Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Gázkazán, és Páraelszívó reteszelése - Kikapcsolása
Témaindító: gabriel80, idő: Nov 26, 2012
Üdv Mindenkinek!
Lenne egy probléma, amit már meglévő alkatrészekből sikerült megoldani, de mint egy másik fórumon, ott volt javaslat a módosításra, illetve a más megoldásokra. Ezért itt nyitok egy új témát, mert amint sikerül egy nagyon egyszerű megoldást találni, azt biztos sokan értékelik majd pozitívan. A Probléma: Amikor a kazán beindul, azaz van lángja, a konyhai pára elszívónak KI kell kapcsolni folyamatosan, ha éppen működik, amikor meg a kazán éppen nem fűt, nincs lángja, a páraelszívót Be-KI is lehet kapcsolni, mintha nem is lenne reteszelés. Máskülönben az áramkör legyen áram nélkül, amikor nincs szükség vezérlésre... Lenne egy Gázkazán aminek a belső Tápja: 24VAC, lenne a kazánban egy gázszelep vezérlő elektromágnes, ami a gázláng modulációt is végzi 10~18VDC, ezért változó a feszültség. Valamint lenne egy 230VAC 3 fokozatú páraelszívó. Saját megoldás, meglévő alkatrészekből: A kazán gázvezérlő reléből ( egy L7812 stabilizátor veszi a jelet folyamatosan, azaz a bement itt 10~18V ( amúgy lehetne AC is ment van benne egy graetz), a kimenet stabil 12VDC. Ez a 12VDC kapcsol egy SSR-en keresztül egy 230DC-s relét. A relét vezérlő kapcsolás mellékelve. Javasolt volt a szikrázás csökkentése az érintkezők közé: 10~22nF - 22~24ohm 2W RC tag. A L7812 azért lett beépítve ( mert ez volt készen), hogy valamelyest leválassza a kazán saját reléjét a rendszerről, de esetleg ne tegye tökre az SSR-t (RSR2ND-A24003 4~32VDC input 3A 240VAC (itt is ez volt kéznél)) Gondoltam esetleg a L7812 helyett , egyszerűbb lenne majd készíteni egy kisebb energia igényű valamilyen BC337 es jelfogást ( csak ehhez egy külön táp kell pl.: 5V vagy 12VDC, vagy a 24VAC kell levenni) :esetleg milyen ötlet lenne az egyszerű, és kis energia veszteséget jelentő ( a gáz szelep relé, 10~18VDC, váltózó láng vezérlés) jel nyerésnek. A lényeg ha bekapcsol a kazán, kikapcsol a ventilátor ( nem be ) ( de galvanikusan le kell választani egymástól a két egységet). A kérés az lenne, milyen legegyszerűbb variáció lenne a gázszelep vezérlő elektromágnes 10~18VDC-as feszültségéből, folyamatosan jelet nyerni, ami vezérelheti az SSR-t, s a relé helyet egy Triac-os, vagy más ventilátor vezérlést. (ahol a lényeg amikor nincs gáz láng, nincs SSR vezérlés, s akkor a ventilátor működhet ha kell. Köszönöm a javaslatokat, és Ötleteket. Üdvözlettel: Gábriel
Kár ennyire túlbonyolítani ! A gázszeleppel köss párhuzamosan egy relét ami megszakítja az elszívó tápfeszültségét .
Igaz, ez lenne a legegyszerűbb, de még egy plusz relét, ami 230VAC is tud kapcsolni, már nem bírja el gazán vezérlő elektronikája. Azaz összeomlik a gáz láng vezérlés.
No meg ott van, ha bajt csinál az a kis relé, akkor 50eFt a kazán elektronika. Ezért kell majd galvanikusan leválasztani a két rendszert, pl,.: egy OPTO vezérléssel, és egy 5VDC táppal. No meg 20m a két rendszer egymástól ( kazán, és páraelszívó), s jelenleg egy gyengeáramú vezeték van beépítve a falba, ezt kell használni a két rendszer között.
Ha megnézed a "saját rajzodat" akkor láthatod hogyaz egész elektronika tápját a kazánvezérlés adja , tehát ha csak a relét teszed rá ,csökken a kivett áram és egyszerűsödik az egész rendszer . Egyébként lehet kapni ssr-t (szilárdest relét)
az galvanikus leválasztást valósít meg a vezérlő és a vezérelt rendszer közt , 230v ot tud kapcsolni ,5-30v vezérlőfeszről A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2012
10-18V-ból nem lehet 7812-vel 12V-ot csinálni...oda nem kellene belepiszkálni...
Lenni kell abban a kazánban valami kimenetnek ami aktív állapotban terhelhető. Pl. a keringtető szivattyú nem jó? Annyi, hogy az utánkeringtetés idején sem lesz páraelszívás, de az rövid idő. Általában a szivattyú 230V-os, arról meg lehet relézni a páraelszívót... Üdv Inhouse
Hello!
Nem egészen értelek! Írtál privátot, és két rajzot tetem fel. Egyikre sem mondtál semmit, azóta azt sem mondtad hogy "bakfitty". Most nyitottál egy új topikot.. akkor most mi van? üdv! proli007 A hozzászólás módosítva: Nov 26, 2012
Szia! Nem tudom hol nyitottál még erről a témáról kérdést, de szerintem rosszul közelítetted meg ezt a dolgot.
Idézet: Itt nem a gázlángot kell figyelni! Ha a páraelszívó ventillátort bekapcsolják, akkor a kürtőjébe beépített mikrókapcsolós huzatérzékelő tiltást ad a kazán felé (soros kört képezve a termosztáttal) és megakadályozza a szénmonoxid beszívását a légtérbe. Lehet ilyen kütyüt venni szaküzletben. „(ahol a lényeg amikor nincs gáz láng, nincs SSR vezérlés, s akkor a ventilátor működhet ha kell.”
Ha már nyitott egy ilyen topic, akkor tárgyaljuk már ki azt az esetet is, amikor egy legtérben van egy teljesen hagyományos kandalló a páraelszívó. A kandalló alapesetben nem tartalmaz semmiféle elektronikát, a huzatot is kézzel kell állítani...
Pár szempont ami az eszembe jutott: - Lehet hogy elég egy sima klixont felcsavarozni? - Vajon mennyire bírja a folyamatos ki/be kapcsolgatást? - Vajon hány fokosat érdemes használni? - Milyen vezetékkel érdemes bekötni, hogy ne olvadjon el? - Van esetleg direkt ilyen célra való kapcsoló? Valamint akkor a kandallót is bele kell venni az EPH-ba (ez nem kérdés volt)...
Szia!
Az Én esetemben Gázkazánról van szó, és egy konyhai páraelszívóról, ( nem kandalló ) (de amúgy oda is kötelező! Neked ha kandalló van akkor ez jó, csak ionizációs érzékelő lehet tűzálló szigeteléssel-kábelezéssel ( nekem is jó lenne, de itt megoldható egy elektromos jel mintavétellel) : http://www.gazelektronika.hu/jrk_fam.htm Pár szó a gyártó oldaláról: "A reteszelés szükségessége: Olyan helyen szükséges a reteszelő-kapcsoló felszerelése, ahol két gázkészülék égéstermék elvezetője egy kéménybe csatlakozik és a kémény szállítási kapacitása kisebb mint a két készülék által termelt füstgáz mennyisége. Továbbá ha nyilt égésterű gázkészülék egy lég-térben üzemel egy elszívóval az egyik működését reteszelni kell. Működési elv: Reteszelő-kapcsolóink a láng ionizációs tulajdonságára épülnek. Az érzékelőn keresztül ionizációs áram indul meg a láng hatására, amit felerősítve relét működtet és bontja a kazán áramkörét, elsőbbséget adva a vízmelegítőnek."
Bocsi, nem voltam gép közelben, néha nagyon messze kell menni.
Szia
Szabályok szerint a kazánnak kell vezérelni. Illetve nem a kazánt kell kikapcsolni, ha megy a páraelszívó, hanem fordítva. Ugyan kellhet még akiknek lég tömör az ablak-ajtó rendszerük, egy légbeömlő is még a kazán felé, ami lehet automata (azaz a vákumra nyit), vagy sima kerek beömlő, a szabadba. Alap esetek: A) Gáz Nem ég, de ventilátor megy, ekkor az áram, a zárt érintkezőkön megy keresztül. B) Gáz Nem ég, Ventilátor Nem megy, Nincs kisfesz, s a relén sincs nagyfesz. C) Gáz Begyújt - Ég, és ekkor a ventilátort KI kell kapcsolni, a Kazán folyamatos 12VDC ad az SSR-nek, az SSR zárja a relé tekercs áram körét, amit amúgy megkap részben a ventilátortól, s a behúzott relé bontja a ventilátor áramkörét. D) Gáz Begyújt - Ég, de a ventilátor Nem megy, így ugyan megy a kisfesz az SSR-nek, ami zárja nagyfesz oldalt, de nem történik semmi, mivel a ventilátor a főkapcsolója Ki van kapcsolva, Nincs a relé érintkezőkön áram sem.
