Fórum témák
» Több friss téma |
Mióta láttad sokminden változott... Igbt-s vezérlő és készül a PID szabályzó is.
https://picasaweb.google.com/117939264598583124323/Villanytrabi
Valóban sok minden változott. Nem tétlenkedtél az már biztos. Hogy működik az új vezérlő? Az a füstös kép még a régiről készült?
A füstös kép az a Pesti bemutató előtti napon készült!
Az IGBT-s vezérlő tökéletesen működik, nem kell féltani a nagy áramoktól. Most készül az új panel az árammérő hurokkal.
Nos én építettem trabiba villanymotort.
Valóban nagyobb feszültségű motor kell mert a nagy áramokat nehéz kzelni illetve az akukat is joban terheli. Továbbra is tartom hogy 5kW kevés! Minél nagyobb fordulatszámú kell mert a trabant motor 4200-at pörög.
1:4-es gyorsító áttétel van rajta.
Egy negyed nyomatékkal. Talán 120V-on nem is indokolt már mert a fordulat is a duplájára kellett hogy nőjön.
Hello!
Engem nem kell sajnálni tökéletes ez a motor! Én elmondtam a tanácsomat vagy megfogadja aki épít vagy nem. Így most 25km a hatótáv kb 60km/h-val. Átmérőőbe 7cm-vel kisebb gumival ami jóval keskenyebb is. 200kg akuval.
Sajnálatról szó sincs. Csak elmondtam ami eszembe jutott. Ha tökéletes ne javíts rajta. Ha visszaemlékszel az elején javasoltam, hogy emeld a feszültséget. Azon is megsértődtél.
Szó nincs sértődésről!
Erre mondtam hogy tökéletes: na majdcsak lesz neked is egy jó mocid rá.
Szia!
Elárulnád az akkupakk paramétereit. Ha jól látom 10db 12V 40Ah. Ebből veszel ki 70A-t amikor 60km/h-val mész? Mérted, hogy mekora feszültség jut a motorra teljes kitöltésnél, illetve a vezérlő előtt az akkuk összfeszültségét 70A esetén?
12V 65Ah Panasonic LC-X1265pg
Nem mértem ezeket, de majd megmérem valamikor. Most épül egy szalagfékes fékpad a másik ugyanilyen motorral a vezérlő fejlesztéséhez.
Köszi az infót. Nekem van egy 1980-as könyvem, amelynek az egyik fejezetében egy átalakított trabantot mutatnak be, benne az összes számítással. A számítással majdnem egyet is értek, csak a Kw (Cd) érték szerintem nem jó, mert 0,2 nagyon kicsi. Egy ilyen formájú autóra ez inkább 0,35-0,4 lehet. De 60km/h-nál a légellenálásból adódó veszteség rossz esetben is csak duplája a könyvben szereplő adatnak, azaz kb. 3kW. Ehhez társul a menetellenállás, ami 60km/h-nál 2,4kW. Tehát alacsonyabb sebességnél ezek az értékek kisebbek. Van egy másik számítás is városi üzemre gyorsítással, kifuttatással, illetve lassítással, errre átlagos 40km/h esetén 7kW-t számol.
Amire ki akarok lyukadni az az, hogy neked kb. a fele hatótáv jön ki, ráadásul a könyvben 390kg az akkupakk tömege (persze dupla a tárolt energia is, de a hatótávot természetesen visszaosztottam) és a számításokat a maximális megengedett 1050kg terhelhetőségre számította ki. A könyv sem számol a visszanyert fékezési energiával, de ahogy látom a vezérlő részt, Te sem fogsz visszatáplálni. A mai viszonyok mellett ez kicsit luxusnak tartom..
Hello!
Könyv címet esetleg tudnál adni?
Szia!
Gumikerekes járművek villamos hajtása, Műszaki Könyvkiadó (1980), Danka Miklós, Glofák Péter, Kiss Miklós. Sajnos csak antikváriumokban fellelhető, én is egy évet vártam rá... Esetleg megpróbálhatom bescannelni a Trabantos részt. Azért feszegetem az akkukat és a hatótávot, mert én is zselés ólomakkukban gondolkodom, a 17-18-19-20-21-22Ah kapacitású 181x78x169mm méretben kaphatóban. Ennek (is) van ugyanis lítiumos megfelelője, amit első körben nyilván nem tudok kigazdálkodni, de ha beválik a koncepció, akkor később lehetőség van cserére, mert a méretek (és a kapacitás is) megegyeznek, persze a tömeg lítium esetén kb. fele... Sajnos a Győri Egyetemmel közösen elvégzett járműátalakítás is tudatosította, hogy vizsgáztatni lehetetlen, mert az EMC vizsgálat megfizethetetlen (kb. 2 millió forint). De egy finn sráccal levelezve kiderült, hogy náluk az EMC vizsgálat 4000EUR, viszont ha a jármű 20 évnél idősebb, akkor nem kell rá csak egy szigetelési vizsgálat (persze az átalakításról továbbra is szükséges terv, stb). Tud valaki ilyen szabályról itthon? Elvileg EU jogharmónizáció van!? Szóval mi volt a hatótávod korlátjának definíciója? Hogyan döntötted el, hogy többet nem tudsz az akksikból kivenni? 9V/akksi?
Hello!
Érdekes dolog. Ha lemegy az aksi annyira akkor egyszerűen nem megy az autó. Egy szünetmentes áramforrásokat forgalmazó és szervizelő cégnél dolgozom tehát van viszonylag nagy tapasztalat ilyen aksikkal. Szóvan 9V/ aksira merítem és 13,8V körülre töltöm. Sok vita van de a soros töltés nem gond ha egyforma az aksi. Érdemes vásárlásnál data kódot nézni. Köszi a könyv címet. Megköszönöm ha bescanneled de megpróbálom beszerezni. (Az igazat megvallva nem is igazi munkaakum van ha megnézed az adatlapját.)
Hétvégén megpróbálom bescannelni. Szerencsére egyenlőre házat építek így nincs sok időm
Igen megnéztem az akku adatlapját, jó kis akksinak tűnik, de kb. bruttó 65.000Ft a piaci ára Én mindenesetre már dolgozom egy veszteségmentes töltéskiegyenlítőn, ami két akku esetén már működik. Elvéből adódóan hosszú soros kapcsolás esetén eredményessége és hatásfoka kérdéses, valószínűleg az egyszerre gyártott akkuk esetén nem szükséges.
Cégnél vannak olyan gépek amik 40db aksit használnak sorba.
Hali!
A 9V nem túlontúl mély kisütés? Én úgy tudom, hogy ilyen használat mellet az élettartam a 100 ciklust sem éri el. Ráadásul úgy, hogy a végét nem szép finoman "kicsurgatod" hanem kőkemény terhelés alatt.(Feltételeztem hogy "Fekete téglákkal" dolgozol, mivel szünetmentes tápegységet említettél.) Emellet a 40 db kisebb aksi sz(erin)tem jó ötlet, mert oda rakod be a kis egységeket ahova akarod. (As(zthi)szem Prius-ék hasonló elvvel dolgoztak és még az ajtóba is építettek néhány cellát) Tetszőleges súlyeloszlás, stb. A hozzászólás módosítva: Jan 24, 2013
Ne merítsd 9V-ra.
11V (10,5V) alá ne essen a fesz terhelten. Terheletlenül 12V-nak kell lennie kisütve. Töltés 14,4V-14,7V-15V. Alapesetben üresről fullra töltéskor 14,4V-ig töltés a kapacitás tizedével (20Ah-nál 2A), majd 2 órán át 14,4V-on tartás csökkenő töltőárammal. Ezután csepptöltés 14-13,5V-tal. Nálam 14V-on 0,01A alá csökken az akku áramfelvétele teljes feltöltődés esetén. Ha nem töltöd fel teljesen, hamarabb megindul a szulfátosodás. Egy kis ünneprontás. 1db 13000Ft-os ólmos 12V 20Ah-ból kivehető kb. 12V 15Ah, és ez 300 cikluson át. Kivehető 54kWh. 13000/54=240,74Ft Töltőáram kb. 108kWh=5940Ft. 1kWh töltéssel és akkuamortizációval 350,74Ft kWh-nként. Egy 500g/kWh-s fogyasztású ezeréves kétütemű(Trabant, Mz) esetén ez 270Ft. Sajnos túl drágák az akkuk.
Nem ez az ünneprontás, hanem az a film amit most néztem meg (Savages, Salma Hayek-el a főszerepben). Mivel mászkálnak a nehézfiúk? Kaliforniai rendszámos Tesla Roadster-rel.
Azt én is megállapítottam, hogy túl drágák az akuk. Ezt a BPS kft. adta. De nem is ez volt a célja az építésnek.
Nagyobb kapacitású akkuk ára azért valamivel kedvezőbb.
Ha tudsz kedvező árú forrást, ne titkold többé.
A nagyobb kapacitású akkuk hátránya hálózatról töltéskor mutatkozik meg. C/10-C/20-szal célszerű tölteni, nagy kapacitásnál ez magasabb töltőáramot, nagyobb töltési veszteséget jelent. Az index elektromos autó fórumán Woodoo 12V 20Ah akkukat(24db) kötött sorba, és frekiváltón keresztül hajt 3F 230V aszinkron motort.
Szia! Ha 10.8V alá meríted az akksit tartósan az deformitáshoz vezet . Minden gyártó a töltőit ennek megfelelően méretezi - legalábbis akiket eddig ismertem. hozzájön ehhez még a hőmérsékletfüggés is, mert 9V alatt mínuszokban annyi az akksinak. Vagy nem?
Szerintem érdemes az akksi forgalmazókat keresni ezügyben, mert az ipari 100Ah-ás munkaakkumulátorok rendszeresen cserére szorulnak (például mobiltelefon adótornyok). Ezeket a forgalmazó visszavásárolja. De egy csomagban van úgy, hogy nem mind rossz - tehát még egy darabig használható. Úgy tudom kilónként kb 100Ft egy akksi.
Többször is megnéztem a vídeódat. Feltűnt, hogy ha megállt a Trabi, a motor akkor is forog. Szépen megcsináltad a gépet, csak sajnos nem jól. Benne hagytad a kuplungot, meg a sebváltót is. A baj ezekkel az, hogy a benzines motor nyomaték görbéjéhez készültek. A villanymotor (egyenáramú soros motor), és a benzines motor fordulatszám - nyomaték görbéje igen eltérő, mondhatni pont ellentétes. Az OTTO motor egy meghatározott, meglehetősen magas fordulatszám tartományban adja le a max nyomatékot, addíg a soros motornak "0" fordulatszámon a legnagyobb nyomaték, és a fordulatszám növekedésével folyamatosan csökken. Az OTTO motornak 0 fordulatszámon 0 a nyomatéka, ezért el se indul, és ezért kell a kuplung. A fordulatszám növekedésével nő a nyomatéka, egy meghatározható fordulatszámig, majd elkezd csökkenni. A fordulatszám, és ezzel a nyomaték bizonyos határok közötti tartásához kell a sebesség váltó.
Tehát villanymotor erőforráshoz teljesen más váltóra lenne szükség, de ez nem annyira fontos, mert elektronikus vezérléssel ez felesleges. Ráadásul a villanymotornak van indító nyomatéka, tehát nem kell kuplung sem. Ezek a mechanikus átalakítók csak a veszteséget növelik, csökkentve a drága akkumlátorok kihasználhatóságát. A villany motornak pedig nem gyorsító, hanem lassító áttételre van szüksége a kerekek közvetlen hajtásához, ez viszont nem csökkenti, hanem növeli a nyomatékot. Bár a rendszeredben is végül is csökkentett az eredő áttétel, de először megnövelted egy lánckerekes áttétellel, majd a sebváltóban lecsökkentetted, feleslegesen. Ha ezen szempontokat is érvényesítetted volna az építésnél, akkor "nem fogyott volna el az ereje" a Trabinak olyan hamar. Sajnos az energia tároló szűkössége, és ára miatt a hatásfok sarkallatos kérdés.
Ma BD249 kollégától megvettem ezt a motort. A tervem az vele, hogy a jelenlegi autóm hibridizálom. Ez egy első kerék hajtású járgány, amiből létezik négy kerék hajtású is. A négy kerék hajtású hátsó difijét építem be és azt elektronizálom. Kevés akkuval, csak a városi araszoláshoz. A terv ez, majd meglátom mire megyek vele.
Hello!
Amit leírtál mind szép és jó, de olyan mechanikai átalakításokat igényel, amik egyrésztt visszafordíthatatlanok aha a projekt bukik másrészt az életbe nem viszed végig papíron(eredetileg cél volt). Másrészt ha a náltót kiveszem akkor indulásnál nagy áramfelvétel lesz aminek a tetejét a váltóval le lehet törni. Ez az építés az én megoldásom. Szívesen várom a fotókat a jobb megoldásokról. üdv.:Matyko |
Bejelentkezés
Hirdetés |