Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Földhurok, avagy mit csináljunk, mikor minden zúg
Lapozás: OK   27 / 62
(#) demcar válasza reloop hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
A mono rész az úgy van bekötve hogy az árnyékolás a jel egyik oldala tehát a test a minusz oldal. Az úgy jó?
(#) reloop válasza demcar hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Csak nagyjából értem a kérdést, de úgy érzem jó.
(#) demcar válasza reloop hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
És az nem lehet megoldás a problémára, hogy az árnyékolást lekötöm egy 10nF kondival a dobozra?
(#) agressiv válasza pucuka hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
A rádiónak mi köze van a földhurokhoz? Nem kizárt, hogy nincsenek nyitva a tranzisztorok, olyankor szokott rádiózni, be kéne lőni a nyugalmi áramot.
(#) reloop válasza agressiv hozzászólására (») Okt 28, 2011 /
 
Üdv! A kérdezőnek cirka 9 db műveleti erősítője van 3 panelen, és ezek vannak egymással valamilyen módon összetestelve. Az egyik panel ráadásul aszimmetrikus táplálású.
(#) pucuka válasza agressiv hozzászólására (») Okt 29, 2011 /
 
Rengeteg. Ha egy hangfrekvenciás erősítőben szól a rádió, behallatszik ha elindul a hűtő, az a földhurok biztos jele. A nyugalmi áramnak is annyi köze van hozzá, ha az nincs megfelelően munkapontba állítva, lengések keletkezhetnek, ami egyfajta gerjedés, és ez is okozhat ilyen problémát. (végfoknál)
(#) demcar válasza pucuka hozzászólására (») Okt 29, 2011 /
 
És ez ellen mit lehet tenni? Valamilyen módon kiszűrni?
(#) pucuka válasza demcar hozzászólására (») Okt 29, 2011 /
 
Meglehetősen nehéz kérdés, súrolja a mágia határát. Mindenesetre alap dolog a tervezés, építés során a módszeresség. A földeknek, testeléseknek, árnyékolásoknak olyan összekötése, ahol a kialakuló áramutak nem keresztezik egymást, nem alkotnak látható hurkot. Sokszor elég nehéz megvalósítani, de legalább törekedni kell rá, hogy ne legyen ilyen. Az utólagos megszüntetése legtöbbször lehetetlen, de legalábbis nagyon nehéz, különösen nagyimpedanciás hálózatokban, ahol nemlineáris elem is található. Ügyelni kell arra is, hogy a fokozatok sávszélessége ne legyen nagyobb a szükségesnél, mert ez is veszélyt hordoz.
(#) agressiv válasza pucuka hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
A földhurok előfordulhat, egy teljesen stabil erősítőn is, rossz kábelezés miatt, ha a csávónak csak rádiózik az erősítője az nyílván nem fölhurok. Ha más zavarok hallatszanak az erősítőbe, az megint csak a ventilátor zaja a te példádban is, szerintem nem vagy tisztában azzal, mi az a földhurok.
(#) pucuka válasza agressiv hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Teljesen stabil erősítőn nem fordulhat elő földhurok, mert akkor nem stabil !
Csak esetleg nincs a közelben olyan zavarforrás, ami megzavarná. ( műsorszóró adó, CB, PMR, mobiltelefon ) a "kábelezés" pedig az erősítő része, az erősítők nem szoktak csak úgy önmagukban létezni.
Gyanítom, nem én vagyok az, aki nincs tisztában a földhurkok mikéntjével !
Földhurkok nagyon sokféleképpen kialakulhatnak, a külső RF zavarérzékenység ezek közül csak az egyik, és ha egy hangfrekvenciás erősítő érzékeny rá, az bizony a földhurok létezésének biztos jele . Tudniillik a földhurok, mint egy keretantenna bizony össze tudja szedni az RF zavarokat, pl. rádió sugárzást, vagy egy induktív fogyasztó ki-be kapcsolgatásánál keletkező tranziens zajokat.
Míg a Kossuth sugárzása Lakihegyen történt, bizony a fővárosban sokszor előfordult, hogy a lemezjátszó hallgatása közben halkan ugyan, de szólt a műsor)
Nem csak kábelezéssel, de magán a nyákon is lehetnek földhurkok, különösen a tetszetős alkatrész elrendezéseknél szükséges hosszabb vezetősávok, valamint közös áramutak miatt. Sőt még előfordult integrált áramkörökben is, pl a TBA800 -nál (ami elég gyorsan kihalt szerencsére).
(#) demcar válasza pucuka hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Arra jöttem rá hogyha nincsen semmi a bemenetre csatolva, és hallgatom közelről a hangszórót akkor a hangerő poti forgatásával változik benne a zaj. Ha minimumon van a poti akkor nincsen semmi zaj, ha tekerem feljebb a potit akkor erősödik a zaj, és ha már a vége felé van a poti akkor a legerősebb a zaj és ha rátekerem max-ra a potit akkor szintén teljesen elhallgat a zaj és szép tiszta.
(#) agressiv válasza pucuka hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Idézet:
„"kábelezés" pedig az erősítő része, az erősítők nem szoktak csak úgy önmagukban létezni.”


Pontatlan voltam, a külső kábelre gondoltam (RCA stb.)
(#) pucuka válasza demcar hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Akkor a zajforrásod a poti előtt van, de lehet, hogy maga a poti. Zárd rövidre a poti két szélső érintkezőjét, ha így is változik a zaj, akkor a poti a hibás.
Azt azért jó lenne tudni, hogy milyen jellegű a zaj, vagy zavar. Egyáltalán zajról, (sistergés, fehér zaj, termikus zaj, olyan kontakthibára utaló rothadás szerű zaj), vagy hálózati, külső eredetű, többnyire periodikus zaj, amit már zavarnak nevezünk.
(#) pucuka válasza agressiv hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Külső kábelezéssel különösen könnyű földhurkot összehozni, pl. erősítő rendszereknél. Mikrofon erősítő - keverő - effektek - végerősítők. A saját gyártású, nem eléggé végiggondolt föld (árnyékolás) rendszerű erősítők szoktak ilyenkor gyakran bukni. Ezekre nézve "halálos" tud lenni egy közelben elindított bármilyen adóberendezés. Nem véletlen a profi technikában a transzformátoros, szimmetrikus, földfüggetlen, kisimpedanciás átviteli rendszer.
(#) agressiv válasza pucuka hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Nem tudom, nekem még sosem sikerült egy erősítőt ilyesmivel begerjeszteni. Az egyetlen ami zavarja az erősítőmet, és sehogy sem tudom kiszűrni az a szikra. Ha egy kapcsoló szikrázik akkor pattog, de ami a poén, hogy a sógorom trabantjának a gyújtása, 30 méterről zavarja.
Azon kívül semmi sincs benne. Ha egy erősítő rádiózott, akkor, valami nagyon nem stimmelt vele és vagy zárva voltak a tranzisztorok, vagy volt olyan is, hogy bontott ezer éves végtranzisztorok szedték össze a rádiót, mert azokat kicserélve teljesen megszűnt a jelenség.
(#) reloop válasza demcar hozzászólására (») Okt 30, 2011 /
 
Az előerősítő P2 poti, vagy a hozzá menő vezeték szedi össze a zajt, mivel a poti mindkét végállásában az alacsony értékű ellenállás már el tudja nyomni. Okok: műanyag házas poti, fémházas poti csak nem, vagy rossz helye árnyékolva, a potihoz menő kábel rosszul árnyékol, vagy mint korában írtam a vezeték árnyékoló szála egy hurokban vesz részt. Az utóbbi kiderítésére elég az árnyékolás egyik végét kiforrasztani.
Maga a 100k érték is lehet gond egy ilyen bonyolult kapcsolásnál. A zavarok elnyomása érdekében - főleg ha a meghajtó fokozat kellően alacsony impedanciájú - mindig a lehető legkisebb ellenállású potira törekszem. Esetedben 10k szerencsésebb volna.
(#) demcar válasza reloop hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Kicineztem a P2 poti középső lábát ami az árnyékolás a vezetéken és abbamaradt a bugás. A poti az fém házas.
Tehát akkor abban a vezetékben vagy a potin van a hiba.
(#) reloop válasza demcar hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
A poti háza kap testet?
A középső láb többnyire a csúszka, nálad más a lábkiosztás, hogy ott kapja a testet?
(#) demcar válasza reloop hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Nemtudom.
Bővebben: Link Ez a poti van erről az oldalról vettem.
(#) reloop válasza demcar hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
A poti házát a testhez kell kötni, fém dobozban ez magától megoldódik.
A linkelt potin a csúszka a középső láb. Lehet, hogy rosszul kötötted be?
(#) Alkotó válasza demcar hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Melyik rajzról van szó? Be tudnád linkelni? Amire én gondoltam, abban a P2 középső lába nem a gnd-n van. A P1 csúszkája van GND-n, és a P2 "alja/teteje".
(#) reloop válasza Alkotó hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Üdv! Itt indul az eszmecsere. Bővebben: Link
(#) Alkotó válasza reloop hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Ebben az esetben, P2 csúszkája nincs testen. Valami félreértés van a jelölésekkel.
(#) demcar válasza reloop hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Rájöttem a hibára ami okozta a zúgást a poti tekergetésére. A probléma az volt hogy az árnyékolt vezeték árnyékolása a poti középső csúszkájára volt kötve és itt pedig a poti gnd pontja nem a középső csúszka hanem az egyik oldalsó, csak átcineztem a két vezetéket a potin is és a panelon is . Úgyhogy most már nincs ez a probléma. És még egy olyan kérdés hogy ezen az előfokon mit kellene kicserélni hogy erősebb legyen az erősités?
(#) Alkotó válasza demcar hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Én beterveztem a potikat a panelbe -részben éppen azért, hogy ne lehessen rosszul huzalozni. Másik tervet használtál?
(#) Alkotó válasza demcar hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Au=1+(R3/R4) illetve Au=1+(R8/R7)
Ha kiszámolod, akkor ha mindkét fokozatban 10k R -ok vannak, akkor mindkét fokozat erősítése 2, azaz a teljes erősítés 2x2=4.
Ha R8/R7 hányadosa nagyobb, akkor az erősítés is nagyobb lesz. HA mondjuk R4=4k7 és R3=4k7, akkor már közel 3x3=9 lesz a két fokozat együttes erősítése.
(#) demcar válasza Alkotó hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
A kapcsolásban van mind a két oldalt R4J és R4B R3J és R3B akkor mindet cseréljem ki? És cseréljem ki a még mind a két oldalt az R7B/R7J és R8J/R8B párost is? Vagy azokat már nem kell?
(#) Alkotó válasza demcar hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
A kérdésed több mint fura, miután leírtam az összefüggést. Mintha semmit sem értenél belőle.
- A "B" és "J" a "bal" illetve "jobb" oldalakat igyekszik rövidíteni, tehát értelem szerűen, amit cserélsz az egyik oldalon, azt felettébb célszerű a másikon is.
- Nem kell az összes ellenállást cserélni, mert akkor az arányuk változatlan marad. Példaképpen mondtam, hogy a visszacsatolót hagyd 10k * -nak, ami meg a GND-re megy (R4 és R7) azt csökkentsd 4,7k * -ra. Ha így a képletbe behelyettesítesz, akkor Au=1+(10/4,7)=3,13, amit előző levelemben 3-ra kerekítettem. Ha mindkét fokozatban elköveted ezt, akkor lesz az eredő erősítés 9-szeres, de ha csak mondjuk a másodikban, akkor az elsőnél marad a 2, a másodiknál lesz 3, és az eredő meg 6-szoros.
(#) Alkotó válasza Alkotó hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Idézet:
„10k R

Valaki belepiszkált az irományomba, gondolom azért lett piros az "R" betű, mert nem tetszik valakinek. Természetesen az ellenállás alapegysége az ohm, amit nagy omega betűvel jelölönk.
Csakhogy ez a betű nem áll mindig rendelkezésre, sok esetben egyáltalán nem érhető el, vagy ha igen, akkor is nehézkes. Éppen ezért, teljesen általánosan elterjedt módon, itthon és külhonban egyaránt, használják helyette a "R" betűt. Tehát vélhetően a belejavítón kívül, mindenki más számára egyértelmű, hogy ilyen formában az "R"=ohm.
Éppen ilyen általános jelölés a tizedespont elhagyása, pontosabban annak helyettesítése a megfelelő prefixummal. Pl.: 4,7kR-ot célszerűen leírható 4k7 formában is. Ennek két előnye is van, mert egyszer nyerünk egy karaktert, másodszor pedig a vesszőhöz (vagy ponthoz) képest, egy sokkal markánsabb karaktert írunk, ami sokkal nehezebben kopik le, mosódik el.
És ha már az írási szabályoknál járunk, pontosan megnéztem hogyan is kell ezt helyesen csinálni. A mérőszám és a prefixum között kötelezően lennie kéne egy szünetnek (én se szoktam tenni, de majd ezután ráfigyelek), és a perfixum és a mértékegység között Tilos szünetet hagyni, azt mindig egybe kell írni az őt követő mértékegységgel. [OFF](prefixum = a mértékegység szorzójának rövidítése -pl 1000 szeres = kilo = k)
[/OFF]
(#) pucuka válasza Alkotó hozzászólására (») Nov 1, 2011 /
 
Kissé kevered a dolgokat. Az írás, az egy dolog, a jelölés, az pedig más. A jelölésnél alkalmaznak különböző megoldásokat az alkatrész jelölésére, ezek kódok, többé kevésbé beszédesek. A miniatűrizálással kapcsolatban váltak szükségessé. A módszerekben vannak általánosan fellelhető szokások, de eléggé gyártófüggő.
Rajzjeleknél pedig elvileg szabvány írja elő az alkatrészek jelölési módját, ISO, DIN, MSz.
A szöveges írásban írásban pedig semmi akadálya a helyes mennyiség+ mértékegység írásának, végső soron ha nem állnak rendelkezésre speciális karakterek, akkor rendes módon rövidítés nélkül le is lehet írni azokat.
Következő: »»   27 / 62
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem