Fórum témák
» Több friss téma |
Szia! Egy gate test ellenállás beiktatása nem oldja meg a lebegés problémát?
Szia!
Ez jutott nekem is eszembe. Kipróbálom és írom az eredményeket.
Valószínűleg megoldja a gondodat a lehúzó ellenállás.
Milyen tirisztort használsz? Pontosan melyik is a kapcsolás amit megépítettél?
Hát az eredmény az az, hogy pár 10 Ohm esetén jó az ellenállás beiktatás, amúgy nem ér semmit.
Viszont nem okozhat problémát, hogy ilyen kicsi az értéke ?
Ez a kapcsolásom:
Bővebben: Link Tirisztorom: TIC106N ,mert BSS-en a kapcsolás topicjában ezt javasolták.
Nos akkor tegyél egy 10k ohm értéket a gate és a katód közé. Ez a tirisztor nagyon érzékeny jószág nem erre az alkalmazásra van kitalálva, de működni fog vele.
Jobban jártál volna valami "érzéketlenebb" típussal, sokfajta 10-15mA gateáramot igénylő eszköz létezik, és a BT 151 is jó lehet.
Sajnos nem működik a 10k-val. Ugyanúgy kinyit.
100 Ohm a max, ami még megoldja a problémát, csak túl kicsi. Nem tudom, nem baj-e ? 0,4V triggerfesz. esetén kb. 4mA folyna a 100Ohmon.
Bajnak nem baj, ha 100 ohm az érték. A diac nyitófeszültsége (az az érték, amikor lavinaszerűen kinyit) ~30-33V Ekkor kerül rá a 100 ohm-ra ez a feszültség, ami ~300-330mA áramot hajt át rajta addig, míg a 22µF töltése ki nem ürül. Ez nagyon rövid idő alatt végbe megy, nem okoz semmiféle melegedést, ezt az áramot pedig a diac is elviseli. Közben természe3tesen a tirisztor már begyújtott, a kondit rásütötte a gyújtótrafóra, és ezt követően kezdődik elölről az egész játék.
Annyit azért hozzátennék: illene az 555 működését arra az időre tiltani, míg a tirisztor bekapcsolt állapotú, mert ha nagyobb teljesítményű az inverter rész, előfordulhat, hogy nem tud kikapcsolni, mert az áram nem csökken le a tartóárama alá.
És megoldódott!
Beforrasztottam a 100 Ohmot és megoldotta a gate "lebegés" problémáját. A tiltás pedig tényleg jó ötlet, már nekem is megfordult a fejemben, viszont még nem tudom hogyan lehetne kivitelezni. Egy kis segítség jól jönne. Köszönöm a segítséget mindenkinek !
Az 555 reset (4-es) lábát kell a tirisztor vezérlésének idejére 1V feszültség alá húzni, ekkor az 555 astabil nem rezeg.
Az szerintem elégé megbonyolítaná a kapcsolást. Én inkább a szekunder körön változtatnák. Íme két példa a megoldásokra. Az egyik feszültség kétszerezős a másik szimpla.
Bocsánat az Orosz nyelvért de azt hiszem így is érthető a lényeg. Üdv nyemi
Hello! nincs veletlenul nyak rajzod? Nagy segitseg lenne. Koszi!!!!
Hogyan tudom elérni, hogy a motorindító kondi gyorsabban töltődjön, ha a 22µF-os kondit töltő ág 1MOhmos potméterét teljesen nullára csavartam és még így is 3mp a feltöltődés ?
Állítsam nagyobbra a kitöltési tényezőjét az 555-nek ?
Igen.
Rendben. Jelenleg egyébként kb. 20%-os a kitöltési tényezőm.
Amúgy NYÁKtrafó esetében meddig érdemes elmenni a frekvenciával ? Én most 2,9kHz-nél vagyok és kb. 300V az egyenirányított feszültség.
Feljebb nem érdemes, ezek a trafók amúgyis gyenge hatásfokúak, melegszenek, a vasalás sem jó minőségű bennük.
Kedves köbzoli!
Érdeklődnék, hogy az általad említett glimmlámpás kapcsolásban a glimmlámpa lehet-e ez: GLIMM1-OR
Akkor még jó, hogy itt megálltam.
A fentebb jelölt 555-tiltó kapcsolást nem egészen tudom értelmezni. A TP2 megy a 4-es lábra az 555-ön, illetve milyen plusz alkatrészt kellene nekem berakni ? 100n kondi és egy 1k ellenállást netán ?
Azt nem tudom mi az a TP2, de jelenleg a pozitív tápra van kötve a 4-es láb. Tiltani úgy lehet, ha egy 10k ellenálással kötöd a tápra, nem pedig közvetlenül. Így már ha a 4-es lábra rákötsz egy npn kisjelű tranzisztornak a kollektorát, a bázisát pedig megvezérled szintén egy ellenállás közbeiktatásával amit a tirisztor gate-ra kötsz,( az emitter természetesen testen legyen), akkor addig nem rezeg az 555, amíg van gatevezérlés.
Bocsi, az előző ábrám rossz volt. Kijavítottam.
Mekkora legyen a bázisellenállás ?
1k lehet.
Rendben.Köszönöm. Ez mindenképp hasznos lesz.
Már csak egy kérdésem van, ami még különösen foglalkoztat. A villanypásztor marhának lesz, és kb. 5-6 km dróttal keríthető területet kellene őriznie. Fontos, hogy nagyot csapjon. 16µF-os kondi és 300V, mely a 0,5*C*U^2 képlet alapján 0,81J. Elég ez az energia, vagy tegyek be egy 22µF-os kondit ?
Tegyél bele nagyobbat (vagy inkább dobd ki az autógyújtótrafót), mert az nem ide való. Túlzottan nagy a szekunder feszültsége, és magas a belső ellenállása, a kondi energiájának nagy része a trafó fűtésére fordítódik.
Mit kellene bele tennem autótrafó helyett ?
Ahhoz, hogy bika legyen, erre a célra kifejlesztett trafó kell. Készen nem hiszem, hogy hozzá lehet jutni.
Van itt a fórumon egy-két "guru",vagy legalábbis olyan emberke aki készít komolyabb pásztort, talán azok tudnak segíteni ez ügyben.
Akkor majd remélem észreveszik ezt a beszélgetésünket és írnak valami tutit.
Valahol ebben a fórumban volt egy hozzászólás arról, hogy hogyan kell megvalósítani LED-del azt, hogy a kisülésekkor az felvillanjon, viszont most nem találom.
Diakkal párhuzamosan valamekkora ellenállást kell kötni és utána a LED-et és így megy a gate-re. De nem vagyok benne biztos. |
Bejelentkezés
Hirdetés |