Fórum témák

» Több friss téma
Cikkek » 10x10x10 LED-kocka építése
10x10x10 LED-kocka építése
Szerző: libesz, idő: Júl 17, 2011, Olvasva: 46532, Oldal olvasási idő: kb. 2 perc
Lapozás: OK   1 / 7
Ebben az írásban bemutatom az általam tervezett és kivitelezett 10x10x10-es LED-kocka megépítését. A teljesség kedvéért említésre kerül a kockában valamint a PC-n futó szoftver is. (update: a 3. oldalon javítva vannak a miniatűrök linkjei)

Egy LED-kocka 2011-ben már nem számít egy világrengető újdonságnak, elég népszerű a mazohistább hobbielektronikások körében, akiknek megfelelő mennyiségű szabadidő áll rendelkezésére . Tavaly tavasszal én is eljutottam idáig és megpróbáltam valami egyedit alkotni a többi kockához képest.

De ne szaladjunk előre, nézzük meg először hogy miről is van szó. A LED kocka gyakorlatilag egy 3D-s LED mátrix. Hatványozottan jellemző rá a közönséges LED mátrixok fő tulajdonsága, miszerint nem érhető el közvetlenül minden végpont, ez esetben nem rendelhető minden LED-hez egyedi kimenet a vezérlő áramkörön. A megoldás abban áll, hogy minden végpont kap egy címet, amivel azonosítható. Jelen esetben ez két dologból áll:

  • a LED hányadik rétegben helyezkedik el
  • a rétegen belül mi a pozíciója (egy réteget egy sor LED-nek tekintve hányadik a sorban)

Állhatna akár a térbeli pozíció három koordinátájából is, de én a háromból kettőt összevontam, mivel a LED-nek két lába van. Egyik lába a rétegben közös a többivel, a másik pedig az alatta/felette levőkkel. A kijelzés módja általában a következő: sorra kiválasztjuk az egyes rétegeket (például a rétegben található LED-ek közös lábát nyitófeszültségre húzzuk), ezzel egy időben pedig aktiváljuk a rétegben levő LED-eket (földre húzzuk a megfelelő oszlopokat). Egy kis idő után levesszük az oszlopokról a vezérlést és kiválasztjuk a következő réteget, amikor pedig az utolsóhoz tartozó is megvolt, ismét kiválasztjuk az elsőt... Ha ezt elég gyorsan csináljuk (például másodpercenként 30-szor körbeérünk) akkor a szemünk a kijelzett tartalmat állóképnek látja, nem pedig villogó zagyvaságnak, valahogy úgy, mint a katódsugárcsöves TV és monitor esetében. Fontos azonban a rétegek világítási idejének helyes megválasztása. Ha túl sokáig tart, akkor villogni fog, ha pedig túl kevés ideig, akkor bukunk a fényerőből. Itt található egy egyszerű 4x4x4 -es kocka építésének leírása (található itt részletes összeforrasztási leírás is, amit én külön nem fogok részletezni, bár a képeimből látszani fog).

Ezt építettem meg először én is, írtam is hozzá néhány animációt, de vérszemet kaptam, és nekiestem a sajátomnak. Itt jegyezném meg, hogy aki víztiszta LED-eket szeretne használni, az jól válasszon, mert ha túl kicsi a világítási szög és túl nagy a fényerő, akkor a világító LED az összes felette lévőt bevilágítja (én a 4x4x4 esetében kénytelen voltam beszínezni az összes LED alját fekete alkoholos filccel, hogy ezt elkerüljem).


A cikk még nem ért véget, lapozz!
Következő: »»   1 / 7
Értékeléshez bejelentkezés szükséges!
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem