Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Feszültség komparátor
 
Témaindító: Taki33, idő: Jan 2, 2007
Témakörök:
Lapozás: OK   3 / 6
(#) patyyr hozzászólása Aug 25, 2010 /
 
Sziasztok!
Olyan komparátort szeretnék építeni, hogy egy analóg út- jeladó a tárgy távolságától függően 0-10 v -os jelet ad..... 3 külömböző jelszintre kellene 3 digitális jelet előállítanom!
Ha tud valaki kérem segítsen!
(#) jdani hozzászólása Okt 10, 2010 /
 
Hali. Nekem egy olyan kapcsolásra lenne szükségem, ami egy bizonyos bejövő feszültség után kapcsol. Ha az a bejövő jel eléri mondjuk a 4V-ot, akkor a kimeneten van egy jel. De ha csak 3,5V van a bemeneten, a kimeneten 0V legyen. De ez a kapcsolás képes legyen 1,8KHz-el kapcsolni. Létezik ilyen?
(#) lapose válasza jdani hozzászólására (») Okt 10, 2010 /
 
A 741-ed miért nem jó?
(#) jdani válasza lapose hozzászólására (») Okt 10, 2010 /
 
Vegyük ugy, ezt a kérdést fel se tettem akkor meg nem tudtam hogy jo lesz a 741 is
(#) Beni23 hozzászólása Szept 20, 2011 /
 
Sziasztok,

nem találtam a problémámra külön topic-ot ezért ide írnék.
Olyan problémám van hogy van 2 bemenetem 0-36V- között változhat és a terhelés függvényében változnak a bementek nagysága(lehet egyik jobban mint a másik), kimentre nekem a nagyobb feszültség értékét kéne kapcsolni. Azért kell mert erről a feszültségről menne az áramkör táplálása és ha valami baj lenne valamelyik bementettel, leesne a fesz, akkoris működnie kell a cuccnak. Előre is köszi a válaszokat, ötleteket!
(#) pucuka válasza Beni23 hozzászólására (») Szept 20, 2011 / 1
 
A két jelet ami 0 és 36 V között változhat, két diódával közösíteni kell, úgy hogy a diódák nyitó irányban legyenek a forrás, és a fogyasztó között. Ebben az esetben mindíg a nagyobb feszültségű forrás lesz rákapcsolva a fogyasztóra.
(#) mythbuster hozzászólása Jan 29, 2012 /
 
Sziasztok!

A tegnapi nap folyamán szerettem volna készíteni egy akku szint figyelő komparátoros Led kijelzőt, ez az áramkör a szünetmentes tápegység külső 65Ah -s akkura kellene, akkor lépne működésbe, mikor hirtelen elszáll az áram, és az akkuból szállnak a 80Amperek... A nyák úgy tűnhet, hogy meg van égve, de csak a 80A -t kellett megoldanom valahogy, a vastag forrasztás miatt feteke a lap! A gondom egyszerű, a mérő nem működik, a képen bejelölt feszültségek valósak, az alattuk található kis trimerekkel lettek belőve a feszültségek a 14V -ból, a Ledek kajak 0V -on vannak!

Segítségeteket köszönöm!

Üdvözlettel,
mythbuster

meter.jpg
    
(#) mythbuster válasza mythbuster hozzászólására (») Jan 29, 2012 /
 
Felhasznált komparátorok: 2 x LM339N
(#) mephisto hozzászólása Jún 13, 2012 /
 
Sziasztok!

Némi útmutatásra lenne szükségem. KA393-mal van épp dolgom az adatlapból úgy gondolom ugyanaz mint az lm393. Először is a diffenercial Comparátor az ugyan az mint feszültség komparátor? A problémám azzal van hogy nem tudom átbillenteni a kimenetet ráadom a táp ot ekkor a kimenet 0. Ha a negatív bemenetet 0 kötöm a és a + ra 1 et adok akkor ugye billennie kéne?!?!?Na ezt nem teszi vagy esetleg valamit rosszul értek? Gyakorlatban most az van hogy ha - ra 0 adok a kimeneten semmi nincs majd közben + ra 1 et adva ismét semmi nem lesz kimeneten ha 0 adok rá egy pillanatra 0 lesz a kimenet.
Előre is köszönöm a bölcseletet!
(#) drden hozzászólása Feb 10, 2013 /
 
Nekem olyan elektronikára lenne szükségem ami áramfelvételt figyelne , mely értékét figyelné. Adott áramfelvételt lehetne beállítani ha ez az érték alatt lenne az áramfelvétel akkor feszültséget kellene növelnie. A feszültségnövelés egy terhelést növelne ezáltal növelné az áramfelvételt. Ha túllépné a beállított értéket akkor csökkentené a feszt tehát a beállított értéken tartaná az áramfelvételt. Ha valaki tudna ötletet adni akkor megköszönném.
(#) lastewer hozzászólása Feb 12, 2013 /
 
Helló!

Szeretnék készíteni egy olyan kis érzékelőt , ami feszültégtől függően engedi át magán az áramot.

Pl. ha 12V -ot kap , akkor engedje át a 12 V - ot , tehát vezessen.
Ha 10.1 V alatt van a bemeneti feszültség , akkor viszont ne vezessen.

Autóba szeretném , hasznos lenne mikor álló motornál szól a zene a kocsiba , és ha lemerül a megadott feszültség értékig , akkor lekapcsolja a rádiót meg a rá kötött dolgokat , hogy ne merüljön le az aksi és be tudjam indítani az autót.

Ehhez szeretnék segítséget kérni , hogy milyen alkatrészek szükségesek egy ilyen megépítéséhez.

Előre is köszönöm.
(#) proli007 válasza lastewer hozzászólására (») Feb 14, 2013 /
 
Hello! Például ez. üdv!
(#) jog27 hozzászólása Ápr 26, 2013 /
 
Sziasztok!

Szeretnék egy kis segítséget kérni egy kapcsolásban. Építeni szeretnék egy komparátoros kapcsolást Lm311-gyel ami a következők feltételekkel:
Az autóban lenne elhelyezve, tehát 12V-os tápellátása lenne. Valószínűleg az autó hőgombájának a jelét használná, bár lehet, hogy ez nehézkes és külön termisztor (szerintem NTC) ellenállás is jó lesz.
85 fokos hűtővíz hőmérséklet felett kellene bekapcsolnia egy ledet, ami folyamatosan világít, míg a víz 85fok alá nem csökken. Ekkor lekapcsolja a ledet.
Nem gondolom, hogy olyan nehéz lenne elnézegetve a rajzokat, csak én még nem nagyon értek az ilyen dolgokhoz, nem úgy mint az itteni szakik!
Köszönöm a segítséget!
A hozzászólás módosítva: Ápr 26, 2013
(#) proli007 válasza jog27 hozzászólására (») Ápr 26, 2013 /
 
Hello! Próbáld meg így. üdv!

LM311-85C.png
    
(#) jog27 válasza proli007 hozzászólására (») Ápr 29, 2013 /
 
Köszönöm!!! Kipróbálom majd!
(#) Imre hozzászólása Máj 9, 2013 /
 
Sziasztok! Szeretnék egy egyszerű autós szimulátort építeni. Az alábbi kapcsolást hogyan lehetne megvalósítani? (Sajnos mikrovezérlő programozásban nem vagyok otthon) Az ülést egy motor mozgatná előre és hátra. A pedálokon és motoron szintén lenne egy-egy poti. Amikor az ülés középen van, a motor potija is közép állásban lenne.

Tehát a gondolatmenetem:
-amikor rálépek a gázpedálra, akkor a pedálon lévő poti feszültsége 2,5V-ról 0V-ra esik. Ekkor az ülés hátra dől és a motoron lévő poti feszültsége is 0Vra esne. Ha elengedem a gázt, akkor visszaáll 2,5V-ra, amire az elektronika is vissza irányítaná a motort közép állásra.
-amikor rálépek a fékpedálra, akkor a pedálon lévő poti feszültsége 2,5V-ról 5V-ra nő, ekkor ha az ülés előre dől, és a motoron lévő poti feszültsége is 5V-ra nő. Ha elengedem a féket, akkor visszaáll 2,5V-ra, amire az elektronika is vissza irányítaná a motort közép állásra.

