Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Inverteres hegesztőtrafó
Sziasztok.Találkozott valaki már olyan hibával,hogy bekapcsoláskor a tulmelegedést jelzö lámpa csak villan eggyet,de a gép nem csinál semmit.Egy ESAB caddy 200 inverteres mma-as gépröl lenne szó.Üdv Zoli.
Megtekertem a trafót. Ennél precízebben már nem tudom. A helyére beforrasztva a mellékelt képen látható jelet mértem a szekunder kivezetésein. Normális dolog, hogy ilyen tüskék vannak a négyszögjel tetején?
Szerintem,ez már elfogadhatóbb mint a múltkori,szépen fut fel és le.A jittert nem tudod eltüntetni vagy csak nagyon nehezen,szerelési kapacitásból adódhat,azt hiszem a hozzáértők fogalmaztak így,ebből még a zéner is harap le egy darabot,nem lesz veszélyes.A meghajtó körben a zénereken is mérj,reméljük ott is jó lesz a jel.IGBT-k ne legyenek bent,de imitáld a G kapacitásukat és a 310V se legyen bekötve,hasonlóan szép jelet kell látnod egy kicsit kisebb túllövéssel 13V zéner esetén.Ha valamit nem jól mondtam akkor a Tisztelt hozzáértő fórumtársak ki fognak javítani.
Idézet: „hasonlóan szép jelet kell látnod egy kicsit kisebb túllövéssel 13V zéner esetén.” Mit jelent az, hogy kisebb túllövéssel? A tüsik a tetején alacsonyabbak lesznek?
Elvileg igen,most felszalad,ha jó látom,olyan 15V környékére.
"Találkozott valaki már olyan hibával,hogy bekapcsoláskor a tulmelegedést jelzö lámpa csak villan eggyet,de a gép nem csinál semmit" Igen. A segédtáp elindul, de a főáramkör nem. A főáramkör feléledése után fog világítani az üzemjelző lámpa. A sárga led normál működésnél is bevillanhat egy pillanatra, de nem minden gépnél jellemző. A hiba oka az,hogy a PWM IC nem kap engedélyező jelet.
Beforrasztottam a kondikat, és valami nem stimmel. Nagyon szörnyű hangot ad ki a gate trafó. Ezt is felraktam. A hang ideje alatt az alábbi jelalakokat mértem. A hang után kezdetűeket a két szekunder oldalnál az IGBT G és E lába között mértem, amikor elmúlt a gate trafó süvítése, mert hogy abbahagyja később...
Szia.Ránéznél a képre?Gyanus a nagy fekete kondi alatt lévö alkatrészek.Az hogy nem kap jelet mi okozhatja?
Gondoltam rá, hogy az időt kellene kicsit ki tolni, de akkor gondolom az UC-nek is több időt kell adni ilyenkor,hogy legyen stabil a bejövő táp mire bekapcsol(gondolom én). Nem akarok belenyúlni, működik így is, ennyi kondenzátorral tudunk hegeszteni 10 A-kismegszakítóról is(a felkapcsolást követően)
Ezzel talán könnyebb lesz.
Köszönöm.A távvezérlö ha nincs használva akkor a csatlakozóban nincs valami áthidalás?
Nehogy berakd az IGBT-ket!Ilyen hangot nem szabad,hogy adjon és semmilyent sem.Valami nem jó,vagy a vas vagy gerjed.Milyen magra tekerted,remélem nem zavarszűrő volt a magon?Megtetted azokat a dolgokat,amelyeket az élesztéssel kapcsolatban írtam?A hang után jó lenne a jelalak,de arra már halottak lennének az IGBT-k.Az egyes és kettes képre nem is tudok mit mondani,mintha lefulladna aztán kezd éledni vagy valami hasonló.
tme-től rendeltem, EE25 3C90 a mag+csévetest. Az élesztéssel kapcsolatban beraktam a kondenzátorokat az IGBT-k helyére így mértem a dolgokat. Így tekertem meg a gate trafót, amint a képen látható. Minden tekercs azonos helyen indul, majd egyforma helyen is végződik.
Azt felejtettem el még, hogy a korábbi próba is ezzel a maggal volt, és akkor nem adott ilyen hangot. Igaz, akkor minden tekercs kezdete és vége a csévetest megfelelő lábainál volt, a nyákterv csatlakozási pontjainak megfelelően.
Szia,
A kényelmi funkciókat (hotstart, anti sticking, arc force) iktasd ki és úgy próbáld meg. Üdv.
Üdv!
A trafó "tetején", ahol kijönnek a huzalok, ott az a fényes rész talán nem ón véletlen? Így a képet nézve (persze lehet, hogy benézve) zárlat gócnak nézem...
Szia,
Csak a vaku fénye csillan meg a huzalon, egyébként teljesen sértetlen, "gyári"
Vedd ki a kondikat,mit csinál?Most miért nem úgy tekerted a trafót hogy a lábakra kötöd a kivezetéseket?Mekkora kondit raktál bele?Nem kell nagy,pár nanó.
Azért nem úgy tekertem a trafó, mert mindenki azt sugallta, hogy így lesz jó. Egyébként - mivel informatikus vagyok - nagyon nehéz felfogásom van. Próbáltam megtudni, hogy akkor hogyan csináljam. Bár szerintem is egyszerű dolog megtekerni egy trafó ha odafigyelsz, nekem valami miatt nem működik. Az előzőekben úgy csináltam, hogy I. kezdet, végig fel a csévetestre a 30 menetet, majd az I. kezdet vonalában derékszögben meghajtva a vezetéket visszavezettem az I. kezdetig, majd ott rákötöttem az I. végre. Aztán II. kezdet stb.
A jelenlegi trafónál minden tekercs kezdete az 1. láb, és a fénykép szerint a végei is ott jönnek ki az 1. lábbal azonos vonalban. Aztán a kezdetek a trafó alatt a megfelelő lábakhoz vannak irányítva. A végződések szintén. Ennek megfelelően a trafó alatt keresztezgetik egymást. Hogyan tekerjem meg ezt az általatok egyszerűnek mondott és én általam is annak vélt trafócskát? Mert erdgab által a kapcsolási rajzon feltüntetett tekercselési módot képtelen vagyok helyesen értelmezni. Kezdjem mindegyiket a saját lábánál, ahol a nyákterv tekercskezdeteket jelzi, majd a 30 menet után oda térjek vissza, vagy hagyjam felül és huss valahogyan(és akkor hogyan? milyen úton? számít e a vezeték hossza? görbülete? megtörhet, vagy csak ívesen?) majd levezetem kívül a lábhoz , ha végeztem? Vagy szemeljek ki egy pontot ahonnan indul az összes tekercs kezdete, és oda is megy vissza a vége? Tehát ilyen problémáim vannak ezzel a kis egyszerű trafóval. Erős a gyanúm, hogy ezek alapján már ötévesek is könnyedén megtekerik majd.
Én is ezért félek annyira ettől a trafótól. Ezért is igyekeztem kiváltani akárhogyan. Még mindíg ezen rágódom, ezért is nem fogtam az építésbe.
Az első tekerési módod jó.1-es tekersc kezdet láb,feltekered,és levezeted a 1-es tekercs vég lábára.Ahogy a panel rajzolata van.Mindegy melyik irányba tekered,csak az összes egy irányba legyen.Mondtam Gábornak hogy nagyon tudományosan írja le,nem kell ezt ennyire bonyolítani.A tekercsek közötti szigetelést ne felejtsed ki.
Idézet: „Az előzőekben úgy csináltam, hogy I. kezdet, végig fel a csévetestre a 30 menetet, majd az I. kezdet vonalában derékszögben meghajtva a vezetéket visszavezettem az I. kezdetig, majd ott rákötöttem az I. végre. Aztán II. kezdet stb.” Ez volt a jó megoldás,én pont erre gondoltam,de igaza lehet dara barátomnak,túl tudományosan írtam le az elkészítést.Visszatérve a sípoláshoz és mivel nincs jobb ötletem,próba képen tegyél egy kicsi légrést a meghajtó trafóba,mindhárom oszlophoz vágjál újságpapírból egy pici négyzetet és azt tedd be,utána nézzél jelalakot a zénereken,vedd ki előtte a CD4093 icét és kösd ki az UC3845 kimenetén a 2K ellenállás egyik végét,de nehogy a fet Gét lehúzóját kösd ki!! ,a másik 2k ellenállásra gondolok,ami visszamegy a CD4093 áramkörére.Amennyiben lenne javulás,de még mindig nem az igazi,akkor tegyél két réteget a papírlapból légrésnek és újra mérj jelalakot,de túlzásba nem szabad vinni.Szerintem két dolog történhet,vagy jobb lesz a jelalak vagy melegedni fog,esetleg elpukkan az 1N5819.Gyanítom,hogy túl jó az a mag és lehet,hogy telít az elején,esetleg sok a menetszám,ennek megítéléséhez kevés az én "tudásom". Az is lehet,hogy 4x20-25 menettel jó lenne,de ha arra gondolok,hogy előző megtekeréssel nem sípolt,bár akkor sem volt jó a jelalak úgy emlékszem,hát...... nem tudom.Mérés közben tekergesd a potmétert fel-le,hátha ott a gond. A hozzászólás módosítva: Feb 14, 2014
Légyszíves és készíts fényképet a Samsung telefonoddal az IGBT-és panel forrasztási oldaláról is, és oszd meg velünk.
Szia Ge lee. Az általad felrakott teljes hidas inverterrel hogyan lehet megoldani a nagyfesz gyújtást. Azt értem, hogy a szekunder feszültséget felére kell csökkenteni, de ezen kívül még mi kell hozzá? Ha részletesebben leírnád megköszönném.
A hozzászólás módosítva: Feb 15, 2014
Ez így van!
És a tovább fejlesztett kapcsolást is szívesen látnánk!
Például így
Berajzoltam a rajzomra, pirossal ki vannak emelve a plusz alkatrészek. Tehát kell pluszban 2 kondi, egy graetz, és egy fojtó. A kondik értékét ki kell kísérletezni, valahol 100nF és 300nF (legalább 250V-os MKP4 vagy MKP10 fóliakondi vagy hasonló) között lesz elvileg jó, ezek váltakozóáramú soros ellenállása (Xc) határozza meg, hogy mekkora áram fog folyni a "nagyfesz" körben. Nem tudom mekkora az optimális, valahol 5A és 15A körüli áram elég oda, tehát ennek megfelelően kell megválasztani a diódákat is (mondjuk 15-20A/200V-os gyors diódák). A fojtónak pedig elvileg elég a PC tápból bontott sárga-fehér porvas fojtó. Az 5V-os körben lévő 2db párhuzamos tekercs az áramot bőven elbírja, de a menetszáma szerintem kevés, a 12V-os tekercsé már lehet hogy elég. Szóval olyan és annyi huzal kell oda ami elbírja azt a 10-15A-t, és nem megy telítésbe, pontos értéket nem tudok mondani a hasamra ütve.
A trafót kb. fele feszültségre kell megtekerni, tehát ha eddig mondjuk 2x80V-os szekunder tekercsek voltak, akkor most 2x40V-os kell. Az ívet a graetz-ről a 80V fogja gyújtani, a hegesztőáram zöme viszont a kétutasan egyenirányított 40V-on folyik, tehát 40V-os szekunder hegesztőfeszültséged lesz (de ez lehet 35 vagy éppen 45V is). A poti bekötésére vázoltam egy másfajta megoldást, bár nekem a régivel sincs gondom. Ennek a bekötésnek annyi az előnye, hogy bármi történjék is a potival, a gépezet nem tud tönkremenni. Ha rövidzárban marad a poti akkor a maximális hegesztőáram fog folyni, ha viszont megszakad, akkor pedig a minimális. A hátránya meg az, hogy egyrészt közel sem lesz lineáris a skála, a másik, hogy nem használható fel a sönt teljes feszültsége, tehát nem vehető így ki a maximális hegesztőáram (mondjuk a 100A helyett 90 lesz a maximum). Ha a meglévő gép az adott alkatrészekkel már működik, akkor átalakítás után közel a duplája hegesztőáram vehető ki belőle, tehát mondjuk 120A helyett 200-240A. A primer körben folyó áram változatlan marad.
Továbbfejlesztett kapcsolást addig nem teszek fel, amíg nem próbáltam ki a gyakorlatban is. És mivel nem szeretem bonyolítani a dolgokat (főleg azt ami egyszerű formában is nagyon jól működik), nem is biztos hogy lesz majd ilyen. Akinek kellenek "antikutykuruttyok" meg hasonlók az vagy tervezze bele ebbe a kapcsolásba magának, vagy építsen olyat amiben már benne van. Ez a rajz pont azért nagyszerű mert egyszerű. Hőkapcsolók kellenek csak pluszban bele, de azt már valaki megoldotta és beleszerkesztette a javaslataim alapján ha jól emlékszem.
Az enyémben nincs, normális hűtés és használat mellett nincs is szükség rá. Persze a kapcsolás egy alap, működik, mindenki fejlesztgetheti kénye kedve szerint, lehet hogy egyszer majd én is fogom... |
Bejelentkezés
Hirdetés |