Fórum témák
» Több friss téma |
Az egy forrpötty
A másik oldalon van a tekercs megy egy kondi. Egyébként nem vagyok megelégedve a 93%-al. Eredetileg sima buck konverternek készült, de átszereltem szinkron buck konverternek. Így jobb lett a hatásfok, de nem kielégítő. Fetek kissé melegednek 50/70mOhm-osak. Lehet a magas kapcsolófreki okozza a melegedést (300kHz) Legközelebb lehagyom a panel másik felét meg kicsit jobban elrendezem a dolgokat, akkor kijövök 1,5x1,5cm-ből. Ha MolnarG jól mért akkor az övé mgasabb hatásfokú 94,2%
Óóó, mi az az 1,2%? A te nyákod legalább miniatűr az enyémhez képest.
A bemenő oldalon a labortáp műszere mért (gyári táp), a kimeneten egy sima multival mértem, de holnap ha lesz időm felrakom a plusz LED-et és egy pár digittel jobb asztali multival mérek majd, van deprez is a melóhelyen csak nem tudom mennyi áramot bír... majd holnap kiderül. A te áramgenerátorod mire épül, mennyi áramot bír kiadni?
UC3843-ra épül.
A max áramot a kimeneten a fet szabja meg ami most így 50-55 fok (SOT-23) Tehát szerintem 3-4A-t még bírná. Utána kellene nagyobb fet. Mindenesetre a másik lednek megcsinálom rendesen a panelt 1-2 apró módosítással, egyszerűen muszáj lesz 94,2%-nál magasabb hatásfokot elérnem. Valszeg összedobok valami flyback típusút 230V-ra is kísérletképpen.
Valami 230-as megoldás engem is érdekelne, ha publikus a rajz...
Sajnos azt kell, hogy mondjam Te nyertél, ma újra mértem pontosabb asztali multikkal és deprez műszerekkel is, és sokkal rosszabb eredmények jöttek ki. Legjobb esetben is csak 84% volt a hatásfok, a teljesítmény növekedésével pedig fokozatosan csökkent, 4,6 A-nél már csak 68%... Hullámosságot is próbáltam mérni két párhuzamosan kötött 1 ohm -os ellenálláson, 1,6 A kifolyó áramnál ez 20 mV körül volt. Az eredmények a mellékelt excel-fájlban, a képek pedig itt.
Ezek az eredmények után, részletesebben is érdekelne a Te áramgenerátorod.
Sziasztok! Szeretném megkérdezni hogy megvalósítható-e hogy egy robogó első fénxszóróját kivegyem és tegyük fel: helyette ledddel szeretnék világitani? Ez megoldható? Igazábol ugy kerek a történet hogy van egy robogóm és nincs lámpája elöl! A bontott meg jó drága hozzá és azért gondotlam hogy több leddel megvalósítható-e elöl a világitás? (tudom nem nagy a fénye de pl egy hagyományos gyujtóban lévő kis led is elvilágit 5-6 m) Köszi
Heló
Akit esetleg szeretné megépíteni csatoltam a szükséges doksikat.
Ez tetszik!
Fetek típusa mennyire számít? Szoktak melegedni? A képletben miért kell osztani mínusz kettővel? Csak most néztem a nyák tervet! Nem semmi Gratula!
Fetek típusa nem számít, ugyanúgy mint bármilyen más elektronikában.
A lényeg, hogy a tulajdonságai hasonlóak legyenek. 50-55 fok környékére áll be. Ha csinálsz egy próbaszámolást a képlettel akkor látni fogod, hogy így jön ki jól. Ne aggódj nincs vele probléma
Óóó, Rs minimális értékét nem vettem figyelembe
Rs lenne a nyák terven az R7? Lehet ilyen értékű ellenállást kapni? Merre? Vagy 5db 0.1 ohm egymáson?
Mint látod én 50mOhm-ot használtam.
Ezt 2db 0,1Ohm-os ellenállásból raktam össze egymás tetejére. Lomexben vettem. Ezzel a sönttel 2,5A csúcsra Rx=2,47kOhm. Idézet: „Rs lenne a nyák terven az R7?” Igen, mint láthatod is a kapcsoláson meg is van címkézve az RS R7-nek.
Elnézést kérek
Nem szoktam én ilyen szétszórt lenni. 3 kérdésemből hármat feleslegesen tettem fel, gondolkodás, olvasás nélkül... Most jogosan nézel hülének... Köszönöm! Nagyon jó a nyákterv is, 1 héten belül megépítem!
Sziasztok!
Szerintem felejtsétek el a lakásban leddel világitok témát. Egy tv gyárban dolgozom ahol ledes háttérvilágitásu lcd tv-ket is gyártunk. Egy lcd lapot kb. 400 darab fehér led világit meg. Ezeket a ledeket mi kiszedtük és sokat kisérleteztünk velük. Látszolag iszonyatos fényerővel világitanak , ha közvetlenül belenézel szinte megvakulsz és percekkel késöbb is karikák ugrálnak a szemed elött és mégis hiába kötsz össze akárhányat és világitassz vele a fénye semmit sem ér. Egyrészt borzasztó kellemetlen a szine, nagyon természet ellenes másrészt nem tudom pontosan elmagyarázni és megmagyarázni de az elképesztő fényerő ellenére nem lessz töle világos egy szobában. Szoval szerintem ma a led tecnika dekorácios és hangulat világitáson mivül semmire sem jó.
Nem volt semmi felesleges kérdés!
Idézet: „Nem szoktam én ilyen szétszórt lenni. 3 kérdésemből hármat feleslegesen tettem fel, gondolkodás, olvasás nélkül... Most jogosan nézel hülének... Köszönöm! Nagyon jó a nyákterv is, 1 héten belül megépítem!” Ez volt felesleges hozzászólás.
Nem értek veled egyet!
Kipróbáltad azt a led fajtát, amit tv-ben használnak. Ok. Próbáltad a Cree ledeket? Próbáltál már például 12V-os ledes autó "izzót"? Azok iszonyat jók világításra. Én mindkettőt használom. Te egy szórt fényű alkalmazással találkoztál, aminek homogén "telített" fényt kell adnia. Azt meg nem is mondtad, hogy mennyit esznek azok a ledek.
Szia!
Tetszik a shottky dióda cseréje FET-re, mert növeli a hatásfokot. A meghajtással viszon első ránézésre gondom van. Az átkapcsolás rövid ideig tart ugyan, de ezalatt mindkét FET vezet mint a szög. Az áram a 10 A-t is meghaladhatja és a veszteség nagy része ebből adódik.
Hasonló véleményem volt, miután aranyáron megvettem pár darab 33 LED-ből összeszerelt hidegfehér 3 Wattos energiatakarékos LED lámpát.
Azok semmire sem jók, csak 230 Voltra. Aztán 3 darab 1 Wattos Cree MX6 melegfehér és természetesfehér LED-ből összeraktam egy asztali lámpát. A 20 Wattos halogénlámpám seholsem volt ezután. Sem fényerőben, sem színben. Nézz szét a neten. Egész városok utcai világítása működik LED-ekkel. 100 lumen/Watt alatt valóban csak dekor célra valók. Arra is drágák.
Igen ez a probléma a mostani állás szerint bekövetkeztet, mint már írtam 55 fokos a fet és így 93% a hatásfok, de mindez a 2db dióda nélkül!
Miután utólag a kapcsolást kiegészítettem 2 diódával ami gyorsítja mindkét fet zárását így csökken az összenyitás ideje. Holnap kimérem hogy diódák nélkül és diódákkal mennyi az összenyitás. Diódák nélkül is eléggé magas a hatásfok, tehát még így is megéri. Diódákkal meg főleg. Csakis ezért mertem odaírni a 95%-os hatásfokot. üdv
Én egy félhíd MOS-FET meghajtót tennék bele. Ez kiküszöbölné az említett hibát, egyben rövidebb kapcsolási időt eredményezne.
A FET-ek azért nem szállnak el, mert az áramérzékelő ellenállás ebben a körben van. Így nem a LED árama lesz állandó, hanem a FET-eken átfolyó. Benne a zárlati árammal.
Helló!
Durván 7/4A-s tüskék vannak ki-be kapcsolásnál 60 illetve 50nS széles szinuszos amplitúdóval. Az ebből származó veszteség 10V tápnál durván 0,7-0,8W. A következő példányt már diódával fogom megépíteni és majd kiderül mit produkál úgy. Valóban rengeteg mindent lehetne tenni a hatásfok további növelése érdekében, csak itt nem az volt az elsődleges cél: 1, kis méret (egyszerűség) 2, olcsó 3, hatásfok (persze ne 70-80% ) A feteket ez a 7/4A-s tüske a legkevésbé sem veszélyezteti. Idézet: „Így nem a LED árama lesz állandó, hanem a FET-eken átfolyó. Benne a zárlati árammal.” Ezt kifejtenéd bővebben, nem tdom mire gondolsz.
A tüskék azért nem egyformák, mert az IC nem tudja ilyen rövid idő alatt kiszabályozni, de néha megpróbálja.
Nézd meg a rajzot. A szabályozott jellemző nem a LED árama, hanem ami a figyelőellenálláson átfolyik. Azaz az alsó FET-é. A LED-en nem ugyanaz folyik át. Tehát a LED-et a kimenetre és a figyelőellenállás végére kellene kötni, az alsó FET S lábát pedig földre. Így az Rs ellenálláson csak a LED árama hozna létre szabályozójelet. Most nem így van. Ezért a szabályzó jeleden ott csücsülnek a tüskék is. Ezután viszont ki kell küszöbölni a nagyobb zárlati áramot, aminek csak az erőmű szab majd határt. Érdemes lenne megnézni a LED-en átfolyó áram alakját (min-max, hullámosság) is. Ha nem jól van méretezve az L1-C4-C5, akkor olyan impulzussorozat kerülhet a LED-re, aminek az átlaga lehet megfelelő, de csúcsban túllépheti a maximumot.
Azt hiszem nem vagy teljesen tisztában a buck konverter lényegével.
Miután az alsó fet kinyitott megkezdődik a led áramának növelése a led/L1/alsó fet/sön körben. Tehát a söntön a led árama folyik növekedő ütemben egészen a beállított értékig.. A kezdeti impulzus áramot (enyhe összenyitás következménye) az R6-C1 integrátor tökéletesen kiszűri. Miután eléri az áram a beállított értéket. alsó fet kikapcsol felső pedig bekapcsol innen kezdve a felső fet/led/L1 szabadon fut és az áram csökken. Tehát nem értem miért írod azt, hogy nincsen szabályozva a led árama. Pontosan az van szabályozva! Garantálhatom hogy ki is mértem és gyünyürű hullámos egyenáram 2,6A csúccsal kb. 0,5A az ingadozás (ami persze az induktivitástól függ) Tudom, hogy nem egy szokványos megoldás és lehet néhány embert megzavar ez az elrendezés. üdv
Itt nem szokásokról van szó, hanem fizikáról.
"Miután eléri az áram a beállított értéket. alsó fet kikapcsol felső pedig bekapcsol innen kezdve a felső fet/led/L1 szabadon fut és az áram csökken." Ez az áram átmegy a diódán, de az Rs ellenálláson NEM. Tehát a LED áramát csak addig figyeled, ameddig az alsó FET van bekapcsolva. Aztán lesz, ami lesz. Ezért nagyobb a hullámosság is, mint amit az áramkör lehetővé tesz. Az Rs ellenálláson eső feszültség átlaga így az alsó FET áramával arányos, nem a LED-ével. A kitöltési tényezőtől függ a hibád. Arányosan nagyobb áram kerül a LED-re. Gondold át, mérd meg. Ha ez nem zavar, ne foglalkozz vele.
Igazat adok minden valós ténynek, így az észrevételednek az összenyitásról.
De ebben az áram mérés dologban sajnos már sokadszor kell mondjam, hogy tévedsz. Képzelj el egy sima buck konvertert! A felső fet helyett dióda van. A feten átfojó áram maximuma lesz a mindenkori terhelés áramának maximuma. Tehát ami az alsó feten folyik maximális áram, kikapcsolás után az fog folyni a diódán is. Bővebben: Link Javaslom tanulmányozd a kapcsolás alatt levő ábrát. Értelem szerűen On állapotban az alső fet Off állapotban a felső fet vezet. Tartsd szem előtt, hogy egy zárt áramkörben amiben nincsen semmilyen generátor vagy egyéb energiatároló csakis egy induktivitás, akkor az induktivítás árama nem lehet sohasem nagyobb mint amilyen az áramkör zárásának pillanata előtt volt. Éppen emiatt felesleges ilyenkor figyelni az áramot mivel az már csakis kisebb lehet! A vezérlő IC NEM átlagfeszültséget mér, hanem az éppen aktuális feszültségre kapcsol ki! Az ellenállásokkal ezt a feszültséget állítjuk be. Jelen esetben nálam 125mV-ra van beállítva. Az integrátor késleltetését beleszámítva ténylegesen kb 130mV-nál kapcsol ki a fet ez az 50mOhm-os söntön 2,6A. Ezek után a fet kikapcsol és dI=(U*tki)/L szerint csökken az áram addig míg meg nem kezdődik az újabb periódus, ami után természetesen ismét nő az áram a megengedett maximális értékig. Ehhez több hozzáfűznivalót már nem tudok elmondani, sajnálom. És ne haragudj, nem akarok kioktatni senkit csak ami tény az tény.
Tehát ami az alsó feten folyik maximális áram, kikapcsolás után az fog folyni a diódán is.
Természetesen, de a szabályzó ezt nem látja, mert az alsó FET-en ez nem folyik át. Ezt az állapotot úgy értékeli, hogy az áram szintje a szükséges minimum alá csökkent és bekapcsolja a szabályzót. He ez igaz, az eredmény végülis nem igazi áramgenerátor lesz, mert az átfolyó áram nem lesz független LED-ek számától. Viszont az idálistól való eltérés a megvalósítástól függően lehet elhanyagolható. Legegyszerűbb megmérni a LED-el sorbakötött 1 Ohm-os ellenálláson. A LED-et rövidrezárva leesik a felvett teljesítmény, de nem változik a jelszint.
Luxeon Rebel beszerzésébe kérném a segtségeteket.
Olyan forgalmazó kellene, ahol az összes típust lehet kapni, de nem Farnell árakon. Havi 200-300 db-ot használok különböző tipusokból. Napok óta bújom a netet, de a Farnell-en kívül nem találtam senkit.
Tudnál mutatni egy képet, hogy is néz ki? Csak mert nem nagyon találtam róla képet, vagy ha találtam is nem tudom az-e szerepel rajta. Megpróbálok segíteni a beszerzésében. Ha gondolod akkor én tudok szerezni star kivitelő powerledeket. Nem tudom ezt tudod-e valamire használni.
Érdekes, hogy az ütősebb LED -ek szinte hozzáférhetetlenek, vagy ha mégis, a kereskedelem a tisztes haszon sokszorosát élvezi. Jelenleg ez az évezred NAGY üzlete, ahol a gyártónak nincs szava.
Hello mindenki!
Lenne egy olyan kérdésem, kérésem, hogy: Adott 125 db piros, sárga led vegyesen mind2 ugyanolyan adatokkal: Nyitó feszültség (V) IF=20mA: 1.8-2.0 Záró irányú áram VR=10V: 10 ...és hozzá 1 tápegység: Kimeneti feszültség: 12VDC Áramerősség: 5A Bemeneti feszültség: 230V Teljesítmény: 60W Ha lenne valaki aki tudna nekem csinálni 1 kapcsolási rajzot hozzá, 1-2 képlettel az ellenállásoknál + némi leírás, amikből később saját kútfőből is meg tudok csinálni hasonlót, azt nagyon megköszönném!
Ennek nem lesz nagy fénye, ha belegondolsz.
Egyszerű megoldás lehet, ha 5-öt sorosan kapcsolsz belőle, az kereken 10 Volt. Sorban vele egy előtétellenállást, amin 2 Volt kell hogy essen, amikor 20 mA folyik rajta. Ez R=U/I vel 100 Ohm. (Célszerű lenne összeválogatni és lemérni az üzemi feszültséget, ahhoz választani a pontosabb előtétet.) Így 125/5=25 darab ilyened lesz, ami 25*20=500 mA-t fog fogyasztani. |
Bejelentkezés
Hirdetés |