Fórum témák
» Több friss téma |
Egy bicikli pedálforgásakor szeretnék egy 5v-os relét működtetni. Ha megáll a forgás a relének el kell engednie.
Az elgondolásom a következő lenne: A hajtókar kapna egy állandó mágnest, a vázra pedig egy reed relét szerelnék, ami egy időzítő áramkört működtetne, ami kb 1 "tekerés" idejére behúzva tartaná a relét. Időzítő áramkört találtam többféle megoldásban, de a fő problémám, hogy reed relét sohasem használtam még. A hajtókar és a váz között kb 2cm a távolság. Nem tudom milyen relé és anyagú mágnest kell beszereznem. Tudnátok segíteni az áramkör összeállításában és az alkatrészek kiválasztásában, vagy ha valakinek van jobb, egyszerűbb elgondolása, azt is szívesen veszem. Köszönöm!
Szia!
Ha már kerékpárnál járunk, akkor például a kilométerórák használnak reed relét. Bizonyos típusok nem csak sebességet, hanem pedálfordulatot is mérnek. Kivitelben szerintem valamilyen "riasztós" falon kívüli nyitásérzékelőt válassz. Konkrét megoldáshoz egy kicsit részletesebben írd le mit is szeretnél csinálni. A hozzászólás módosítva: Máj 7, 2013
A HALL érzékelő lehet még megoldás, az talán messzebbről is működik. Valami erős neodímium mágnes keresnék.
Esetleg egy induktív érzékelő alulra, akkor mágnes se kell, a lánckerék forgását érzékelné. Egy újraindítható monostabil multivibrátort kapcsolna, ami ha x ideig nem kap impulzust, akkor elengedné a relét.
Én is reed relés nyitásérzékelőre szavaznék, kb. 500 JMF + Áfa, lehet válogtni: Bővebben: Link
Sajna az 500Ft-os nem müködik 5mm-en kivül biztosan igy valami nagyobbra lenne szükség.
Megkérdezhetem hogy ez mire jó? Amikor biciklizel el szoktad felejteni hogy taposni kell a pedált??
Van nagyobb is, például itt: Bővebben: Link
Opto a láncra ? (a láncon lévő lyukakat figyelné.) Esetleg fogaskerék fogfigyelésre csináltak egy magnófejhez hasonló nyitott mágneskört, ami előtt ha elment a fog zárta a mágneses kört és ezt valami hall elem érzékelte. (valami traktorhoz vette egy ismerősöm talán 5-6 eFt volt) Mondjuk ez minden fogra jelzett, ehhez neked kell még valamit építeni, hogy ezt el átlagold.
Esetleg a dinamó??? Ha a pedál forog akkor forog a kerék is !
Ez azért nem igaz. Lusta biciklis pedáloz 3-4-et azután kb ugyan ennyi ideig pihen. (kerék forog ,pedál nem.)
Az opto esélytelen a kosz miatt. Amit írsz, az az induktív szenzor, amit említettem, ebayen 2000ft, de az is csak kb. 8mm-en megy. Mondjuk a lánckerékhez oda is lehet tenni közel alulra, hogy mondjuk a fogaskerék "ágait" érzékelje, ne a fogakat.
tud valaki konkrét típust javasolni, amivel pár cm-ről is működhet a mozgás érzékelése?
Minek kell a pár cm? Nekem van pedálfordulat érzékelős km órám, simán reed csővel olyan 8mm-ről megy, valami egyszerű mágnes van ráfogatva a hajtókar tövéhez, a reed cső meg a hátsó villánál.
Ha pl. arra kell, hogy a vázba rejtett akkus motorral hajtsd a géped versenyen, akkor elég 1 reed crelé, ami 1cm-re van a pedáltól (ha kell alápakolsz) és egy neodium mágnes (nekem a 8x5mm henger 2-3 cm-en már kapcsol).
Kell egy FET amivel nagyáramot tudsz kapcsolni (reed nem elég erős átfolyó áramra) akku és a motor. Meg pár ellenállás és kondi amivel szabályzod a behúzás idejét. Akátr2 mágnest is rátehetsz ellentétesen, de úgy, hogy a pedál pihenő állásnál ne legyen a mágnes a reednál. sztm
Szerintem egyáltalán nem esélytelen: Ha nem monoblokkos, hanem sima középcsapágyas, akkor a középtengelyre ráépíthető valami optikai "bütyköstengely", és valami homemade szimmeringeléssel teljesen jól lezárható még az alsó vízkifolyó lyukon át beszálló por ill. befröccsenő sár ellen is. sötét van, így még jelmodulálás sem kell, és van egy robosztus háza is a kütyünek. De itt teljesen jól felrakható egy sima reed kapcsoló is, ami ráadásul kevesebbet is fogyaszt, és még a piszokra is érzéketlen. Monoblokk úgy tudom, hogy fel van töltve kenőanyaggal, úgyhogy ott tényleg nem könnyű a kialakítása.
A hozzászólás módosítva: Máj 8, 2013
Szia !
Pl.: link Vagy bármely hasonló tárgyreflexiós infra. Üdv mgy A hozzászólás módosítva: Máj 11, 2013
Akkor már olcsóbb egy ilyen: link. Léghengereken, egyéb mechanikus (ipari) szerkezeteken alkalmazunk hasonlókat, fölszerelésük viszonylag egyszerű (sokszor műanyag kötözővel történik), bírják a koszt, integrált és jó hosszú kábellel rendelkeznek stb. És tökéletesen kapcsolnak akár 2 cm-ről is, az üzemben most is működik ilyen, egy 8 mm átmérőjű, 4 mm vastag, korongformájú neodímium mágnessel vezérelve az érzékelő hossztengelyében (tehát a szenzorral szemben, nem mellette). Szerintem egy ilyen könnyedén megoldaná a gondot, kétkomponensű ragasztóval a szenzor és a mágnes is rögzíthető volna, igaz, én a mágnest műanyag fészekbe (közbetétbe) tenném, hogy jobban "elváljon" a lánckeréktől vagy a pedáltól.
Ha nagyon feltúrnám a szekrényemet, talán még tudnék is használt, de hibátlan szenzort adni, kísérletezés céljából, amennyiben van rá igény.
Az eredeti elgondolás lett a legegyszerűbb és az lett megvalósítva.
Mivel konkrét reed típus javaslatot nem kaptam, vásároltam az auschanban egy 1200ft-os kerékpár km órát. Annak a reed reléjét és mágnesét rögzítettem fel, és tökéletesen működik. Köszönöm mindenkinek a segítséget!! |
Bejelentkezés
Hirdetés |