Nem rossz gondolat, de oda sem ártana egy leválasztás.
Meg mint írtam meglévő alkatrészekből, s egységekből építkeztem. Most gondolkodom egy másik rendszeren, de ez is megfontolandó bizonyos esetekben ( csak az a gond, hogy a keringető szivattyúnak, van után futás ideje, amikor már nem megy a gázkazán (kombi), illetve magától is bekapcsol időnként a vizet forgatni a rendszerben) tehát ebben az esetben akkor kikapcsolná a ventilátor, mikor nem ég a kazán az esetemben.
Szia! Igazad van! A mellékelt ábra szerinti bekötés ennél a típusnál megoldja ezt a problémát de valóban a kazánnak kell kiadni az ukázt és nem mikrokapcsolós a huzatmozgató csappantyú, hanem motoros. Nekem nincs ez a funkciója bekötve, de a biztonsági része figyelemre méltó a gázhiányra hivatkozva. Ha nincs gáz, a szellőzőmotort működteti és mindaddig fennáll ez a helyzet amíg a reteszelést fel nem oldották.
Szia!
Ötlet szintjén felvetném, mi lenne ha kicsit megfodítanánk a dolgot (én se szívesen piszkálnék bele a kazánba, főleg nem onnan táplálnám az áramkört). Az elszívó kapcsolója kapcsolná a tiltó áramkört (nyáktrafóval bőven táplálható), ha nem jön "tiltójel" a gázkazántól, meghúz egy relét,s megy az elszívó. Ha közben bekapcsol a kazán, akkor pedig kikapcsolja az elszívót. Értemszerűen ha az elszívó kapcsolója off állásban van se az elszívó, se a tiltóáramkör nem megy. Így ezt a tiltójelet már a kazánáramkör "lecsapolása" nélkül elő lehet állítani egy optocsatotóval vagy csak egyszűen figyelni a feszültséget a gázszelepen. Vagy ha van a kazánon a lángérzékelőnek, gázszelepnek visszajelző ledje, akkor egy fotoellenállással is megoldható.
Sziasztok! bocs, nem feltétlen ide kapcsolódik, kérdeznék...
Tetőtéri lakásom jelenleg üresen áll, fűtetlenül. a csövek a kazán és a radiátor között az betonban futnak az alattam lévő szomszéd és köztem. Alattam és mellettem fűtenek, jelenleg, fűtetlenül 11-13 fok van a lakásban, félek azonban, hogy elfagyhatnak a vezetékek... Vagy így nem, hogy alattam, mellettem van fűtés? Aggódjak, vagy csak hidegebb idő esetén kéne? Ha néha befűtök egy órára, az elég? köszi
Szia nem tudom milyen rendszered van de legtöbb termosztáton van egy un. fagyásgátló állapot ami 7 fokot tart ez már bőven elég a fagytalanításra (erre találták ki ) meg a kazánok cirkók többsége 24 óránként megkeringteti a vizet hogy a szivattyú ne álljon be ez is segít ugy hogy aggodalomra semmi ok
Én csak ülök és nézem, hogy mi mindent akartok itt a bojlerekkel művelni. Persze értem, hogy ha már a felület címe, tematikája hobbielektronika, akkor valami ténylegesen elektronikás megoldást kell megalkotni. Szerintem, néha a kevesebb több! Amit én évek óta használok, azt leírtam, lefotóztam, mellékelem. Ki-ki döntse el vérmérséklete, és szakértelme alapján, hogy amire én kitaláltam, arra alkalmas e, és jó e az ö feladatának az ellátására.
Amúgy, meg használjátok egészséggel, és sikerrel! Mint írtam, fő az egészség, és a biztonság!üdvözlettel mindenkinek: Mr.steve A hozzászólás módosítva: Jan 23, 2013
A megoldásoddal van egy pici, de adott esetben életveszélyes probléma.
"Indul a bojler, meleg áramlik ki a füstelvezető alumínium csőben." Ez csak akkor igaz ha az elszívó(k) az indulás idején nem működnek, vagy a kémény huzata nagyobb mint az elszívás által keltett nyomácsökkenés! Ez utóbbi szinte sohasem fordul elő ha nincs nyitva ajtó, ablak. Ha tényelegesen visszaáramlás van a kéményből, akkor az égéstermék (meleg) nem a kéményfelé távozik, -tehát nem melegszik a termosztát, hanem az áramlásbiztosítón (deflektor) át a helyiség légterébe jut! Szerencsés esetben a kazán visszaáramlásvédelme lép működésbe és letiltja a kazánt, ha nem akkor nincs szerencséd! Szerintem csak az a megoldás elfogadható ami a kazán indulása előtt leállítja az elszívókat, majd némi késleltetéssel engedélyezi a kazán üzemét. (Természetesen kombi készülék esetén melegvíz készítéskor is.) Számomra érthetetlen hogy miért nem építenek be egy relét gyárilag erre a célra?
Sziasztok!
Nem igazán a témához vágó lenne a kérdésem. Egy légtérben szeretném üzemeltetni a nyílt égésterű cserépkályhát és a gáztűzhelyünket melyhez páraelszívó üzemel. A nyílászárók műanyagok. Megoldást jelenthet e, ha a Roto DAS automata biztonsági kapcsolót építenék az ablakba, amely vezérelné a páraelszívót? Tehát csak akkor indulna el a szívás amint az ablak nyitott állapotban van.
Üdvözlet!
Legegyszerűbb megoldást keresem a következő összeállításhoz: -egy légtérben elszívó és nyitott rendszerű gázkazán -a fent említett gázkazánnal egy kéménybe kötött gázbojler Ennek a három eszköznek a reteszelését kell megoldanom. Kész elektronikát nem találtam erre a feladatra. A válaszokat előre köszönöm!
Hello! Talán e legegyszerűbb két 230V-os relé, minek két bontó (NC) érintkezője van. A célszerű prioritás sorrend Bojler-Kazán-Elszívó.
A két relét a bojler és a kazán mágnesszelepére kötve. Ha megy a készülék, a relé behúz. Ha megy a bojler, lebontja a kazán és az elszívó működését. Ha megy a kazán, elbontja az elszívó működését. (Az elszívónál a két relé bontó érintkezője sorba van kötve.)
Pusztán szakmai érdeklődésből kérdezem csak, nem kötözködni akarok. Ezeket a házilagos barkácsmegoldásokat a kéményseprők elfogadják? Mert hanem, akkor lehetnek problémák. Egy reteszelőkapcsoló egyértelmű megoldás, könnyű bemutatni a működését a kéményseprőnek. Azt valahogy nem látom életszerűnek, hogy elkezded neki magyarázni, hogy milyen elektronikát építettél, és az hogy van összekötve a kazán, bojler vezérlőelektronikájával.
Hello! Én nem vagyok katasztrófavédelmi felügyelő, de még kéményseprő sem. Tehát nem tudom mit fogadnak el vagy sem. A reteszelésmegoldása elsősorban saját életvédelmi érdek. Alapvetően nem lenne szabad ilyen berendezéseket egy légtérbe szerelni, és/vagy egy kéménybe kötni.
Csak hogy főleg Pesten a tűzvédelmi szabályok betartása szinte lehetetlen feladat. Mert anno vagy nem foglalkoztak vele, vagy más volt a fűtés rendszere. De bajok mindig voltak és lesznek. Maximum azt lehet elérni, hogy új építésű rendszer legyen szabályosan felépítve. Aztán hogy mit jelent a házi barkács megoldás, az jó kérdés. Mert hogyan szólhat a szabály ami ilyesmit meghatároz. Ha valaki ilyesmi áramkört/akármit hivatalból készít, nyilván jó pénzért bevizsgáltatja. Tegyük fel hogy mondjuk a TÜV szerint az megfelel. De akkor hol van a beszerelés megfelelősége. Számtalan kazán létezik, ahhoz vagy illeszkedik vagy sem a készülék. És ha szakember végzi el a beszerelést, az hogy biztosítja a szakszerűséget? Hogy bizonyítja a megfelelőséget? Maximum aláírja. Láttál már olyant hogy valaki bárminek a felszerelése után kapcsolási rajzot készített, megfelőségi - biztpnsági nyilatkozatot állított ki? Mert én nem. A kéményseprő sem villamos szakember, nem fogja nézni mi hogy van bekötve, nem posztja. Maximum kéri, hogy mutasd meg, hogy ezen készülékek egyidőben nem üzemelnek. Szóval részemről nem olyan egyszerű a dolog, de mondhattam volna hogy forduljon szakemberhez. És kihez? Ki az, aki ár-érték arányosan elvégez ma egy ilyen munkát? Mikor a szakhatóságok is saját szájuk íze szerint értelmezik az olykor nem létező vagy nem érvényes szabványokat. Ha csak a villanyszerelő hatóságokat nézem, a katasztrófa védelemnél és tűzoltóságnál miért lenne másképp? Amikor a törvényeket - jogszabályokat a jogalkotók "pillanatnyi elmezavaruk alapján" változtatják meg..
Sokmindenben igazad van, sokmindenben szerintem nincs, de nem akarok vitatkozni, mert a lényegben egyetértünk, ez elég ingoványos terület. Azért mielőtt valaki belefog egy ilyen szerkezet építésébe/felszerelésébe, annak azt javaslom, hogy nézzen utána mit fogadnak el, mert kellemetlen meglepetések érhetik a következő ellenőrzéskor.
Nehéz elképzelni, hogy minden reteszelő eszközt ismer minden kéményseprő/katasztrófa védelmis. Így vagy az lenne logikus, hogy egy beszerelő szakember általi jegyzőkönyv kellene hozzá, ahol minden ezzel kapcsolatos fel van tüntetve, vagy az, hogy megbizonyosodik a megfelelő működésről a helyszínen. Ez utóbbi több szempontból is nehézkes/időigényes, aggályos, úgyhogy az első tűnik valószínűbbnek. A szabályok változnak, de általában az az előtti beszerelésekre nem érvényes visszamenőleg...
A hozzászólás módosítva: Nov 14, 2020
proli007 fórumtárs fején találta a szeget! Egy olyan lakásban kell mindezt megcsinálnom, ahol a katasztrófavédelem már lezárta a gázt, mert bejelzett a szénmonoxid érzékelő. Ahogy a gázkészülékek villamos hálózatra történő csatlakoztatásának is megvannak az előírásai az NGM rendelet szerint, gondolom itt is vannak előírások. Gondolom ezeket is szem előtt kéne tartanom a megvalósítás során.
Már csak tudnod kellene ezeket az előírásokat.
Üdv!
Megfelelő megoldás az, ha a konyhai elszívó működtetése esetén, a kombis kazán 230V-ja el van véve? Okoz-e bármi problémát a kazánnak az áram elvétele alapállapotban / fűtéskor?
Mindenek előtt, ahogy proli007 is írta feljebb, ez egy ingoványos terület, ezért alábbi hozzászólásom nem tekintendő tanácsnak, csak megjegyzésnek.
Fordítva talán jobb lenne, amikor a kazánnak van prioritása. Az elszívó valószínűleg nem veszi zokon, ha menet közben kikapcsol a ventillátora és a megvilágítása (a háziasszony is pontosan ezt teszi vele, ha már nincs rá szülksége). A kazánnak viszont, ha éppen felfűtött állapotban van, eléggé nagy "udvariatlanság" kirántani alóla a 230V-ot és így a teljes vezérlését. Aminek esetleg figyelnie és szabályoznia kellene az égő állapotát, a vízhőmérsékletet, a keringetést, stb. A régi FÉG C24 és hasonlók talán nem ez a kategória, bár annak is erősen javasolták a kiegészítését egy utókeringető modullal, ami jelentősen tudta növelni a tűztér/hőcserélő élettartamát.
Nem kifejezetten ismerem a kazánok belső életterét, így el tudom képzelni, hogy nem a legjobb számára a 230 elvétele. A kazános kapcsolóval nekem annyi a problémám, ha kell épp az elszívó, de nem megy, mert megy a fűtés probléma...
Ráadásul nem is találtam valami "tiltó" bemenetet, a reteszelés kedvéért... Van opció a bővítésre (LSM 5 modul), de 1 ebay találaton kívűl nem találok belőle. Köszönöm azért! |
Bejelentkezés
Hirdetés |