Fórum témák

» Több friss téma
Fórum » Fordulatszámmérő
 
Témaindító: source2, idő: Júl 7, 2005
Témakörök:
Lapozás: OK   20 / 39
(#) akos70 válasza BenyóMan hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Ahogy látom, ez egy kész benzinszintmérő+vízhőmérő. Miért akarsz másikat csinálni?
(#) BenyóMan válasza akos70 hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Mert nem fér el a fordulatszám mérővel egy házba.
(#) akos70 válasza BenyóMan hozzászólására (») Okt 31, 2011 /
 
Akkor miért nem teszed nagyobb házba? Wartburg-Trabi km óra pont ilyen átmérőjű, csak mélyebb.
(#) joejoe válasza proli007 hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
szia!
Jó lett a műszer,köszi a segítséget!
Már csak azt szeretném tudni hogy miként védhetem meg a műszer bemenetét a tirisztoros gyújtás nagy feszültséglökésétől.Mivel a jeladóról nem vehetek elég jelet,a gyertyakábelre tekert drót meg szintén nem ad elegendő szintű jelet.
Üdv:Joe
(#) proli007 válasza joejoe hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
Hello!
A gyertya kábelre tekert drót, csak kókányolás. Itt gyakorlatilag ugyan olyan bementi áramkört kellene kialakítani, mint egy másik normális fordulatmérőnél van, ami a gyújtótrafóról megy. De megpróbálhatod az impulzus bemeneten lévő dióda utáni SMD ellenállást kicserélni egy 10kohm 2W-os ellenállásra (mert 400V-körüli feszültség lesz rajta) és az IC 7-es és 10-es lába közé egy diódát kötni úgy, hogy a 10-es láb felé nézzen a katódja.
üdv! proli007
(#) joejoe válasza proli007 hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
szia!
Zeener diódás megoldás nem jöhet szóba?Az a baj hogy azokat nem ismerem,a működés szempontjából.Az általad javasolt megoldásánál a dióda mi célt szolgálna?Síma diódára gondoltál?
Üdv!Joe
(#) proli007 válasza joejoe hozzászólására (») Nov 4, 2011 /
 
Hello!
A fordulatszámmérőknél, általában a bemeneten egy jelformálást használnak. Ennek része lehet a zéner is, és valamilyen integráló tag, hogy a max fordulat feletti tranziensek ne hassanak, mert akkor kapkod a mérés. (Ez csak többet fog mutatni, mert tohonya a műszer.)
Ezt követi a tranyós jelformálás, és egy differenciáló tag, ami indítja a monostabil multit.
Vannak itt a fórumon fordulatszámmérők, keress rá, és az első benne lévő tranyó lehet az IC-ben lévő is.
A diódának egy sima 1N4148-ra gondoltam. A dióda a tranyó bázis-emitterét védi a fordítot polarirűtású impulzusoktól.
Ki kel próbálni.. Más megoldás nem igen lesz.
üdv! proli007
(#) terko1 hozzászólása Nov 17, 2011 /
 
Sziasztok!

Lenne egy kérdésem.
Van egy Skoda favoritom és ahhoz egy fordulatszámmérő óra.

Az óra eszméletlenül pontatlan alacsony fordulaton és késik is. Arra gyanakszom, hogy a benne található MAF115-ös IC a rossz. Frekvencia-Feszültség átalakító.

Kicsit utána olvasgattam és azt találtam, hogy az LM2907-es IC csereszavatos vele.

Találtam hozzá egy leírást amiben van egy kapcsolás.
Adatlap

Ha a mellékelt kapcsolást megépítem akkor elvileg pontosan fog működni? Milyen ellenállás és kondi értékek kellenek?

Vagy esetleg, hogyan tudnám megjavítani a másikat.
(#) terko1 hozzászólása Nov 17, 2011 /
 
Ha jól számolok akkor.

1000RPM -> 1000fordulat/perc

1mp alatt az 16.6 fordulat -> 16.6Hz viszont 4 hengerem van ezért.
4x16.6 ->66.4Hz ha jól számolom ami körülbelül annyi amennyi meg van adva a rajzon.
(#) akos70 válasza terko1 hozzászólására (») Nov 17, 2011 /
 
Egy főtengelyfordulatra 2 jelet számolj, ne négyet.
(#) BenyóMan hozzászólása Dec 3, 2011 /
 
Szevasztok. Fordulatszám mérő készítési tervem megint falnak ütközött.
http://www.trabantforum.de/ubb/Forum1/HTML/008150.html

Az itt található műszer elkészítésével kapcsolatban van valakinek valami tippje? Sajnos én nem tudok németül.
Válaszokat előre is köszönöm. Benyó
(#) terko1 hozzászólása Dec 7, 2011 /
 
Sziasztok!

Megépítettem ezt a fordulatszámmérőt.
Ford.mérő

Alapjáraton jól mutat, gázadásra és motorfékre szintén, azonban ha mondjuk stabilan tartom a 3000-es fordulatot vagy bármilyen fordulatot a műszer egyszercsak hihetetlen pontatlan lesz. Kb leesik a felére. Ez mitől lehet?

Arra tippelek, hogy a mutató tekercse túl hamar kisüti a 20µF-es kondit lehetséges ez?
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Hello!
"Arra tippelek, hogy a mutató tekercse túl hamar kisüti a 20ľF-es kondit lehetséges ez?"
Ennek a tippnek nem sok alapja van. Nem süt itt senkit senki..
Vagy kontakt hiba van az áramkörben, vagy a trimmer poti kontakthibázik. Nem tudom milyen alapérzékenységű műszer van az áramkörödben, de a poti értékének választása akkor megfelelő. Ha a beállításkor 50..75%-a között áll. Ehhez viszont itt kb. 100uA-es alapműszerre van szükség.
Vagy is lehet, hogy a trimmer a végállás közelében van, és ezért nem biztos az érintkezése. Az sem szimpatikus, hogy a trimmert legkisebb ellenállásra állítod, tönkre mehet a műszer. Egy soros ellenállást is illett volna a trimmerrel sorba kötni.
üdv! proli007
(#) terko1 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
elvileg 15K-s poti kell bele, de csak 22k-s volt. és ezzel olyan 30% körül tudom kalibrálni.

A műszer alapérzékenységét honnan lehet kideríteni? Ez egy régi skoda favoritnak a műszere.

Azt tudom róla, hogy 75ohmos ellenállást sorbakötök vele akkor 1Von 1000-et mutat.
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Hello!
- Ha 30% körül tudod kalibrálni, akkor az már jó lehet.
- Hajtsd meg az áramkört kocsi helyett egy 555-ös astabil kapcsolásról, és akkor tesztelheted, hogy leesik-e a fordulat vagy sem.
- Az alapérzékenységet legegyszerűbb megmérni. Ha van egy tápod, meg egy kézi műszered. A műszerrel sorba kötsz vele egy pld. 1kohm-os ellenállást, meg a kézi műszert, és addig tekered a feszültséget, míg a műszer végértéket nem mér. Ekkor leolvasod a kézi műszerről az alapérzékenységet.
- Egy kocsiban általában nem alkalmaznak alacsony érzékenységű műszereket, már csak a mechanikai stabilitása miatt sem. Oda "robosztus" műszer kell. 1mA vagy az feletti.
üdv! proli007
(#) terko1 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Köszi a választ, ki fogom próbálni, de szerintem 1mA-s lehet a műszer.
Ha az 555-ös astabil kapcsolással meghajtva is leesik a mutató, akkor mi lehet a baja?
Nincs valami ötlet?

A potit szerintem kizárhatjuk.

A fordulatszámmérő műszer egyébként egy MAF115-ös icvel volt annó meghajtva, csak az elromlott és persze már nem lehet ilyet kapni.
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Hello!
Ha az astabillal is leesik, akkor megméred másik műszerrel az 555 kimenetét, az változik-e ha leesik. Ha igen, akkor az áramköröddel van baj. Ha nem, akkor a műszerrel. (Ha csak digitális műszered van, akkor tegyél egy RC integrátort az 555 kimenetére és úgy mérd. pld. 10kohm és 10uF.)
üdv! proli007
(#) terko1 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Köszi!

Az utolsó kérdésem lesz.

Ha netán az 555-el nem esik le akkor mit lehet tenni, hogy az autóról érkező jellel is működjön? A jelet a gyújtótrafónak arról a részéről veszem, ahová a megszakító jele érkezik. Rámértem az ott található feszültségre 12,5V-nál nem több, tehát nem kerül oda nagyfeszültség.
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Hello!
Az attól függ mit vezérel a megszakító. Ha közvetlen a gyújtótrafót, akkor bizony ott kb. 400V-os impulzusok is vannak. Az csak akkor 12V ha a motor áll.
Nézz meg egy másik fordulatszámmérő bementi kapcsolását, és az szerint alakítsd ki a bement áramkörét.
De általában zavarérzékenység miatt, inkább több impulzust "kap be" mint kellene egy áramkör, és ettől többet szokott mutatni nem kevesebbet.
üdv! proli007
(#) terko1 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Van az autómban egy működő fordulatszámmérő, semmi olyan nincs benne, ami ebbe a kapcsolásba nem volt. ugyan úgy zénerrel stabilizálják a bemenetet 5.1V-ra.

A skodán a megszakítóról érkező jel bemegy egy gyújtáselektronikába és onnan megy a trafóra, gondolom abban szabályozzák le 12V-ra.

Na mindegy kipróbálom azokat amiket mondtál. Köszi a segítséget.
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
Hello!
"A jelet a gyújtótrafónak arról a részéről veszem, ahová a megszakító jele érkezik." Akkor ez nem volt valós állítás. Ha van elektronikus gyújtás, akkor nyilvánvalóan ott csak 0/12V van. Így jó lehet a bementi fokozat is.
üdv! proli007
(#) terko1 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 7, 2011 /
 
jah igen, ezt a lépést kifelejtettem, szóval van egy elektronika a megszakító és a trafó között.
(#) terko1 hozzászólása Dec 8, 2011 /
 
Megnéztem egy függvény generátorral. Létrehoztam a kocsis körülményeket. 12V H 0VL értékkekel és leesik egyszer 220Hz körül, aztán leesik még 400Hz körül és 750Hz-nél is. A kiementetét még nem tudtam megnézni.

De szkóppal rámértem a bemenetére, ugyan akkora marad a bemeneti feszültség csak a jel már nem négyszögjel, hanem a kondi miatt ilyen cápauszonyszerű.
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 8, 2011 /
 
Hello!
Amit találtál, az elég természetes dolog.
- Ez a kapcsolás, egy monostabil multivibrátor. Minden beérkező vezérlő jel lefutó éle, indít egy késleltetést. Vagy is a megszakító zárásakor, keletkezik az 555 kimenetén egy állandó szélességű impulzus.
- Ha a fordulatszám nő, akkor ezek az állandó szélességű impulzusok sűrűbben jönnek. Mivel a műszert a jel átlagértéke téríti ki (ami nem más, mint a görbe alatti terület) növekvő sűrűség mellett, az átlagérték (az az a jel kitöltési tényezője) is magasabb lesz. Így a műszer egyre jobban kitér.
- De az indító impulzusok nem jöhetnek sűrűbben, mint a monostabil késleltetési ideje. Hiszen akkor egybefolyik a jel, vagy is a jel kitöltési tényezője meghaladná a 100%-ot.
- A monostabil késleltetési ideje, kb. a 6-os 7-es lábra csatlakozó RC tag időállandója. Tehát T=R*C=47k*100n=4,7ms
- Az indítójel ennél nem lehet gyorsabb, mert akkor az első indítás elindítja a mostabilt, a második meg akkor jön, mikor az időzítés még tart. Így a második indítójel "elveszik". Pontosan ez történik.

- Egy négyütemű hengernél, két körülfordulásonként van egy gyújtás. Négyütemű négyhengeres motornál ez négyszer több, vagy is egy körülfordulásra két gyújtás esik.
- Ha a motor 6000 fordulattal forog (ami ugye percenkénti fordulatszámot jelent), akkor egy másodpercre fordulatonként 100 impulzus lenne. De mivel egy fordulatra két jel van, ez 200 impulzus, vagy is 200Hz.
- A 200Hz periódus ideje T=1/f=1/200Hz=5ms Vagy is ha a generátor 200Hz-en áll, az 6000 ford/perc fordulatszámot, és 5ms-onkénti indítást jelent.
- Ez mint látható éppen egybeesik, a 4,7ms-os maximális indítási lehetőséggel. Vagy is 200Hz-ig követni fogja a kimenet átlagértéke a fordulatszámot, de ez felett, minden második, majd minden második és harmadik gyújtóimpulzus elveszik. Tehát a jel átlagértéke visszaesik, ha az indítások sűrűsége meghaladja a késleltetési időt. Ezt mérted Te.

Az áramkör bemenetén a 100nF és a két 4,7nF-os kondi egy differenciáló áramkört alkot. Mert a monostabil indításához, csak egy lefutó él, vagy is (tüske) kell. Nem lenne célravezető, ha a megszakító teljes zárási ideje alatt kapna az 555 indítójelet, mert amíg az indító jel alacsony szinten van, az 555 kimenete magas szinten lenne.
Vagy is az indítójelnek rövidebbnek kel lenni, mint a késleltetés ideje. Ez teljesül is, hiszen itt is közelítőleg a T=R*C összefüggéssel lehet számolni. A két 4,7kohm-os ellenállás váltakozóáramú szempontból párhuzamosan van. (Mivel a tápfeszültség két pontja váltakozóáramú szempontból rövidzárnak tekintendő.) Így az ellenállásnál a 4,7k felével kell számolni. Vagy is T=2,35k*100n=0,23ms. Vagy is teljesül az, hogy kisebb mint a 4,7ms késleltetési idő.
Az 555 2-es bemenetén így nem "cápauszonyt", hanem a bementi jel differenciál trigger jelét kell látni. A "cápauszony" jel inkább az integrálált jelre hasonlít, ami előfordulhat, ha a generátort kapacitíven terheli valami. Ez lehet a bementi 100nF visszahatása, de a szkóp zsinór is, ha mondjuk nem az eredeti kábelét, hanem valami hangfrekis árnyékolt vezetéket használunk.

Nem tudom ettől az eredeti problémád hogyan oldódik meg, de talán még is jobb, ha tudod mit mérsz, és mit látsz..
üdv! proli007
(#) terko1 hozzászólása Dec 12, 2011 /
 
Köszi a választ!

Az eredeti problémám szerintem ezzel a leírással meg is oldódott.

Ahogy írtad valószínűleg 200Hz felett elveszik minden második jelem. Ha az RC tagot megnövelem, akkor ki fog tolódni a határ és nem fog elveszni a jelem nagyobb fordulatszámnál. Remélem jól gondolkodom és ez meg fogja oldani a problémám.
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 12, 2011 /
 
Hello!
Jól, csak fordítva. Az "RC tagot lecsökkentem".. Vagy is az időállandót kisebbre kell választani, mint a maximális fordulatszámnál, az impulzusok periódus ideje lenne.
üdv! proli007
(#) terko1 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 15, 2011 /
 
rendben az ünnepek alatt valószínű lesz időm megcsinálni
(#) terko1 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 15, 2011 /
 
kiszámoltam a késleltetésem 56k*68nF = 3,8ms

A fenti tagot még jobban csökkentenem kellene?

A bementeten pedig 1K*100nF = 0.5K*100nF= 0,05ms
(#) proli007 válasza terko1 hozzászólására (») Dec 17, 2011 /
 
Hello!
"A fenti tagot még jobban csökkentenem kellene?"
Erre csak akkor lehet válaszolni, ha ismert a motor fajtája, hengerszáma, és a mérni kívánt maximális fordulatszám. De ha ezeket ismered, akkor most már magadnak is ki kell tudnod számolni.
- A bemeneti taggal szembeni követelmény mind össze, hogy rövidebb legyen, mint a késleltetési idő. De egyszerű differenciáló tag hiányossága, hogy minden tranziens zavarjelre indít.
- A jó megoldás valahol ott van, ha a bemeneten van egy integráló tag, ami szűri a tranzienseket, majd ezt követi egy komparátor, mely az integráló tag utáni lassú fel-lefutású jelből gyors négyszögjelet készít, majd ezt követi a monostabilt indító differenciáló tag.
Az integráló tag idejének kb. 1/5 részének kell lenni mint a maximális fordulaton beérkező impulzusok ideje, különben "eltünteti" vagy is leintegrálja a hasznos bemeneti jelet. (A komparátor is lehet pld. egy másik 555. De ez a módszer igazából akkor hasznos, ha a megszakítónak van kitöltési ideje (zárásszöge), vagy is nem egy mágneses gyújtó.)
üdv! proli007
(#) terko1 válasza proli007 hozzászólására (») Dec 19, 2011 /
 
Egy sima 4hengeres megszakítós skoda favoritom van, Így azok az értékek amik most vannak elvileg jók, de rámértem egy frekvenciamérős multiméterrel arra a jelre ahonnan veszem a bemenetet és ott 200-220Hz van alapjáraton ami nekem olyan 800-900. Sejtem miért lehet, de nem biztos. (gondolom bezavar a nagyfeszkós gyújtókábel ami elég közel van hozzá). Ezért ennek tudatában, arra gondoltam, hogy 33K és 22nF-re cserélem az RC tagot. azzal 0,7ms-os késletetést érek el. A bemeneten megmarad a 0.1ms-es indítás így elvileg abból nem lesz gond, viszont így már az 500Hz-es frekvenciát is tudom mérni elvileg. 1/500Hz = 2,5ms benne van a határban.

Remélem ezzel jók lesznek a beállítások.
Következő: »»   20 / 39
Bejelentkezés

Belépés

Hirdetés
XDT.hu
Az oldalon sütiket használunk a helyes működéshez. Bővebb információt az adatvédelmi szabályzatban olvashatsz. Megértettem