálom megérteni.
Azt már értem és szigorúan is veszem, hogy egyenáramot nem szabad ráengedni, még próbaképp sem. Főleg, ha az utolsó reményt nem akarom eljátszani, hogy működik, vagy nem a kijelző. Viszont, a huzalozást nap fele fordítva, vagy fény mellett, megpróbálom feltérképezni. Ezt a tanácsot nagyon is köszönöm! még annyit kérdeznék, hogy kb. mit kell látnom? Lesz egy közös szál, amelyik mindegyik szegmenshez oda van vezetve és lesz annyi kivezetés (kb.) ahány szegmens van? Hogy legyen mindenkinek negatívja is és pozitívja? Vagy valami hasonló?
(#) proba válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 19:23 /
 
Már rég néztem, emlékeim szerint a közös nem látszik, csak a szegmensekhez vezető. A közös szál az szerintem a hátlap. Ha a kijelző legvékonyabb élét nézed, ott látszik, a "zebra csík" hol csatlakozik. A régebbi kijelzőkben biztosan látszott a belül is a folytatás, az újabbakat nem tudom... Mondjuk én ilyen kijelzőben ami rosszat láttam, az törött volt, vagy fekete, esetleg fekete pöttyös ( és a fekete az tényleg fekete, nem árnyalat). Ez annyira igaz számomra, hogy meg sem fordult volna a fejembe, hogy meggyanúsítsam. Ha meg az óra 1 sec-ig olvasható rajta, a kijelzőt még inkább jónak gondolnám, csak nem jó vezérlést kap.
(#) Honda130 válasza proba hozzászólására (») Hé, 19:50 /
 
Értem. Lámpával megnéztem az előbb, de azzal semmi nem látszik, az biztos. Majd esetleg, ha kisüt a nap. Most olyan borús, hogy elalszik az ember járás közben.
(#) proba válasza Honda130 hozzászólására (») Hé, 20:27 /
 
Ne átnézz rajta, hanem szögben. A karakterek képe ha látszik, akkor a hozzávezetés is fog. Bár lehet ha a polárszűrő integrálva van, akkor nem látszik. A régiek előtt egy lap volt, én anélkül nézegettem annó. Úgy jól kivehető volt. De ha nem látod, az sem jelent semmit, attól még jó az.
(#) proba válasza proba hozzászólására (») Hé, 20:59 /
 
Biztosan nem szedte szét előtted senki? Az jutott eszembe, mi van ha a polárszűrő lapot valaki lazán elhagyta belőle ( ha volt benne) ? Akkor sem látszik a kijelzés, de egyébként minden jó. Régi számológépek kijelzője előtt volt, de az már beszerezhetetlen, de lehet valami polárszűrős szemüveggel nézve eldönthető lenne a kérdés. Olyan lapot keress, amit forgatva előtte de nem megfordítva, sötétedik világosodik a kijelző ( áram nélkül is működik) Ha ezzel sem bírsz képet kicsikarni belőle, akkor nem az a baja.
(#) Honda130 válasza proba hozzászólására (») Hé, 21:03 /
 
Hát ennél szerintem ragasztott a polárszűrő. Emlékszem, a kwarcórákon 90-al elfordítottuk és inverz lett a kijelző. Ennél nincs ilyen lap külön, tehát rajta van.
(#) Honda130 válasza proba hozzászólására (») Hé, 21:10 /
 
Szerintem ezt én szedtem szét először. Eleve rá van forrasztva az óra kompletten egy nagyobb panelre a tüskesorral. Azt onnan nem forrasztotta ki senki. Márpedig a kijelzőhöz csak akkor fért volna hozzá, ha leforrassza a panelről, mert a keretbe alulról mennek a csavarok. A picike csavarokat ki kell venni és utána lehet levenni az óra áramkörét, utána a zebrát és csak legvégén a kijelzőt a fekete keretből. Utána jött volna a polárszűrő. De szerintem egyben van.
(#) Honda130 válasza Honda130 hozzászólására (») Kedd, 10:45 / 1
 
Megjöttek a kodenzátorok. Holnap beforrasztom őket. Ma délelőtt már nem akarok kapkodni vele. Délutánra megyek dolgozni.
Forrasztás után méricskélek legjobb tudásom szerint.
A hozzászólás módosítva: Kedd, 10:45
(#) Honda130 válasza user1914 hozzászólására (») Sze, 12:20 /
 
Sziasztok! Beforrasztottam az új kondikat, aztán végül az új kristályt is, de nem mondanám, hogy jó lett a kijelző. Viszont, a méréseket illetően előbbre léptem. A képen látható, hogy az oszcilloszkóp mérőzsinórját odatéve milyen "jel" látszik. Hát bevallom, nem ilyenre számítottam. Ez nem hiszem, hogy jel, inkább bármilyen zaj. Szerintetek jól gondolom?
Hogy miért gondolom? Mert mindegy hova teszem, minden lábon, a kristály mindkét kivezetésén, a zebra kivezetéseken, a panel tápján, negatívján, és még a 1,5V-os elem mindkét pólusán is ilyet produkál. Tovább megyek: Akkor is, ha a ceruza elem negatívja rá sincs kapcsolva a panelre, tehát nyitott az áramkör. Nem tudom miért. Nos, a jelről ennyit tudok mondani.
De van más is. Az a helyzet, hogy multiméterrel mérve, a kijelző felé menő feszültségeket méregettem, a panelen. 1,25V kint van legtöbb lábon. Ez addig oké is lenne, mert ugye találtam olyan kivezetést is, amin nincs ott az 1,25Volt. Na de ahol ott van, az DC1,25volt! Ha nem az lenne, akkor mutatna a műszerem váltóáram mérésnél is. Nem? Vagy akár frekvenciát is kellene mérnem. Nem tudok váltóárammal kapcsolatos méréseket produkálni.
Sajnos úgy gondolom, hogy ez az áramkör nem működik. Nem tudom, hogy állítsam talpra. Most ugye nem is látom a kijelzőn a nyomkodós állapotban sem. Ami kondenzátoroket kaptam, sajnos egyik sem olyan értékű, amit rendeltem. A 22pF helyett 50pF-ot mérek. Mivel a régi kondi nem túl szép a kiforrasztás után, így betettem az új kondit. Hogy azért nem indul a kristály, vagy másért, azt nem tudom. Lehetséges? Hisz az 50pF az kétszerese a 22pF-nak. Lehetséges, hogy ezért nem indul a kristály és egyenfesz jön ki a kijelzőre?
(#) user1914 válasza Honda130 hozzászólására (») Sze, 12:32 /
 
Ne 100 uS legyen az időalap, hanem 4-10ms.
(#) Honda130 válasza user1914 hozzászólására (») Sze, 12:43 /
 
Ha ms-ra állítom, akkor ez a kép ennél sokkal sűrűbb. Még ennyit sem látni a jelalakból. Azért állítottam ilyen rövidre, hogy valamennyire kirajzolódjon. A frekvenciát a kis oszcilloszkóp ki sem tudja mindig írni. 5kHZ és 36kHZ között váltakozik. Lehet mondani, hogy hullámzik.
A hozzászólás módosítva: Sze, 12:43
(#) user1914 válasza Honda130 hozzászólására (») Sze, 14:42 /
 
Egy jó szkóppal kell megnézni, és DC feszre kell kapcsolni.
Hol van ez helyileg?
Üdv. M.
(#) Honda130 válasza user1914 hozzászólására (») Sze, 15:33 /
 
Szombathelyen. Megnéznéd nekem?
(#) Honda130 válasza user1914 hozzászólására (») Sze, 16:59 /
 
Az az igazszág, hogy van egy ilyen modulom. Ezzel PWM áramot lehet képezmi. A frekvenciát is lehet állítani, meg a kitöltési tényezőt. Ha ezt kapcsolom az oszcilloszkópra, akkor rendes négyszög jelet látok.
(#) robis01 válasza Honda130 hozzászólására (») Sze, 17:20 /
 
Szerintem ha írsz egy emailt, segíteni fognak. Legalábbis egy próbát megér
crom
(#) sany válasza Honda130 hozzászólására (») Sze, 23:50 /
 
Ezt a kvarc kristálynál méred? Azt írtad, hogy az óra megy, szerintem felesleges volt kicserélni a kvarc kondiját,lehet elég lett volna kvarcot. Érdekes, hogy a rajzon kettő kondi van berajzolva, itt pedig egy van. El ne felejtsd lemosni a gyantát a kvarc környékéről, befolyásolhatja a működést!

Esetleg tedd vissza régi gumikat, hátha azokkal jó lesz kvarc csere után.

Meg még ezt megpróbálgatod, ha végkép nem lesz jó, de persze csak óvatosan a végső esetben.
A hozzászólás módosítva: Sze, 23:56
Következő: »»   75 / 75
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem