Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum
Hát...? NEM
Mert telhetetlen vagyok, és szeretek nagy áramokkal játszani Néha kell az az amper. 50A-es tápból ki lehet hozni 3A-t, de 3A-esből 50-et nem. Van egy kapcsolásom egy 10-60V-ig szabályozható és 20A-rel terhelhető tápról. Ha ezt meglehetne oldani, hogy 0-60V-ig szabályozzon (stabilan), áramkorlátozással, akkor már ez is elég lenne (egy ideig ).
Hi!
Ilyen nagy áramnál, és feszültségnél már kapcsoló üzemű tápot kellene alkalmazni, mert borzasztó sok hőt kell(ene) eldisszipálni a félvezetőnek. Pl.: ha 60V a bemenő fesz, és a kimenő áram"csak" 10A, és neked csak 30V kell, akkor 30V*10A=300W-ot kell fölöslegesen elfűteni. De fogalmam sincs, hogy hogyan kellene szabályozni a kapcsoló üzemű tápot... (valami átkapcsoló is kellene, mert egy potméterrel biztos nem fogsz tudni 60V-ot szabályozni). Tehát itt lehet feltenni a kérdést, hogy biztos kell ekkora áram? Mert itt már elég mélyen a zsebbe kell nyúlni... (talán feléből kijönne, mint az Urbán elektronikás táp)
Kicsit brutálak ezek az értékek,nem?
Tényleg nem elegendő a szokásos 3A? A feszt azt megértem... Idézet: „a fesztartomány csak 0-18V között van, de ez nekem bőven elég.” De nekem nem! Nézegettem az RTÉK 97'-es könyvet, és mit találtam? Hát egy professzionális tápot az Urbán Elektronikától: 0-60V; 0-50A!(ötven amper ) és a HP6021/B nevet viseli. Ez már az én igényeimet is kielégítené. A baj csak az, hogy megfizethetetlen, ugyanis 240.000Ft-ba! került még akkor. Szóval nincs meg valakinek egész véletlenül a kapcsolásirajza? Leköteleznétek a rajzával
Így már sokkal jobb! :yes:
De jó kis Idézet: tápegységet linkeltél be! „kezdőknek való” Szia.
A lábkiosztás pff nyáktervnél úgy is előbújt volna, de azért kösz, h mondtad!
dióda megfordítva! amugy ezt vettem alapul nekem másik adatlapok vannak, azokba nincsen ennyi kapcsolás. Üdv!
Megnéztem a rajzot amit kiraktál.
Csak egy valamit kell alaposan átnézned! Az LM317 és az LM337 nem lábkompatibilis, szóval ezt még nézd át!!! Az LM337 védődiódáját is meg kell fordítani! Ebből merítetted az ötletet? Vagy ebből... Ezenkívűl más hiba nincs. Én nem találtam... Szia.
Köszönöm,annak aki gondolkodott rajta, de megoldódott a probléma. Az a trimmer, ami a fesz állította bontott volt,
és nem volt jó.
Hi!
ÉPítettem egy labortápot történetesen erről az oldalról Csak ezzel az a probléma, hogy nem működik, folyamatosan 33V ad ki magából, és ha ekergetem a potikat(én trimmereket használtam tesztelésre)semmi változás. És a led sem világít pedig annak asszem kéne. A 3300µF kondi hellett 6800uf használtam, ez volt otthon. az 1n 4001 helyett valami orr104-et használtam, mert 4001 nem volt otthon. Az R2 meg nagyon melegszik, szinte forró. Ha valakinek van valami ötlete, hogy miért nem működik, azt megköszönném. Ant Képek róla: [b]szabi83 nyúlt bele
Őőő.. attól függ, hogy milyen kritériumoknak kell megfelelnie ennek a labortápnak. Szerintem az egyik legjobb alkatrész erre az LM2576-os kapcsolóüzemű IC. Ez Buck elven működik. 1,.. valahány volttól asszem 30V-ig állítható a kimeneti fesz. Bővíthető külső tranzisztorral, így az eredetileg 3A-es áram feljebb tornázható.
Eddig nem akartam belepofi, meg lusta is voltam átnézni a (relatív) kesze-kusza kapcsolást, de most.... szívemből szóltál.
Számtalan kapcsolás született a jó öreg 723-ra. Érdemes használni.
Ja, és még egy dolog: a stabilan működő áramkorláthoz az R12 helyett egytranzisztoros áramgenerátort tennék.
Ez régebbi dolog mint 10év Nekem kb. 20-nak rémlik. Ma is megvan, de nekem úgy van megépítve, hogy az IC kap mínusz 3V-ot a talaj helyett, mert nem lehetett 0-ig leszabályozni, és ez gyártótól függött, hogy melyik meddig ment le. Mai szemmel nézve hiányolom a darlingtonnál a lezáróellenállást.A referenciaforrás kimenete akkora feszt ad, amekkora zener van benne. A 6,8-at azért szeretik válastani, mert ennek a legjobb a hőfokfüggése. A kimenetifesz felső határát a kimeneti osztó R9,R14 határozza meg a zenertől függően. Tehát ha 6,8-as zener van benne, akkor a fesz állító poti 0-tól max 6,8-ig ad feszt a B műverősítő +bem-re és annyira fogja nyitni az áteresztő darlingtont, míg a kimeneti mintavevő osztóról a -bem-e ugyanaz a fesz nem érkezik.Ha ez a teljes tartományban tud teljesülni, akkor a méretezés jó. De számoljunk 1 kicsit: hármas darlingtonunk van, ennek nyitófesze 3x0,7V=2,1V, a kimeneti max feszt szeretnénk 24V-ra beállítani,ehhez 24V+2,1V=26,1V kell a bázison (B 8 lábon). Az IC védelme érdekében 27V-os zener fogja a tápját, tehát elméletileg eddig mehetne fel, de ez a típus nem egy "rail-to-rail" ami le tud ülni 0-ra és fel a tápra! Tehát a kapcsolás több sebből vérzik, azonban egyszerű és - némi kompromisszummal jól használható, nekem is működik, de csak 22V-ig stabil.
Semmi akadálya, hogy kiváltsuk a 324-est egy korszerűbb típussal az elérendő cél érdekében. Vagy az előbb említett rail-to-rail típusúra, vagy egy olyanra, ami nagyobb tápfeszt visel el mint 30V. Amúgy a mais használatos 723-as táp IC 40V-os tápot visel el, tartalmazza a hőkompenzált referenciát (7,15V - mily meglepően közel van a 6,8-hoz!) Egyedül az állíható áramgenerátor módot és kijelzés kell átvenni ebből a kapcsolásból és a feltételek teljesíthetők.
Nem bántottál meg.
Közben megcsináltam. Bár megint helyettesítenem kellett, és így a fesztartomány csak 0-18V között van, de ez nekem bőven elég. Eddig minden jó rajta. Az áramkorlát, a zárlatvédelem, és a szabályzás is.
Szia !
Nem akartalak megbántani, csak először érdemes azzal próbálkozni ami a rajzon van, abból derül ki hogy mi ujság, utána ha cserélgetsz már látni fogod mit mire érdemes,egyáltalán lehet -e. Ha ez nem igy volna nem lenne érdemes a rajzon feltüntetni az alkatrészek neveit, értékeit. Ha ugyan arról a kapcsoládról beszélünk akkor 100% -ban jó, és működőképes a kapcsolás. Ha neked nem működik akkor vagy az alkatrészek nem megfelelőek, vagy elkötöttél valamit. Nézz körül mérlegelj ! Üdv ! Idézet: „Nem tudom milyen szedett vedett anyagból dolgozol, mit mivel próbálsz helyettesíteni” Nem dolgozom szedett vetett anyagokból. Minden alkatrésze új, de nem lakik mindenki nagyvárosban, ahol minden sarkon van elektronikai bolt. Nem kaptam 3054-es és 1613-as tranyót ennyi, minden más ugyanaz, ezeket helyettesítettem. Annyi pénzem pedig nincs, hogy 2 db tranyót netről rendeljek, a posta többe lenne mint az egész cucc. De azért kösz.
Szia !
Nem tudom milyen szedett vedett anyagból dolgozol, mit mivel próbálsz helyettesíteni Összeraktam próbaképpen mikor egy nyákot készítettem hozzá, és ment simán:yes: Nézd össze a két rajzot minden egyezik -e. Ez tutti jó mert ezt csináltam meg, azzal az alkatrésszel ami a rajzon van. Üdv !
Valóban a kapcsolást nem én találtam ki. Valahol ráakadtam és lerajzoltam, hogy közzé tegyem a neten.
Sirály12-nek nem tudom mi lehet a gondja. Ha nem leágazásos trafót használsz akkor lehet, hogy túlmelegedett a tranzisztor és elszált. Ebben az esetben egy nagyobb hűtőbordán több végtranzisztor kialakításával javaslom. Az áramkorlátozó ellenállás csökkentésével növelni lehet az áramkorlátot (egy darabig). Ha az ellenállás értéke túl alacsony, akkor egy zárlat esetén nem fog leszabályozni.
Lassan feladom. Valami baj van. Egy zárlat miatt valami elszállt a tápban, nem szabályoz semmit.
A maximálisan kivehető fesz leesett kb 12V-ra, ezért betettem még egy 5V-os zennert. Mostmár 20V fölé is tudok vele menni. Az áramkorlát is jó.
Csak eggyetlen hiba maradt. Terhelés nélkül nem tudok lemenni 0V-ig. Kb 2.5V-nál megáll, amint teszek rá terhelés, azonnal lemegy 0-ra. Ez egy kicsit idegesít, mert van az elején egy ledes feszmérő, és terheletlen állapotban mondjuk 2.5V-ot mutat, amint rárakok valamit leesik mondjuk a beállított 1V-ra. Lehet ez a tranyók miatt? Hogy nem olyat használtam mint kellett volna?
A z1-es 6.8V-os zenner volt a hibás. A boltban átpalintázták az agyam.
Most egy 5V-os van benne, és minden megjavult. Lehet ezzel is használni? Vagy akkor valami baja lesz?
Kösz, a laírás segített. Szerintem a referenciafesszel van a baj.
Az ic 7-es lábán mennyi fesznek kell lennie? A laírás is csak azt mondja, hogy az a referenciafesz. De mennyi? Valaki rámérne a kedvemért? Előre is köszönöm.
Szia !
Idézet: „Ezt a rajzot én rajzoltam és meg is építettem néhányszor. Itt tettem közzé és itt találsz leírást is hozzá.” Legfeljebb lemásoltad, mert az RT -ben volt ez 8 -10 éve Üdv!
Ezt a rajzot én rajzoltam és meg is építettem néhányszor. Itt tettem közzé és itt találsz leírást is hozzá. Nekem is volt hasonló bajom és az IC csere oldotta meg. Javaslom az LM324-et foglalatba rakni. Egyébként ha minden rendben van, akkor stabilan tartja a feszültséget ill. az áramkorlátot. Az áramkorlátozó ellenállást meg nem árt több darabból kiépíteni.
Olyan 3A-ral terheltem le.
Szerintem a vezetékek jók, akkor marad a szabályzás. Mi lehet a baja? A 7-es lábon mennyi fesznek kell lennie?
Szia !
Idézet: „Jól leterheltem a tápot, .......” 1A 2A mennyi A Tranyóktól kezdve a kimenetre 1.5 Cu vezetéket tegyél minimum. Vékony vezetéken is esik a feszültség ! Terhelésnél a fesz nem eshet vissza, ha mégis a szabályzás rész nem jó. Próbálgattam ezt a tápot, stabilan szépen működik. Üdv!
A rajzon amit mellékeltem, azon az A résznél mennyi fesz kellen mérnem üzem közben a 7-es lábon? Mert nekem 20-23V van ott, ingadozó, a trafóról érkező fesz arányában. A 6-os és 7-es lábak között mennyi lehet a feszkülönbség?
Lehet rossz az oda barakott zenner? Vagy a boltban rosszat adtak...
Közben egy kicsit kisérleteztem.
Jól leterheltem a tápot, a trafó kapcsain esett ugyan a fesz, de még így is a kondi után 24-25Vot mértem, miközben a táp kimenetén 12V-ról 10,5-re esett a fesz.
A tarfóm egy 2*50W-os erősítőből való. +-23V-os, kevés lenne?
Ja és bármilyen kicsi a terhelés akkor is esik valamennyit a fesz. |
Bejelentkezés
Hirdetés |