Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » DCF77 óra Nixie-csövekkel
Ok.Köszi.És mekkora ellenállás kell?20K ohm ? És a csőn mi a dp és ic láb?
Szia! Mindenekelőtt NE TESZTELD A CSÖVEKET KÖZVETLENÜL HÁLÓZATI FESZÜLTSÉGRŐL! Egyrészt mert anélkül is működni fognak, hogy tesztelnéd másrészt jobb ha a tápegység galvanikusan le van választva a hálózattól. A nixicsövek működéséhez pár mA áram elegendő, fölöslegesen VESZÉLYES ha a hálózati feszültséget vezeted be a próba áramkörbe. Egy véletlen zárlat esetén több amper futhat rajtuk keresztül és rossz esetben rajtad is! NE IS PRÓBÁLKOZZ VELE! Ha véletlenül közben hozzáérsz valamihez (védőföldes készülék háza, fűtés csöve, vízvezeték stb.) rajtad keresztül záródhat az áramkör. Akár HALÁLOS áramütést is szenvedhetsz !
Építsd meg a kapcsolást a leírás szerinti tápegységgel és azzal próbáld ki majd a csöveket. (ic= internal connection, magyarul nem kell bekötni. dp= decimal point, magyarul tizedespont)
Köszi.Akkor nem fogom.Azt tudom.hogy nem kell bekötni csak hogy mire való.És a kapcsoláson a nagyfeszültség előállításáért felelős résznél van két poti.Azzal mit szabályozok?
Csak legyen már kész a levilágítóm.Már vagy 6 nyákot terveztem.
Ok! A két potival a kimenő feszültséget tudod szabályozni, az egyik a csöveknek a másik az alávilágító ledeknek. Ezzel állítható be a kezdeti fényerő és ezt még a fényellenállás is fogja változtatni (növelni). Az ic-lábat valószínűleg a cső gyártása során használták valamire, a kész csőnél már nincs funkciója maximum a rögzítés, ha beforrasztod. (ha teszeled a csövet majd az elkészült táppal legalább négyszer akkora ellenállás kell mint amit az órában használsz, mert ilyenkor nincs multiplexelés (emlékszel a 4-es szorzó a képletben) A 20K-t keveslem legalább 100Kohmot tennék.)
Köszi!És az ldr-t szeretném kivenni.Gondolom olyanra kell kicserélnem amivel ha az 1k-s potmétert maximum feszültségre tekerem akkor nem hajtom túl a csövet.Mekkora ellenállást tegyek az ldr helyett?Egy 1K ohm -os jó lesz?Vagy simán hadjam ki?
470 ohm jó lesz helyette, de ha jó a tápegységed így is túllehet hajtani a csöveket. Meg kell mérni mennyi a feszültség a kimeneten és aszerint módosítani, ha túl sok lenne a feszkó.
Ok.És addig kell csökkenteni az ellenállást amíg felmegy a cső feszültsége 170V-ra?
Ezt a potit jó esetben egyszer kell beállítani, mivel nem lesz ldr, ami miatt túlszaladhatna a feszültség. Beteszed az ellenállást, a potival beállítod a 170V-ot. Először a kijelzőpanel és a pic nélkül mérd meg majd a tápfeszültségeket. Ha a terhelés hatására lecsökken a feszültség, a potival visszakorrigálod. És kész.
Ok köszi.Ha nem kap elég voltot attól nem lehet semmi baja ugye?Mert írtak olyat(igaz az varázsszem volt),hogy lefelé sem szabad nagyon eltérni.
Ha nagyon alá van hajtva, az sem jó neki, de rövidtávon nem érzékeny rá. Úgyis észreveszed, mert ha túl kevés nem világítanak benne a számok rendesen(egy része nem világít) vagy nagyon kicsi a fényerő és kevésbé kontrasztos a számjegy megjelenése.
Akkor a cső élettartama a nem is növelhető meg?
A cső élettartamát a minimális áram alatti működtetés és a maximális feletti működtetés is rövidíti. A beállítás alatt, ha nem éri el az áram a névleges értéket, attól a cső nem fog tönkremenni, de túl alacsony áramértéken huzamosabb ideig (üzemszerűen) nem működtethető, mert az az élettartam rovására megy. A feszültség állításával tulajdonképpen az anódellenálláson és így a csövön áthaladó áram értékét állítod be. Ha növelni akarod az élettartamot, a csövek lekapcsolása segíthet.
Úgy érted,hogy ne használjam rendes óraként hanem csak mutassam meg annak akinek akarom?És ha mondjuk a cső adataihoz az van írva,hogy 2-3mA között akkor a legjobb a 2mA?
Nem erre gondoltam, de a nagyobb, értékesebb csöveknél érdemes olyan kapcsolást, választani, ahol lehet spórolni az élettartammal pl. időzített kikapcsolással stb. A Mule órákban ki lehet kapcsolni a kijelzést gombbal vagy távirányítóval , ha az ember nincs otthon. Ennek ellenére én egy éve szinte ki se kapcsoltam a Tom025 féle órámat jó ránézni bármikor. 2mA az jó.
Végül is azt könnyű megoldani egy kapcsolóval.Azt nem tudod mennyi idő alatt merül le az idő megjegyző elem(3.6V)?És,hogy ha nem használjuk mennyi időre kell bekapcsolni,hogy feltöltődjön?És mennyi idő alatt használódik el ez az elem?
A vicsys féle órában nem elem van, hanem akkumlátor és csak a rövid áramszüneteket tudja áthidalni. Nem tudom milyen gyorsan merül le és töltődik fel. Mivel az óra dcf-es ha van vétel 2-3 percen elül beállítja magát. Ha huzamosabb ideig ki akarod kapcsolni az óra teljes tápegységét, akkor az idő adatokat elemes táplálású rtc-áramkörrel kell tárolnod, hogy azonnal pontos időt láthass amikor bekapcsolod. Ezért a csövek kíméléshez csak a nagyfeszültségű tápot vagy a csövek vezérlését kell megfelelő módon leállítani (pl. a szoftverből).
Na kész lettem a paneltervvel...Jöhet a megvalósítás
Ilyen lett:.. Ha valakinek kell Eagle-ba felrakom. Van ZM1000-es csövekhez Eagle-s Libr.-je valakinek??
Hűha, ez igen jól néz ki. Nagyfesz táp és a járulékos dolgok nélkül smd-vel jól "összement", pláne hogy nem kötött téged a kijelzőpanel elrendezése sem. Apropó, hol megy be rajta a nagyfesz? Egy olyat feltennél, ami csak a vonalvezetést mutatja? A 33pF ennél a változatnál 22pF.
Kondi értékét javítottam, köszi, hogy szóltál.
Tesék remélem erre gondoltál, a nagyfesz betáp alul van, meg is címeztem most Járulékos dolgok közül minden csatlakoztatható később, direkt úgy alakítottam ki, az IR helye is megvan. DCF-et azt mindenképp szeretnék hozzá A kijelzője az szalagkábellel lesz hozzá, az még külön történet.
Jól látom az elem az egész órát viszi? A pic nem megy el 3V-ról. Az RTC-meg megtartja az időbeállítást, neki kell csak elemes táp. (vagy elnéztem...) Az R3 és az R2 ellenállások a gomboknál 5k-ra módosultak a tervhez képest nem lehetett annyira uniformizálni, hogy mindenütt 10k-legyen.
A rajz szerint csináltam, azon így volt....vagy elnéztem valamit. Tessék az Eagle:...
4 cső ZM1000-esem van, a maraék kettő másik cső lesz, másodpercnek kisebb cső is elég...
Nem baj, átnézzük, hacsak nem adtad már át tömeggyártásra a kínaiaknak... Néztem az eredeti tervet ott csak az rtc kapja a 3V-ot elemről.
Szerencse, hogy épp olvastam a topicot így gyorsan lecsaptam Mao Ce Tugot
Kis hiba, de nagy változtatást igényel...dühítőőő
És mennyi egy "új" cső élettartama,ha folyamatosan megy?
Javítva, apró sebészi bevágásokkal
Szia!
Szép terv, tetszik is nagyon, de legalább egy digitális hőmérő szenzort még az I2C buszra csak jó lenne berakni (SMD), pl.: MCP9800A3T típust. (A propellerekben ez most használatos). Hp41C ezt szerintem beépítené a programban, ha igény lenne rá.
Szia.
Köszi. Rajtam nem múlik, ha igény van rá akkor beletervezek egyet, csak a program írója oldja meg a progit)
Néhány helyen a pad-ok nincsenek összekötve a mellettük lévő furattal. A nagyfesz részen kicsit zsúfoltnak tűnik az smd-k alatt hogy lesz meg a kellő távolság, nem fog áthúzni? Nem beszélve a padok között átvitt gnd vezetékről. (a hőmérőről még mindíg az a meglátásom, hogy szimbólumcső nélkül nem sokat ér egy nixis órában, de ez a magánvéleményem )
Szia!
Tegyél fel képeket is a tervekről (nincs meg mindeniknek az Eagle)...
Szia! Itt feltette pdf-ben bár azóta kicsit javítottunk az elemes résznél az rtc körül.
Most ilyen: |
Bejelentkezés
Hirdetés |