Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » DC motor/lámpa PWM szabályzása
 
Témaindító: redcar, idő: Márc 3, 2006
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 153
(#) redcar hozzászólása Márc 3, 2006 1 /
 
Egy 12Vos ablaktörlő motor fordulatszámát akarom szabályozni. Szerintetek jó így ez a kapcsolás? Vagy módosítani kell benne valamit. EWB szerint működik mint ahogy a nagykönyvben elő van írva.

RedCar

555vez.jpg
    
(#) szabi83 válasza redcar hozzászólására (») Márc 3, 2006 /
 
(#) Tomee válasza szabi83 hozzászólására (») Ápr 9, 2006 /
 
Sziasztok!

Némi infóra lenne szükségem kis 12V DC motorok terén.
Az lenne a kérdésem, hogy mikor lehet a motorból a lehető legnagyobb nyomatékot kihozni?
Egy elképzelésem van róla.
Ez pedig úgy néz ki, hogy meghajtóm valamilyen PWM jellel és a kikapcsolásnál az önindukciós feszt felengedem a meghajtó tranyó max fesz-ig.(Úgy mint az R-L meghajtású léptető motoroknál.) Ezt a feszt egy zenerrel megfogom mert ha minél nagyobb a fesz akkor annál nagyobb ellenirányú áram tud kialakulni a tekercsben és ez fékezi a motort.
És a bekapcsolásnál a „majdnem álló” forgórészben nagy áram tud folyni így nagy lesz a forgató nyomaték is.

Az elgondolásom helyes vagy valamit nagyon rosszul gondolok?
Egy PWM DC motorvezérlőt akarok készíteni, amivel adott esetben a legnagyobb nyomaték is kihozható a motorból.
(#) eSDi válasza Tomee hozzászólására (») Ápr 9, 2006 / 3
 
Én így oldanám meg a motor PWM szabályzását.

pwm.gif
    
(#) Tomee válasza eSDi hozzászólására (») Ápr 9, 2006 /
 
Én is így fogom csinálni csak az elméletemet kéne valakinek igazolnia, hogy ezzel a modszerrel tényleg kilehetne hozni a motorból a maximum nyomatékot!
(#) eSDi válasza Tomee hozzászólására (») Ápr 9, 2006 /
 
én úgy tudom hogy az egyenáramú motoroknak nagyjából egyenletes a nyomatéka. Ehez a részhez én már nem nagyon értek de szerintem működne, de ha adnál egy rajzot akkor jobban megérteném, hogy hogyis akarod csinálni.
(#) Tomee válasza eSDi hozzászólására (») Ápr 9, 2006 /
 
Csak a motorral párhuzamosan lévő (4db) dióda helyett mondjuk 100V-s zener lenne. Igy az önindukciós fesz 100V lenne. Kikapcsoláskor nagyob áram fékezné a forgórészt.
Alul meg egy Fet adná a PWM jelet.
De ez csak egy feltevés. Nem biztos, hogy mükődőképes dolog.
(#) eSDi válasza Tomee hozzászólására (») Ápr 9, 2006 /
 
A FET-es része biztos működik. De a zener-es dologhoz nem tudok hozzászólni.
(#) szabi83 válasza eSDi hozzászólására (») Szept 11, 2006 /
 
nincs vkinek egy ilyen ák-re?
24 és 36 V-os DC motorhoz kellene
ha lehetne valami jobbat, ne 555-el! stabilabb pl tl494-el
(#) szabi83 válasza szabi83 hozzászólására (») Szept 11, 2006 /
 
ezt találtam:
pwm n-ch-s fettel és tl494 -el

üdv
(#) Burqs hozzászólása Okt 21, 2006 /
 
Sziasztok!

Szükségem lenne egy kis segítségre. Van egy pc-hez való PWM-es ventillátor szabályozó okosságom (http://www.t-balancer.com/english/produkt_tban_xl.htm), ami már tönkrevágott két silentblade ventillátort. (A ventillátorok rángatóztak akkor is ha a fordulatszám nullára volt állítva, meg ha nem 100%-on mentek akkor sípoltak, zörögtek szóval minden bajuk volt. A szabályzási frekvenciát (vagy mit) próbáltam állítani a szoftveréből, de csak a hangja változott egy kicsit.)

A hivatalos oldalon van ez ellen egy Attenuator nevű kütyü(http://www.t-balancer.com/english/produkt_tban_ya.htm), ez ha jól értem a PWM jelekből analógot csinál.

Az ára nem vészes, de a postaköltség igen.
Erre kellene nekem valami kapcsolási rajz vagy ötlet vagy valami.
(#) Gory válasza Burqs hozzászólására (») Okt 21, 2006 /
 
Hi!

Ez az attenuator nevő dolog akkor most PWM-et simít ki, vagy pedig csak valahogy szabályozza a ventire jutó feszültséget és ettől lesz halk. Mert általában egy 12V-os ventit ha kisebb feszültségről járatsz akkor alapból halkabb lesz, nem is kell neki pwm meg semmi.

Ha PWM-et akarsz kisimítani, akkor azt szerintem egy kondival meg tudod tenni, mint ahogy azt a tápegységekben is csinálják simításnak. Konkrét értéket nem tudok mondani ehhez kisérletezni kell szerintem.
(#) Burqs válasza Gory hozzászólására (») Okt 21, 2006 /
 
Ez csak a PWM-et simítja ki, a szabályzást elrendezi maga készülék.

Mekkora kondi kell kb. és milyen? Hova és hogyan kell kötni? A ventillátortól is függ a kondi értéke?

Bocs a hülye kérdésekért, de rendesen faék vagyok az elektronikához.
(#) Gory válasza Burqs hozzászólására (») Okt 21, 2006 / 4
 
Szerintem egy elektrolit kondit kell a kiadott pwm jel és a föld közé berakni. A feszültsége az mondjuk legalább 16V legyen, a kapacitásra nincs tippem de szerintem minél nagyobb annál jobb. Persze nem garantálom hogy ez a jó megoldás. Egy szkóppal kéne ránézni akkor könnyebb lenne.
(#) bbatka válasza Burqs hozzászólására (») Okt 21, 2006 /
 
A ventillátor is hatással van az áramkörre. Együtt érdemes vizsgálni.
Egyetértek Gory-val. A P4-es alaplapomon megpusztult a kis 4cm-es venti. Körüljártam a számtech boltokat mindenhol körbe röhögtek hogy mit akarok én, ilyet nem árusítanak sehol. Az egyik helyen egy srác megkönyörült rajtam. Azt mondta hogy szerinte a P3-as procihűtő ventillátora jó lesz. Méretileg ugyan nem passzolt de ezt megoldottam. A másik gond az volt hogy zajos volt, de ugyanakkor a légszállítása is jóval több volt. Készítettem hozzá egy feszültségszabályzót és 6V-ról járatom. A PWM szabályzás felesleges.
(#) Burqs válasza Gory hozzászólására (») Okt 21, 2006 /
 
Köszi.
Majd kipróbálom, aztán meglátjuk.
(#) Konya válasza Burqs hozzászólására (») Okt 21, 2006 /
 
A PWM kimenetet RC taggal tudod szűrni.
A Kónyaféle PIC-es könyv szerint a PWM frekvenciát be kell szorozni egy konstansal (pl. 5) és erre a frekire kell az RC tag törésfrekvenciáját méretezni.

C=1/(2*pi*R*f_határ)

Az ellenállás értékét neked kell megválsztanod (lehetőleg kis érték legyen, hogy ne essen rajta nagy feszültség)
(#) dB_Thunder válasza Konya hozzászólására (») Okt 23, 2006 /
 
Én az ellenállat helyett tekercset használnék, mert az nem fogyaszt teljesítményt. Tehát 1 egyszerű LC aluláteresztő szűrőt használnék.
(#) Gory válasza dB_Thunder hozzászólására (») Okt 23, 2006 /
 
Ezek szűrők amiket javasoltok. Lehet hogy én értettem félre, de azt hittem valami olyan kell nki, amtől a PWM jel nem ugrál akkora feszültségartományban (0-12V közt) hanem valamivel ki van simítva, mint pl a tápegységeknél a pufferkondival.
(#) Dudus válasza Gory hozzászólására (») Okt 23, 2006 /
 
Tulajdonképpen itt nem szűrőről kell beszélni, hanem egy integráló tagról. Hiszen az effektív érték, amit Te látni szeretnél, a periódusidőre vett integrálja a jelnek. Erre többféle aktív és passzív megoldás is létezik.

Zoli
(#) Konya válasza Dudus hozzászólására (») Okt 23, 2006 /
 
Dudus, nevezheted ahogy akarod. Szerintem ebben az esetben jobban illik az RC (inkább LC) tagra az alulvágó szűrő kifejezés. Ugyanis ha a négyszögjelet Fourier sorba fejted, vagyis megnézed a frekvencia spektrumát akkor észre fogod venni, hogy a PWM frekvencia mellett (a négyszögjel miatt) megjelennek magasabb frekvenciájú összetevők is. Emiatt sípolnak meg zörögnek a motorok. Ha ezeket kiszűröd, működni fog.

RC helyett LC szűrő használata jó ötlet. Ha nem akarsz tekercsel bajlódni, és túl nagy az ellenálláson a feszültségesés, akkor alalmazhatsz aktív műveleti erősítős szűrőt is.
(#) Dudus válasza Konya hozzászólására (») Okt 23, 2006 /
 
Kedves Konya

Én nem mondtam, hogy nincsenek felharmonikusok és, hogy ezt nem kell kiszűrni. Csupán arra akartam rámutatni, hogy mi a matematikai alapja a PWM-jelből az impulzus szélességével arányos egyenfeszültség előállításának és, hogy a legtöbb középiskolai elektronika tankönyvben megtalálható az integráló tag és méretezése RC és akár műveleti erősítős megoldásban is.

Ha ezzel bántottalak sorry
(#) Konya válasza Dudus hozzászólására (») Okt 24, 2006 /
 
Bocs Dudus, de nem vettem észre Glory hozzászólását.
Elnézést kérek!
(#) Dudus válasza Konya hozzászólására (») Okt 24, 2006 /
 


Tudnád én mennyi mindent benézek

(#) vi hozzászólása Nov 16, 2006 /
 
Sziasztok,

Saját távirányítós autót építek.
Távirányítás része már működik.

Most a motor vezérlésselvan a gondom.
PWM jellel akarom vezérelni egy pic-cel.

De nem tudom hogy készítsek végfokot a motor vezérlésére.
Gondolom nagy tranzisztorokra vagy fet-ekre lesz szükségem.

Az is jó lenne ha egy gyárit le tudnék másolni de ahhoz kevés vagyok.:no:

Tudnátok segíteni hogyan is kell elektronikus sebesség szabályozót (ESC) építeni.

Előre és hátra menet is kellene. Fék nem muszály.

Eleinte eléglenne 10-20 amperea áramkör. Gondolom a
fetek cserélyével lehet növelni majd a teljesítményt.

Előre is köszönet.

Viktor .
(#) László zs válasza vi hozzászólására (») Nov 17, 2006 /
 
Ha jól emlékszem Rádiótechnika évkönyben volt téma néhány évvel ezelőtt. Csak FET jöhet szóba ekkora áramoknál (veszteségek).
(#) vi válasza László zs hozzászólására (») Nov 17, 2006 /
 
Ja hallottam valami ilyesmiről asszem '94 RTÉK.

DE ha jól emlékszem abba valami nagyon ritka és drága ic kell (talán NE455).

--

Valakinek esetlek konkrét kapcsolása?
(#) frrrrr válasza vi hozzászólására (») Nov 17, 2006 /
 
Jól írtad? 10-20 ampér?
(#) vi válasza frrrrr hozzászólására (») Nov 17, 2006 /
 
Jól írtam,
az RC autók körében nem ritka a nagyobb (70A) szabályzó sem.
(#) Lucifer válasza vi hozzászólására (») Nov 18, 2006 /
 
Üdv!

Én is dologzok egy hasonló projekten. Én spec olyat szerettem volna amivel 2 motrot tudok külön-külön vezérelni. Először gondoltam arra, hogy a Timerek segítségével vezérlem a két motor PWM jelét. Ez azonban elrontotta a szervójelek beolvasását. Aztán jött a gondolat, hogy hardveres PWM-el vezéreljem. Sajnos ez nem igen fog sikerülni, mivel a kinézett pic-ben ( 16F818-ban) --ha jól értelmeztem az adatlapot -- a két PWM kimeneti láb csak azonos kitöltési tényezővel képes működni.
Szóval marad az egy csatornás dolog. A fetek IRF3803-asok lesznek 130A max . Kell még egy 4 kapus ÉS 74-es IC. A kapuk egyik bemente a PWM-kimenetre, a másik a PIC vezérlő lábaira. A kimenet meg a Fetekre megy. Ha gondolod összegereblyézem ami van róla, és ha kell felcsatolom ide.
Következő: »»   1 / 153
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem