Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Infra távirányítás
Témaindító: Zsolti1980, idő: Feb 10, 2006
Témakörök:
Sziasztok.
Egy meglehetősen nehéznek tűnő problémával kapcsolatban szeretnék segítséget ill. javaslatokat kérni. Átrágtam már a fórumot, de nem találtam megfelelő megoldást.Redőny emelő szerkezethez szeretnék távirányítást készíteni. Rádiósra is gondoltam, de azt bonyolultnak éreztem, mivel 4 redőnyt szeretnék fel-le mozgatni és félő,ha az egyiket távirányítom akkor a hatótáv miatt mind elindul, azt pedig gondolom nehéz lenne megoldani, hogy egy távirányítóval 4 ablakot külön -külön tudjak kapcsolni még ha 4 különböző gomb is lenne.Ezért gondoltam infrás-ra. Le-fel mozgatásra és mozgás közbeni megállításra (félúton) keresek valamilyen megoldást.A fent.lent helyzetet végállás kapcsolóval gondoltam. Remélem tudtok ebben segíteni nekem. Előre is köszönöm.
Lehet kapni rádiós távvezérelhető konnektorokat. 4 csatornát tudnak, azzal simán megoldhatod...
Üdv Inhouse
Igen, olyat már láttam, de azzal még nem oldódott meg a probléma, hogy fel és le is mozogjon +megálljon. Vagy meglehet?
Hello!
Ha rádiós akkor egyik megoldás a 12 csatornás, de az lehet hogy g*ci drága. Egy mezei 3 csatornás kapunyitónak csak a távirányítója 4-5k. Infránál is van szórás, ha egymás mellett van 2 érzékelő akkor ugyanúgy beindulhat mindkettő, de gondolom külön helyiségbe vannak(szobák, konyha, nappali, stb.), ahol ha egyiket irányítod 6 méterről akkor a másikhoz nem szól át. Ekkor jó a 3 csatornás rendszer, aminél kapsz ugyanolyan kóddal működő távirányítót és vevőket. De ilyet meg is lehet építeni, szerintem egyedül a távirányító amit érdemesebb inkább beszerezni mert olyan picit nem fog senki otthon megépíteni, főleg hogy esztétikus is legyen. Először be kell szerezni a távirányítókat, pl. autós transzmittereket ezresért adnak távirányítóval, amelyeknél a távirányító nem is kell(így nélküle 5-800Ft körül el is passzolható) mert balesetveszélyes, sokkal biztonságosabb inkább a transzmitteren kapcsolgatni... Ha megvan a távirányító, akkor vagy tanítható vezérlőt kell szerezni, vagy építeni egy infravevős áramkört AVR/PIC kontrollerrel, a távirányító jeleit belekódolni és kész is a vevő, az AVR/PIC firmware a programozóeszközzel átvihető másik kontrollerbe, így csak egyszer kell a jeleket befogni. Lehet hogy a mezei taníthatós cucc nem elég ha a redőnyt végállásig is vinnie kell, vagy kiegészítő elektronikával kell szerelni, vagy az egész vezérlést egy AVR/PIC kontrollerbe beprogramozni. Elnézést kérek ha egy kicsit hosszú és bonyolult az iromány, természetesen a vevőegységek megépítésben is tudok segíteni.
Vagy szétszeded a vevőket és átberheled a relét, hogy ne 230V-ot kapcsoljon, csak legyen szabad kontaktus. Vagy a kapcsolt 230V-ra egy adapter, ha megjön a feszültség, akkor kapcsolt. Ha elmegy, akkor megint. Maga az elektronika olyan logikájú lenne, mint a kapunyitóknál, egy gomb (mint a Holló színház űrhajóban), végállásból másik iránnyal indul, menet közben megállít. Persze, ha nem olyat veszel, ahol a ki és be külön gomb a távirányítón...
Üdv Inhouse
Hellóztok!
Én azt szeretném kérdezni, hogy tudna-e nekem valaki adni egy bevált kapcsolást infra távvezérléshez? Lehet PICel is, meg tudom oldani itthon a programozást. Az lenne a lényeg, hogy legyen adó és vevő rész is. Egy erősítőnek a hangerőszabályzását(motoros potméter), és esetleg a be/ki kapcsolását szeretném megoldani vele! Köszönöm szépen a segítséget előre is! Üdv Erik!
Hát azért, mert az erősítő is saját építés lenne, és azt szeretném megcsinálni, hogy a két funkciót amit említettem, tudjam távirányítóval is vezérleni!
bocs, elírtam: adó miért kell az erősítőre? vagy az a távirányítóhoz kell?
távirányítónak inkább valami gyári cuccot ajánlok ami máshol nem használatos. pl. az FM transzmitterek távirányítója, mert annak rendeltetésszerű használata úgyis balesetveszélyes...
Már találtam egy kapcsolást, amit az előbb belinkeltem, csak azt szeretném tudni, hogy a két mikrovezérlő helyettesíthető-e egymással.
Valaki tudna esetleg segíteni a PIC-es dologgal kapcsolatban?
Ha nem ír senki se aki tudná, akkor neked kell átböngészni a két ic adatlapjait, és összehasonlítani az egyes regeiszterek címeit, hogy azonosak-e a két processzorban meg stb... ahogy láttam van forráskód is az oldalon, szóval akár át is alakítható...
Viszont lehet kár vele foglalkoznod, mert pl ahogy a fórummotor be is jelölte, pl a HESTORE-ban kapható a 12F629, és 4-ed annyiba kerül kb , mint a 16F628, ha van is 628-asod, akkor se nagy pénz a másikért... vagy ha meg van ilyen procid próbáld meg, hogy beleégeted és kiderül!
Sziasztok
Kaptam egy kormányzárat amibe van egy kis elektronika, elméletileg ha le akarják szedni vagy rángatják akkor bekapcsol egy riasztó benne. Annyi a problémám hogy nincs meg a távirányítója . Kérdésem az lenne hogy lehet e építeni hozzá valamit amivel le lehet zárni meg fel lehet oldani? Igazából az se lenne gond ha nem távirányító lenne hanem csak egy beépített gomb amit ha megnyomok lezár és ha újra megnyomom akkor felold. A két IC tipusa : PT2272-M4 (gondolom ez az infra vevőé) HT48R05A ez meg ha jól láttam egy MCU
Szia!
Ha még aktuális.... A mellékeltben levő forrás fordítható 16F628 -ra és 16F628A -ra is. A 16F628(A) verzió 8 parancsot kezel a PORTB kimenetein, az infra bemenet a PORTA,0. Alig kellett valamit átírni...
Sziasztok!
Az lenne a kérdésem hogy építettem egy infra vevőt TSOP4840 vevőből!Tudom fogadni a távkapcs jeleit aztán kiirom sorosra megyen! Építettem egy adót!Ami szintén muködik csak az vele a baj hogy: 5cm tökéletesen müködik amikor novelem a távolságot pl 10cm akkor már hibásan érkezik az adat! 20cm-ről pedig már nem is látja! Nekem 25-30 métert kellene áthidalnom.Csak nem tudom hogy miért veszik el a jel 10cm-en.A távirányító pedig még 30 méteről is megy!! Aki találkozott már ilyennel vagy tudja mi a baj megköszönném a segítségét!!
Nem lehet, hogy az adód teljesítménye nem megfelelő? Adót még nem építettem, de erre tudok gondolni, így hirtelen...
Hát 20mA mint egy sima lednek a távirányítonak sincs szerintem nagyobb.?!
Szerinted hajtsam meg jobban vagy vegyek nagy teljesítményűt ha van olyan azt nem tudom??
Az adóban hány led van és mekkora árammal hajtod ?
A gyári távokban minimum 2-3led van (a jobbakban) és a megengedett áramok 5-6*osa is rákerül a ledekre (impulzusüzemben) nagy áram kicsi kitöltési tényező . (rövid de erős impulzus-és relatíve hosszú szünet , hogy a csip ne melegedhessen túl)
5V 100ohm ellenállás 900uS és 1,7 ms között szagattom.
Eddig még csak 1 led van de ha elég nem rakok bele többet.
Szerintem nyugodtan csökkentheted az előtét ellenállást
47R vagy 33R értékre
Most már kipróbáltam ellenállás nélkül rövid zárba szaggatom 300mA!Mostmár elértem a 50 cm de ez még mindig nagyon kevés!Azt írták lehet hogy te nem tudom 1A körüli árammal is meg szokták küldeni persze hagyok szüneteket! Lehet baromságot csinálok most de így 30cm nőtt a távolság esetleg tudnád mi lehet a probléma vagy mit próbáljak meg.Esetleg 3-4 db led illetve nagy teljsítményűket próbáljak mit tudnál ajánlani????
Úgy vélem a 40Khz(szimmetrikus négyszög) felett átsiklottál.A ledet ezzel a frekivel kell táplálni, és mellékesen ezt kell szaggatni.
Sziasztok!
Én egy egyszerű 230V (100W) -os redőnymotort szeretnék infrával mozgásra bírni. A redőnymotorból simán 3 vezeték jön ki (2-2 kapcsolással megy fel, és le). (végálláskapcsolók nem érdekesek, más téma) 3 lehetőség merült fel bennem: 1.) Csak addig szeretném, hogy kapcsoljon (mozogjon a redőny) az adott írányba, míg infra jelet kap. És mikor újra jelet kap, a másik áramkört zárja (vagyis másik irányba induljon a redőny). 2.) Az elsőhöz hasonlóan csak addig kapcsoljon, amíg küldöm a jelet. De lehet-e két féle jelet küldeni? Az egyik jelre lefelé megy, a másikra felfelé. 3.) Vmilyen relével talán megoldható lenne, hogy egy infra jelre elindul, vagyis kapcsolva marad a relé, majd ismét egy jelre megáll. Utána lefelé indul stb.. Szerintetek melyik valósítható meg legkönnyebben, illetve melyiket felejtsem el? Nézegettem itt a régebben küldött kapcsolásokat is, de ha van konkrétan erre a célra jobb, akkor szívesen fogadom azt is! Köszönöm!
Hello!
Szerintem a legelsőt kapásból elfelejtheted. Ha pár hetes bukdácsolás meg redőnyrángatás után meg is tanulod, az asszony/gyerek/nagymama/kíváncsiskodó-vendégek már nem, és előbb-utóbb szétesik a redőny ami drága. A második már sokkal életszerűbb, egyébként elég nagy bajban lennénk ha nem lehetne többfajta jelet küldeni. Most nem bonyolódnék bele a fizikába meg a 36/38kHz-es modulációba, lényeg hogy az infra jelet egy megfelelő átalakítóból kivezetve digitális impulzusok sorozatát kapod amit dekódolnod kell. Szerencsére ezt az átalakítót(demodulátor) manapság egybeépítik az érzékelővel, és nagyon OLCSÓ! Ha nem akarsz kész, gyári cuccost venni egy valag pénzért akkor építeni kell. Sajnos a demodulátorból kijövő jelet dekódolni kell, azaz nem elég szétválasztani azt a bizonyos kétfajta jelet, hanem fel is kell ismernie hogy a TV/HIFI/DVD/autóriasztó távirányítója ne indíthassa el. Persze be kell szerezni/építeni egy távirányítót is ami kiadja a jeleket. Itt máris kétfajta lehetőséged lesz. Az egyik amit én csinálnék hogy egy mikrokontrollerrel(AVR) dekódolom a jelet, a v*teráról pedig beszerzek egy filléres kisméretű infra távirányítót, és arra kódolom be a vevőt. Természetesen ehhez nem kell mindenféle relékkel meg logikákkal vesződni, mert a mikrokontrollerbe pár sorban leprogramozható az a logika amit relékkel 2 nap alatt raksz össze. Nem probléma a folyamatos/nyomvatartós üzem, illetve a végálláskapcsolók jeleit is tudja fogadni. Számomra ez a működés lenne ideális: Ha már 2 jelet tud fogni, akkor egy harmadik, pl. STOP gomb jele miért lenne akadály? Illetve az is pár soros kódot jelent hogy a fel/le gomb lenyomásakor csak a nyomvatartás alatt mozog, de ha 1 másodpercnél tovább tartod akkor folyamatosan mozog a végállás eléréséig vagy a STOP gomb lenyomásáig. A másik megoldás inkább analóg vezérlésre hasonlít. Ha nem értenék az AVR-ekhez akkor ezt építeném meg. Nem túl univerzális, de 2-3 jel kiadható és fogható. Lényeg hogy kell a 36kHz-es vivőjel 25%-os kitöltéssel, ezt 2 tranzisztorral vagy 555 IC-vel elő lehet állítani. Ezen kívül kell még frekvenciagenerátor(szintén 2 tranzisztor vagy 555 IC) ami 2-3 féle frekvenciájú jelet képes kiadni, de a vivőjelnek csak a töredéke lehet. A nyomógombok ellenállásokat kapcsolnak rá, így a frekvenciát az határozza meg hogy melyik gombot nyomod le. Ezt a jelet ráültetve a vivőjelre kivezethető egy infra LED-re. A másik oldalon továbbra is lehet egy TSOP1736, azonban a kimenetére AVR helyett három sávszűrő kap helyet. A sávszűrők kimenete értelemszerűen reléket kapcsol amik a 3 nyomógombnak megfelelően húznak be. Fontos hogy a TV/videó/stb. jelei ne tudják bekapcsolni, tehát elég nagy frekit(talán 6-8kHz már jó lehet) kell választani.
Sziasztok,
Van egy infra jelsorozatom egy táviránytóból, amit egy PIC-kel USB-n keresztül a gépre küldök, pontosabban egy timerrel mérem a jelváltások közti szünetet, és azt küldöm (TSOP1736 a vevő). Nem tudok rájönni, hogy ez milyen kódolás akar lenni, ami kiesik a PIC-ből. Elvileg RC5 lenne a távirányító, de az egész egy nagy katyvasznak tűnik nekem. Mellékeltem egy képet, rajta az egymást követű impulzusok közötti szünetekkel az Y tengelyen mikroszekundumban, egy oszlop egy jelszintváltást jelent. Ha valakinek van valami ötlete, hogy ezt hogyan kellene értelmeznem, és, hogy miért van egyértelműen háromféle szünet érték, azt megköszönném.
Szerintem csak kettő szünet-hossz van. A "rövid" szünetek között minimális az eltérés, amit bőven okozhat
a PIC késleltetése, de még a távirányítóban lévő RC tag is. A vevő dekódere ezt észre sem veszi! Ez tutira nem RC5 kódolás! Kapásból három okból is kijelentem! 1: az "adás" idő itt fix(max. 5% eltérésekkel), míg az RC5-nél 2 féle(rövid és hosszú, utóbbi 2x hosszabb). A tiédnél a rövid rész adás és szünet közt jelentősen eltér, és a hosszú szünet 2.5-szöröse a rövidnek. 2: RC5-nél a rövid és hosszú idő mértéke adásnál és szünetnél is azonos. Nálad jelentősen eltér. 3: RC5-nél a bitidő 1.778ms, a tiédnél a hosszú szünet ideje veszélyesen megközelíti ezt az értéket. A tiéd inkább a SONY kódoláshoz hasonlít! Nézd meg ITT, az oszcilloszkópon látszik hogy a tiéd - legalábbis időzítésben - passzol! Két éve én is építettem egy ilyen "elemzőt", csak épp AVR-el, az időkódokat terminálon jelenítette meg. Nagyon sok távirányítót megnéztem, és pár őskövületet leszámítva mind olyan volt mint a tiéd, még azok is amelyeket vadiúj cuccokhoz adtak és rá volt írva hogy RC5-ös...
Köszönöm a segítséget! Valóban úgy néz ki, hogy ez a SONY protokollja. Utánajárok a dolognak rövidesen.
Csatoltam egy újabb diagramot, a végéről még hiányoznak ezek a szünetek: 39716, 9129, 2111, 661, amit azért nem raktam rá, mert átláthatatlanná tette volna ez a 39ezres érték az egész diagramot. Szóval ezekkel együtt, ez egy gombnyomás-elengedés, ez a kb. 71 jelváltás. Az az érdekes, hogy eddig 3 távirányítót próbáltam: egy régebbi CRT TV-jét, egy USB-s tuner táviját, és egy nemrég vásárolt LG LED TV-jét, és mindegyik ilyen karakterisztikájú kimenetet adott!
Az eleje sem stimmel a jelnek tisztán a Sony protokolljához, illetve a PIC késleltetése sem okozhatja azt, hogy vannak kb. 426 és 660 mikrosec-es szünetek, mert az első a timeren 19-20 tick szokott lenni, a második pedig 29-30-31 tick! Mindig csak minden második rövidebb szabályszerűen. A másik, hogy rengeteg a jelváltás ahhoz képest, hogy egy gombot nyomtam csak meg. Szkópom sajnos nincs, így nem tudom megnézni, hogy a kimenete mi konkrétan ennek az IR vevőnek.
Itt pedig egymás alá raktam, hogy megnyomom az 1-est és a 2-est, a 3000-nél nagyobb értékeket levágtam a diagramról, és látható, hogy csak 1 bitben különbözik. Józan paraszti ésszel én ezt dekódolnám belőle:
00100000110111110100100010110111 00100000110111111000100001110111 |
Bejelentkezés
Hirdetés |