Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Stirling motor építése házilag
Lapozás: OK   1 / 5
(#) Sarok Adrián hozzászólása Nov 9, 2007 /
 
Aki érez némi inspirációt Stirling motor építésére (hőkülönbségből közvetlen forgómozgást előállító hőerőgép), az írja meg ötleteit, véleményét stb. Ez lenne a legjobb módja napenergiából áramot előállítani
Leírás a működésről:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Stirling-motor
(#) mex válasza Sarok Adrián hozzászólására (») Nov 9, 2007 / 5
 
Remélem megbocsájtotok az offért: A véleményem az,hogy ez nem elektrós téma. Monden tiszteletem az érdeklődőké, de inkább látogassanak el ide,és folytassák ott:http://mywebside.extra.hu/forum/phpBB2/index.php
(#) Sarok Adrián válasza mex hozzászólására (») Nov 9, 2007 /
 
Egyetértek; valóban maga a stirling motor megépítése nem elektrós téma, de mivel energiatermelésre használható a napelemek alternatívájaként (napkollektorral melegített, szivattyúval keringtetett vízmelegítési eljárás el nem használt hulladékhő elektromos energiává alakítása közvetett, módon stb...), maga a vezérlés, illetve a többi kiegészítő árammal működik, viszont az egész rendszer megvalósításához elengedhetetlen a Stirling motor megépítése is.
Tehát összegezve:
Nem elektromos téma: Maga a Stirling motor
Elektromos téma: az ehhez szükséges generátor kivitelezése, vízhőfok mérése, szivattyú vezérlése stb.
(#) Alkatel hozzászólása Okt 24, 2010 /
 
Szerintem jó a téma. Én is épp ebben vagyok érdekelt. A kazán kéménybe távozó hőjét szeretném vissza nyerni valahogy és ezt látom a legkézenfekvőbb megoldásnak. Lehet, hogy nem áramot termelnék vele, hanem csak a keringető szivattyút üzemeltetném igy csaknem ingyen.
(#) Alkatel válasza Sarok Adrián hozzászólására (») Okt 24, 2010 /
 
Szerintem az alfát a legegyszerőbb elkészíteni. Kell hozzá 2 db autós lábpumpa és egy kevés vas munka. Szerintem a munkahengereken minden rajta van a hajtókarok közvetlenül a főtengelyhez kapcsolódnak a hengerek pedig aljuknál a gyári felfüggesztéssel rögzíthetőek. Igaz, munka közben billegnek, de kit érdekel. Funkcionál és az a lényeg. Később lehet finomítani a mechanikát. Első beállításokhoz, mérésekhez megfelelő.
(#) Alkatel válasza Alkatel hozzászólására (») Okt 24, 2010 /
 
Le is rajzoltam. Gondolat ébresztőnek talán jó.
(#) t0bi válasza Alkatel hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Sziasztok!
Sajnos ki kell, hogy ábrándítsalak, az alfa motor megépítése a legnehezebb. Már építettem, vagy húsz Stirling motort (legalább a fele működik) egy kicsit érzem a motorok szerelmi életét.
Jogosnak tartom a témát ezen a fórumon, mert az utolsó gépem már elektronikusan vezérelt gép volt, ugyanis így lehet megtalálni az optimális fordulatszámot, teljesítményt, hatásfokot. Akár egy PIC vezérelt motor megépítését is elképzelhetőnek tartom. Ahogy említettétek, elektromos téma a generátor, a mérés, a kisegítő dolgok vezérlése is.
(#) dobo válasza t0bi hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Szia az általad épített gépek milyen teljesítményüek?
Lehet őket munkavégzésre használni?
(#) t0bi válasza dobo hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Ne gondolj valami óriási számra: az egyik nagymotor 0,2 WattBővebben: Link
(#) Alkatel válasza t0bi hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Szia t0bi! Megnéztem a videót, de abból a típusból tényleg csak kicsi teljesítményt lehet kihozni. Amit rajzoltam, annak sokkal nagyobb a nyomatéka, némi munkát is várok tőle. A két henger egyszerű autós lábpumpa. Angliában láttam egy családnál és egy 20 wattos égő világított teljes fénnyel 12 voltról. Az egyik (alsó) henger egy lábos 80 fokos vizben volt, míg a másikon nem volt semmi. A hőcserélő egy vastagabb cső volt lazán megtöltve konyhai acél mosogató dörzsivel. Működött, energiát adott. A faszi azt is mondta, hogy nem teljes terhelésen megy, mert csak egy autóhűtő motorja volt otthon. Megprónáltam kézzel lefogni a gépet és tényleg a világító izzó mellett jelentős forgatónyomatéka volt. Ja az egész cucc a hengerek tartóján kívül fából volt. A tartók 20-as laposvasak voltak.
(#) Alkatel válasza mex hozzászólására (») Okt 27, 2010 /
 
