Fórum témák
» Több friss téma |
Nagyon köszönöm a választ+képet.Sokat segít a kép.
Szerintetek egy elektromos kerékpárra van értelme BwL technológiát 400ft-ért kiépíteni?
BwL (brake with light)=fékezés világítással Egy 25km/h-val közlekedő elektromos kerékpárra mekkora teljesítményű világítást építsünk? (a motor 250w.) A legnagyobb kb-i értékre vagyok kíváncsi aminél nem áll fejre az ember, de elég erőteljesen fékezne? Tervem: 12v-os 3db azonos xy teljesítményű izzókat sorbakötni. Nem a világítás a cél, hanem a patkó és szalagfék használatának minimumra csökkentése. A 30w-os világítási rendszerrel az elektromos fékrendszer párhuzamosan lenne kapcsolva. Teljesítményszabályzóval lenne vezérelve a fékezés. A körülbelüli maximum értéke(ke)t előre is köszönöm.
Már hogy segítene, ha valaki generátornak akarja használni? Szerintem ezen is gondolkozhatsz.
Külöbség ott lehet, hogy az agymotor jóval nehezebb. No meg azt sem tudjuk milyen hatásfokkal termel 3w-ot. Hiszen az elsősorban motornak készült, generátor üzemben nem biztos, hogy ideális.
A hatásfoka alacsony. Mégis kíványcsi lennék a helyesebb megoldásra az alábbiak közöl
A megtermelt 225w energiának fékezésre fordított maximum teljesítménye legyen: (BwL) Egy porszívó teljesítményszabályzójával szabályozható lenne. a) 105w =47% b)150w =67% c)kisebb d)nagyobb
Ezt leginkább kísérleti úton lehet meghatározni, ugyanis függ a járgány mozgó tömegétől, a futófelület tapadásától és sok egyéb körülménytől. Én első próbálkozásra teljesen leterhelném a generátort maximális teljesítménnyel és potenciométerrel vezérelve 0-max-ig bármilyen beállítás lehetséges lenne.
Az így nyert energiát viszont tárolni is illik, vagy akkus visszatáplálással vagy szuperkondenzátorral, annak ugyanis nincs sok értelme, hogy a fékezés pillanatában egy focipálya világításával felér a lámpa, menet közben pedig csak pislákol...
Szerintem is próba szerencse alapon kell meghatározni. Attól tartok, hogy 250W fékezésre kevés lesz. Lassításra lesz az csak elég. Értelme meg csak akkor van, ha a keletkezett energiát valamire hasznosítjuk is.
"Szóval a lényeg.. ha bekapcsolod a világítást, azonnal vészfékkel leáll a szerkezet, és ha szemed nem is, te a nyeregből biztosan kiugrasz. "
Ezt az idézetet köbzoli írta. Akkor most még kevés is lenne 25km/h-hoz 250w fékezőerő? Vagy tényleg nem értem. Jó ötlet lenne a fékenergiát visszatáplálni, de hogy?
Köbzoli is csak saccolt szerintem. 25 km/h-nál lehet, hogy még erősen lassít, de ahogy lassul úgy csökken a fékező erő mivel csökken a sebesség és kisebb lesz a generátor fordulatszáma. Az energiát pedig akkumulátorban, vagy kondenzátorban tudod tárolni, ha a fékezéskor visszatöltöd. Az így nyerhető energia a hajtási energia igény kb. 10%-a. Ezért nem is foglalkoznak elektromos bringán vele. Bár világításra jó lehet, csak nem tudom megéri-e a fáradtságot.
Csak arra próbáltam rámutatni, hogy egy agymotor nem fék. Mert azt eltudom képzeni, hogy nagy sebességnél rövidre zárva erősen lassít. De csak addig míg a fordulata le nem csökken. Hiszen egy 10km/h-va haladó bringán már nem tudsz kivenni belőle 250w-ot.
Gondolom azért generátorként nem pont úgy működik mint motorként. Hiszen egy lassan forgó motorra kapcsolhatsz nagy áramot, de egy lassan forgó generátorból nem tudsz ugyanakkorát kivenni. Míg egy 250w-os agymotort rövid ideig 2-3 szorosan is túl tudsz terhelni, addig a generátor üzemben ez nem egészen így van, hiszen ott az áramerősséget a mágneses fluxus és az elmozdulás sebessége no meg a menetszám határozza meg.
:wow3: Kihalt a topic
Mert a hétköznapokban úgysem használná a motorizált járművet, csak szórakozni jó. Eleinte engem is elvakított a gondolat, de hamar letettem róla. Ilyen alapon motorozhatnál is.
Tekerd csak, erősödsz tőle! Én ezt csinálom.
Valamint átment az "Elektromos kerékpár világítás építése" című topicba. Amit nem is igazán tudok miért van még?
No akkor kérdezek, ne unatkozzatok már.
Számolgattam. Eddig nincs semmi baj de: Valaki írta, hogy érdemes 30-35 km/h-ra belőni a végsebességet. Hát én belőttem 25-re. d=26 colos kerékkel számolgattam. r= 13"=13*2,54cm=0,33m K=d*pí=2r*pí=2,07m v(kerületi)[a kerék kerületi sebessége] = 25km/h=7m/s ekkor ugye v=s/t -> v(ker)=K/T (ahol T a periódus idő azaz egy teljes fordulat megtételéhez szükséges idő.) T= K/v(k)=0,29s. f=1/T=3,38 1/s(Hz)=202,9 1/min z2/z1 = motor fordulatszáma/a kerék ford.száma. z2/z1=1500/202,9 = 7,4. Olvastam, hogy a motorra 11 fogú kereket érdemes rakni. Számoljunk hát azzal. z2/11=7,4 -> z2=80 Nos 80 (nyolcvan!) fogu kereket nem tudom honnan lehetne beszerezni. Tehát megszámoltam, mekkora a bicón fellelhető legnagyobb. 47 foga van. Vissza felé számolva: z2/z1 = 47/11=4,2 (ez az áttétel egyébként.) Ezek után a fordulatszámok: 1500 1/min / 4,2= 357 1/min Ez a kerék fordulatszáma ez esetben. Ez azt jeletni, hogy f= 357 1/min = 5,9 Hz f=1/T alapján T=0,168 s v=s/t = K/T= 2,07m/0,168s = 12,3 m/s = 44km/h Ez még egész barátinak tűnik, de kicsit azért jobban örülnék, ha nyomatékosabb lenne. Valami ötlet? kössz: uli
A számítás helyes, azonban sok értelme nincs.
Az áttét méretezésénél azonban nem az üresjárati fordulatszámot kell figyelembe venni. Igazából ehhez a számításhoz kéne a nyomatékgörbe, de mindez fölösleges. Tegyél rá olyan kereket, amit be tudsz szerezni (pl. 47 fogút). Amit én ajánlok, az egy PWM-es vezérlés. Ezzel egy egyenáramú motor nyomatékát, és fordulatszámát is tudod szabályozni, magyarul a teljesítményt. Hidd el, nem kell oda váltómű, ez nem benzinmotor. Tégy egy próbát!
Zoli: Az ok, hogy 80 fog, de olyat honnan szerezzek?
Marad a lehető legnagyobb ami van: 47 fogas. A PWM vezérlőt meg fogom építeni, az tuti, a váltóról is lemondtam már. Ezek szerint is akkor marad a 47 fog. Köszönöm a segítségeteket. Remélem jövő héten el tudom kezdeni építgetni szép lassan. Majd beszámolok a fejleményekről. Kösz mégegyszer: uli Idézet: „olyat honnan szerezzek?” Én itt vettem, nem rég: Bővebben: Link Árajánlat kérhető mailbe, ingyenes regisztráció után. 04B elég parányi, inkább a 05b vagy 06B-s nézegessed. Kerékpárlánc 081 méretű. Üdv
Ésszerűség határain belül gondolkozva, az itt leírtak alapján, nem lesz elektromos fék, a világítás 15w lesz.
Van kapcsolási rajzom is. A feszültségmérő fog beépítésre kerülni és ennek egy mini műszerfalat építek.(el fog tartani a megépítése az egész rendszernek egy jó darabig.)Ha kész lesz beszámolok róla néhány képben is. ÚJ téma: A Google-n láttam egy AA akkutöltőt 3w-os agydinamóhoz 13000Ft-ért.(újra nem találom már meg.) Soknak találom az árát. Lehtne egy usb vagy egyéb kész töltőből olcsóbban ilyet kivitelezni? Ugyan úgy 3w-os agydinamóhoz?
Szerintem nem gond. Nem ismerem az agydinamó adatait. Feszültsége mekkora? Egyen vagy váltó áram jön-e belőle?
Szerintem egy egyenirányító, egy kondi egy 5v-os feszstab és mehet rá az USB-s töltő.
Kössz a linket.
De megmondom őszintén nekem ezek a számok nem mondanak semmit. Valószínű bennem van a hiba. Kicsit behalt ez a topic, pedig jó lenne, ha mindenki írogatna ide pl most ott akadtam el (egyelőre sehol sem tartok, csak elméletileg tervezgetek), hogy hogyan fogok szabadonfutót építeni oda ahova kell. még magam sem tudom hova szeretném. Eddig úgy gondoltam, megvalósítom a hátsókerék bal oldalán is azt, ami a jobboldalt van. CSak azt felejtettem el, hogy ha ugyan azt a szerkezetet felteszem a bal oldalra, meg kell fordítanom. Tehát ha gázt adok a fordítva elhelyezett szabadonfutó miatt nem fog történni semmi. Erre valakinek valami ötlet esetleg? Tovább törve a fejem arra jutottam, hogy mi lenne, ha a gyári meghajtás oldalán változtatnék annyit, hogy a belső utolsó lánckereket lecserélem a nagy 47 fogasra. Így igaz egy fokozattal kevesebb lenne a manuális hajtásnál , de a szabadonfutó probléma megoldásra is talált. Vagy ez badarság? Ti hogy csináltátok? (aki már épített ilyet) Kössz: uli
Most versenykerékpárt építesz, vagy el is akarsz egyszer készülni vele?
A hátsó lánckeréksor legnagyobbjára egy a pedálétól független extra láncot, a csomagtartón ül a motor, kis fogaskerékkel a tengelyén, és ha meghúzod a pwm szabályzású kart, szuflát ad rá. Ha szabadonfutót akarsz beépíteni, ami ugyan nyújt némi előnyt, akkor át kell alakítani a meglévő hajtást is.
Nem teljesen értem, mit akartál nekem ezzel sugallni, de a lényeg, tényleg nem jó ahogy mondtam. Majd még gondolkodok. kösz: uli
Helo
Ha a bal oldalra szeretnél szabadonfutót, akkor tegyél fel babetta lánckereket. U.az, mint a sima bringa racsni, csak ez bal oldalra van gyártva, valamint a menete is fordított, de gondolom ezt már megoldod, pl. hegesztéssel, csavarozással.
Mennyire igazad van! Van is itthon épp egy nem használatos babetta. Köszönöm szépen!
Zoli: Sajnos trabant nem áll rendelkezésre, még ismerőseim körében sem. Ha pedig lenne, azt biztosan nem szedném szét Nem tudom miért, de oda vagyok értük. De az ötlet nagyon jó. Köszönöm neked is!! uli
Helló!
Elektromos kerékpárok tuningja érdekelne engem. Valamint rossz, leégett hajtásszabályzók helyett szeretnék házilag építeni új vezérlést. Ehez szeretnék kapcsolási rajzot, vagy valamit, ami alapján el tudok indulni. Tud valaki segíteni ebben?
Üdv!
Nézz vissza a 40. oldal környékére, ott van egy pár info. Vagy keresőbe: DC motoro PWM szabályzása topic. uli |
Bejelentkezés
Hirdetés |