Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Villanymotor mi a hiba?
 
Témaindító: Szpidi, idő: Jan 15, 2010
Témakörök:
Lapozás: OK   4 / 42
(#) szabopeteke válasza VIM hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
ha valaki rááll, akkor tudja olyan ügyesen köszörülni, hogy jó legyen...de nem egyszerű...nekem van célgépem ...mármint kommutátor-fűrész...de nyilván nem kávédarálóhoz, meg mixerhez szedtem össze...bár azt is lehet vele...csak akkor sokat kell csinálni vele, hogy a gép visszahozza az árát, ha csak arra használják...a munkahelyemen van egy automatikus...állítólag 3 milla körül van az értéke annak a gépnek...nekem jóval egyszerűbb van, az enyém nem automatikus...de ha már adott, akkor már nincs baj... a gép a tengelyt fogja meg vizszintes helyzetben, és a tengely magassága fölött van a pici, kb. másfél centi átmérőjű körfűrész-lap... Állítani lehet lényegében a tengely és a fűrészlap közti távolságot ("marási mélység" címszó alatt van)...ez a fűrészlap a tengellyel párhuzamosan mozog üzem közben oda-vissza...lehet állítani a mozgás hosszát, és a két végállás pontos helyét...mikor az egyik szeletet befűrészelte, fordít egyet, a fotocella látja hol van a következő szelet széle, megint fűrészel, megint fordít...egyszer csak körbe ér...számolja, hányszor fűrészelt, beállításkor a programban benne van...vagy be lehet írni...és automatikusan megáll a gép ha kész, jöhet a következő forgórész...van 0,4 mm-es, ,05 mm-es vastagságú...meg több féle...otthon meg egy karos, mechanikus szerkezet 2 párhuzamos csúszófelülettel...az egyiken vannak a szegnyergek, amiben megfordítható csúcsok vannak, így negatív csúcsként is használható, ha nincs központfurat a tengely végében. a másik csúszka szolgál a fűrészlap csapágyazásának mozgatására, és a végállások bekorlátozására...ez utóbbi gép esetében kézzel kell fordítani a forgórészt a megfelelő helyzetekbe, hogy ne a szeletbe fűrészeljen...
(#) szabopeteke válasza abyss29 hozzászólására (») Nov 11, 2010 /
 
esetleg ha van valami multimétered, tudsz a forgórészen a szeletek között ellenállás-értékeket mérni...vékony huzal, és sok menet esetében gyárilag sem totál egyforma, mert az első tekercs kissebb, az utolsó nagyobb, ezért a huzal hossza nem egyforma teljesen...de ha fele-duplája, vagy két-harmada...ilyen jelentős eltérések vannak, akkor zárlat vagy szakadás van benne...esetleg nem érintkezik a huzal a szeletben...bár akkor általában már a gyártáskor észreveszik..de ha pl. 39 ohm a legkisebb, a legnagyobb meg 42 az még bele férhet...most csak írtam valamit, kicsi az esély, hogy a tiédnél pont ilyen érték lesz, csak arányaiban ilyesmi eltérés még belefér...az állórésznél viszont két tekercs szokott egymással átellenben lenni, aminek egyformának kell lennie...pl. ha 20 ohm, akkor a másik nem lehet 15, de a 19,5 még belefér...ez csak irányadó...ha ez már rossznak mutatja, akkor forgórész esetében még lehet, hogy segít a kapargatás,de ha az állórésznél van ekkora eltérés, akkor csak tekercselés oldhatja meg a dolgot...arra vigyázz, hogy a tekercselést ne sértsd meg ha a kommutátort kaparod...azt majdnem lehagytam, hogy ez a módszer sem mutat ki minden zárlatot, de ha sok menet van zárlatban, azt igen...meg ha szakadás van, azt is...
(#) kerdig hozzászólása Dec 4, 2010 /
 
Sziasztok!
Adott egy régi orosz barkácsgép. A motorban 3 egyforma ellenállású tekercs. A dekniben található rajz alapján csillagba vannak kötve; Fázis + nulla majd egy 120 mF-os kondival a harmadik tekercsvég bekötve. A gépen van egy 1-2 kapcsoló is amit nem értek.
A gépet amikor szétkaptam volt még 2db 120-as kondi párhuzamosan kötve, de nem tudom hova, mert valaki már babrálta.
Ismeri valaki ennek a gépnek a bekötését?
Segítségeteket köszönöm.
(#) szabopeteke válasza kerdig hozzászólására (») Dec 4, 2010 /
 
Tudsz róla pontos típust, vagy fényképet felrakni? Így minden támpont nélkül nem tudok rá mit mondani...
(#) kerdig válasza szabopeteke hozzászólására (») Dec 5, 2010 /
 
Van még benne egy talán indító relé is. Sajnos minden orosz betűkkel van rajta (THP-10). Van rajta egy ki-be kapcsoló, egy 1-2 kapcsoló ami talán fordulatot váltott eredetileg. Sajnos a neten sehol nem találtam kapcsolást ehhez a géphez.
(#) danci hozzászólása Dec 12, 2010 /
 
Sziasztok.
Van egy mono fázisu motor, szélturbina van rá szerelve Templomi orgonában, pár napja nem akar elindulni. Gyanakszom a kondenzátorra, 1condenzátor van rajta leszereltem és elvittem egy villanyszerelőhöz aki áramra kapcsolta pár másodpercig aztán meg kisütötte (picit szikrázott a két szál a condi végén ) erre azt mondta hogy a kondival nincs probléma. Erre visszatettem a motorra és lassan de beindult 4 vagy ötször egymás után, aztán megint semmi nem akar indulni csak bug. Kicsit megmozdítottam a turbinát erre beindult. Mi lehet a gond ? A Motor egy régebbi ha jól emlékszem valami 0,08 CP meg 2900 rot/min
(#) kowi válasza danci hozzászólására (») Dec 12, 2010 /
 
Ha belökted a lapátot és úgy beindult akkor a kondi nem bírja beindítani a motort!
Ha a segédfázis el lenne égve azt éreznéd mert oltári szaga van!
Meg még annyit nézz meg hogy nem szorul-e a motor.
(#) szabopeteke válasza kerdig hozzászólására (») Dec 12, 2010 /
 
Nem ismerős...de azért megnézem...de nem igérek semmit...
(#) szabopeteke válasza kowi hozzászólására (») Dec 12, 2010 /
 
A te témádban van konkrét típus a motoron? Indító-relé is van benne, vagy állandó üzemre van bekötve a motor? (Bár ez utóbbi kérdés típus alapján nem kizárt, hogy kideríthető)Hány Wattos?
(#) szabopeteke válasza kowi hozzászólására (») Dec 12, 2010 /
 
Én már találkoztam olyan IMI-motorral, amin nem érződött a szag annak ellenére hogy a segédfázis szénné volt égve...csak miután levettem a kapocs-dekniről a fedelet...Vannak motorok, amelyek eléggé le vannak burkolva ahhoz, hogy az égett-szag se tudjon kijönni belőle...de azt érdemes megnézni, nem szorul-e...Az viszont tény, hogy más a hangja, nagyobb az áramfelvétele ha zárlatos a segédfázis...Másik része a dolognak, hogy a szikra-módszer ad támpontot a kondi állapotára vonatkozóan, de nem mindíg elég az a támpont...azt nem könnyen lehet egy szikra erejéből megítélni, hogy pl. 160 mikrofarad sült ki, vagy csak 120...mert ugyebár egy kondi ki is tud száradni, meg is tud szakadni, ha a névleges értékének csak 3/4-ed része dolgozik, akkor csak kissebb az indító-nyomaték de nem szűnik meg, meg ha állandó üzemű, akkor az üzemi nyomaték is kissebb...a szorulást meg az esetleges relét kell először megnézni szerintem...ha csak szélkereket hajt, akkor nem kell nagy indító-nyomaték az induláshoz...Az is lehet, hogy kontakt-hiba van csak a segédfázis áramkörében...
(#) danci válasza szabopeteke hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Köszi a tippet. Az a helyzet,hogy várostol messzire lakom ahol lenne egy szerelő. Na de néztem a motrot és szorulni nem szorul kösszen mozdul és szaga sincs abszolut mivel egy régebbi kb 30 évesre tippelek motor nyitott vázas láttszdnak jól a tekercsek ránézésre semmi bajuk. Akkor lehet a kondi vagy érintkezési hiba a segédfázisnál ha jol vettem ki. Ok rajta leszek és megnézem. Köszi a fáradságot
(#) szabopeteke hozzászólása Dec 13, 2010 /
 
Itt is feldobom a témát, hátha van valakinek gondolata...Milyen műgyantával érdemes kisflex, nagyflex, mosógép-motor forgórészeit impregnálni, hogy ne szálljon le róla az egyensúly-paszta? Olyan anyag kéne, amihez nem kell nagyon melegíteni a forgórészt, és lehetőleg kicsi hőfokon is hajlandó megkötni, ugyanakkor jó lenne, ha minél nagyobb melegedést bírna...100-120 C-fok legalább...a cégnél van lakkozó-kemence, ott oldószermentes poliészter-gyantát használunk, de itt nincs...meg az itteni darabszámokkal nem biztos hogy érdemes lenne elektromosan fűteni egy kemencét...tudom, hogy létezik két komponensű cucc, ami beválik, de nem adják ki az infót ott, ahol alkalmazzák...(nem véletlen) illetve másik megoldás lehet: hol lehet olyan egyensúly-pasztát összeszedni, ami atom-biztosan oda köt, ahova nyomom? (itt első sorban nem a kötés ideje a lényeg,hanem a kötés erőssége) Már tele van a tudatom a sok szeméttel, amire csak ráírják, hogy alkalmas, aztán szétnyílik a tekercselés forgás közben, meg leröpköd az egyensúly-paszta mint pl az eporapid FM20 meg az eporezit T16-nál. ..Volt egy Ablonczy-féle, az nem nyílt szét, de rá sem kötött semmi...Most egy Korax-cuccot próbálok...előfordul 25 ezres fordulatú forgórész is.
(#) VIM válasza szabopeteke hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Ez mindent visz! De azt ne kérdezd, hol tudod beszerezni, mert nem tudom. Még egy fél dobozzal van a porból, plusz az edző. Csapágypajzsot szoktam javítani vele.
A forgórész tekercselést két próbálkozás után abbafejeztem. Az elsőt balra léptettem a szeletek beforrasztásakor, így a motor fordítva forgott. A másik pedig olyan jól sikerült, hogy egy hónap elteltével, bandázsostól, forrasztásostól szétszállt. Centírozva persze nem volt egyik sem, mert nem is volt ilyen gép a környéken sem. Most ment tönkre a fúrókalapácsom forgórésze, bevállalod? .....csak vicceltem. Nem ér annyit az egész gép.
(#) dobo válasza VIM hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Ez a por és az edző fémjavításokra való pl:öntvényeket javítanak vele a fateroméknál.
A por szürke finom por az edző pedig olyan mint a méz ugye?
A márkáját és a nevét nem tudom sajnos.
Régebben használtak valami német cuccot akár a radiátort is javítani lehetett vele bírta a hőt is csak elfogyott itholról.
(#) VIM válasza dobo hozzászólására (») Dec 13, 2010 /
 
Igen, az előzőleg linkelt oldalon minden le van írva róla.
(#) sprofan hozzászólása Dec 31, 2010 /
 
Sziasztok!
Van egy motorom ami leégett és újra kellene tekerni (így kaptam) A probléma azzal van hogy a belsejét szét kell 'verni' mert epoxival van kiöntve az állórész. A gond az hogy ha én elkezdem ezt bontani soha nem tudom meg hogy hány menet kell ha újra akarom tekerni. Amit tudok az az hogy 0,2-es huzallal van tekerve, az ép tekercs ellenállása 15R, a motor teljesítményét még nem tudom, és 1 fázisú természetesen. Ebben kérnék segítséget egyenlőre, mert amíg nem tudom hogyan lehetne kiszámolni hozzá az új rézhuzalt, addig inkább bele sem kezdek.
köszönöm!
(#) VIM válasza sprofan hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Szia!
Te akarod megtekerni? Ugyanolyanra, vagy más teljesítményre és fordulatra? A lényeg, hogy nem az ellenállás érték lesz a fontos, hanem a menetszám és azok horonybeli elhelyezkedése és a tekercskivezetések kezdő és végző szálainak jó elkötése. Megyek, mert még ki kell vinnem egy gépet, de ha hazaérek megbeszélhetjük.
(#) sprofan válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Ugyan olyan fordulatra és teljesítményre kellene megtekernem. Csak ugye a gond hogy ki van öntve, így ha ki is tudom bányászni valahogy az állórészt, akkor is csak a tekercset roncsolva, így meg már esélyem sincs a pontos menetszám megállapítására. A horonybéli elhelyezkedésük sem túl nagy gond, már minden ilyen mérhető adat amit magamtól tudtam fel van jegyezve, csak ugye a menetszám... Tekertem már trafót is motort is, igaz nem sokat, de egyikkel sem volt ez a gond hogy ki van öntve. Sajnos rommá is van égve, mert a motor végén lévő műanyag hűtőlapát elrepedt, aztán a tengely forgó része úgy felmelegítette hogy folyóssá olvadt. Kikapcsoláskor megkötött a műanyag, aztán amikor a tulaj kapcsolta volna be ismét, gondolom már a lefogott tengely miatt éghetett le. Mindez persze találgatás, de a műanyag lapát elég durván néz ki. Egyébként ez egy Kerti öntöző szivattyú, teljesítménye 600W. A főfázis tekercse az ép, a segédé van elégve és összeérve a házzal, ami mondjuk nem igazán tudom hol lehet, mert mindenhol bőségesen van benne szigetelés a tekercsek körül.
(#) fezsolt73 válasza sprofan hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Hello !

A kötés oldal felöl vágóval a vasmentén ki kell vágni,majd kiütni a horonyból a tekercseket és lábanként megszámolni. Ha nem lehetne kiütni meg kell melegíteni, "pl. gázperzselő" és a másik oldalról kihúzni lábanként, megszámolni.
Ezt másképpen nem lehet..
(#) dobo válasza sprofan hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
A meneteket is könnyebb megszámolni ha leégeted a gyantát lakkot amikor már kihúztad a horonyból a tekercset.
Nézd meg és cseréld a tömítést a szivattyú felől lehet víz is került bele.
(#) sprofan válasza fezsolt73 hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Ez jó ötlet, ki is fogom próbálni. Nem lesz csak egy kicsit pepecs meló, de én ráérek (most)

dobo
Igen, vízkő meg rozsda is van benne bőséggel, mivel el volt repedve egy gumi tömítés, de ezek már csak másodlagos gondok.

Közben meg tudtam mérni a másik tekercset is, gondolom ez a fő fázis, eh 0,5-ös huzallal van tekerve, és akkor a kisebbik, a 0,2-es pedig a segéd lesz. Felépítés
(#) fezsolt73 válasza sprofan hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Amúgy szerintem az a 0,2 huzalméret segédfázisnak szerintem vékonyka.
(#) örökagyaló válasza sprofan hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Egyik gyakori módszer az, amit fezsolt írt.
Itt néhány probléma előfordulhat.Ha sikerül szépen levágni a horonysíkban,célszerű mindkét tekercsfejet levágni, és épen hagyni.

Egy horonyformára alakított, edzett szerszámmal ki lehet ütni a horonyban lévő huzalköteget.
A tekercsfejet ezután gázlánggal le lehet égetni de szigoróan SZABADTÉREN, mert az égő műgyantából mérgező gázok szabadulnak fel.
A tekercsfejet szépen le lehet vágni kis turbogépes körfűrésszel.
Másik módszer:Ipari körülmények között metilénkloridban 24-36 óráig áztatva motort a műgyanta meglágyul és könnyen szétszedhető a tekercs.

Ha nagyon precíz akarsz lenni,és van lehetőséged,csinálhatod úgy ,ahogy egyszer én.
Egy kis forgórész tekercsfejét leesztergáltam,felpolíroztam.
A tengelyt függőlegesen egy tokmánymányba fogva a marógép főtengelyben lévő 50-szeres nagyítású tájolómikroszkóppal megszámoltam a 0,12 mm-es huzalokat,mind a 658 -at.
Ha egyik módszer sem megy ,és valaha is egy üres hornyos vasdarab kerül eléd ,kis számolással motor készíthető belőle.
(#) fezsolt73 válasza dobo hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Nem lehet, hanem félig volt homokosvízzel a képen látszik
(#) VIM válasza sprofan hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Ha szilárd elhatározás, hogy Te fogod megtekerni, akkor nem a kötés felőli oldalt, hanem a túlsó oldalt kell levágni. Le kell vágni! Az nem lesz célravezető, hogy csak a segédfázist kel helyrehozni, mert az van megégve és zárlatos. Mint mondtam, nem az ellenállás értékek a fontosak, hanem a lépések és belső vagy külső szál ill. kezdet és vég elkötésének a megfigyelése. Ezt csak úgy tudod megoldani, hogy (ha ki van öntve a tekercsfej) valami melegítő alkalmatosságon (rezsón), felmelegíted az egész állórészt annyira, hogy a kötőanyag felengedjen a hornyokban is és kihúzod az egészet. A kötés nélküli tekercsfej eltávolítása (levágása) után kell felmelegíteni, majd a tekercsfej felől egyenként benyúlva a koszorúba a hornyok között egyesével körbe-körbe haladva többször is, felhúzogatni a tekercslábakat. Akkor dolgoztál jól, ha a kiszedett tekercselés egy féloldalas mókuskerékre hasonlít. Így ugyanis minden tisztán fog látszódni az elkötéseket illetően és a hornyokban lévő menetszámok is megszámolhatók, mennyi a fő ill. segédfázis menetszáma. Ügyelni kell a tekercsek meneteinek irányára is és fel kell jegyezni azokat. Dióhéjban ennyi volna a lényeg. Sablonok és célszerszámok nélkül elég reménytelen vállalkozás a jó (tökéletes) megoldáshoz. Nem állt szándékomban elijeszteni Téged ettől a dologtól, csak gondoltam jó ha tudod mire is számíts. A buktatókra ki sem térek, mert az még egyszer ennyi lenne ha le kellene írni.
A tekercselők is csak nagyobb teljesítményű motoroknál fontolják meg egyes tekercsek kicserélését, mert a közben is történhet "baleset" az épp tekercsekkel. Jó munkát!
(#) VIM válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Közben több komment is jött, de nyílt lángot NE használj és ne üsd a horonyban lévő tekercset, mert eldeformálódik a horony, amit nem lehet helyrehozni rendesen. Ez egy kis motor és nincs szükség durva beavatkozásra, csak türelemre, míg fel nem melegszik a kötőanyag és lehet "pajszerozni" egy jó képességű csavarhúzóval ....stb.
(#) sprofan válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Nem is volt szó arról hogy csak a segédfázissal foglalkozom, csak megállapítottam hogy az a bibi Ja, igen, tudom mekkora szenvedés ez, mert mint mondtam csináltam már. Ott is hasonló módszerrel, vagyis egyik oldalt tőben fűrésszel levágtam, aztán másik oldalról a tekercseket összekötöttem acél drótokkal pókháló szerűen, hogy egyszerre lehessen húzni mindet, jól felmelegítettem és szépen kicsusszant. De az csak lakkozva volt, ha az epoxi is enged meleg hatására, akkor itt megpróbálom 'pajszerozni'. Egyébként a segéd fázis valóban 0,2mm, a képen a bekötéseknél az látszódik megbontva. Itthon nincs vágó korongos kis multi szerszám, csak a melóhelyen, de oda meg egy jó darabig még nem megyek, addig csak a szemeimmel vagdosom
(#) fezsolt73 válasza VIM hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Te is a kötéssel szembeni oldalt szoktad vágni?
(#) VIM válasza fezsolt73 hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Már nem, de régebben igen, mert csak úgy lehet pontos információt kapni mindenről (tekercsek elhelyezkedéséről, menetszámról kötésekről, lépésekről, kivezetéskről).
(#) örökagyaló válasza sprofan hozzászólására (») Jan 1, 2011 /
 
Nem árt megnézni egy horonyban mennyi menet van,mert az 0,2 mm tényleg vékonynak tűnik.
Nem-e 2 szál 0,2 van párhuzamosan?
A papírjaim között most találtam egy dokumentált adatot 24 hornyos 500 W-os fűnyíró motorról.
Itt a munkatekercs 0,8 a segédfázis 0,5 mm huzallal volt tekerve.
Következő: »»   4 / 42
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem