Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Érdekességek
 
Témaindító: Gatery, idő: Szept 5, 2006
Lapozás: OK   161 / 620
(#) kameleon2 válasza AMD hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Az 5 -ös robot él! Íme a bizonyíték.
(#) kameleon2 hozzászólása Jan 6, 2017 /
 
Az első humanoid, ami tényleg tetszik! Musculoskeletal robot
(#) Petyaa válasza Ge Lee hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Mi lesz amikor 4:14-nél mondjuk fogja magát és neked esik amiért felrúgtad?
(#) Frankye válasza Petyaa hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Ugyan ez jutott az eszembe nekem is. Már vártam, hogy mikor vágja képen a fickót...
(#) Petyaa válasza Frankye hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Egy kis vírusos programsor és...
(#) kameleon2 válasza Frankye hozzászólására (») Jan 6, 2017 1 /
 
Ezért lenne fontos végre , hogy a robotetika alapjait valaki végre leírja. Egyszerűen, amolyan Asimov-i stílusban:
1.) A robotnak nem szabad kárt okoznia emberi lényben, vagy tétlenül tűrnie, hogy emberi lény bármilyen kárt szenvedjen.
2.) A robot engedelmeskedni tartozik az emberi lények utasításainak, kivéve, ha ezek az utasítások az első törvény előírásaiba ütköznének.
3.) A robot tartozik saját védelméről gondoskodni, amennyiben ez nem ütközik az első vagy második törvény bármelyikének előírásaiba.
Szabványokról sokat beszél a szakma, de erről valahogy mindig megfeledkeznek. Épületautomatikában is én vagyok szerintem az egyetlen, aki legalább valamilyen szinten tartja magát ezekhez az elvekhez. De erről sokat tudnék mesélni.
(#) lazsi válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Csak a 0. törvényt ki kellene hagyni... Különben eléggé gondban lennénk sokan.
(#) 20sz Jófiú válasza david10 hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Ebben a hozzászólásomban linkelt beszélő transzformátort. A te linked legfelső hozzászólásából másoltam ki.
(#) Petyaa válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Láttad az Én a robot c.filmet? Amíg te programozod addig ez ok, és ha eljön az M.I? Szerinted nem fogja magát felülírni? Lehet utópiás még ma...most de az Audi pl 4 éven belül M.I autókat akar piacra dobni.
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2017
(#) 20sz Jófiú válasza Petyaa hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Ha jobban belegondolunk akkor már régen a technika irányít bennünket. Olykor megkérnek minket bizonyos dolgokra amit gondolkozás nélkül teljesítünk is nekik. A milliónyi példából csak egy-kettő: lemerülőben lévő telefon jelez, hogy töltsem fel. A nyomtató jelzi, hogy kifogyott a papír. Itt nem az adott készülék technikai fejlettsége számít, hanem az, hogy megteszem neki, mert szükségem van rá. Miért is van rá szükségem? De hopp, most mennem kell, mert a sütő jelezte, hogy kész a vacsora.
(#) kameleon2 válasza Petyaa hozzászólására (») Jan 6, 2017 1 / 3
 
Hogyne láttam volna. éppen ezért nagy a szakma felelőssége. Őrült tudósok és politikusok is mindig vannak. Egyedül a szakma lenne ezt a kérdést kordában tartani. Például egy hardveres limiter chippel, ami a törvényeket megkerülhetetlenné tenné. Persze van ennek hétköznapibb módja is. Oktatásnak és odafigyelésnek hívják. De legyen erre egy élő példa. A mérnök megtervezte (és megtette) azt az automatikát, ami szerinte intelligens épületként definiálható. Mégis elvarázsolt kastélyként működik, mert olyan nagy mennyiségű adat kommunikál a buszon, ami fölött a tulajdonosnak semmilyen kontrollja nincs. Nem képes kézzel felülbírálni folyamatokat - mert az be sem lett tervezve. Járdafűtés van, időjárásközponttal, de nyáron lepisilte egy kutya a talajszenzort. Beindult 40 fokos melegben a fűtés. Nyilván volt benne szoftverhiba is. Ekkor jött elő, hogy még teszt lehetőséget sem tervezett a mérnök úr. Be lett építve több százezer forint értékű fűtőkábel, hőmérő nélkül, kézi kapcsolás lehetősége és mindenfajta villamos kontroll nélkül. Másik épületben beterveztek minden nyílászáróra redőnyöket. A bejáratra is - hiába téptem a szám: "Ne!". Azt mondták - majd a szünetmentes megoldja. Kár, hogy az is lehalt egyszer. Nem tudtak kijutni az épületből. Ha ez még egy tűzzel is párosul.... Ez két mérnök "terméke". Mindkettő tanult, okos kolléga, ismerik az összes új, intelligens technológiát. De csak a technokrácia hajtotta őket és megfeledkeztek a lényegről: Az emberről. Nem külföldi és nem urbánus legendákról beszélek. Mindkét munkában benne voltam és igyekeztem emberibbé tenni. Azóta az egyik helyen a fűtőkábelek kivezetéseire kötődobozok kerültek kontroll ledekkel, amik jelzik, hogy kap-e feszültséget egyáltalán a kábel. A rendszer kapott hőmérséklet érzékelőket és Automata-0-Kézi üzemmód kapcsolókat is. Így hiba esetén az emberi beavatkozás és felülbírálás lehetősége megvan. A másik ház befejezésénél már sajnos nem lehettem ott, de egy harmadiknál már a terveknél erőszakosabb voltam és be lettek építve teszt és vészkapcsolási lehetőségek. A saját rendszerem már az Asimovi törvények alapján úgy készült, hogy mindig az ember irányítson és irányíthasson annak ellenére, hogy teljesen automatizált a rendszer.
(#) kameleon2 válasza 20sz Jófiú hozzászólására (») Jan 6, 2017 1 /
 
Sajnos teljesen igazad van. Éppen erről beszélgettünk, bár kicsit más aspektusból. Elég egy MS operációs rendszert megnézni és összehasonlítani egy békebeli 8 bites számítógéppel. A békebeli darabnál nincs bootolási idő és az ember kreativitása maximálisan támogatva van. Míg egy MS oprendszernél akár egy percig is bootol a gép, önmagával van elfoglalva a hatalmas számítási teljesítménye és a nagyságrendekkel gyorsabb alkatrészei ellenére. Ellenőríz, kapcsolatokat teremt, frissít, jelent, vizsgál szelektál - helyettünk. Mindezt úgy, hogy valós választási lehetőségeink nincsenek. Ráadásul teljesen megöli a kreatív gondolatokat, mert mire bekapcsol, jelszót ellenőríz, vírust keres - el is felejtem miért kapcsoltam be. Egyre többször tapasztalom, hogy levelek azért nem érkeznek meg, mert a levelezőrendszer helyettem eldöntötte, hogy márpedig exe típusú fájlt nem enged - és még kivételt sem tehetek. Újabban már az XLS makrók is áldozatul estek. ZIP fájt sem lehet sok esetben küldeni. Egy gép dönt - helyettem. Pedig például egy szoftverfejlesztésnél óhatatlan lenne programrészletek küldése, felhasználása. Mérési jegyzőkönyveket is szeretnék kapni, küldeni táblázatban, kiértékelő makrókkal, de nem megy. Ennek ellenére a rendszer védelme alatt a kiberterroristák röhögve járkálnak ki-be a gépemen, megszerezve a személyes adataimat. nyilván igyekszem gátat szabni ennek, de még szakemberkánt sem egyszerű, ne is beszéljünk az átlag svéd szépségmodellekről. Addig nincs bajom egy intelligens hűtővel sem, amíg jelez dolgokat - de én állíthatom be, hogy hogyan és mit. Akkor sincs bajom, ha bevásárol - ha én így akarom. De az irritál, hogy intelligens tv-ket árulnak kamerával és mikrofonnal felszerelve, nyíltan hozzáférhető (internet) rendszereken keresztül. Ha a kamerán és a mikrofonon van egy kézi engedélyező kapcsoló és/vagy egy takaróablak - egy szót sem szólok. De nincs. Miért is lenne? Ártana a designnak. Persze hosszan lehetne sorolni a technokrácia buktatóit.
A hozzászólás módosítva: Jan 6, 2017
(#) Robin2 válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 6, 2017 / 1
 
Vitatkoznék: " Egy gép dönt - helyettem."
Nem egy gép dönt helyetted, hanem egy szoftver, amit emberek írtak. És Te mint hasonlóképpen intelligens ember eldöntheted, hogy használod, vagy sem azt a szoftvert.
(#) gernerakos hozzászólása Jan 6, 2017 /
 
Ha már a hibázó robotoknál tartunk: Ilyen, amikor a metró hibázik
(#) kameleon2 válasza Robin2 hozzászólására (») Jan 6, 2017 1 /
 
Mint a MS klasszikus hibájánál: Bezárja az ablakot? Nem vagy Mégsem? Már rég nem emberek írják a szoftvereket. Csak szoftvervázlatokat dobálnak össze, amit egy gép renderel le. Na jó fordít. Olyanok is.
(#) sonajkniz válasza gernerakos hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Miért nem kell a 4- es metro szerelvényeit tolni?

Mert már a tervezésnél eltolták!
(#) Petyaa válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
Sajnos ebben a nagy technikai őrületben az is benne van hogy nagyon el van manapság az ember kényelmesedve szerintem. A nyílászárós sztoriról ez jutott eszembe: "Virág elvtárs, se ajtó, se ablak"? Küldjenek robotokat olyan helyre ahol valóban komoly fizikumot igényel a munka, pl metró építés.
(#) Petyaa válasza 20sz Jófiú hozzászólására (») Jan 6, 2017 /
 
A 40 éves Toyota corolla kiírja hogy Brake hogy ha behúzva hagytad a kéziféket Jó lett a vacsora?
(#) kameleon2 válasza sonajkniz hozzászólására (») Jan 7, 2017 1 /
 
Most szépen eltolták megint. Ezen még csak mosolyog az ember, de lesz ennek még böjtje. Nagy teljesítmény+ automatika = véletlen baleset.
(#) Robin2 válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 / 1
 
Lehet, de a használatának az eldöntése a Te kezedben van. Tehát nem a gép dönt helyetted. Te engedélyezed, hogy ő döntsön. Egyébként a renderelő számítógép szoftverjét ki irta? Ember.
Mint az épületautomatikás hasonlatodnál, a lüke megrendelő kezében volt a döntés. Miután észlelte a hibákat, másképp döntött.

Sokan rettegnek a mesterséges intelligenciától. Benne van a nevében, mesterséges. Ember hozza létre, programozza le. Nem lesznek érzelmei, csak programja, ami alapján döntéseket hoz. És igen, lehet rosszul, gonoszul programozni valamit és igen, lehet meghibásodás is. A szónak abban az értelmében nem lehet "okosabb" az embernél. Érzékenyebb, gyorsabb, erősebb lehet, de érzelmei nem lesznek. Az emberi intelligenciát is sokan félreértelmezik.
(#) Bakman válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
Idézet:
„Nagy teljesítmény+ automatika = véletlen baleset.”
Valóban: Bővebben: Link.
(#) sonajkniz válasza Robin2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
Idézet:
„Egyébként a renderelő számítógép szoftverjét ki irta? Ember”

Sajnos nem! Emberek! Nagyon sok ember.
Miért is?
Valakik makrokat irtak assemblyben. Ők még tudták mit csináltak. Mire írták a makrókat. (Ami többnyire az első működő verzió volt, nem a leg átgondoltabb.) mások ezekből a makrokból létrehoztak magasabb szintű programnyelveket. Ők még nagyjából sejtették, mit művelnek. Ezután ismét mások blokkokat hoztak létre. Nulla rálátással az eredeti kódokra. Újra mások ezekből a blokkokból hajigálják össze a proram egyes részeit, amit a legvégén valaki úgy ahogy összefésül.
A kód a szükséges minimum több százszorosára is felduzzadhat. A szükségesnél jelentősen erősebb hardvert igényelve. Tele hibákkal, egymásnak ellentmondó utasítással, bizonytalansági tényezővel.
Ezért aztán nem csoda, hogy a rendszer önállósítja magát.
(#) Massawa válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
A baj az is, hogy az ilyen esetekröl a média sokat és szakértelem nélkül fecseg. ( itt is pl azt irják, hogy a szerelvény romlott el meg azt is hogy 2 orán át nem álltak meg a vonatok az egyik állomáson. Ha a szerelvény romlott volna el, akkor a többi még megállhatott volna.)
Szoval tipikusan felfujják a dolgot ész nélkül. Ha ugyanezt valamelyik másik metro vezetövel teszi, akkor be sem számoltak volna rola.
Egyszoval megy az agymosás, hogy a robot mit csinál, a "tökéletes" ember (mint az ujságirok meg a szerkesztök) meg csak tehetetlenül kénytelenek ezt nézni.
Abban természetesen igazatok van, hogy az ilyen meg hasonlo hibák nem a gyárto asztalán keletkeznek, hanem joval korábban a megrendelönél aki pénz vagy ész ( esetleg mind a kettö) hiányában ilyen követelményeket állitott fel, amire ilyen termék készült. Sajnos ez eléggé tipikus jelenség szerte a világban igy épülnek a mai napig hihetetlen dolgok ( autopályák kijárat meg pihenö nélkül, hidak amik sehová nem vezetnek, téli közlekedési eszközök amibe nem kell fütés, hogy csak néhányat emlitsek).
(#) kameleon2 válasza Robin2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 1 /
 
Akkor kérdezek valamit. Ha beülsz egy autóba - az a te döntésed. De ha 100-nál hoz az elektronika egy döntést helyetted - az valóban a tiéd lesz akkor is? A mesterséges intelligencia és az emberi intelligencia közt azért tátong szakadék, mert nem csak az érzelmek jelentik a különbséget, hanem a gondolkodás módja is. Az agy nem egyszerű igen-nem döntések sorozata alapján működik. Aki így aposztrofálja - eleve tévutakon jár. Az agy készít alternatívákat - akárcsak a mesterséges intelligencia - csak éppen nem dobja el azokat teljesen. Például az álmok is erről szólnak. Egy mesterséges agy - inaktív állapotban terheletlen. A valódi - éber és döntésekre készíti fel magát, hogy "vészhelyzet" üzemmódban azonnal jó megoldásokat találjon. Persze lehet és kellhet is lemodellezni. De nem szabad ennyire önálló teret adni a még nagyon kezdetleges A.I.-nek. Amúgy abban semmiképpen nem értek egyet, hogy az ember által létrehozott intelligencia, egyenlő lenne a mesterséges intelligenciával. Az AI lényege az öntanulás és az öntanulás folytán elsajátított tulajdonságok és paraméterek alapján történő döntés. Ettől fényévekre vagyunk.
(#) Massawa válasza sonajkniz hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
Sajnos ez van, itt látom én is korunk legnagyobb gondját és nem hiszem, hogy ez már valaha is orvosolhato. Valoban a mai SW-k javarésze ilyen és a hatalmas kiterjedésük miatt valoban nem is tesztelhetö, azaz a gyárto képtelen leszimulálni a berendezés minden üzemmodját.
Igy kerülnek a berendezések üzembe. Egyes gyártok ugy ahogy követik a müködést és upgradelik a SW-t, de kétlem, hogy valaha is sikerül tökéletesre modifikálni. Ráadásul addig amig a müködés csak kisebb üzemzavart okoz, nem is igen piszkálják a dolgot, és reménykednek, hogy nagyobb hiba nem keletkezik. Már olyat is megértem, hogy fél orával a legujabb FW telepitése után hivtak, hogy baj van és várni kell mert az uj upgradenek is jön orákon belül az ujabb upgrade-je.
Az egészben az a legrosszabb, hogy egyre kétségesebb az ilyen berendezések üzleti modellje. A berendezések az eladás után is folyamatos figyelmet és kapacitást igényelnek a gyárto oldaláról. Azaz pl a metro esetében 20-30 évig kell figyelni és fejleszteni a SW-t és nem biztos, hogy ezt a megrendelö hajlando fizetni, hiszen joggal mondhatja, hogy ö kész és müködö vonatokat vett, s nem egy állatorvosi lovat, amit élete végéig a orvosainak kell életben tartani.
(#) Bakman válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 / 2
 
Idézet:
„Ha beülsz egy autóba - az a te döntésed. De ha 100-nál hoz az elektronika egy döntést helyetted - az valóban a tiéd lesz akkor is?”
Igen, mert beleültél az autóba, eleve it tkezdődik. Ha ennyire félsz mindentől, miért nem teremtesz magadnak pl. kőkorszaki körülményeket? Ott max. a természet erőitől kell tartanod.
(#) Robin2 válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 / 1
 
Ha beülök az autóba az én döntésem, annak a tudatában, hogy az elektronika dönthet helyettem. Tehát engedélyezem, alávetem magam az elektronikának, tudatosan döntve.
(Szerintem azért több emberéletet mentettek meg az autóelektronikák, mint amennyi halált okoztak. De gondolom Te is szivesebben ülsz bele a Toyotádba, mint egy elektronikamentes Trabantba.)
Lehet, hogy tévúton járok, de igenis, szerintem az agy igen-nem döntések sorozata alapján IS dönt, csak igen nagy felbontásban. Durván fogalmazva az agyad egy felprogramozott számítógép. Van a dns-ed, a szülői beprogramozásod, a környezeti változók, az érzékszerveid bemenetei, és kimeneteid A közel 7 milliárd emberben nagyon sok hasonlóság fellelhető, viselkedésformák, stb. Szóval például amikor azt mondod, hogy az épületautomatikában Te vagy az egyetlen jól gondolkodó, mire alapozod? Találkoztál két kóklerral. De rajtuk kívül lehetnek még nagyon sokan akik úgyanúgy gondolkoznak, mint Te.

Visszakérdezek: AI és az öntanulás. Mi alapján, mit tanul önmagában? Nem fogja magától átírni a programját. Ha képes rá, akkor csakis az eredeti programja alapján.
Autós példával az ECU is "öntanuló" a vezetési szokásaimhoz akkor. De csak a benne levő görbeseregből "tud" választani, "gondolkozni".
(#) Robin2 válasza sonajkniz hozzászólására (») Jan 7, 2017 / 1
 
Akkor ha jól értem, azon kívül, hogy ember-emberek, igazam van
Az, hogy valami nem jól működik, nem "önállósodás". Nem veszi át az irányítást a szoftver, csak lehetetlenné tesz dolgokat. Innentől az én okos döntésem, hogy tovább nyüglődöm vele, (keseregve egy vagy több fórumon), vagy keresek alternatívákat. Vagy írok egy sajátot
(#) _BiG_ válasza Robin2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 / 1
 
Idézet:
„Ha beülök az autóba az én döntésem, annak a tudatában, hogy az elektronika dönthet helyettem.”

Ebben az a legrosszabb, hogy nem tudjuk, mikor, miben, hogyan fog az elektronika dönteni, mert nem tudjuk minden kis részét, hogy hogyan működik, miként programozták fel - tehát azt se tudod, miről döntesz, mikor beülsz az autódba. Ezt a gyártó eléggé elhallgatja - ugye, hallottuk az ipari titok fogalmát. Amikor egy rokonomat érte kellemetlen meglepetés, hogy az autóelektronika egy eltört kis csatlakozó (nem volt annyira fontos áramkör része, nem a fék hibásodott meg) miatt a motorvezérlő simán leállította a motort és "se tűled - se hozzád", akkor kicsit tépte a haját. És áldotta, hogy mindezt nem egy autópályán, sűrű forgalomban tette (tömegkarambol), vagy az isten háta mögött két utcával, mondjuk egy olyan télen, mint épp most, térdig érő mínuszokkal - bár a nyári 40 fokban, víz nélkül se utolsó kihívás.
Azaz a tervező-gyártó hülyesége miatt akár nagyobb bajba is kerülhetünk, mint az eredeti probléma.
Emlékszik valaki még a "beragadt gázpedál" esetére, pl.? Vagy egy jó pár tömeges visszahívásos esetre? Volt néhány az elmúlt két évtizedben.
(#) sonajkniz válasza kameleon2 hozzászólására (») Jan 7, 2017 /
 
Idézet:
„Az AI lényege az öntanulás és az öntanulás folytán elsajátított tulajdonságok és paraméterek alapján történő döntés. Ettől fényévekre vagyunk”

Én ezt nem merném így kijelenteni.
Bővebben: Link


Kedves modik!
Ez a beszélgetés megérett rá, hogy az egész átkerüljön a Vitatkozzunk rovatba!
Következő: »»   161 / 620
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem