Fórum témák
» Több friss téma |
Mielőtt kérdezel, a következő két dolgot ellenőrizd!
I. A helyes tápfeszültségek megléte.
II. A kimeneten van-e egyenfeszültség.
Élesztés.
Viszont a pirossal jelölt poti egyik lába össze van kötve a TIP122 tranzisztor Emitter lábával.
Gyári adatlap 4.7µF-ot ír elő. Remix w9131 típusú erősítőhöz kellene, lehet maradok márkához hív, ,és Remixet veszek
Sziasztok!
Vettem egy Onkyo A 8830 erősítőt. Belenéztem, már több helyen is belenyúltak, kondikat, talán ellenállásokat is cseréltek benne. Bemeneten nincs semmi, hangerő fel, nagyon halk zúgás hallható. Ez még bőven elfogatható, de! Nagyon mélyszegény hangja van. Másik erősítő nagyságrendekkel erőteljesebb mélyeket ad. (Bár abban STK végfok van) bass és treble poti működik. Nem nyúltam még hozzá, de van benne két kis trimmer poti, azon kellene állítani? Vagy ennek egyszerűen ilyen a hangja?
A trimmereket ne bántsd, az a nyugalmi áram beállító. A mélyszegény hangkép nem ettől van. Másik erősítőhöz úgy kellene hasonlítani, hogy mind a kettőn kikapcsolni a hangszínszabályzót, vagy legalább is középre tekerni, és ha van DBB, loudness, vagy egyéb nyalánkság, azt is kikapcsolni. A hangszín szabályzó átvitele a tervezőn múlik, másként gondolja minden mérnök. Régebben nem volt ritka a +/-20dB sem, de mára már +/-8dB is elég, sőt sokan nem is használják. Ismerősöm imádja, magas/mély koppanásig, loudness be, oszt még aktív szub is duhog alatta. Neki így tetszik.
Konkrétan a másik erősítőn letekerem a mélyet, az onkyon meg feltekerem, akkor kapom ugyan azt a hangképet. Elég érdekes. Én a nem megfelelő minőségű (értékű) pótalkatrészre gyanakszok.
Szia
Lehet, hogy nem a gyárival megegyező értékű ellenállások, kondenzátorok kerültek a jelútba, ezért vágja a mélyeket. A szervizkönyvben lévő kapcsolási rajzzal össze kellene hasonlítani, amiket cseréltek benne. A hozzászólás módosítva: Márc 6, 2020
Kedves Fórumozók!
Most fejeztem be egy CF-es erősítő próbaépítését. Annyi lenne a problémám, hogy nem tudom normális-e, hogy akár 67 Celsisus fokig is felmelegszik már nagyon rövid idő után is az A1302-C3281 tranzisztor pár? (Az összes tranzisztort szigeteléssel választottam el a bordáktól. Természetesen ezek nem a végleges hűtőbordák lesznek.) Valamint G. Randy Slone a könyvében (High-Power Audio Amplifier Construction Manual) amiben a tervet is találtam említi , hogy az 1K-s trimmeren kéne a Vbias-t beállítani, de sajnos nem tudom, hogy az mit jelent. Előre is köszönöm segítséget!
Szia! Az IN és a SIG GND pontokat zárd össze egy rövid huzallal, válaszd le a hangszórót és köss voltmérőt az egyik 0,22 Ω-os ellenállás (pl. R33) lábaira. Az ellenálláson eső feszültség arányos a nyugalmi árammal. Írd meg mennyi a jelenlegi feszültség és próbálj beállítani 10 mV-ot a trimmer segítségével.
Sziasztok!
Adott egy Yamaha rx-397-es erősítő, melynél csatornaaszimmetria tapasztalható a hangszórókban. Benyomtam a direct gombot, mely kiiktatja mind a hangszínszabályzókat, mind a balanszt, majd bekapcsoltam a mono gombot is a tuner részen. Ezt követően bekötöttem az egyik hangszóró vezetékeit a két csatorna + kivezetése közé, és simán hallottam a jelforrásomat, mintha monoban menne. Próbáltam a direct gombot kikapcsolni, és tekergetni a balanszt, de a bekötött hangszóró úgy volt a leghallkabb, ha középen áll a poti, amiből arra következtetek, hogy a balansz rendben van. Először ott ett gyanús az aszimmetria, hogy a basszus a bal oldalon kevesebbnek tűnt. Hol lehet a gond? Feltöltöttem a gép szervizkönyvét segítségként. Előre is köszönöm a hozzászólásokat.
Szia! Adj a bemenetre mély hangot monóban és ott is végezz balansz szabályzást. Ilyen mérésekhez elég egy telefonra letöltött Signal Generator app.
Tisztelt reloop!
Köszönöm a segítségét! Megszűnt a túlzott melegedés, és minden egyéb is rendben működik most. Minden jót kívánok! Arcor
Az jó hír, hogy mindkét oldal működik, és még csak nem is torzít.
Az jó ötlet, hogy az aszimmetriát a két kimenet közé tett terheléssel nézed (biztonság kedvéért tehetsz sorba ellenállást is, például 10Ohm). Én a magam részéről összekötném a két végfok bemenetét (C101 és C102 negatív oldala), ezzel elvileg hibát nem csinálhatsz, a meghajtó fokozatnak bírnia kell, különösen ha a Pure Direct be van kapcsolva. Ha különbség megmarad, akkor végfok hiba. Azon belül is három elektrolit kondenzátort gyanúsítanék kapacitás vesztéssel (ebben a sorrendben): C113/114, C109/110 és C101/102. Próbaként egyenként párhuzamosan lehet tenni egy próba kondenzátort. Ahol eltűnik (lecsökken) az aszimmetria, ott párban cserélni. Kicsit macerás ugyan, de én kikapcsolt állapotban tenném oda a próba kondenzátort, mert különben durranhat (hang effektusra gondoltam, nem fényre és füstre ). A próba kondenzátorok pontos kapacitása nem lényeges, sokkal kisebb ne legyen, nagyobb lehet. A feszültség tűrés viszont fontos, különösen a C113/114 esetében. Ha fogadnom kellene, akkor a C113 47µF/50V-ra szavaznék (de nem értek hozzá).
Sziasztok!
Közben sikerült felélesztenem a Peavey CS4000-res végfokot. Kicseréltem a hibás oldalon az összes végtranzisztort és a tápoldalon az összes kondit, Valamint az egyik G30N60C3D IGBT-t. Beállítottam a a BIAS feszültséget a javított oldalon. Referenciaként a javítatlan oldalt vettem alapul. Viszont amit észrevettem még terhelés nélkül, hogy a javítatlan oldal melegszik. A tápfeszültségből felvett áram 240mA-ről indul és felment 400mA-ig. Utána lekapcsoltam. Szkóppal terhelés nélkül néztem a kimeneti jelalakot egy fix bemeneti szinuszjellel paralel üzemmódban és mindkét oldal egyformán teljesített. Kiépítettem az oldal tranzisztorait és a 8db 2SC5949-nél dióda mérésnél 0,56V nyitóirányú feszültséget mértem mindnél. A 8db 2SA2121 esetén viszont nagy a szórás. 0,49V-0,54V között vannak az értékek. ( A javított oldalon például ezek voltak zárlatosak.) Ez okozhatja a melegedést? A hozzászólás módosítva: Márc 9, 2020
A Q102 vagy 302 rendben van? Ezek nem voltak valamilyen hőátadó zsírral vagy egyéb módon a bordához kötve?
Azok rendben. SMD tranzisztorok. A bordához nem érnek.
Igaz, ahogy látom a végtranzisztorok tokozásán mérik a hőmérsékletet. A jobb oldalon a Q121-en. Lehetséges, hogy az a tranzisztor pont kisebb áramú a szórás miatt, ezért nem melegszik emiatt fut meg az az oldal. Le kéne cserélni egy alacsonyabb nyitófeszültségűre. A tranzisztor alatti fóliafelületet, pedig megkenni kis szilikonzsírral, a jó hőátadás miatt.
Bejelöltem a képen, hogy hová kéne a zsír. Arra is figyelj, hogy a végtranyó jól felfeküdjön a panelre.
Köszönöm!
Lehetséges az, hogy a jelenlevőek közül kiválasztom a legkisebb nyitófeszültségű tranzisztort és azt építem be a Q121 helyére?
Persze, lehetséges. Illetve, ha van elég a válogatáshoz, akkor próbálja összeszedni hasonló nyitófeszültségűeket. A Q302 a Q327 hőmérsékletét ellenőrzi, szóval azt kell akkor alacsony nyitófeszültségűre cserélni a Q121 a másik oldal
Rendben.
Csak ezek pont a 2SC tranzisztorok, amelyeknek szinte egyforma a nyitófeszültsége. A 2SA tranzisztoroknál van nagyobb eltérés (0,49 - 0,54V) Ott nem lehet válogatni valamit?
Mégsem jó az okoskodásom. Pont az NPN tranyón figyelik a hőmérsékletet, azokat pedig nem cserélted. Akkor csak az marad, hogy össze kell válogatni a PNP-ket is nyitófeszültségre...
Szuper. Ezen az oldalon egyik tranzisztort sem cseréltem. A javított oldal a másik és az jó és nem melegszik. Arra gondolok, amikor a pufferkondik szétdurrantak sérülhettek a tranzisztorok.
Akkor legfeljebb arra tudok gondolni, hogy a mozgatás okozott valamit...
Több ötletem nincsen
Rendben.
Összerakom és meglátjuk mi lesz. Aztán ha nem lesz jó, keresek bele tranzisztorokat. Köszi a segítséget! Egyébként BIAS feszültségnek az 1,85V az nem sok? TP23 és TP22 között.
Nem. De én inkább a J101-en és a J301-en mérném. Ott aztán kb. 5mV-ot állítanék be.
Összeraktam.
És valóban emelkedik a BIAS feszültség a J301-en. 10mV-ig ment fel aztán elkezdtem leszabályozni. Mennyi ideig tarthat el, amíg beáll fixen? 10-15 perc is lehet? |
Bejelentkezés
Hirdetés |