Fórum témák
» Több friss téma |
Üdv! Szeretnék egy kis segítséget kérni, szeretném megcsinálni az energiatakarékos izzó elektronikából készült rezonáns tápot. Az lenne a kérdésem, bár nem túl jó a kép, ez egy 20W-os izzó elektronikája, ennél elegendő csupán a két tranzisztort IRF740 fetre cserélnem, és a vasmagos tekercset letekerni kb. 2,5 menetre, valamint a toroidost 2x13-ra és 1-re áttekerni? Viszont nem tudom, hogy a fénycső 4db csatlakozójával még mi a teendőm, valamint kell még mást is csinálnom?
Bocsi lemaradt még az, hogy úgy látom a toroidos tekercsnél a két tranzisztor tekercse fordítva van tekerve, nekem egy irányba kell tekernem a 2x13-mas menetet a fetekhez, és fordítva az egy menetet, ami a vasmagos tekercshez csatlakozik, jól értelmezem?
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
Ha jól értelmezem nagyobb teljesítményt szeretnél kivenni belőle mint 20W! Ha igen Akkor nem elég a FET-eket kicserélni hanem a Graetz Hídat és egy nagyobb kapacitású puffer kondit belerakni! De a Skori weblapján egy csomó leírás van és kapcsolás, ha érdekel vess rá egy pillantást! És igen a meghajtó tekercsek egy irányba, az áram visszacsatolás pedig "fordítva"!
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
A tranyóknak más meghajtásra van szükségük mint a feteknek, tehát nem úgy van hogy fogom és berakom helyette a fetet. Ebben eredetileg nincsen trafó (csak a gyűrű a meghajtáshoz), csak egy fojtó a kimeneten a cső számára. Nézegesd a rajzokat, látni fogod a különbséget. Skori oldalán mindegyik rajz (k.cső gyári rajzok és átalakítottak is), illetve az összes információ ott van az elkészítéshez, magyarázó szöveggel együtt.
Erre gondoltam: Bővebben: Link, de akkor ezt nem ismeritek?
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
De ismerjük. Viszont ha nem csak ezt a rajzot nézegetnéd a Skori oldalán hanem a főoldalról kezdve az előzményeket is (elektronikus fénycső előtét), akkor látnád a teljes folyamatot, ami a kompaktcsőtől egészen a rezonáns tápig vezetett. Ott le van írva a működés, van többféle rajz, méretezési segédlet, had ne írjuk le ide még egyszer.
Egyébként sem árt ha végigolvasod, mert akkor talán kisebb eséllyel fognak az alkatrészek füstöt eregetni.
Üdv! Oké akkor megcsinálom egyedül, látom nem értjük egymást. Csupán az volt a kérdésem, ahogy a linkben szerepelt jó-e úgy, annyi módosítással valóban működik e, aki már alakított át ilyet annak semeddig nem tart leírni. Nem a működését, tervezését kérdeztem, akkor megtanulom egyedül, és nem kérdezek itt semmit. Köszi.
A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
A kimenetre nem tudok beszerezni megfelelő feszültséggel/mérettel/kapacitással/impedanciával rendelkező kondenzátort a tápomhoz.
Milyen következményekkel kell számoljak, ha például 2x95V a kívánt feszültség, viszont a kondijaim (egyenlőre) oldalanként 2db 1000µF/100V-os párhuzamosan kötve? Nagy terhelésnek van-e kitéve a táp ha nem low-ESR-es, csak sima, illetve a +5V feszültségtartalék kinyírja-e vajon a kondikat -ilyenkor most a túllövésekre és a tüskékre gondolok-? A bemenetre most tettem 2db 400V/220µF-osat (ezek voltak a legalacsonyabbak amik kaphatóak ekkora méretben és természetesen ez sem LOW ESR) A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
Ez az Köszönöm.
Végeztem ma méréseket a nagyobbik trafómon. A primer tekercse 18 menetre lett kiszámolva, mert 3C85 az ETD49-es mag anyaga. Ilyenkor a B indukció 0,17T körül mozgott. Így a szórási induktivitása 24.5uH volt. Ez ugye kicsit kicsi. A lorylaci mondta, hogy csökkentsem az indukciót. Kipróbáltam, hogy a primer tekercset szét kötögettem és sorba tettem egymással két 18 menetes tekercset (2X3 db huzalt). A primerem így 36 menet volt. Így a szórási induktivitásom 102.3uH lett. Ez meg sok lenne. Itt a B indukció 0.085T volt. A kérdés az lenne, hogy szerintetek mennyi lenne a megfelelő primer menetszám? Hogy az indukció se legyen túl kicsi, a réz veszteség se legyen túl nagy, na meg az átvihető teljesítmény is 500W fölött legyen. ja, és a kondik se akarjanak szétszakadni. Úgy nézem, hogy 2db 68nF MKP4 kondi ló lenne bele. Ilyenkor majdnem 700W-nál korlátozna be. A trafó induktivitása 52uH kéne, hogy legyen. Ennek fényében kérdezem, hogy szerintetek mekkora lenne a megfelelő primer menetszám.
Arra számítsál, hogy hamarabb tönkremennek. Hogy mennyire hamar az a hamar, hát az jó kérdés.
Az az igazság, hogy ennél nagyobb tartalékot szokás javasolni, min. 10% az értelmes mondás. Low ESR témában a kondira jutó AC áram mértéke a döntő, az ugyanis fűti a kondit (P = I*I*R). Részleges megoldás a problémára, ha több kondit kötsz párhuzamosan (így egy-egy kondira töredék jut az AC áramból). Nehezítő tényező, hogy más melegedő alkatrészeket is bizony oda kell rakni a kondik mellé. A meleg pedig (akár saját erőből melegszik, akár mások melegítik) exponenciálisan csökkenti az élettartamát a kondinak (lásd grafikon egy kondi adatlapból). Szóval nem egyszerű a dolog. Persze ha nem erőltetnéd ezt a "férjünk el 8mm magasságban" c. történetet, akkor volna esélyed rendes kondik beszerzésére... A hozzászólás módosítva: Ápr 18, 2013
0,62mm az átmérő, de most nem ezt szeretném firtatni. Lehet vékonyabbal fogom megtekerni a következőt.
Idézet: „Persze ha nem erőltetnéd ezt a "férjünk el 8mm magasságban" c. történetet, akkor volna esélyed rendes kondik beszerzésére...” 36 mm áll rendelkezésemre per 2kW maxi csúcsteljesítményhez. Folyamatos perpill sacc úgy 500 körülvan.
Nullahatos? Áh az nagyon sok! abból elég lenne igazából 3 szálú sodrat, 500 W-hoz, és próbáld ki 30 menettel.
Tudom, hogy sok, csak gondoltam mivel simán rá fért, miért ne tekerjem rá. Kisebb lesz a rézveszteség.
A 30 menetet kipróbálom. a B 0.1T lesz így. Az már nem olyan nagyon kevés. A magom úgy is melegedett kicsit. Nem mértem pontosan mennyire.
Ha az elektrolit kondenzátorokkal kötünk párhuzamosan kerámia kondenzátorokat akkor ez megnövelheti a kondenzátorok élettartamát?
Egyébként kerested Neked pár használható kondit:
220µF/160V 16x31.5mm, 105C, 10.000hr, max. ripple current: 2.28A@100kHz 330µF/160V 18x31.5mm, 105C, 10.000hr, max. ripple current: 2A@100kHz 1000µF/160V 25x30mm, 85C, 2.000hr, max. ripple current: 3A@120Hz (az adatlap szerint átszámolva 4.2A@100kHz)
De, részemről nagyon jól értelek. Úgy gondolod hogy valami futurisztikus röntgenkijelző előtt ülünk, ami egy homályos fényképet rögtön kapcsolási rajzzá konvertál. Mert ezekből ahány cső annyiféle kapcsolás, nem nagyon találkoztam még két egyformával. A hozzászólás is amire hivatkozol a Skori oldalának olvasgatására buzdításával kezdődik. Azt már megemlíteni sem érdemes, hogy itt a topikban is többször ki lett tárgyalva. Persze megsértődni sokkal egyszerűbb, mint elolvasni néhány oldalt... Ha legalább visszarajzoltad volna, akkor lehetne tanácsot adni. De így?
Ide nem nagyon fogsz low ESR-t találni. Az enyémben sima 2200µF/100V van oldalanként, és 92V van a kondikon terheletlenül. Eddig bírja, igaz nincs napi használatban. Tegyél melléjük valami fóliakondit.
Nekem van pár 150µF/450V vagy 190µF/450V low esr kondim, tehát létezik de nehéz beszerezni.
Ha két ideális kondik kötsz párhuzamba,akkor az áram a kapacitásokkal egyenes arányban osztozik (ohm törvénye), azaz a kerámia kondin nem nagyon fog áram folyni, tehát nem csökkenti az elkó terhét.
A kerámia kondik párhuzamba kötésének egyetlen egy indok van: az áram felharmonikusainak szűrése (ha van ilyen), valamint a sokkal magasabb frekvenciás tüskék csillapítása. Ekkor már az elkó nagyon nezehen szűrne, és a felharmonikus (meg a tüske) aránya sokal kisebb, így ott elég a jóval kisebb kapacitás.
Idézet: „Hát természetesen nem működik Előszőr mértem 10 voltot, meg 5-öt, aztán most meg semmi, passzolok.” A problémád inkább ebbe a topikba való, ezért itt folytassuk. Jó lenne egy közeli fotó alulról-felülről, miket csináltál, mert így csak találgatni lehet. Első körben a FET-ek beültetése kritikus, csak olyan tranyó helyett lehet, amelyiknek középen van a kollektora (különben hajtogatni kell a lábakat). Milyen FET-eket használsz? Aztán a Zenerek jól vannak-e bekötve? Milyen rezonáns kondikat használsz? Helyesen van-e bekötve az áramkör lelke, a kis toroid trafó? Mekkora az induktivitása a kis toroidnak? Az eredeti áramkörökben mindig egy oldalon kezdődik mindhárom tekercs, tehát ezt nem kell változtatni. A szekunder oldalon Schottky és low ESR kondi van-e? Ezeket kell először ellenőrizni, mert még egy öreg róka is el tudja rontani a lábak bekötését. Ahogy többen ajánlották, át kell tanulmányozni Skori Rezonáns táp 2. cikkét. Mielőtt megcsináltam az enyémet, több napig olvasgattam, és így már tényleg könnyen ment.
Mi szóval? Mi a kérdés?
Mégegyszer, ha a részeltes leírásból nem jött volna le: A kerámia kondenzátor nem csökkenti jelentősen az elkón folyó búgóáramot, így nem növeli annak élettartamát. Ha jelentősek a felharmonikusok (PWM táp, háromszög áramforma,), meg a tüskék, akkor a megfelelő minőségű kerámia kondi ezeket segíti szűrni. (de ezek az elkókra eleve "nem mennek rá", mert az ott az elkó már induktivitásként látszik)
Oké, köszi, akkor teszek fel fotót, a fetek IRF740, és középen volt a tranyók kollektora. A kis tekercsen 2,5 menet van, mérőm nincs, viszont eltört a vasmag a sarkánál.
lorylaci. Szeretnék megtudni valamit.
Készen lettem a Cimopata féle rezonáns tápommal. Rá akasztottam 170W terhelést és nagyon szépen muzsikál semmi nem melegszik. Minden tök jól üzemel. Gondoltam rá nézek a primer feszültségemre. Furcsállom. Sajna nem jutott eszembe, hogy mentsek róla egy képed, de kerestem a neten egy hasonlót. A képen a fölső jelalak. (bekapcsolás után van egy csúcs, aztán folyamatosan csökken aztán át vált a másik fetre.) Ez azért van mert rezonáns a táp, vagy gond van?
Ezen én semmit nem látok. Nem lehet tudni, hogy szimplán csak vacak a trigger, vagy mi?
Mire mértél rá pontosan? Mi a referenciád? (A a táp leválasztó trafón van, így a földcsipeszt a negatív tápra raktad?) A rezonáns tápnál a következőket kellene mérni, ezekhez mind le kell választani a táphoz: - Alsó FET gate a sourcehöz képest. Itt látható, hogy van -e ZVS. - A félhíd kimenete (itt látható, hogy ZVS van -e) - A két rezonánskondi közepe (itt szinuszos jelet kell látni, utalva, hogy az áram szinuszos, vagy látható ha ZCS van). Jó lenne ha mellékelnéd az aktuális kapcsolást, és bejelölnéd mondjuk színekkel és számokkal, hogy melyik pont melyik ábra. Ezzel nekünk segítesz, hogy válaszoljunk.
A látható hullámforma teljesen normális. A félhíd négyszögjelének, és a rezonáns kondik (közel szinuszos, de kb. 90fokkal fázisban eltolt ) feszültségének összegét látod a primeren. Ehez hozzájön még a primer oldali 300V DC feszültség hullámossága, ettől van a "megvastagodott rész" a jel tetején és az alján.
A hozzászólás módosítva: Ápr 20, 2013
Tök jól látszik a képen amit kérdezek. Lehet a bekapcsolás zavart meg? A fet amikor bekapcsol erre gondoltam. Tehát a primer feszültségem terhelve nem szép négyszög jel, hanem olyasmi mint amit az előbb betettem. Az most nem számít, hogy széles lett a vonal a zavartól vagy a triggertől.
Nem az a lényeg a jel alakja a lényeg, hogy nem szép négyszög. Ezt csináltam meg: Bővebben: Cimo rezó táp kapcs rajz |
Bejelentkezés
Hirdetés |