Szerver karbantartás van folyamatban. Ha nem töltődne be az oldal, vagy lassú lenne, kérjük várj türelemmel! Köszönjük!
(Addig biztosan van olyan fiók, amiben pont most van idő rendet rakni :D)
(Addig biztosan van olyan fiók, amiben pont most van idő rendet rakni :D)
Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Labortápegység készítése
Igazából én nem nem a stílusodat kritizáltam, mert bizony én is szoktam más hülyeségén nevetni, sőt még a sajátomon is. Leginkább az okfejtésedet hiányoltam.
Az nem is írtam, hogy az arány jobb lesz, mert az állandó, csak arra utaltam hogy ne erősítsük ha nem muszáj a driftet. Így talán használhatóbb a referencia fesz., és talán a műszeregységeket is lehetne erről a referenciáról járatni. Sajnos a táp jellemzője hogy a kimenetén erősítve jelenik meg a referencia jel és a benne lévő hibák, ha a kimenő feszültség nagyobb mint 6.8volt. Tehát minél nagyok a kimenő fesz annál inkább lesz szembetűnő a zéner gyengeségei. Abban is igazad van hogy az eredetiben zéneráram stabilabb, illetve csak a zénertől függ, itt pedig függ a negatív tápfeszültség változásaitól is. Egyébként is jót tenne a tápnak ha negatív táprésznél használnánk stabkockát, a zéneres trabilizálás helyett, mert az szélesebb bemenő feszültség tartományban ad stabil kimenő feszt, ami akkor jön jól ha kikapcsoljuk a tápot minimális terhelés mellett, ilyenkor előfordulhat hogy a negatív táp hamarabb elfogy mint a pozitív, és olyankor a beállítottnál magasabb fesz kerül ki ( ez tapasztalat). És még használhatnák ezt a a negatív segédfeszt. a műszereknél is..
Én most szeretném megépíteni azt a tápot, amiről a vita folyik. Mindamellett, hogy tisztelem Pioneert és Alkotót, akik nem kis energiát öltek ebbe a kapcsolásba, és nyáktervbe megkérdezném, hogy mit érdemes változtatni a kapcsoláson. (feltéve, ha érdemes) Az alapkoncepciót értem, hogy kevés pénzből viszonylag jó kapcsolást sikerült összehozni, de ha valamit javítani érdemes, azt jó néven venném, ha leírná valaki, hogy mit. Már csak azért is, mert sok javaslat és elmélet elhangzott.
1) Érdemes-e a TL431-et használni, vagy jó a 6,8-as Z dióda? 2) Érdemes-e az lm324-et korszerűbb, jobb műverősítőre cserélni? 3) Érdemes-e az 5,1V-s Z dióda helyett 79L05 IC-t berakni, vagy a nagyobb áram miatt (gondolván a kijelzőre is) inkább a 7905-s IC kellene (ha kellene egyáltalán) beépíteni? 4) Ha az 5,1V-s Z dióda marad, akkor érdemes-e a zéner előtt lévő 47µF kondit nagyobbra cserélni a negatív tápfesz hamarabbi elfogyása miatt? (Pontosabban annak megakadályozása miatt.) 5) Amit dB_Thunder említett nevezetesen, minimális terhelés mellett a tápot kikapcsoljuk, akkor a negatív tápfesz hamarabb elfogy és a beállítottnál nagyobb tápfesz megy ki, ez mennyire gyakori? Mindíg előjön minimális terhelés mellett, vagy csak elő jöhet?
MÉg mindig a 2.7.1 táp probléma
A max fesznél 40.3 volt terhelés nélkül ingadozik a kimenő fesz 40.3-39.3 között. Nem a poti miatt. Eddig arra jutottam, hogy a 24voltos zéneren változik a fesz s ennek hatására változik a kimeneten a feszültség. Remélem érthető voltam. A bemenő egyen 45 volt. Várom a tanácsokat. Arra gondoltam mi lenne ha a 24 voltos zenert kicserélném 27 voltosra? Idézet: „minimális terhelés mellett a tápot kikapcsoljuk, akkor a negatív tápfesz hamarabb elfogy és a beállítottnál nagyobb tápfesz megy ki, ez mennyire gyakori?” Elég ha egyszer bekövetkezik, úgyhogy még az épités előtt kellene bővebb infót szerezni. Személy szerint én kettéosztom a tápigényemet, finom, és "durva" felhasználásra. Igy van mV, és mA felbontással szabályozható, érzékeny áramkörök táplálására készitett, és van max 30V és 10A teljesitményigényű eszközökhöz is. Ez utóbbi gyári, jópár éves, de mentes mindenféle kikapcsolás utáni feszültséglengéstől.
Igen, valóban igaz, hogy elég egyszer is bekövetkeznie. Csak a mérték nem mindegy. Ha ez szükségszerűen bekövetkezik, akkor mennyivel megy ki vajon nagyobb tápfesz? Ha több voltal is több megy/mehet ki, akkor az gáz! Ezért kérdezem, hogy mit lehetne tenni ellene?
Szerintem nem igazán lenne érdemes nagyobbra kicserélni. Az IC 11-es lábán -5,1V van a 4-esen meg 24. Az 29,1V tápfesz az IC-nek. Ha ezt nagyobbra állítod, ahogy mondtad 27V-osra, az már meghaladja a gyárilag megengedett maximális 32 voltot. igaz csak 0,1 voltal, de szerintem a 32 volt közelébe sem érdemes vinni az IC tápfeszültségét.
Szia!
Az R2 ellenállás értéke 820 ohm? Ha igen cseréld nagyobbra. Túl nagy a zeneren átfolyó áram, ezért melegszik a zener, ami feszültség ingadozáshoz vezet. Üdv: Pioneer
Az R2 3K3 a zeneren kb 24.5 volt van és nem melegszik.
Kisebb fesznél tizedre /atom/ stabil. Valami tipp? Lehet, hogy kevés a 45V egyen neki?
Hmm... kicsit sok az a 3,3Kohm. Így kb. 6mA folyik át a zeneren. Érdemes azért 10mA környékére beállítani. Próbáld ki 2,2Kohm-al.
Érdemes figyelni a negatív tápfeszültség stabilitására, mivel kis mértékben hatással van a referencia feszültségre.
Lehet, hogy megvan a hiba oka.
A P4 trimmert nem szabad 0 ohm-ra letekerni?!
Hello!
Magyarul kevés a táp nyers feszültsége a pufferen.. üdv! proli007
magneto !
1) szerintem érdemes a nyákot módosítani amibe belemegy a TL431CLP , ha csórók vagyunk oda még be lehet tenni a zénert. 2) ha jó a referencia hőstabilitása akkor szerintem nem szükséges, de ha ic foglalatot használunk akkor bármikor kipróbálhatunk más ic-t is. 3 és 4) Elvileg elég a "kicsi" stabkocka is mindenre, DE meg kell nézni mekkora feszültséget kapna a bemenetén, mert gyanús hogy nagyobb mint amit az IC elvisel !! A legjobb lenne külön 5-6, vagy még nagyobb feszültségű tekercs szép kondival ! 5) Gyakoriságát nem figyeltem, de majd kivizsgálom! Az bizonyos nekem több ilyen esetem volt ! Pozitív puffer 15ezer mikró / 40v, segédtáp kondijai 1000mikro / 63V R5-öt nem használtam (tehát 0ohm) R18=1,1k A táp kimenetét egy 50V 35W-os izzóval terheltem, és a táp kikapcsolása után pár másodperccel egy szépet villant. Ehhez pedig rendes feszültség kell !! Van pár ötletem ennek kivédésére is, a lényeg hogy a fő táp hamarabb fogyjon el mint a segéd... Ha valaki használni szeretne ICL7107-vel felépülő DVM-et ehhez a kapcsoláshoz, és nem szeretne külön trafót használni ennek táplálásához / használni szeretné a táp negatív segédtápját, arra is van egy egyszerű megoldásom, csak egy kicsit bele kell nyúlni a DVM nyájába (az IN LO (30.) lábat kell leválasztani a földről, ha jól olvastam az adatlapot) Pioneer! Gondolom neked megvan ennek a tápnak a rajza valami szerkeszthető formátumban, elküldenéd nekem emailba ? Holnap du. visszaküldeném neked pár apró módosítással..
A P4 trimmert nem szabad 0 Ω-ra letekerni!!
Így úgy néz ki, hogy nagyon stabil.
Annyit cikizzük ezt a szegény kapcsolást, hogy kénytelen voltam végezni egy kis hőstabilitási vizsgálatot.
Az én panelom 50V/4A-hez van "beállítva", és nincs rajta hűtőborda, csak az "L" profil. Egy próbatrafót használtam, ami AC35,6v-ot ad le. Ebből a bemeneti pufferen DC46,6V lessz (Iki=280mA mellett). 1. 0 perc; műhelyben 12°C; Hűtőprofil=12°C; Uki=36,7V (találomra beállítva); Iki280mA 2. 30 perc; Hűtő=43°C; Uki=36,8V; Iki=280mA 3. 90 perc; Hűtő=45°C; Uki=36,8V; Iki=280mA 4. Hajszárítóval 80°C-ra melegítettem a panelt (simán ráfújtam és mértem a hőfokot); Uki=37,1V*; Iki=280mA 5. Melegítést abbahagytam; 2 perc múlva Uki=36,9V 6. 120 perc; Hűtő=46°C; Uki=36,8V és 36,9 imbolyog; Iki=280mA 7. Iki=3,6A;Uki=36,8V majd Iki=0mA; Uki=36,8V 8. Iki=0; Iki=280mA; és Iki=3,6A mellett is ki-be kapcsolgattam legalább 20x a hálózati trafót. Egyetlen egyszer sem történt feszültségugrás, legalábbis azt sem az égős terhelésen, sem a kimenetre kötött multiméteren nem érzékeltem. Iki=0mA-nél a feszültség nagyon lassan csökkent, nem is vártam meg, de fontos megjegyeznem, hogy nem a potit tekertem le, hanem változatlan állás mellett lekapcsoltam a hálózatot. Tanulság: Ez a táp, így ahogy van, kellően stabil. Gyakorlatilag 0,1V-körül mozgott a "hiba" 2 órai üzemelés alatt. Akinek ettől nagyobb precizitás kell, az semmiképp se ezt a kapcsolást "reszelgesse", mert akkor már alapjaiban más elvek szerint felépülőt kell választania. Fontos! A feszültség beállítására nem elég egy sima poti. Vagy több körülfordulásos kell, vagy szükséges mellé egy finom-szabályzóra is. Az ujjammal megtapogattam a diódákat. A negatív tápfesz stabilizátora kézzel tapintva enyhén meleg. Éppen csak érezni tudom (nálam 1,3W-os típus van ezen a helyen és a 24V-os helyen is). *Gondolom, nem °C akart az lenni, hanem V. Frankye Idézet: „Ez a táp, így ahogy van, kellően stabil.” Látod ezért mondom hogy nem vagy objektív! Ezt te félkövéren kijelented és akkor az úgy van. Egy szakember végezne egy hasonló, reprodukálható mérést, készítene róla egy mérési jegyzőkönyvet és azt mondaná hogy ez a készülék ezt és ezt tudja. Pont. Aki ezeket a mérési eredményeket megnézni az majd magának eldönti hogy neki ez elég jó-e vagy sem. Tehát a konklúzió levonását rá kell bízni arra aki megnézi a mérési eredményeket. Nem szabad helyette dönteni. Ha valaki azt mondja hogy neki maximum +-1V-os elmászás a 10fok-80fok közti tartományban elfogadható, akkor esetleg lehet neki azt mondani hogy kellően stabil vagy nem kellően stabil. Vagy mondhatod azt hogy ez a készülék ezekkel az eredményekkel alkalmas lehet erre és erre a célra, viszont erre és erre már nem. Ezek objektív vélemények lennének. De pusztán egy gyors méricskélésből nem szabad ilyen markáns, ellentmondást nem tűrő következtetéseket levonnia egy szakembernek a pontos igény ismerete nélkül. Remélem nem veszed zokon, nem bántani akarlak csak felhívni a figyelmed hogy nem vagy elég objektív. Én most bringát nézek magamnak és több szaküzletben voltam eddig. Az eladók sehol nem azt mondták nekem hogy nesze, ez a bringa neked jó lesz. Hanem elmondták hogy a sima MTB-ok erre jók, a trekking bringák erre, az országútiak pedig arra. A döntést pedig már én hoztam meg mert én tudom hogy nekem mi kell. Vagy volt olyan hogy rögtön megkérdezte hogy mire használnám a bringát (milyen terepen, milyen igénybevétellel) és akkor mutatott párat amire azt mondta hogy ezek éppen megfelelnek az én elvárásaimnak. De hangsúlyozom, ezt az után mondta hogy én pontosan elmondtam neki hogy mit szeretnék.
Hello!
Idézet: „megkérdezte hogy mire használnám a bringát” Szerintem el akarod tolni. üdv! proli007
Én is furcsállottam ezt a kérdést és azt válaszoltam rá először hogy bringázni akarok vele, mi mást?!
De aztán mondta hogy nem mindegy hogy betonon, döngölt úton, erdőben, hegymenetben, meg hogy csak heti 5-10km-t mennék vele vagy 80-100km-t, városban használnám vagy túrázni...
Nem érted? Azt akartam mondani, hogy ne kötözködj, hanem - "Told már el a biciglit!"
Szó sincs sértődésről, inkább félreértésről, elsősorban részedről (talán én fogalmazok zavarosan és e miatt).
Az alaptörténet szerint, az egyik fórumozó indokolatlan mértékű feszültség változást tapasztalt. Ez beindította a lavinát, és buzgó módosítási tippek érkeztek. Innen ágazik ketté a sztori, mi szerint valóban gond van a konstrukcióval, ezért indokolt a módosítás, vagy esetleg egészen más egyedi esettel állunk szemben, amit lokálisan kell orvosolni, nem pedig globálisan. Erre jövök én (mint "szubjektum"), aki megméricskéltem a saját példányomat, igyekeztem szélsőséges helyzeteket teremteni, mert célom volt a valós helyzet szimulálása. Ez alapján most is azt állítom, hogy nincs szükség módosításra, mert ez a táp kellően stabil. De fogalmazhatnék úgy is, alapjaiban kéne újra gondolni az egészet, ha ettől komolyabb elvárásaink vannak (mint utaltam is rá az eredeti szövegben) Tehát összegezve saját szándékaimat. Ez a kapcsolás, az én példányom tapasztalatai alapján, alapformájában teljesíti azokat a követelményeket, amit joggal elvárhatunk egy kb. 2000Ft-ból kihozható (trafó nélkül) kapcsolásból. Tehát nem indokolt belenyúlni, nem a kapcsolás hibája okozza az elején említett feszültségingadozást. A "kellően stabil" az nem az igényekhez képest, hanem a konstrukcióhoz képest értendő
Attila mond valamit kulturáltan, te meg elküldöd a pi...ba ?! Most miért kell suttyón viselkedni ? Hiába vigyorogsz a mondat végén.
Nem viselkedett suttyón, csak nem értettem a poént.
Szerintem nem poén elzavarni valakit, szlenget használva, és kajánul belevigyorogni közben a képébe. De ha téged nem zavar, akkor nekem mindegy. Aztán lehet hogy tényleg viccelt, és ti jóban vagytok, de nekem nem így jött le. Ez esetben bocsi.
Kérem az OFF-olást befejezni, Urak!
Sziasztok!
Ez a kapcsolás jó kis lavinát indított el. Akkor tisztázzuk a dolgot még egyszer. Én egy nagyon régi kezdetleges kapcsolást (nem is igen nevezhető labortápnak) próbáltam amatőr használatra való labortáppá alakítani, a lehető legkisebb átalakítással. A példa kedvéért. Volt egy nagyon öreg trabantunk ami kapott egy jó futóművet, tárcsafékeket és biztonságos gumikat. A kényelmetlen üléseket is kényelmesebbre cseréltük. Viszont a motor még mindig a régi. Tehát senki se akarjon 180-al száguldozni vele az autópályán. Üdv: Pioneer
Pont ezt akartam mondani eddig is, csak nekem nem sikerült ilyen ügyesen kifejezni magam.
... és ha kérhetem, ezzel fejezzük is be a parttalan vitát.
Köszönöm.
Már van közös anódos kijelzőm, ezzel meg is oldódott a kijelző hibája. Most már csak egy dolog van hátra: a maximum feszültség beállítása. Hiába tekerem a végállásába a feszültség felső határát szabályzó trimmert, 30 helyet csak 25V-ot sikerül kicsikarni. Próbáltam úgy, hogy áthidaltam az R18-as ellenállást, de úgy is csak 28V lett, de furcsaságokat csinál olyankor. Mit próbáljak?
Hello
Volt egy tervem, hogy építek egy tápot, és hozzá volt, és ampermérőket is. Gondoltam van itthon egy csomó ledkijelzőm, síma ügy lesz egy ICL7107-tel. A helyzet, hogy nem néztem meg milyen kijelzőm van itthon, de pont nem jó. Az én kijelzőm ugyan látszólag ki tud írni egy 8-ast, de az csak kinézet, mert csak + - 1-est, és a pontot tudja. Azért gáz, mert van itthon vagy 30db ilyenem. Szóval hosszú lére eresztettem, a bevezetőt. Találtam itthon másfajta kijelzőket. Tudnátok abban segíteni, hogy egy ilyen alfanumerikus kijelzőt hogy lehet össze hozni egy ICL7107-tel? A kijelző tipusa: HDSP-2112 ez egy 8digites 7X5 pontos kijelző.Bővebben: Link Vagy a másik dolog, ami érdekel, hogy van itthon még BABOCK SP-332 Nixie kijelzőm, Bővebben: Linkahhoz találtam is tápot, amivel lehetne vezérelni, de amit használnak általában ilyen kijelzőkhöz vezérlőnek, az a 74141, amit nem lehet kapni, de nem is az a baj, hanem, annak a bemenete BCD kódos. Azt ugyanúgy nem tudom össze hozni az ICL7107-tel. Tudtok ebben segíteni? Igazából nem szeretnék led kijelzőt venni, mert ezekkel egyedibb lenne. Köszi |
Bejelentkezés
Hirdetés |