Precíz munkának látszik, ha kész lesz egy szép lendkerékkel jól fog kinézni. Az enyémek ehhez képest csak amatőr fércmunkák voltak.
(#) mex válasza Alkatel hozzászólására (») Okt 28, 2010 /
 
Első körben alapanyag hijján nem teszek csak három ágú súlyokkal ellátott forgót rá. Ki akarom kisérletezni a legjobb anyagokat, és a végén, ha még érdekel, egy másik szerkezetet építek. Az már valószínű a Ross-féle kivitel lesz.
(#) Alkatel válasza t0bi hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Elkészült a mű! Nem volt nehéz az építés egyáltalán, mert mint írtam, láttam már működő példányt. Azt hiszem minden alkatrészét megmutatok a képeken. A mosógép motor csak önindítóként és lendkerékként üzemel. Később majd kap egy valamilyen generátort is, de előbb újra üzemképessé kell tennem, mert a melegítés hatására a gumi tömítése a dugattyúnak szétkenődött a henger falán. Egy hőlég fúvóval melegítettem. A többi látszik a képeken.
(#) Alkatel válasza Alkatel hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Valahol láttam egy néhány szemléletes animációt. Nézzétek meg. Nagyon jó segítség szerintem.


Nem ment át az EXE file.
(#) mex válasza Alkatel hozzászólására (») Nov 11, 2010 / 2
 
(#) t0bi válasza Alkatel hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Ne vedd zokon, de ez a gép soha az életben meg se fog mozdulni. :no: Egy ilyen motor megépítéséhez elég nagyfoku gépészeti ismerettel kell rendelkezni és ahogy látom, nem sok van. (gumitömítés, kerti slag, tengely szitálása, stb) Persze én se vagyok gépész, de megpróbáltam utánaolvasni a dolgoknak. Ne a legnehezebb tipussal kezdd, ha egyszer működő motort szeretnél készíteni, szívesen segítek.
mex gépe csodaszép, talán az el fog indulni, bár abban is vannak hibák (arányok, kiszorító anyaga)
(#) Alkatel válasza t0bi hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Pár másodpercet működött, aztán leált. A feladatot teljesítette. Most esztergáltatok hozzá rendes dugattyúkat perselyeket, hajtókar csapágyakat. Sajnos az élete rövid volt ahhoz, hogy videóra vegyem működés kozben. Kap rendes hőcserélőt és mindent ami kell neki. Nem volt túlzott elvárásom vele szemben, csak annyi, hogy saját erőből képes legyen forogni. Ezt teljesítette, nekem elég ez is, hogy tudjam,hogy a beállított légrést és lökethosszt jól számítottam ki... Jöhet a fejlesztés...
(#) Alkatel válasza t0bi hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Még valami. Konzervdoboz motorokat már építettem kis méretbem. Néhány működött is. Tele van vele a jutub. Nekem olyan kell ami nem csak forog, munkát is végeztehetek vele. Az alfáknak van a legnagyobb nyomatékuk, mert a tágulási szakaszban mind két henger nyomatékot ad le. A gépészeti tudással nincs baj, de szerszámgépek nélkül csak ennyire futotta.
(#) mex válasza t0bi hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Szevasz!
A "talán el fog indulni" kérdésen már túl vagyok.
A kiszorító anyaga szerintem a legmegfelelőbb, viszont problémás a dugattyú anyaga (jelen pillanatban már a negyedik példánnyal működik). A másik gond a displacer rúd siklócsapágyazásának anyaga. Volt már supralin, danamid, most grafit. Egyik sem súrlódásmentes, a sárgaréz hegesztőpálcából készült rudazatot nem szereti egyik sem. Ha sikerült teflon dugattyút, és teflon siklócsapágyat gyártanom, akkor az eredmény borítékolhatóan kiváló lesz. Cél, hogy a kézhőmérséklet/ szobai hőmérséklet különbségének hatására is elinduljon, valamint nagyobb különbségek esetén se szoruljon meg a munkadugattyú. A rozsdamentes acélcső bélése kémcsődarab, gyárilag 0.02mm ovalitással. Igy aztán veszteséges is, de ezzel együtt működik.

Még az arányokról: előzetesen a 10°C különbséget céloztam meg, rátartással, így alakult ki a dugattyú llökettérfogata, amit egyszerűen tudok állítani a hajtókar másik furatban történő rögzítésével, így akár 5°C különbséggel is működik, ha a súrlódás elhanyagolható. Kézben nyögvenyelősen de forog, és ez csak jobb lesz, ha sikerül a fentebb leírt dolgokat alkalmaznom.
(#) Alkatel válasza mex hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Lehet kapni teflon sprayt. Az talán megoldást jelenthet, vagy tévedek? Fémfelületre kell felhordani és kisebb súrlódást eredményez. Gondolom ezért akarod a teflon sikló csapágyat és a dugattyút.
(#) mex válasza Alkatel hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Csak látszólag megoldás, mert a levegő tartalmaz porszemcséket, amiket aztán leköt, és egy idő után mégnagyobb lesz a súrlódás. Egyébként sem tudom, hogy a meglévő műanyag dugattyún hogy tapadna, fémből pedig nem akarok készíteni. Szóval a tuti a teflon anyagú dugattyú, és siklócsapágy szerintem. Utánanéztem, lehet kapni, és annyira nem is vészes az ára.
(#) t0bi válasza mex hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Örülök, hogy megy a géped!
Bocsánat, amit írtam, csak a saját tapasztalataim alapján volt: a kiszorító hengernek minél laposabbnak kell lennie, a kiszorító pedig olyan anyagból legyen, ami átveszi és átadja a hőt, mert ez a dolga.
Kiszorító tengelynek bicaj küllőt használok alu perselyben, egy csepp olaj teljes tömítést ad. Dugattyúnak biztos jó a teflon, még nem próbáltam. Kíváncsi leszek a tapasztalataidra. Nálam a dugattyú mágnes üvegcsőben. A tömítés ferrofluid, 100 %-os tömítés, nincs súrlódás, nem kenődik el.
Igazi kis mestermunka a géped, meg lehet nézni videón?
(#) mex válasza t0bi hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Az LTD változatnál a displacer-nek, mint az elnevezés is mutatja, elválasztószerepe van. Szó sincs róla, hogy a hőközlésben az anyaga részt vegyen, sőt kívánatos, ha egyáltalán nem vesz fel, és nem ad le hőmennyiséget. A többi változatnál már van szerepe, ezért is készítik fémszivacsból.
Visszatérve a sajátomat időtálló módon szeretném elkészíteni, és ha egy év után kedvem tartja elővenni, akkor ne kelljen olajozni, élesztgetni, stb...
Ezért akarom "önkenővé" tenni. A ferrofluid biztosan jó, de folyadék, és mint már írtam nem szeretnék ilyesmit használni.
Itt egy mobilos video, a mostani állapotról, remélem nem harapják le érte a fejem.
Ha véglegesnek nyilvánítom, lesz nagyobb felbontású video is valamelyik megosztón, és további képeket is teszek fel az albumba.
(#) t0bi válasza mex hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
Azt hiszem, itt egy kis ellentmondásba bonyolódtál. Attól, hogy egy motor kicsi, vagy nagy, még ugyanazon elvek szerint kell, hogy működjön.
Mindenesetre a géped gyönyörű ékszer, akár egy kiállításon is megállná a helyét.
No de ez egy elektronikai fórum, tehát beszéljünk erről. Készítettem egy parabolatükrös Stirling motort, ami generátort hajt meg és áramot termel. Arra már rájöttem, hogy házilag jó és erős Stirling motort építeni szinte reménytelen, de érdekességképpen megmutatom, hátha valakinek lesz egy jó ötlete és bebizonyítja, hogy nincs igazam.
Bővebben: Link
(#) mex válasza t0bi hozzászólására (») Nov 12, 2010 /
 
Így igaz, mérettől függetlenül azonos típusú motornak a működési elve is ugyanaz.
Ennek alapján írtam a displacer szerepéről, szerintem nagyon világo...adata.
A videódat láttam, ahogy a többi gépedet is, gratula.
Egyet kell értenem, hogy házilag, komoly gépműhely nélkül esélytelen energiát nagyobb mennyiségben termelő Stirling gépet létrehozni, én nem is kutakodtam ezirányban. Csupán a kíváncsiság hajtott, érdekesnek találtam a működését. S ha már játékszer, akkor miért ne legyen csilli-villi? Köszi az elismerést!
(#) Alkatel hozzászólása Nov 12, 2010 /
 
Le a kalappal előttetek. Megnéztem az összes videot, nem találok szavakat, pedig van szótáram is.
(#) Sarok Adrián hozzászólása Dec 17, 2010 /
 
Most rendeltem néhány kémcsövet, ugyanis egy thermoakusztikus Stirling-motort szeretnék építeni.
A "fűtőanyag" egy egyszerű teamécses lesz.
Olyan verziót terveztem (rendesen AutoCad-ben meg van rajzolva), ahol a dugattyú nagy része egy mágnes, ami egyébként 4db-ból lesz összerakva, és itt nincs szükség lendkerékre sem. A kémcső külsején meg lesz egy tekercs ami áramot fog termelni (nem sokat, de 1-2Led azért csak elmegy róla).

és hogy elektrós legyen a téma:
úgy gondoltam, hogy egy közép megcsapolásos tekerccsel és két Schottky diódával lesz megoldva az egyenirányítás. Ami az újítás a témában, hogy az indítást a tekercsre adott impulzussal oldom meg, így meglöki a mágnest és elindul a folyamat. Ha kész leszek, természetesen teszek fel képeket :wow1:

Az indító impulzust egy a tekercsek által előzőleg feltöltött kondenzátor kisütésével fogom megoldani. :whistle:
(#) Sarok Adrián hozzászólása Dec 17, 2010 /
 
Régebben egyik ismerősnek készítettem egy Stirling motort (gamma), ami festékes flakonból volt, de a küllőkkel meggyűlt a bajom, ugyanis bizonyos gyártóknál spirálisan hullámos a felület, ami szemmel alig látható.
A keményforrasztáshoz használatos sárgaréz rudaknál szintén ez a probléma. Ha sima felületet akarunk, akkor érdemes állványos fúróba befogni és 800-as, vagy még finomabb csiszolópapírral "kezelni".

Fém lapokból kör formát szintén vághatunk állványos fúróval és sarokcsiszolóval, de ez egy kicsit veszélyes művelet, főleg magasabb fordulaton. Így vágtam ki áramköri lapból kört .

A terelődugattyút és a munkadugattyút ki kell egyensúlyozni egy-egy sonkával, így könnyebben elindul és egyenletesebben jár a motor. Ezt anno úgy oldottam meg, hogy a sárgaréz rúdra ólmot öntöttem, a felesleget meg lecsíptem róla. :wilting:
(#) mex hozzászólása Dec 28, 2010 /
 
Nos ahogy régebben írtam, tettem fel egy hosszabb videót. Egyenlőre így hagyom a szerkezetet, az adott anyagokkal már nem tudom kisebb hőmérsékletkülönbséggel mozgásba hozni a szerkentyűt. A grafitdugattyú még várat magára (nincs kedvem mindent összekoszolni), és a bélésnek használt üvegcsövet is cserélni kellene, mert pontatlan, több század az ovalitása.
Bővebben: Link
Következő: »»   1 / 5
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem