Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Témaindító: george_b, idő: Nov 30, 2007
Témakörök:
Hello.
Bizonyára "DRL"-t akartál írni (Daytime Running Light). A közutakon használható nappali menetfényre szigorú jogszabályok vonatkoznak...ugye tudod? E4 minősített, R87 közúti használatban, hivatalos menetfényként engedélyezett lámpák használhatók. Átalakítva már nem használhatók a közúton! Bár ennek a DRL-nek kétlem, hogy lenne bármilyen engedélye... Idézet: :Bővebben: Link „"A cél nem elvakítani, hanem látszani"”
Sziasztok! Van egy ilyen lámpám, amiben egy hasonló izzó van, ami dupla izzó( 6V 10/23W egy búra alatt). Ezt szeretném kiváltani leddel. Tudtok ebben segíteni nekem? Mert a gyári akkuja olyan ,,jó" állapotú, hogy konkrétan csörög belülről, és szeretném ledesre átalakítani. Akku pakkom van hozzá, amit bele tudok tenni. Erről mi a véleményetek? Kellő fényerőt produkál szerintetek? Előre is köszönöm a segítséget!
Hello!
Rendeben köszönöm a felvilágosítást! (amúgy rajta van az E4 jelölés) Csatolok egy képet a baloldalt a szóban forgó lámpa a jobb oldalt pedig (20cm 5050led szalag)
Sziasztok,
Van egy-két dolog, amire nem tudom a választ, ezért kérdezek. Zajlanak a tesztek a világítás vezérlőmmel. A képen látható az összeállítás, és a másik képen a vezérlő modulok egyike. PT4115 a meghajtó rajta, ami 700mA-re van beállítva. 24VDC-vel táplálom meg, és 3db sorba kötött 4W LED spotot akarok meghajtani, illetve szabályozni vele. A spotokban 2-2 LED van sorba, majd ezek párhuzamosan kapcsolva; 6db sorba kapcsolt LED-del lehetne helyettesíteni a nyitófeszültség szempontjából a 3db spotot. Áram szempontjából a párhuzamosan kapcsolt ágak miatt a 700mA mint megengedhető max. megfelelő. Természetesen nem folyamatos üzemben, a LEDek viszonylag rövid életűek lennének... Szoftveresen korlátozva lesz a PWM. Amiket nem értek: 1. A vázolt felállásban (PWM kikapcsolva, PT4115 DIM lába H szintre húzva) miért csak ~510mA a LEDek árama? A sorkapcson (a PT4115 kimenetén) 23,4V-ot mérek. A táp inkább picit több, mint 24VDC. Ha csak 1 spotot kötök be, akkor a sorkapcson kb. 7,4V-ot mérek, ekkor ~540mA árammal hajtja meg a PT4115 a spotot. Mi lehet az oka, hogy az áram nem közelít a 700mA-hez? 2. Mérem a spot hőmérsékletét is egy, a bordák közé dugott maghőmérővel (jó passzentos) és bizony melegszik. 20°C körüli környezeti hőmérséklet mellett, kb. 10 perc alatt 70°C fölé megy a borda hőmérséklete. De emelkedne tovább is, itt még nem áll be az egyensúly. Mi lehet az oka, hogy ennyire melegszik? Hiszen a LEDeken áthajtott áram (a spoton belüli párhuzamosítások miatt) 260-270mA körül alakul. Csináltam másik tesztet a PT4115-ös modullal. Azt átalakítottam ~300mA-re, és egy átalakított 4W spotot kötöttem rá. Ebben a spotban kicseréltem a nyákot, 4db 1W LED van sorba kötve. 15VDC tápot adtam neki. A spot kapcsain ~12,4V-ot mértem, miközben ~280-290mA áramot hajtott át a PT4115 a LEDen. Ebben az összeállításban mértek sokkal inkább közelítették a tervezett értékeket. A borda hőmérséklete ~34,5°C-nál stabilizálódott... Igaz valamivel hűvösebb, 16-17°C volt a környezet hőmérséklete. Ebben az esetben teljesen rendben lévőnek találtam a mérteket, viszont a képekkel is illusztrált tesztnél mérteket nem értem. Biztosan van rá egyszerű magyarázat, ha valaki felvilágosítana, megköszönném.
Én a 10W-os LED-emet 1A helyett maximum 500mA-rel hajtom, itt még nem kezd el annyira melegedni. Te is ezt az arányt tartsd szem előtt, mert csak ekkor lesz hosszú életű a világításod. A modulodnál van egy ellenállás, amivel be lehet állítani az áramot. Ennek az értékétől függ a maximális áram. Ha túl kevés folyik, akkor csökkentened kell az értékét, de ha 700mA a maximális áram, amit a LED-ek elviselnek, akkor ez az 500mA még jó is. Én levenném 300-400mA közelébe. Ha egy LED bordája 70°C-os, az már régen rossz! El fog válni a LED a hordozójától a hőtágulás miatt, és villogni fog, ami tényleg nagyon idegesítő!
Köszi. Azt persze tudom, hogyan lehet beállítani az áramot, hiszen a második esetben én is ellenállás cserékkel állítottam be a 300mA-t. Egyébként PWM-mel lesz szabályozva, max. korláttal.
De nem értem, miért nem tartja az áramgenerátor a beállított értéket, másrészt ha még kevesebb áramot is hajt át, mitől melegszik ennyire? Pláne, ha a másik mérést is nézem, ahol minden a vártnak megfelelően alakult. Ha az okokat ismerem, be tudok állítani egy stabil rendszert, de így nehéz méretezni.
Ha beraksz egy fele akkora söntellenállás, mint ami most van bent, akkor sem folyik 700mA-nál több? Esetleg elfogyhatott a tápfeszültség, vagy korlátoz valami miatt az IC.
Tartja az áramot, hiszen te írtad, hogy 1 lámpával 540mA folyik, másik esetben pedig 510mA. Ez szinte ugyanannyi. Írsz mA-kről, de olyankor mindig hozzá kellene tenni, hogy milyen nyitófeszültséghez tartozik, mennyi lenne a maximum, mert a 270mA átfolyó áram nem sokat mond. 50W-os LED-nél harmatkevés, 10W-osnál megfelelő fényerő/melegedés páros, 1W-os LED-nél ez a max. áram, amit elbír. Kevesebb áramnál melegszik az áramgenerátor? Ennek pont nem így kellene lennie. A hozzászólás módosítva: Nov 24, 2015
Természetesen ha kisebb sönt ellenállást raknék bele, biztosan több áram folyna, ha az áramgenerátor jó. Feltételezem, hogy jó, mert új, vagyis nem ez az első, amit rossznak gondolok (elsőre saját magamban, a mérésben, elvekben keresem hibát, hátha valamit rosszul gondolok és csinálok)
Nem melegszik a PT4115, ilyet nem is írtam, kézzel megfogva (kisujjam vége oda ér) nem érzem, hogy meleg lenne. Tartja az áramot is, pontosabban idővel kicsit feljebb kúszik, gondolom ez a LED melegedésével függ össze. Az emelkedés kb. 10mA nagyságrendű. Vannak fogalmi problémáim. Azt természetesen tudom, mi a nyitó feszültség, de azzal nem vagyok tisztában, hogy ez megegyezik-e azzal a feszültséggel, amit a mértem a LED sarkain (ami a sorkapocsba van direkt kötve, ezért írtam sorkapcsot) Ha megegyezik, akkor leírtam, minden esetre eléggé közelít a mért érték hozzá. Igaz, külön nem emeltem ki hogy 1W LEDek vannak beépítve, csak azt írtam, hogy 4db és 4W a spot. Leskicceltem a LEDek bekötését (4db 1W LED, 2-2 sorosan, majd ezek párhuzamosan) Ilyen gyárilag a nyák. Ezen a kapcsoláson elvileg 700mA áramot keresztül kellene hajtania a PT4115-nek. Mikor 1db volt a PT4115 modul kimenetére kötve, akkor is 24V volt a táp, ergo az nem fogyhatott el. A LED kapcsain mint írtam, ~7,4V-ot mértem, és ~510mA áramot. Nekem ez a furcsa, én azt gondoltam, hogy a PT4115 annyi áramot próbál meg áthajtani, amennyire be van állítva, és ebben a kapcsolásban erre (elvileg) minden lehetősége meg volt. A PT4115 modulok DIM lába fixen 10k-val GND-re van kötve, ez azért van, hogy alapvetően tiltsa a működést. Az AVR szabályozza PWM kimeneten, ami működik is. A mért értékeket kikapcsolt PWM mellett, fix. H szinttel mértem, az AVR tápja 3,3V. Mivel a PT4115 a DIM lábán 2,5V feletti értéket H szintnek tekinti, így a beállított áramot kellene (elvileg) prezentálnia. Ergo én azt gondolom, ez így jó, de a mérések szerint mégsem... Leginkább az furcsa, hogy ~510mA folyik át, ami a kapcsolás szerint LEDenként alig több, mint 250mA és nem kicsit melegszik. Próbáltam részletesen leírni a helyzetet, lehet, le is írtam a probléma okát, csak nem tudom mi az. Lehet nem is probléma, csak nekem tűnik annak.
Tehát 1W-os LED-en folyik kb. 250mA, ez majdnem a max áram, amit elvisel. Ilyenkor normális a melegedés. Fele áramon próbáld ki, alig fog a fényerő csökkenni, cserébe a melegedés minimális lesz, és az élettartamuk is nő. Nyitófeszültség egy kb. érték, amit a LED-en mérsz a max. áramon, az korrekt, azt lehet értelmezni.
Az átfolyó áramot mi osztja el a párhuzamosan kötött LED ágak között?
Ez egy nagyon fontos dolog, el is felejtettem, hogy nálam is párhuzamosan vannak kötve a 10W-os LED-ek, és nálam nagy volt az átfolyó áram különbsége, egyik jobban melegedett, mint a másik. Beraktam sorosan 0.1ohmot minden párhuzamos ág elé, így az áramok kb. azonosak.
Természetesen semmi nem osztja el. Kína szép termékéről van szó...
Pontosan ezen oknál fogva egy másik projektben kicseréltem a LEDeket is, és a nyákot is. Rád hallgatva vettem 1W Epistar-nak hirdetett LEDeket. Vettem olyan nyákot, amin a 4 LED soros kapcsolásban van. Az Epistar LEDek nagyon egyformák, igen közel vannak a nyitófeszültségek egymáshoz. Külön nem mértem meg a LEDeket, de az összes elkészült nyákot teszteltem és mértem. Átlag 12,1V a nyitófeszültsége a 4 soros LEDnek (1-2 tized volton belül szórnak) mind működik 12V kapcsolóüzemű dugasztáppal, ami persze kicsivel többet ad le, mint 12V. 15V-ra vannak tervezve, csak egyszer véletlenül nem a 15V tápra dugtam rá, és működött Már a nyitó feszültségek egyformasága is utalhat a jobb minőségre, de érzésem szerint kevésbé melegszenek. 280-300mA-rel hajtva ~35°C környékén beáll a hűtőborda hőmérséklete; igaz 16-17°C körüli környezetben. Ez a projekt jelen pillanatban félkészként pihen, a másik fontosabb. De vissza térve az eredetire kérdésre (a fontosabb projektre) itt sajnos nem így - átalakítva - lettek tervezve a LED spotok, ezért az eredeti felállásban (soros-párhuzamos kivitel) fogjuk használni őket. Mivel kevés a mozgás terünk az elkészült beépítések miatt, így a maximált fényerő csökkenése árán is ez a megoldás marad. Legalább már most lehet gondolkodni az upgrade-en De köszönöm Kovidivi kollégának is a korábbi hozzászólásokat, mert ebben vetette fel, hogy esetleg elfogy a táp. És valóban, kevés volt a 24,4V (ennyit adott le a táp) a 3db sorosan kötött spothoz, ami ugye 6db soros LEDet jelent, nyitófeszültség szempontból. Összesen persze 12db a párhuzamos ág miatt. Szerencsére 26Voltra meg lehetett emelni a saját szabályozójával a tápegység kimenetét, ez már elegendő a teljes kinyitáshoz. Így nagyon szépen ki lehet hajtani a LEDeket. A PWM-et szoftveresen fogjuk maximálni, tegnapi mérések alapján max. 70% lesz, a fényerő szabályozás teljes egésze erre a részre fog vonatkozni. Ez természetesen látványos fényerő csökkenést jelent - kevésbé látványos hőmérséklet csökkenéssel együtt - de most ez van. Érdemes megfigyelni, hogy az Epistar LEDek nyitófeszültsége alig haladja meg 3Voltot, míg a "csoda" LEDeké pedig 4V környékén mozog. Igaz, az Epistar hideg fehér, a másik pedig meleg, ha ez jelent valamit. Az upgrade-re is meg van már az ötlet, de ez most már így alakult. Anyagilag szerencsére nem lesz túl nagy veszteség, inkább melóban van benne sok.
Ez természetesen látványos fényerő csökkenést jelent - kevésbé látványos hőmérséklet csökkenéssel együtt - de most ez van. - Pont fordítva!
Plusz a Led-ek nyitófeszültsége meleg hatására csökkent, mondjuk ezred Voltokat, emiatt nagyobb áram folyik, jobban melegszik, tovább nem sorolom. A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2015
A spotot "hőmérőztem" a PWM értékét pedig LCD-n kiírattam; egy Arduino volt a PWM vezérlő, amit potival szabályoztam. Ehhez szintén egy PT4115-ös modul volt csatlakoztatva (ua. mint amilyenek a világítás vezérlőben vannak, amit linkeltem korábban) és a spot bordái közé egy maghőmérő került.
Először 100% volt beállítva, és időnként vettem belőle vissza. Kb. 70% PWM értéknél a spot úgy tűnt nem melegedett tovább. Így kb. negyed óra - 20 perc alatt sikerült szépen 70°C-ig felfűteni a spotot, úgy, hogy 1-2 percenként vettem vissza kicsit a PWM kitöltéséből. Ezután nem melegedett tovább, ellenben nem is hűlt, de ekkor már nem vártam sokat, csak néhány percet, lekapcsoltam. Ma 70%-on be lesz kapcsolva, és járatva, akár 1-2 órát folyamatosan. Meglátjuk, mennyire melegszik.
Ha a spot külseje (ha ez kínai spot, akkor pedig csak befestett műanyag a "borda") 70fokos, akkor a LED csip 100 körül jár. Ez halálos rá nézve. Egyébként a 70fokot nem bírod megfogni, annyira forró. Ez nem egészséges. PWM-et szabályzol, ami nem egyenlő az átfolyó áram szabályzásával. Ezt próbáltam magyarázni az előző hozzászólásomban. Bekapcsolod 100% pwm-mel a LED-et, átfolyik mondjuk 300mA (mondtam valamit). Elkezd melegedni, csökken a nyitófeszültsége, ezért nagyobb áram folyik, 310mA. Te visszaveszed a PWM-et, csökken a LED-re eső feszültség, tehát az áram is, és ismét 300mA folyik. Ez így megy tovább, amíg el nem éred a 70%-os kitöltési tényezőt. Az áram éppenséggel semmit sem változott, csak a LED-en mérhető feszültség 3.2 helyett 3.0V lett.
Rakj egymás mellé két LED-et, az egyiket hajtsd maximális áramon (nem PWM!!!), a másikat pedig fele áramon, és hasonlítsd össze a fényerősséget, és a hőmérsékletüket, ha nekem nem hiszel. Amit én csináltam konyhai világítást, 16db 10W-os LED-et, 160W helyett 30W-tal hajtok, és az alumínium lap, amire rögzítettem, 40-45fok körüli órák után is. A fényerősség pedig kb. 60-70%-a, mint amikor maximumon mennek. Na ez az, amikor 10 évre tervez az ember. A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2015
Annyit módosítanék, hogy mivel áramgenerátort hajtasz PWM-mel, így elvileg 50%-os kitöltési tényezőnél fele akkora áram folyik, reméljük ez így is van.
A spot a "szokásos" alumínium bordás kínai. Nem festett, nem műanyag.
Van ebből a PT4115-ös meghajtóból 300mA változatom, össze fogom hasonlítani, a 300mA, vagy a 700mA és 50% PWM mellett melegszik-e jobban. És igen, a 70°C-ot nem bírom megfogni. Elég meleg...
Mindenre nem volt idő tegnap este, de két mérést végeztem.
Az első: ~70% PWM beállítás mellett, 12VDC táppal, 700mA PT4115 modullal. A szkóp a LED kivezetéseire volt csatlakoztatva, a multiméter pedig mérte a LED áramának valamilyen átlagértékét. Lehet, ez nem igazán jó mérés, de végül is a ~490mA megfelel a 700mA 70%-nak. Kb. másfél órát üzemelt így, 50-60 perc után érte el a hőmérőn látható 67,5°C-ot. Mondhatjuk, hogy itt stabilizálódott a hőmérséklet. Második: gyári új spot, ua. felállásban (2x2LED sorban, majd ezek párhuzamosan) az eredeti MC34063-as áramgenerátorral. Korábban mértem, ezek ~520mA áramot hajtanak összességében a LEDeken ebben az öszeállításban. Tápfesz szintén 12VDC. Mintegy 10 perc alatt 70°C fölé emelkedett a hűtőborda hőmérséklete, le is kapcsoltam a kép készítése után. A környezet hőmérséklete 17-18°C volt a mérések idején. Konklúzió: tisztán látszik a tervezett avulás. Relatív olcsó, de nem is ér sokat. Erre van tervezve, 12-24VDC vagy AC (egyenirányító van az MC34063-as nyákon is) esténként 2-3 órával számolva max. néhány hónap élettartam. Ez fiam kollégájánál beigazolódott, a mértek alapján pedig egyértelmű, miért. Ha lesz időm a hét végén, ledokumentálom pontosan mit is mérek az általam átalakított spottal. Abban 4db 1W Epistar LED van sorba kötve, és 15 Voltról 300mA-rel hajtom meg. Aztán meglátjuk. Már mértem ezt is, írtam is, hogy sokkal jobb értékeket mutatott (nem melegedett ennyire) de nincs dokumentálva. Így már én sem vagyok teljesen biztos benne, mit is mértem
Tegnap este én is LED-eztem, a maradék 2db 10W-os LED-et raktam be egy asztali lámpába, ha teljesen kész lesz, lehet rakok fel róla képet. 12V-os nyitófeszültségű LED-ek, max. 800-1000mA-rel lehet járatni. Raktam eléjük 13ohm ellenállást, így maximum 170-200mA folyik, és egy PWM-es fényerőszabályzást. A fényereje akkora, mint az előző fénycsőé, az 11W-os U alakú volt. Tehát a LED-eket 20%-on járatom. Lehet kíváncsiságból feljebb megyek 500mA-ig az árammal, és beskálázom a fényerőszabályzó potit áram és teljesítmény értékekkel, és majd lehet hasonlítgatni a fényerő/átfolyó áram értékeket. A táp, amiről hajtom 12V 1A-t tud.
Az ilyen lámpáknál azt is figyelembe kell venni, hogy ha a plafonon vannak, a hő nem tud úgy elszállni, mint a tesztek folyamán. A hozzászólás módosítva: Nov 27, 2015
Nem volt elég hűtőfelület a 2.5cm széles, 20cm hosszú, 3mm vastag alumínium lap, ami fényerőt én szerettem volna, LED-enként 12V 200mA mellett, 60°C-ra melegedett, 12V 500mA-nál pedig 70°C-os volt. Felszereltem a 10W-os LED-et egy-egy kisebb hűtőbordára, kb. 3x4cmx1.5cm, a két borda közé beraktam egy nagyon halk pici ventit, ez szívja a levegőt a bordák közül. Mivel a LED-eket is PWM-mel szabályzom, így a venti is megkapja ugyanezt a jelet. Max fényerőn ő is maxon pörög, minimumon éppen forog. Ventilátor nélkül max. árammal 55°C-os volt a borda fél óra után, a normál használati fényerőn 50°C-os. Most ventivel 40°C fölé nem megy max. fényerőn sem.
Egyébként volt egy LED-em, amiben 3 LED sorosan, ebből 3 párhuzamosan volt kapcsolva, és az egyik párhuzamos LED sor elkezdett villogni. Kikapartam azon a részen a sárga zselét, és megszakítottam azt a LED-sort. Most van egy működőképes 6W-os LED-em
Üdv.
Kezdő vagyok, bocsi. A kérdésem az lenne, hogy 1W-os power ledeket szeretnék hajtani 12V-ról úgy, hogy arduinoval (PWM) szeretném a fényerőjüket szabályozni. Hármasával sorba kötném őket, így egy sornak 1000mA kellene kb. Gondolom előtét ellenállással nem épp ésszerű megcsinálni. Mi a legegyszerűbb áramkör, illetve eBay-en nem kapható ilyen készen? Köszi.
Én ilyesmit használok, lásd ezt a hozzászólásomat.
Mod.: sok lesz az az 1000mA, jó lesz oda 280-300 is. A hozzászólás módosítva: Dec 3, 2015
Hello! Ha sorba kapcsolod a hármat, akkor a nyitófeszültségük összegződik, de az áram azonos marad. Tehát nem 1A lesz, hanem marad a 300mA. A feszültség 3*3,2V=9,6V lesz. Így az előtét ellenállásra 2,4V jut a 300mA mellett. Ez egy 8,2ohm/1W-ot jelent. A kapcsolást meg célszerűen egy "logikai" Fet-el lehet megvalósítani, pld. IRLR024
A hozzászólás módosítva: Dec 3, 2015
Ja igen, bocsi, tudom hogy 300mA-el kell meghajtani, csak mar fejbe összesen 9 ledet kotottem ossze.
A kapcsolgatast pedig kesz mosfet modullal valositanam meg. De meg lehet ellenallassal is valositani? Nem lesz hosszu tavon baja?
Nem lesz baj vele, csak kicsit fűtenek az ellenállások.
A másik megoldás áramgenerátoros, ott nem fűtenek ellenállások. Meg más se nagyon. Ellenben drágább.
Ellenallassal egyszerubb nekem is, picit rosszabb a hatasfoka az ellenallas miatt, de 3 ledenkent kb fel watt az nem sok.
Ez igy jo lesz. Idézet: „picit rosszabb a hatasfoka” A hasznos teljesítmény mellett annak több, mint 20%-a megy a semmibe... Összességében ~2W nem sok minden, de arányaiban nézve nem használnám a "pici" jelzőt. Próbálok rávilágítani, mekkora pazarlás is ez. Ha egyszer lakásvilágítás modernizálásra adod a fejed pl. (mint én mostanság) és ilyen elvek mentén tervezel, éves szinten sok-sok kilowattot fogsz feleslegesen kifizetni; nem utolsó sorban: elpazarolni.
Annyival kevesebbet kell a kazánnal fűtenie! Spórolsz gázzal, persze ez csak hideg időjárás esetén igaz. És ha azt nézed, egy ellenállás nehezen fog elromlani, míg az áramgenerátorban már az alkatrészek száma is sokkal több. Mondjuk én is áramgenerátort használnék, ha az elfűtendő hő, és a LED-ekre jutó teljesítmény aránya már kicsit több, mint 10-15%.
Én utoljára fogtam egy 24V-os tápot, rákötöttem a LED-eket, beállítottam a max. fényerőt, amit szeretnék majd, és addig csavartam le a feszültséget, amíg majdnem elértem a LED-ek nyitófeszültségét. Ez 19V-nál volt. Szerintem ez is lehet egy megoldás a hatásfok problémára. A hozzászólás módosítva: Dec 3, 2015
Nem vitatkozom, ez messze visz, és igazából mindenkinek igaza van. Kicsit "magasabbról" közelítve: személy szerint én már annak is örülnék ha egy napelemgyár a gyártáshoz felhasznált villamos energia 100%-át napelemekkel nyerné...
|
Bejelentkezés
Hirdetés |