Olyan komparátorra gondoltam, ami a pedál és a motor potiját figyeli. Ha a pedál feszültsége nő, akkor kap egy magas szintet a H híd, ami a motort elforgatja. Ha a pedál feszültsége csökken, akkor a H híd vissza fele forgat. Kérdés, hogyan reagáln a dolog, amikor egyenlőek a szintek?

ilyesmire gondolok

Bővebben: Link
(#) proli007 válasza Imre hozzászólására (») Máj 9, 2013 /
 
Hello!
- Először is ez nem komparátor, hanem pozíciószabályozás.
- Másodszor szerintem hibás a kiindulási elmélet. Az erőt nem a gázpedál állása adja, hanem gyorsulás-lassulás mértéke. Vagy is az erő a gyorsulással arányos, nem a fordulattal vagy a gázpedál állásával.
Mikor megnyomod a gázpedált, a kocsi gyorsulni kezd, és a tehetetlenségi nyomaték az ülésbe nyom. (Amúgy nem az ülés nyomja a hátadat előre..) De mihelyt a kocsi sebessége állandósul, a nyomaték megszűnik. Ha leveszed a gázról a lábad, sokkal kisebb a lassulási nyomaték.
Mikor fékezel előre esel, de mihelyt megáll a kocsi, megszűnik az erő. Ha meg leveszed a lábad a fékről, nem kezd el gyorsulni a kocsi, hanem nem lassul tovább.

Szóval részemről az egész, inkább egy kondi töltő-kisütő áramához (differenciáló áramkörhöz) hasonlít, mint a pedálok és a helyzetbeli különbségéhez..

Készítettem már hasonló áramkört, most átrajzoltam szerintem hogy lehet megoldani pld. analóg módon. Mert lehet ez inkább programozási feladat, mint áramköri. Itt két kimenet van, egy DIR irány kimenet, ami mutatja merre forog a motor, és egy PWM kimenet, aminek impulzus szélessége arányos az eltéréssel. Ha a differencia megszűnik, a PWM nulla lesz, vagy is áll a motor.

A szabályozást a két érték összehasonlításával is meg lehet oldani (komparátor), de akkor holtzónát kell kialakítani az egyenlő állás esetén. Hogy a motor ekkor ne ide-oda rángasson. Viszont a kétállású szabályzás sokkal durvább, és a mechanikának tehetetlensége is van, amitől túl fog futni. (Egyébként a videón is látható olyan mozgás, ami a motorhanghoz semmi köze nincs. Figyeld meg például amikor vált. Szóval "ez még itt nem a NASA!")

De a H-hid problémát majd megoldják azok, akik ezzel foglalkoznak a topikban. Az áramkör 8V stabil feszültségről működik, nem 5V-ról, mert az egyszerű lelkületű erősítők ezzel elboldogulnak.
üdv!
(#) Gábor1986 hozzászólása Jún 17, 2013 /
 
Sziasztok! Nem tudom jó helyre írtam-e, egy olyan áramkört szeretnék összehozni, ami egy bizonyos feszültség szint alatt bontana egy relét. Ez egy autós hűtőtáskához kellene, hogyha véletlenül bedugva felejteném, akkor ne merítse le az akkumulátort. Úgy gondoltam, hogy olyan 11,8 V alatt bontaná a relét. Ebben kérném a segítségeteket, köszönöm előre is.
(#) proli007 válasza Gábor1986 hozzászólására (») Jún 17, 2013 /
 
Hello! Ha 11,8V-nál bont a reléd, akkor a kocsival már nemmész sehova. De ez megfelel? üdv!
A hozzászólás módosítva: Jún 17, 2013
(#) Gábor1986 válasza proli007 hozzászólására (») Jún 18, 2013 /
 
Hello! Köszönöm szépen ilyesmire gondoltam.
(#) suszitibi hozzászólása Aug 17, 2013 /
 
Sziasztok
Segítséget szeretnék kérni. Építek egy 24v-os töltőt. Az áramkorlátozó ellenállás előtt 28v lenne. Arra gondolok, egy komparátorral mérném az ellenállás előtt és az akkun lévő feszültséget. Mikor a kettő egyforma szintre ér, a komparátor bekapcsolna egy LED-et, jelezve, hogy feltöltött az aksi. Ez működne ugyan azon tápról?
(#) Ge Lee válasza suszitibi hozzászólására (») Aug 17, 2013 /
 
Nem tudom hogy milyen akkuról van szó, de inkább az átfolyó áramot szokták figyelni. Minél inkább fel van töltve az akku, annál kevesebb töltőáram folyik. Ez pedig egyszerűen figyelhető egy LED-el és egy tranyóval a söntön folyó áramból, csak fordítva. Tehát addig világít a LED amíg egy adott szint alá nem csökken a töltőáram, utána elalszik, jelezve hogy megfelelő a töltöttségi szint. Szerintem találsz ilyen rajzot a Lítium ion töltős topikban. Néhány alkatrész az egész.
A hozzászólás módosítva: Aug 17, 2013
(#) suszitibi válasza Ge Lee hozzászólására (») Aug 17, 2013 /
 
Köszönöm, megnézem.
(#) Vacok hozzászólása Szept 11, 2013 /
 
Sziasztok!
Van egy kis problémám ablak komparátorral kapcsolatban. Tudomásom szerint érdemes hiszterézist beállítani a komparátoron, hogy a billenési ponton határozott legyen a kapcsolás és ne reagáljon annyira a zajokra. A kérdés az lenne, hogy ezt hogyan lehet megoldani az IC1-a esetében, hogy a hiszterézis miatt ne változzon a "to input" bemenetre érkező feszültség?
Ez a kapcsolás egy automata akkutöltőhöz kellene. Fontos lenne egy hasonló kapcsolás, mert egy 4013-ból felépített bistabil multi a relét meghajtó fokozat, így ha az aksi feltölt a 4013 kap egy felfutó élt és kikapcsolja a relét, ha pedig lemerül egy beállított szint alá ismét kap egy felfutó élt és bekapcsolja relét, de hiszterézis beállítása nélkül nem minden esetben reagált a 4013 a jelekre, ha hiszterézist állítottam be, akkor pedig a figyelt jel mászott el és hamis helyen kapcsolt a komparátor.
(#) proli007 válasza Vacok hozzászólására (») Szept 11, 2013 /
 
Hello! Gondolom valami ilyesmit Szerettél volna építeni. De..
- A hiszterézis kialakítása úgy lehetséges, a kapcsolási érték (billenési pont) megváltoztatása nélkül, ha a visszacsatolásban pld. egy dióda is van. Mert amennyiben a visszacsatolásban csak ellenállás van, akkor a kapcsolási pontot a hiszterézis "közrefogja". Így ha a hiszterézist változtatod változik a komparátor ki-és bebillenési pontja is. Ha dióda van a körben, akkor csak az egyiket befolyásolja. (De figyelemmel kell lenni arra is, hogy a visszacsatolás áramot vezet vissza, vagy is befolyásolhatja akár a figyelt értéket is, pld. a felső komparátornál ez lenne a helyzet.)
- Ha az ablakkomparátorodat egy bistabil multival egészíted ki, akkor nem kell hiszterézis, hiszen a hiszterézist maga a komparátor ablaka fogja adni. Mert ha a felső értéken bebillent, akkor már az alsó értéken billen csak vissza.
- De a 4013-ból kialakított bistabilt (RS tárolót) hibásan készítetted el. Te vélhetően a clk bemenetre vezetted a komparátor jelet. Honnan fogja tudni, hogy melyik felfutó jelre kell ki vagy bekapcsolni? Vagy is a tároló Set és Reset bemenetét kell vezérelni úgy, hogy a két komparátor kimenetét szétválasztod, és külön vezeted a Set és Reset bemenetre. (CLK és D bementet kösd határozott logikai szintre, pld. a GND-re.) Tulajdonképpen így fog a két komparátor és a tároló ablakkomparátort képezni.. (De egy 555 is alkalmazható így, és akkor az közvetlen a relé fülét is tudja húzogatni..)
üdv!
(#) Vacok válasza proli007 hozzászólására (») Szept 12, 2013 /
 
Szia!
Egy korábban tapskapcsoló témában kaptam tőled egy kapcsolási rajzot, abban az RS tároló mindkét bemenetét egy-egy ellenállás földre húzza az S bemenet pedig kondenzátorral tápra van kötve, így a bistabil úgy indul, hogy a Q kimenet H szintű, ez kell, ha áram alá helyezem a töltőt biztosan elkezdjen tölteni.
Először konkrétan LM358-cal készítettem el az ablakkomparátort és a két műveleti erősítő kimeneteit egy-egy diódával közösítettem, majd egy kondenzátoron keresztül vezettem, aminek mindkét lába testre van kötve vezettem a bistabil clk lábára, viszont a 4013 nem igazán reagált a jelre. Arra gondoltam, hogy azért mert hiszterézis nélkül bizonytalan a műveleti erősítő kapcsolása és a kondenzátor nem vezeti át eléggé a jele, aztán csak tranzisztorok sokaságával sikerült eléggé "felerősíteni" a jelet, hogy a bistabil reagáljon rá, de még ezután sem volt az igazi, mert elmászott a referenciapont amikor az LM358 ide oda billent. Ekkor gondoltam, hogy talán komparátor kellene és nem műveleti erősítő, de hiszterézissel a referenciapont ebben az esetben is változhat.
(#) proli007 válasza Vacok hozzászólására (») Szept 13, 2013 /
 
Hello! Az alaphiba az, hogy a 4013 clk bemenete, csak egy bizonyos felfutás sebességű órajelre működik. (adatlapon rajta van). A Set-Reset bement nem ilyen. Akár műveleti erősítő akár komparátor, mindegy, mert a kimenet átváltási sebessége a bement feszültségváltozásának sebességétől változik. Aksinál az meg lassú.
Ha a Set és Reset lábat kondival hajtod, ugyan ez a helyzet, a kondi előtt gyors felfutású jel szükséges. Különben az RC differenciáló tag nem fog differencilálni. Hiszen annak működése is sebesség függő. Vagy is biztosítani kell hogy Tf << R*C. Ha viszont kihagyod, és úgy kötösd a komparátor kimenetét a a Set és Reset bementre, működni fog, mert azok nem élre, hanem szintre működnek.
De olvasd el még egyszer amit írtam előzőleg. üdv!
ui: A komparátorod kimenete nyitott kollektoros, vagy is felhúzó ellenállás nélkül nem működik..
A hozzászólás módosítva: Szept 13, 2013
(#) MageX hozzászólása Okt 1, 2013 /
 
Sziasztok!

Segítséget szeretnék kérni, egy 3D elmozdulás érzékelőt építenék, amelyhez egy MMA7361LCR1
gyorsulás szenzort szeretnék felhasználni Bővebben: Link. Nincs szükségem arra, hogy mekkora volt az elmozdulás, csak arra, hogy történt e elmozdulás. A szenzor nyugalmi állapotban 1.65 V-os kimenet produkál, amennyiben elmozdulás történik úgy vagy 2,4 V vagy 0.85 V jelenik meg az adott kimeneteken (X,Y,Z). Milyen kiegészítő kapcsolással tudnám azt elérni, hogy az 1.65 V-tól eltérő értékek esetén mondjuk kapcsoljon egy tranyót? Tulajdonképpen egy átjelzőt építenék rf modulokkal és a tranyó adná az adóra a jelet, persze egy előkódolt formában (HT12E,HT12D).
(#) proli007 válasza MageX hozzászólására (») Okt 1, 2013 /
 
Hello! Pld. így. Aztán ezzel kapcsolhatod a tranyódat, ha akarod. Az R2-vel szűkítheted vagy bővítheted az ablakot. üdv!

ACC-COMP.png
    
(#) MageX válasza proli007 hozzászólására (») Okt 1, 2013 /
 
Ezzel a kapcsolással nem tudom megoldani? Mert ha jól értelmezem ezt, akkor ez valahol a fesz 2/3-a felett és az 1/3-a alatt kapcsol magas szintű kimenetre?!

555.gif
    
Következő: »»   3 / 6
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem