Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor mi a hiba?
 
Témaindító: Szpidi, idő: Jan 15, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   1 / 42
(#) Szpidi hozzászólása Jan 15, 2010 /
 
Sziasztok,

Az a problémám, hogy van egy szivattyú motor (1 fázis), ami nem működik. Egyszercsak megállt. A kondira gondoltam, kicseréltem. Akkor is állt. Erre levettem a kondit, és nagyon lassan, kb 2 sec/ford sebességgel forogni kezdett.
Látott már valaki ilyet? Mi lehet a probléma?
(#) kaqkk válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Valószínűleg ,zárlatos-vagy szakadt a segédfázis tekercs
(#) Sebi válasza kaqkk hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Inkább zárlatos, mert ha szakadt lenne, nem reagálna a kondira....
(#) tungsram hozzászólása Jan 15, 2010 /
 
Nem "morog" hangosan mert akkor egyértelműen zárlatos ahogy SEBI szaktárs leirta?
(#) SALáta válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Ha mai szivattyú (nem házi vízmű véletlenül?)nagy esélyed van rá hogy alu tekercses és hogy a motort sem tudod cserélni mert a motor első csapágya a szivattyú csapágya is egyben. Megtekertetni meg drága.
(#) Szpidi válasza tungsram hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Nem mondanám hangosnak. Alig hallható zúgás.
Én is valami hasonlót sejtek, mert túl nagy szlippje van
Szerintetek lehet kezdeni vele valamit? Olyan 20 körül van egy új szivattyú...
(#) Szpidi válasza SALáta hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Nem házi vízmű, szenyvízszivattyúnak csúfolt átemelő szivattyú.
(#) sprofan válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Esetleg beragadt beégett csapágy? Már találkoztam hasonlóval, márkás egyáltalán nem túlterhelt átemelő szivattyú egyszer csak hirtelen megállt. Szétkapva izomból kellett forgatni a tengelyt hogy meg is moccanjon, le kellet flexelni az alsó csapágyat róla ami ugyan rendesen karban volt tartva de berozsdásodott és összedarálta magát. Mindezt 2 hónappal az 1 éves garancia után... Szerencsére nem égett le mert a szárfazonfutási védelem nem érzékelte víz áramlását és kikapcsolt, legalábbis gondolom ez történt, vagy marad a csoda
(#) Szpidi válasza (Felhasználó 15355) hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Szivattyút leszedtem, motort önmagában próbáltam. Kondit a réginek megfelelőt 16 µF (750W-ra) raktam bele.
(#) Szpidi válasza sprofan hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Azt nem gondolom, hogy csapágy lenne, mert ha nincs áram alatt, akkor meg tudom forgatni. Igaz nem pörög tovább, mint mondjuk egy bringakerék, de nem kell két kézzel erőltetni hogy forogjon.
Tényleg ez jó kérdés. Terheletlen motornak nem kellene pörögnie? Egy ujjal meg tudom forgatni, de pörgetni nem lehet.
(#) sprofan válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Akkor ez kizárva, terheletlen motornak amikor nincs áram alatt és megpörgeted? Az enyémet lehet szépen pörgetni de ez sok mindentől függ, nem feltétlenül "kellene" pörögnie. Lehet hogy már a csapágy is "öreg", de ha meg tudod forgatni két újjal, akkor el kellene indulnia is. Hát még a jó öreg 500W-os orosz szivattyú, hangos de kegyetlenül strapabíró. Többször is ellepte már a víz a kútban figyelmetlenségből, volt amikor több napig is vízben állt, de ha kivettem mindig pöccre indult. (persze nem volt áram alatt amikor ellepte a víz)
(#) tungsram hozzászólása Jan 15, 2010 /
 
Lehet ,hogy most sokan kiröhögnek de még mindig van egy javítási tapasztalatom. A motor tengelyére tekerj fel valamilyen madzagot és ha fesz alatt van rántsd be. Ha a motor felpörög akkor valószínű, hogy a segédfázis kondi b@ vagy akkor ez már ténylegesen is zárlatos.
(#) Szpidi válasza tungsram hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Nem a kondi rossz, azt cseréltem vadi újra. Egyébként a madzagos módszer hát...
Nem azért, lehet, hogy párszor működik, de szeretnélek lebeszélni, mert ha egyszer nem fut le minden zsinór, és a motor elkezd forogni és a húzásodtól még feszes a zsinór, akkor még vissza is ránthat, odaránthatja a kezed, esetleg pont a 220-hoz...
Szóval a tengely megforgatása jó ötlet (bár most nem), de legyen egy kis balesetvédelmi szemléletünk.

Kicsit belegondolva egy 10-es (mm) tengely 2800-as fordulaton másodpercenként 47-et fordul... Kerülete 31,5mm tehát mintegy 1,5 méter zsinórt húzna (rántana) ki a kezemből másodpercentént. (ha nem fognám jó erőssen a rántáshoz). Inkább nem vagyok kíváncsi, mennyi időm lenne elengedni egy fél méteres berántózsinórt, mielőtt gondok jelentkeznének.
Ne érts félre, köszönöm a hozzászólást, de nyilvános helyen ne adjunk ilyen javaslatokat, mert kevésbé megfontolt "kollégák" még megfogadják.
(#) tungsram válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Ezt a módszert én is csak akkor alkamazom amikor már több tippem nincs. Valójában balesetveszélyes bár nekem még ebből gondom nem származott..tehát fiatalok ne próbálkozzanak ..
(#) walter válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 15, 2010 /
 
Szia!
Nem olvastam a "vadászkutya módszert",szaga nincs?
Ellenállásmérővel nincs szakadás?
Ritka hiba az aszinkron motoroknál a forgórészben lévő rúd szakadása vagy a rövidre záró gyűrű szakadás.
Talán?
(#) proba válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 16, 2010 /
 
Az ohm mérő esetleg segíthet .Ha egyfázisú a tekercselés akkor a segédfázis meg a főfázis tekercsellenállásának összegének meg kell egyeznie a soros kötésen (a segédfázis kondi meg a fázis között) mért ellenállással.Ez a módszer a leégett motorok többségét kimutatja szerintem.
(#) VIM válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 16, 2010 /
 
Szia!
Szét kell szedned a motort és a tekercsfej valamelyik oldalán kell lennie egy "PTC"-nek. Ez melegedett ki, nyúlt meg oly mértékben, hogy nincs benne erő. Ez védi meg a tekercselést a leégéstől.
VIM
(#) habazutty hozzászólása Jan 16, 2010 /
 
A klixon-t valóban érdemes lehet megnézni, de inkább segédfázis probléma lesz. Ha lenne kéznél egy 3 fázisú szabályozható toroid trafó, akkor V kapcsolásban meg lehetne próbálni elindítani és mérni az áramokat, s ha így sem indul vagy sok az áram akkor bizony menetzárlat!
Általában a segédfázis ellenállása kb. 2-3 szorosa a főfázisénak. Szintén toroiddal lehetne egyesével ellenőrizni a tekercseket forgórész nélkül, de ehhez sok gyakorlati tapasztalat kell (a rövidzár feszültségekből lehet következtetni). Ami egyfázisú segédfázisos motort eddig láttam hasonló hibajelenségnél mindig kiderült, hogy menetzárlat volt. Esetleg még a csapágyfészkeket lehet ellenőrizni, ha ki vannak kopva akkor a mágneses mező odaránthatja a forgórészt az állórészhez "áram hatására beszorul", ilyet már 3 fázisú motornál is láttam.

Remélem tudtam segíteni!
Üdv: Habazutty!
(#) szabopeteke válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 16, 2010 /
 
zárlatos szerintem a segédfáris, de így nem vagyok teljesen biztos a segédfázisba. Abbaigen, hogy zárlat van a tekercselésben. A bekötést nem módosítottad? az eredeti bevállt módi?Van műszered? De a madzag-dolog nem hülyeség... először én is be voltam szarva, de anno pont az oktatóm mutatta be a dolgot. Az volt a lényeg, hogy nem berántás előtt kapcsoltuk be, hanem közvetlen berántás után.(nagyon jól időzítettünk, talán egy másodperc sem tellt el a rántás és a kapcsolás között.) Az elindult.Ha elindul, utána lehet áramfelvételt mérni, amiből lehet következtetni, hogy a tekercselés zárlatos-e.Azért vigyázz magadra. a kezed fontosabb mint a szivattyúd. Három vagy négy szál van kivezetve a motorból? Ha négy akkor kettő össze van kötve(nem mindegy melyik kettő), és az összekötöttre meg az egyik egyedülállóra (nem mindegy melyikre) megy a 220 volt. A két egyedülállóra megy a kondi. Általában így szokták, vagy csak 3 kivezetés van, mert a tekercselésben összekötik azokat, amelyeket a kapocslécen kellene. Általában a főfázis vastagabb huzallal van tekercselve és kevesebb menet, a segédfázis vékonyabb huzallal több menet. Ebből az adódik, hogy a főfázis ohmos ellenállása általában kissebb, a segédé nagyobb.(azért néhaelőfordul hogy kicsi a külömbség, és mivel a főfázis sokszor több lábas tekercs, néha ritkán akad, ahol nem így van, de...anyira ritka, hogy...lehet hogy nem is kellett volna írnom) De ha a segédfázis leég, akkor ez az ohmos dolog megfordulhat mert leégéskor lecsökkenhet a leégett tekercs ohmos ellenállása is.(néhány cég megkeveri a kivezetéseket, hogy már a tekercselésből úgy vezeti ki a vezetékeket, hogy szaktudás nélkül is be lehessen kötni. ilyenkor a fent említett kötések a tekercselésben vannak. csak az a két szál jön ki, amire a 220 meg, meg az, amire a kondi. A probléma az, hogy nem mindig látszik a "hagyományos"négy szálas meg ez között külömbség.) Ezért jó lenne ha tudnál ellenállás-értékekkel szolgálni.Ha típust is tudsz, az jelenthet előnyt, de csak akkor, ha csinált már ilyet valamelyik fórumozó...Amúgy én eredetileg műgyantát kerestem forgórész-tekercseléshez, állítólag van itt valahol műgyanta-fórum... úgyhogy megyek, körül nézek...
(#) szabopeteke válasza habazutty hozzászólására (») Jan 16, 2010 /
 
Szerintem nem klixon. Azt úgy szokták bekötni, hogy egyik tekercs se kapjon áramot ha kiold. Pont azért, hogy ne maradjon olyan tekercs, ami tovább tud melegedni. Már pedig ha egy tekercs sem kap áramot, akkor nincs olyan verzió, amikor nagyon lassan forog. Tehát nem klixon. Szerintem. De a torroidos rövidzár-feszültséges gondolatodat légyszives fejtsd ki nekem is. Egy fázisú torroidom van, a három fázisú félkész, de nem hallottam olyan módszerről, hogy egy fázisú motort három fázisú torroiddal mérnének ki...vagy félre értettem valamit...
(#) bgsf válasza szabopeteke hozzászólására (») Jan 17, 2010 /
 
Csapágy vagy tekercs... bármi lehet a hiba oka.... Én naponta javítok/cserélek szivattyúmotorokat, de csak ez a két hiba van, egyfázisúnál általában leég, de nem a segédfázis! Az sosem! A legtöbb hibát a csapágyak okozzák, kikopik, vagy beszorul. Kikopásnál az állórész magához rántja a forgórészt és amiatt ég le, ha beszorul a csapágy akkor meg amiatt!
Forgórészben történő szakadás elég ritka, de előfordul... Attól megy a motor, csak több áramot vesz fel. Attól függően hogy hány kalicka van megszakadva.ITT nagyon jól kitárgyaltuk a forgórész hibáit, hasznos dolgok vannak ott!
Az állórész és a csapágyak hibái pedig egy egyszerű szétszedéssel és szemrevételezéssel kideríthetők...
Mielőtt megköveznétek, olyan helyen dolgozom, ahol napi 2-3 szivattyút kell felújítani... de van hogy többet... ahogy az idő engedi!
Szimeringezés, lapátcsere, motorcsapágyazás, motorcsere... stb
(#) szabopeteke válasza bgsf hozzászólására (») Jan 17, 2010 /
 
Az a helyzet, hogy én is dolgoztam olyan helyen, ahol nem egy-két szivattyú fordult elő. Ott én általában tekercseltem. De visszatérek a témára. Azt írta Szpidi ha jól emlékszek, hogy ha kikapcsolt állapotban megforgatja, akkor néhány kört tesz mielőtt megáll. Idézem:"Azt nem gondolom, hogy csapágy lenne, mert ha nincs áram alatt, akkor meg tudom forgatni. Igaz nem pörög tovább, mint mondjuk egy bringakerék, de nem kell két kézzel erőltetni hogy forogjon." Amúgy azért gondoltam a segédfázisra, mert 1: már javítottam olyan IMI centrifugálszivattyút, ahol a kondi ment tönkre, és szemmel láthatóan le volt égve a segédfázis, míg a főfázis viszonylag jó állapotban volt 2: ha kondi nélkül lassan forog akkor a főfázis akarna valamit...gondolom, de neked valószínű nagyobb tapasztalatod van... A kalicka-kérdés viszont bent van a pakliban, bár tényleg ritka hogy több is megszakadjon. Én más motoroknál úgy tapasztaltam, hogy ha csak egy vagy két rud szakadt meg a kalickában, akkor van egy helyzet, amikor nem indul, a többi helyzetben indul, de tényleg nagyobb az áramfelvétele. Ha sok rud szakadt, akkor ez akár fordítottjára is válthat, tehát ha pl 19 rud van a kalickában és abból csak 6 működik, akkor már csak egy helyzetben indul a motot, és az áramfelvétele tényleg nagyobb mint a normális, de amelyik motor ilyen volt nálam, annál az a szitu volt, hogy analóg műszerrel periódikus áramingadozást lehetett megfigyelni a kalickahibás motoroknál, míg digitális műszer nem mutatott ingadozást. De lehet, hogy ez a műszerek minőségén is múlik. Nem volt másik műszer akkor ott, hogy össze tudtuk volna hasonlítani másikkal. Volt pl. egy köszörű, ami 2,5-3,5 amper között cikázott a mutató üresjáratban, és volt olyan helyzet amikor nem indult el. Mikor kimértük a forgórészt a 18 rúdból 8 szakadt volt.Az új forgórésszel nem cikázott a mutató. De száz szónak is egy a vége: ha jól van bekötve a motor,új kondival sem megy, akkor valószínű tekercselés lesz. Innentől fogva bármelyik tekercs is, az már részlet kérdés.
(#) kovacspista válasza Szpidi hozzászólására (») Jan 19, 2010 /
 
Szia! Ha a motorod hibátlan volna, akkor kondi nélkül nem indulna el, hanem zúgva a tengely kissé "lebeg". Ha
ebböl kimozdítod valamerre akkor a kimozdítás irányába
felkellene pörögnie. Egészen kicsi mozdítás elég ehhez.
Mivel reagált a kondi levételére és elindul valamelyest a
kondi nélkül, nagy valószinűséggel az üzemi tekercsekkel
lehet valami. Gondolatom szerint egyik menetzárlatos
és az asszimetria okozza a forgást kondi nélkül.
(#) hubaijeno hozzászólása Jan 20, 2010 /
 
Sziasztok! Olyan kérdésem lenne hozzátok, hogy valaki találkozott e már olyan jelenséggel hogy: van egy 220V-os segédfázisu fürészgép, csináltam rá egy mágneskapcsolos nyomogombos inditást, minden frankon müködik de ha meg nyomom a ki gombot nem enged el a mágneskapcsolo! Na ez miért van! Ja még annyi hogy ha 2-3 másodpercig nyomom a ki gombot akkor elenged!
segédfázis állando 50 mikro kondi
inditás 40 mikro kondi!


Válaszaitokat megköszönöm!
(#) hubaijeno hozzászólása Jan 21, 2010 /
 
És azt mondjuk nem lehetne csinálni hogy a kondira teszünk egy kisütö ellenállást? Lehet hogy hülye kérdés de föltettem! :S
(#) szabopeteke válasza hubaijeno hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Nem tudod lerajzolni, és csatolni az üzenetedhez, hogy hogyan is kötötted be? Azt is jó lenne tudni, hogy elektromos, vagy mechanikus oka van annak, hogy behúzva marad a mágneskapcsoló. Ez körfűrész?(szalagfűrészre 380voltos motorokat szoktak rakni). A fordulatszám miatt kérdem hogy tudjam lehet-e alapja a feltételezésemnek.Vannak olyan motorok, amelyek kikapcsolás után erőteljesen működnek generátorként, amíg forognak. (Ezt néhány esetben ki is használják olyan módon, hogy ha előnyös egy gépnél, hogy kikapcsoláskor gyorsabban megálljon, akkor a kikapcsolás után kis késleltetéssel egy mágneskapcsoló rövidre zárja a motor kivezetéseit, és mivel ekkor már nem kap hálózati feszt, és csak perdület forgatja, ezért a rövidzár a kivezetéseken egy mágneses fékező hatásként jelentkezik a motorban.De ez most lényegtelen.) De akkor is be lehet kötni úgy, hogy a mágneskapcsoló tekercse ne kapjon abból az energiából, amit a motor produkálhat mikor már csak a lendület (helyesebben a perdület) forgatja.
(#) szabopeteke válasza hubaijeno hozzászólására (») Jan 21, 2010 /
 
Nem hülyeség a kisütő ellenállás, gyárilag is előfordul, de nem tudom kiszámolni, hogy hány wattosnak és hány ohmosnak kell lennie...csak az a baj vele, hogy csak indótó, és nem állandó üzemű kondenzátoros motornál találkoztam ilyennel.. Kicsi értékű ohmban nem lehet, mert akkor úgy viselkedik, mintha átvezetne, vagy zárlatos lenne a kondi, és a segédfázis-tekercseken elkezd egy indukált áram folyni az ellenálláson, aminek az a következménye, hogy vagy megszakad az ellenállás, vagy fékezi a motort, tehát rontja a hatásfokot, ha állandó üzemre van bekötve az ellenállás. Szerintem ellenállás nélkül is be lehet kötni úgy, hogy ne legyen ilyen probléma.
(#) boci80 hozzászólása Feb 12, 2010 /
 
Sziasztok

Az a problémám, van egy (1 fázisu) szennyvizszivattyum ami 5 másodperc üzem után leáll. Kb 10másodperc pihenés és áramtalanitás után indul 5 masodpercre.
Valakinek valami ötlete mi lehet a baja?
(#) Dempsey válasza boci80 hozzászólására (») Feb 12, 2010 /
 
Szia!

Így elsőre úgy hangzik mintha egy hőkioldó bimetálos védelem lépne életbe, azért mert megszorul a szivattyú tengelye majd miután lehűl újra lehet indítani.
(#) kowi hozzászólása Feb 12, 2010 /
 
Kicsit bővebben?
Hogy áll le?Leveri a kismegszakítótt vagy csak búg?
Következő: »»   1 / 42
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem