Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motorvezérlés
 
Témaindító: rozsda, idő: Máj 3, 2009
Témakörök:
Lapozás: OK   51 / 86
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sumi hozzászólására (») Aug 7, 2011 /
 
Hát én ebből nem értem, hogy ez mi lesz. Mi a feladat? Mit kell csinálnia? Megállni egy előre előírt helyen, vagy csak végállásjelzésnek gondoltad a LED-et?
(#) Sumi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Aug 7, 2011 /
 
Lehet ne vagyok elég világos, egy Dc. motorral meghajtuk egy menetes tengelyt ez a tengely mozgat lineárisan mozgó "kocsit" a motor forgásirányának megfelelően előre- hátra. A ledet a fotoellenállással pozíció jelzésre használnám és természetesen lenne egy "külső" poti a pozíció beállítására. Úgy ahogy a kacsa csak lineárisan utazik a kacsa ide-oda.
(#) Sumi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Aug 7, 2011 /
 
Küldtem neked a felhőt
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sumi hozzászólására (») Aug 7, 2011 /
 
Az avatarodban a felhő alakjáról a Trianon előtti Magyarország alakja jutott eszembe... Vagy csak véletlenül ezt tetted fel?
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sumi hozzászólására (») Aug 7, 2011 /
 
Tehát, a kocsi megy végig ezen a 40 cm hosszú tengelyen és a LED-ek csak visszajelzést adnak, hogy éppen hol tart a kocsi? Vagy egy LED sor lesz 40 cm hosszan? Lesz benne mondjuk 40 db LED és a feladat az, hogy mondjuk a 35. LED-nél álljon meg a kocsi? Vagy beállíthatóan a 40 db LED valamelyikénél álljon meg? Ez még mindig nagyon sötét nekem...
(#) Sumi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Szia Katt!
Idézet:
„Tehát, a kocsi megy végig ezen a 40 cm hosszú tengelyen és a LED-ek csak visszajelzést adnak, hogy éppen hol tart a kocsi?”
Pontosan erre gondoltam. A "kocsit" meg ott kell megállítanom a vezérlő pótival ahol akarom és újra indítanom előre vagy hátra. A felhő alakja nem véletlen, jelzi,hogy az égiek is tudják mi tartozik össze.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sumi hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Na, tehát. Van egy doboz, amin van mondjuk egy számkijelző, ami 40 -ig tud elszámolni. Ha pl: 32-őt mutat, akkor az azt jelenti, hogy a nullától indulva, 32 db LED fényét számolta össze a fotoellenállással, vagyis a 32. pozícióban van. Van a dobozon még egy poti, amit ha jobbra tekersz, akkor nő a számkijelző állapota, ha meg balra akkor csökken azáltal, hogy megy a kocsi valamilyen irányba. ( mondjuk... ) Vagyis a kocsi helyzetéről a számkijelző ad információt azzal, hogy megszámolja, hogy hány LED fényét számolta meg a kocsira szerelt fotoellenálláson keresztül egy számláló. Elég, ha szemmel csak a számkijelzőt látod, hogy pl épp a 15-nél tart és akkor megállítod a potival? Ilyen esetben ez lehet a poti egy három állású kapcsoló is. Jobbra billentve előre megy, középen áll, balra billentve balra megy. Ebben az esetben a szemed a kimeneti jellemző érzékelője, hiszen te döntöd el, hogy hol álljon meg.
Ha olyannak kell lennie, hogy pl egy másik számkijelzőn beállítod ( számlálón), hogy 15, akkor csak bekapcsolod és magától elmegy a 15. LED-ig és ott megáll, az már egy szabályozás lesz. Ugye, az nyilvánvaló, hogy jelen esetben nem lesz túl pontos, hiszen a kocsi 40 cm-es útja 40 részre van felbontva. Nyilván, a LED-ek számával lehet növelni ezt a pontosságot, de ezzel a módszerrel mindenképpen kvantált lesz. Kérdés az, hogy mekkora pontosság kell?

Igen, az összetartozás...értem.
(#) Sumi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Hu-ha bennem van a hiba nem kell ledet számlálni. Csak a tengely pozícióját kell figyelni a leddel oly módon, hogy Egy vékony cső végére szerelek egy fényérzékeny ellenállást vagy tranzisztort ahogy a fényforrás távolodik a kocsi irányával és sebességével arányosan nő vagy csökken az érzékelő ellenállás értéke.
És ezt azt értéket használnám visszajelzőnek. Mely a méréseim szerint fotoellenállásnál 100 és 5 Kohm. között változik.
(#) Peter65 válasza Sumi hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Ha jól értem, a fotoellenállás analóg pozíció érzékelő lenne. Szerintem ez nem lesz túl pontos, a hőmérséklettől kezdve ,jó pár tényező jelentősen ronthatja a stabilitását, a karakterisztikája meg szerintem közel sem lesz lineáris. Ráadásul ez kívánja a pozíció szabályzó felépítését.
Mindenképpen DC motorral kell megoldani? Nem lenne jó esetleg léptető motor? Azt nyílt hurkúan is lehetne vezérelni, és a mechanikus kotyogásoktól eltekintve, viszonylag pontos megoldás lehetne.
(#) (Felhasználó 46585) válasza Sumi hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Az a baj, hogy egyrészt a távolság négyzetének függvényében csökken a megvilágítás erőssége a fotoellenálláson, másrészt a LED, meg a fotoellenállás is öregszik, tehát ezek távadónak nem jók.
Inkább valami "digitális" megoldáson gondolkozz, pl: lehetnek fényimpulzusok, amit egy fotoellenállás érzékel, egy számláló meg számlálja. Minél többet számolt, annál messzebb van a kocsi. Vagy valami ilyesmi.
(#) Sumi válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Úgy gondolom olcsóbb hozzá jutok a motorhoz meg az egyebekhez. Néztem a léptetőmotor árakat vezérléssel együtt veri a harminc rugót. Lehet, hogy van olcsóbb a piacon de akkor oda a saját készítés filingje.
(#) Sumi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Még teljesen nyitott a megoldás milyensége. Tehát arra gondolsz,hogy a motor mondjuk 100 fordulata alatt ér a "kocsi" egyik végpontból a másikba és egy tárcsával előállított impulzust számláljuk mondjuk 100-at és így kapunk visszajelzést a motor helyzetéről. Az jutott eszembe ebben az esetben viszont nem tudjuk a motor irányát.
(#) vilmosd válasza Sumi hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
A golyos eger erzekeloje ugyanilyen megoldasu. Incremental rotary encodernek hivjak ezt a megoldast. Csak meg kell neki mondani egyszer a kezdeti allapotot, es onnan tud fel-le szamolni. Rotary encoders.Quadrature Encoder Fundamentals
(#) Sumi válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Igen, ezt már olvastam valahol a fórumban talán pont itt.
(#) vilmosd válasza Sumi hozzászólására (») Aug 8, 2011 /
 
Itt talasz megoldast a szamlalasra uC nelkul.
(#) Sumi válasza (Felhasználó 46585) hozzászólására (») Aug 10, 2011 /
 
Lerajzoltam milyen vezérlést szeretnék a működtető kar mozgását követné a zsilip kaput működtető bovden. A középállás a 0 pont innen indul a működtető kar jobbra vagy balra. A 0 pont és a jobb illetve a bal végpontok között is kellene jobbra vagy balra irányítani. Kösz nektek most már pontosan és illusztrálva meghatároztam a feladatott. Ezzel kellene egy zsilip kaput működtetni, hogy jobbra vagy balra nyisson különböző pozíciókban. Fontos a működtető kar mozgási sebességének működtetése. (Gyorsan zárom a zsilipet vagy lassan.)
(#) proli007 válasza Sumi hozzászólására (») Aug 10, 2011 /
 
Hello!
A teljes feladat megértéséhez, azért még számtalan kérdés merül fel.
- Ezek szerint ez mégsem egy állásszabályzó, hanem egy egyenáramú motor vezérlő. Így az állás visszajelzésére sincs szükség.
- Ha jól értem, akkor a működtető kar középső állásában a motor áll. És a jobbra-ballra húzáskor, a motor jobb-bal irányban forog a működtető kar szögállásának megfelelő sebességgel (fordulatszámmal)? Tehát a vezérlőkarral, nem a zsilip pozícióját adod meg, hanem a motor forgásirányát és sebességét.
- Ha így van, akkor ez nem szabályozás, hanem csak vezérlés. Ekkor a "szabályozás" úgy jön létre, hogy látod a zsilipkapu állását, és ha jó a pozíció, középhelyzetbe hozod a működtető kart. Vagy is rajtad keresztül.
Ekkor a motor mellett, csak két végállás kapcsolóra van szükség, hogy ne tudd túlmozgatni a kaput.
- A jelölt két vezeték, a motor főáramkörű vezetéke, vagy a működtető kar jelvezetéke? Azért nem mindegy, hogy hol van elhelyezve a vezérlő és/vagy teljesítmény elektronika plusz a betáplálás. A motor mellett, vagy a szabályzókar mellett.
Ha a két vezeték a motor vezetéke, akkor nem mindegy a vezeték keresztmetszete és távolsága a vezérlőkartól.
- De ha a vezérlés tényleg úgy van, ahogy leírtam, akkor valóban azonos a feladat, mint amit a BSS-ből linkeltél be.
(Az előző hozzászólásomat szerintem félre értetted. Nem arra utaltam, hogy számodra egy élet megtanulni a szabályozástechnika alapjait, hanem hogy ez a tudomány ág olyan széles, hogy vannak kutatók, akik egész műszaki pályafutásukat ennek a témának szentelték/szentelik.)
üdv! proli007
(#) Sumi válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2011 /
 
Szia!

Igen a működtetőkar 0 állásánál áll a motor.
A működtetőkar J.-B. irányba tolásával a motor J.-B. mozdítja zsilip bovdent.
Amennyiben a működtető kart megállítom mondjuk a J. irány felénél mert csak félig nyitom ki a zsilipet akkor itt is megáll a motor. ua .B.- is.
De innen is tudnia kell a 0 felé vagy a végállás felé mozdulnia. Tehát vagy vissza zárom a zsilipet vagy jobban kinyitom (J.-B.-is). Ez a J.-B. irány minden pontjára érvényes. A két vezeték jelzése nem szentírás, de 5+GND vezetéknél nem szeretnék többet. Az elektronika elhelyezése még nem alakult ki bennem. minden a méretétől függ. A legjobb az lenne ha egy irányítóval több zsilipet is tudnék mozgatni a terepasztalon.
Nem éreztem semmilyen negatív kicsengést az írásodban én is csak arra utaltam, hogy 30év hálózat építő munka után forrasztgatással töltöm szabadidőm egy részét. Mindig is érdekelt hobbi szinten.
(#) proli007 válasza Sumi hozzászólására (») Aug 10, 2011 /
 
Hello!
Akkor itt még is csak állásos (helyzet vagy pozíció) szabályozás van. Tehát a zsilip helyzete, követi a működtető kar állásának helyzetét. Viszont ekkor az említett "0" középhelyzet nem értelmezhető. Mert a motor akkor fog megállni, mikor a zsilip álláshelyzete megegyezik a működtető kar helyzetével. Ha nem egyezik meg, akkor egyből abba az irányba mozdul, amerre a differencia fennáll. Tehát a motor, mindig kiegyenlíti a különbséget a két állás között.

De a motor fordulatszáma (mozgás sebessége) egy másik dolog.
- Vagy a szabályzó fogja meghatározni a motor fordulatszámát a szabályozási eltérés alapján. (Tehát ha a kart elmozdítod és így a differencia nagy lesz, akkor a motor gyorsan forog. Majd ha már megközelíti az állást lassít, és amikor a differencia "nulla" lesz leáll.) Egyszerű esetben ez egy arányos szabályzó.
- Vagy, ha a szabályzó differenciát észlel a működtető kar állása és a zsilip állása között, akkor az általad (külön más beállítószervvel) beállított sebességgel mozog a zsilip addig a pontig, míg a differencia meg nem szűnik. Ez egy kétállású szabályzó, mert a motor vagy forog vagy áll. (Természetesen azzal a forgásiránnyal, ami csökkenti a differenciát.)
Vagy is a zsilipnek állásos szabályzása van, míg a motor sebességének, csak vezérlése van.
Ez a megoldás, legfőképpen akkor jó, ha a zsilip mozgása tömegéhez képest lassú, és így a motor megállása esetén nincs túlfutás.

De mind két esetben célszerű végállást jelezni, hogy a motor ne legyen képes túlhajtani a zsilipet. Valamint esetleg kis holt zóna is kell, ami nem engedi kis álláseltérés esetén a zsilip mozgását. (Mert különben állandóan mozogni fog jobbra-balra) ÉS mind két esetben kell a zsilip helyzetének ismerete a szabályzó számára, vagy is egy távadó, mely mutatja a pillanatnyi pozíciót.

Ha több zsilipet is szeretnél szabályozni egy irányítóval, akkor is kell tudni, melyik fokozatok vannak közös alkalmazásban. Ha az egész szabályzót szeretnéd ide-oda kapcsolgatni (hogy csak egy szabályzóra legyen szükség), akkor a motoráramot is kapcsolni kell, egy kiválasztó kapcsolóval. Valamint a vezérlő kar sem lehet csak nyomógomb kivitelű, hiszen meg kell őrizni az éppen nem működő zsilip előzőleg beállított pozícióját. De ekkor már tényleg digitális szabályozás a célszerű megoldás.
Vagy is kiválasztod melyik zsilipet szeretnéd mozgatni, majd erre megjelenik az aktuális pozíciója, és ez módosítható a kívánt új helyzetre. Ha pedig másik zsilipet választasz a kiválasztott új helyzet eltárolódik. Esetleg kiválasztáskor az aktuális helyzet pozíciója bemásolódik kívánt helyzetnek, és ezt módosíthatod a működtető karral. (De itt is csak nyomógomb jelleggel, mert ha nem, a műköttető karnak is az aktuális pozícióra kellene mozognia) Így nem kell tárolni az előző kívánt pozíció értékét.

Én csak próbálok segíteni a tényleges feladat kiderítésében..
üdv! proli007
(#) Sumi válasza proli007 hozzászólására (») Aug 10, 2011 /
 
Próbáljunk egy vezérlő egy motor megoldásra koncentrálni mivel a több zsilip működését úgy gondolom, egy egyszerű választó kapcsolóval megoldom. Valami olyasmire kell ha megszűnik a vezérlés, a zsilip mindig vissza álljon alaphelyzetbe. Arra gondoltam a működtető kar elmozdulás irányát és hosszát figyeljük egy érzékelővel és a motornak annyi négyszögjelet adunk mely a kívánt pozícióba hozza zsilipkaput. Ehhez mit szólsz?
(#) proli007 válasza Sumi hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Hello!
Mit szólok? Hogy nem értem. Pontosabban nem értünk szót.
Az előző hozzászólásomban a két "-" jellel elválasztott részben felsoroltam az általam elképzelt működési (szabályzási) lehetőségeket. Gyakorlatilag ezek a lehetőségek közül lehet választani.
Amit írsz, a működtető kar helyzetének érzékeléséről, az részletkérdés. Mert a kar lehet egy potméter tengelyén is. Ekkor egyszerűen lehet érzékelni, hogy pillanatnyilag hol áll a kar. Ha a poti által szolgáltatott feszültséget összehasonlítjuk két ellenállás által leosztott feszültséggel, már is meg van az irány mint polaritás, és az elmozdulás mértéke mint feszültség.

De honnan tudod, mikor van a kar a "kívánt pozícióban"? Mert ha elmozdítod a kart, és az mechanikusan ottmarad, akkor rendben, ez lesz az alapjele a szabályzónak?

"motornak annyi négyszögjelet adunk mely a kívánt pozícióba hozza zsilipkaput." Ezt csak úgy lehetne értelmezni, ha a motor egy léptető motor lenne. (De Te egyenáramú motorról beszéltél, (nem is kis áramúról) ahol a négyszögjel úgy jön képbe, hogy a motorvezérlő a teljesítményt PWM jellel hajtja, elkerülve a veszteséges analóg szabályozást.

"Valami olyasmire kell ha megszűnik a vezérlés, a zsilip mindig vissza álljon alaphelyzetbe."
Elsőként azt kell tudni, mit értesz jelenleg a "vezérlés" alatt, ami megszűnik, és mi szűnik meg? Mert ha a feszültség, akkor csak mechanikusan tud visszaállni. (valahova). Ha arra gondolsz, hogy vezérlőkar és a szabályzó között bomlik meg a kapcsolat, azt lehet kezelni.

De szerintem teljesen rossz a feladat megközelítése. Mert így nem lesz belőle semmi. És így csak a részletekbe veszel el. Tehát egy átfogó koncepciótervet kell készíteni (legyen az bármely egyszerű is). Majd ezen igények alapján részegységenként kidolgozni a feladatot, áramköri megoldásokat. Mert bármily egyszerűnek tűnik is a feladat, ez egy komplex irányítástechnikai tervezés.

Egy csomó dolgot tisztázni kell ellőtte, mielőtt bármibe belefogsz.
- Elsőként azt, hogy ez egy kísérleti valami, játék, vagy egy valós megoldandó technológiai feladat. Milyen a feladat műszaki súlya? Mert az összes műszaki igényeket-követelményeket ettől kell függővé tenni.
- Ismerni kell a végrehajtó mechanikai kivitelét, annak fizikai tulajdonságait. Mi fogja hajtani, mekkora erővel, van-e túlfutási lehetőség, vannak-e biztonsági feltételek. (Odacsíp valamit-valakit, elszakad-törik valami, akkor annak milyen következményei vannak.)
- Milyen mozgási sebességi igények vannak. Mekkora tömeget mozgat, mekkora erővel, megálláskor van-e túlfutás, vannak-e mozgásnak biztonsági feltételei.
- Hogyan van megoldva a helyzetérzékelése, annak milyen lesz a villamos kialakítása (szolgáltatott jele)

Vagy is elsőkét fel kell építeni egy végrehajtó szerkezetet, a motorral, és pld. tápegységről ellenőrizni annak mozgásait, felvett áramát, mozgási sebességét, mozgás idejét. Majd ki kell találni és elkészíteni hozzá a helyzetjelző áramkört, meg kell állapítani szükséges-e biztonsági végálláskapcsoló felszerelése. Esetleg élet és vagyon biztonsági követelmények és azok villamos megoldását is ki kell találni.

(Ha tényleg komolyan szeretnél ezzel a dologgal foglalkozni, új topikot kellett volna nyitni hozzá pld. "Pozícióvezérlés DC motorral", vagy valami beszédesebb név alatt. Mert jelenleg a topik címe, csak végrehajtóba beszerelt motor főáramkörére vonatkozik.)
üdv! proli007
(#) Sumi válasza proli007 hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Szia Proli007!
Most egy kicsit zavarba hoztál. Nem akartam én ennyi problémát de igazad van. Úgy gondolom amit szeretnék ez a videó érzékelteti a legjobban. Nem tudom láttad-e? Nem probléma a túlfutás mert rálátás van a zsilipekre és lehet korrigálni. A végállást viszont meg kell oldani. Nincs különösen nagy becsípődés veszély mivel alga tenyészet zsilipeiről van szó és az erős Kb. 40-60kp. erővel kell a zsilipeket áramlással szemben is mozgatni. Csak egy ismerősömnek szeretnék ezzel segíteni de ha nagyon bonyolult akkor ez már túl van a szívesség határán.
Télen elég strapás a nagy tartályok tetején pallón szaladgálni a zsilipek között.(5db)
(#) Sumi válasza proli007 hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
De ez a videó is mutatja mit szeretnék természetesen kisebb sebességgel. Egy ilyen szerkezet mozgatná a bovdent és középről indulna jobbra balra.
(#) proli007 válasza Sumi hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Hello!
Természetesen láttam a videót. Sokat persze nem lehet belőle látni. Azt viszont igen, hogy ez egy pozíció szabályzóról van szó. Ahol az alapjeladó (működtető kar) egy forgó potenciométer tengelyére szerelt kar. Ezt mozgatja a kolléga. A motor, egy lassító áttételen keresztül mozgat egy fogaslécet, így lineáris mozgást készít a forgó mozgásból. A lineáris mozgás pozícióját egy toló-potenciométer érzékeli. A két poti álláskülönbsége vezérli a szabályzót.
A szabályzó vélhetően egy digitális kütyü, mert viszonylag kevés eszközt látni a panelen. Digitális szabályozás megoldása hardver szinten egyszerűbb, a programot megírni rá már sokkal nehezebb, de flexibilisebb, mint más. A programnak ugyan azokat a funkcionális blokkokat kell tartalmaznia, mint egy analóg szabályzónak.
Viszont nem látható, a szabályzó alatt elhelyezkedő teljesítmény egység, ami a motor meghajtását végzi. De a tetemes hűtőborda és ventilátoros hűtés sejthető. Viszont a szabályzó panelhez, számtalan vezeték csatlakozik, aminek nem tudható a funkciója. (De mivel van, nyilván szükséges.)

"Egy csomó dolgot tisztázni kell ellőtte, mielőtt bármibe belefogsz.."
Ezt a részt viszont nem igen hagyhatod ki, legfeljebb azzal a súlyozással, amilyen komolynak ítéled a feladat megoldását.

Ha a zsilipnél víz nyomásával is számolni kell, akkor a mechanikában célszerű csigakerék áttételt alkalmazni. Mert ha sima hajtás van, azt a víz visszatudja forgatni. Tehát fék kell, és négysíknegyedes hajtás. Ugyan is egyik irányban nem hajtani,hanem fékezni kell a kaput.

A második videó amit mutattál, az csak mechanikailag azonos a céloddal, mert itt egy léptetőmotor látható. Aminek "szükségtelen" az állás jelzés, mert a lépésszámmal kontrollálható a mozgás. De a téma igen hasonló a CNC gépek működésével, javaslom (mint ahogy már előttem is) látogass el abba a topikba is. Ott már komoly gépek készültek, és tapasztalatok is vannak.

"de ha nagyon bonyolult akkor ez már túl van a szívesség határán"
Ebben nem tudok segíteni, ezt magadnak kell eldönteni.

üdv! proli007
(#) proli007 válasza proli007 hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Azt elfelejtettem mondani, hogy mivel a mozgás lassú és ritkán kell mozgatni a zsilipet, lehet nem kell komplikálni és egyszerűsíteni lehet a dolgokat.
Vagy is nem kell változó sebesség, és a motort is kapcsolhatja két relé. ekkor a két poti közé, csak egy ablakkomparátor kell, ami a két relét vezérli.
De hogy így rövidre lehet-e zárni a problémát, azt csak egy próba döntheti el. Táp-Motor-Helyzetjelző..
üdv! proli007
(#) Sumi válasza proli007 hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Szia! Ott már jártam és finoman írták, hogy ők számítógép vezérelt dolgokkal foglalkoznak és hagyjam el a "pályát". Egyébként kipróbáltam egy lada ablaktörlő motorral és egy menetes szárra rögzített "kocsival" és simán elég a bovdenes működtetés. Amit úgy csinálnék meg ahogy a léptető motoros aktuátornál láttál.
(#) Peter65 válasza Sumi hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Szia!
Milyen pontossággal kell állítani a zsilipeket? Nem lehetne megelégedni azzal, hogy a menetes szár menetemelkedése lenne egy lépés? Így ha érzékelnéd a menetes szár körülfordulásainak számát, illetve a vezérlő potenciométer jelét digitalizálnád, ezek összehasonlítása alapján indíthatnád és állíthatnád meg a motort.
Hogy érthetőbb legyek: Legyen a menetemelkedések száma 100 (ennyi fordulattal futja be a teljes orsó hosszat). A potenciométer jelét olyan A/D konverterre kötöd, ami 0...99 számot ad ki (lehet poti helyett peremkerekes kódadót is használni). A két számot digitális komparátorokkal összehasonlítod. Három féle eredményed lehet: nagyobb, egyenlő, kisebb. ezek alapján a motort hátraforgás, állóhelyzetbe, előreforgás állapotba hozod. Ha túlfutástól kell tartani, akkor az egyenlő állapot közelében lassabb sebességre kell kapcsolni a motort.
Ez így viszonylag pontos lenne, és kikerülnéd a pozíció szabályzás nyűgjeit.
(#) vilmosd válasza Sumi hozzászólására (») Aug 11, 2011 /
 
Szerintem nem kell itt nagyon komoly vezerlest csinalni ezekhez a motorokhoz. Mellekeltem egy egyszeru kapcsolast ami ket rele segitsegevel tudna vezerelni a motor forgasiranyat. Az egyik potit a vezerlopultra kell elhelyezni, a masikat pedig valami uton kapcsolatba hozni a kapuval. A mechanikan levo potit felig nyitott helyzetben beallitani kozepallasba, es utana onnan a masik poti vezerli a nyitast-zarast. A motoroknak nincs sebessegszabalyzasa, de gondolom ugyis valami csigaattetellel fogod mozgatni a kapukat. Az elektronikat meg lehet csinalni probara akar egy keszen kaphato lyukas panelon is, es a mintapeldannyal lehet kiserletezni. Lehet persze a motoroknak a fordulatszamat is szabalyoni, de fuggetlenul ettol az elektronikatol. Pl egy 555 + FET segitsegevel. A releket termeszetesen valami a motor aramahoz illeszkedo tipust kell valasztani(gepjarmu rele). A vegallaskapcsolokat sorba lehet kotni a megfelelo rele vezerlo agaval. A potiknak lehetne esetleg valami tolopotit alkalmazni, de azok altalban nyitottak, es konnyen szennyezodnek kulteri kornyezetben. Termeszetesen mindket poti linearis tipus.
Jo kiserletezest. Vili

zsilip.png
    
(#) Peter65 válasza vilmosd hozzászólására (») Aug 12, 2011 /
 
A rajzzal kapcsolatban néhány apróbb észrevétel:
- Az IC1B differenciál erősítőt tudatosan engeded telítésbe? Ha nem, akkor vissza kéne venni az erősítést.
-Az IC4 5V-os tápnak terhelés kellene, mert ha P1 5V fölött lesz, nem tud stabilizálni.
-Az IC4-et akár ki is lehetne hagyni, ha két ellenállásból kialakított osztóra kötöd az IC1B 5-ös lábát. Az ellenállásoknak kétszer akkoráknak kell lenniük, mint az egy darab esetén lévőnek.
-Az IC3 tápot is kihagyhatod, ha az IC1B erősítését annyira visszaveszed, ahogy a komparátorok bemeneteit ne vigye a pozitív tápfesz közelébe. D1 C1 szűrő viszont ekkor nagyon fontos.
-IC1 és IC2 nyakára kéne még 100-100nF.
Egyébként az ötlet, a kapcsolás kialakítása szerintem jó.
(#) Sumi válasza Peter65 hozzászólására (») Aug 12, 2011 /
 
Szia Peter65!
Ilyen pontosság megfelelő lenne valami ilyesmi gondolat fogalmazódott meg bennem is az előzmények tudatában. Úgy kéne megoldani mint Proli007-esnek írtam és rajzoltam, hogy a közepe legyen a 0 pont.Zsilipkapu A zsilipekre rálátás van tehát így a kívánt helyzet életesénél a szabályzó kar mozgása leáll és így a motoré is. A motor fordulatának érzékelésére egy jeladó tárcsára gondoltam.
Következő: »»   51 / 86
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem