Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » NYÁK-lap készítés kérdések
A témában nincs helye a nem szakmai indíttatású vitáknak, ezért a szabályszegést elkövetők azonnali figyelmeztetés nélküli kitiltásban, vagy némításban részesülnek. Ugyan így járunk el azokkal szemben, akik "blog"-nak nézik a fórumot. Ezt mindenki tartsa szem előtt!
Aki próbálta már a kínai és a hazai (dupont) dry fóliát, érdekelne, van különbség? Melyik jobb?
De igen. Itt egész jól le van írva. Én a "két szig.szalagos" megoldást használom. Az első eltávolítandó réteg egy kicsit fátyolos. Ha az lent van, laminálsz. Majd levilágítod. Aztán a másik réteget távolítod el, ez olyan celofán szerű anyag. Aztán mehet az előhívóba.
Basszus, akkor bennéztem, mégis jó a fólia Nemrég írtam, hogy vastag, mint az írásvetítő, de hát persze hogy vastag, ha nem távolítom el a védőrétegeket Köszi a cikket!
Sziasztok!
Írtátok hogy a metróban a lézernyomtatóhoz a fólia 366Ft. Ez a 100 ívre vonatkozik? Ha igen és valaki jár arra a napokban akkor az legyenszíves írjon egy privátot. Köszönöm.
Kerestem furatgalvanizálást itt a hobbielektron, látom, a topicban is volt néhányszor téma, de úgy látom, nincs külön kifejezettem furatgalvanizálós topic. Vagy csak nem jól keresek?
Tudom, házilag nem egyszerű, de azért meglepne, ha nem lenne itt néhány vállalkozó szellemű, aki már ért el eredményeket.
Gulasoft kartárs tudna erről mesélni...
Anno a suliban nekünk lpkf cuccok voltak, és ott volt furatgalvanizáló. Úgy működött, hogy először ki kellett fúrni a lyukakat, majd ezzel a pasztával betömködni. Utána egy szivacsra fektettük a nyáköt, ami átszívta a felesleget, és lyuk lett újra. Majd a végén ki kellett sütni. Nagyon jó kis cucc volt.
Bővebben: Link A hozzászólás módosítva: Máj 2, 2014
Néztem már én is a LPKF cuccait, de szerintem ők inkább pénzes cégek prototípusait legyártó masinákat készítenek, sőt, elég komoly CNC -ket gyártanak, fiber lézeres stencilvágó, félautomata beültetőgépek.
Nem láttam az árakat, de gyanítom, hogy nem megfizethető kategória számunkra.
Létezik egy olcsó módszer, víz + rézgálic + kálcium-hipofoszfit kell hozzá. Sajnos az utóbbi anyag nem olcsó, de nem kell belőle sok. Először még a dry fóliás nyákgyártást kell kipróbálnom.
Itt a recept Oxygen jóvoltából.
Sziasztok A sokak által várt furatgalván: (a zárójelbe írt időtartamok közelítő értékek, de nagyjából pontosak) 1. lépés: a nyák méretre vágása (végső méret + technológiai keret) fúrása, tisztítása: Fúrni mindenki amivel tud, én kézi állványos géppel csinálom, wolframkarbid fúrókkal, a hss eléggé sorjáz, furatgalvánhoz nem a legjobb, de használható. A technológiai keret nálam 10 mm körben, erre nagy szükség van, hogy legyen hol megfogni a nyákot! 2. lépés: tisztítás és kémiai csiszolás (csiszolóvászon nem jó, mert eltömíti a furatokat) FIGYELEM! Itt és minden további lépésnél a nyák alapos furatirányú mozgatása is szükséges! 2.a: zsírtalanítás denaturált szesszel majd csapvizes alapos öblítés (1 perc) 2.b: oxidáció eltávolítása 10%-os sósav oldatban majd csapvizes alapos öblítés (1 perc) 2.c: mikromaratás kénsavas ammónium-perszulfát (nátrium-perszulfát is jó) oldatban (200g/l ammónium-, vagy nátrium-perszulfát) majd csapvizes alapos öblítés (1 perc) –Itt nem jó más marató, mert klorid ionokat hagyhat maga után, ami nem tesz jót az ezüst-nitrátnak- ----Innentől csak gumikesztyűben szabad a nyákot megfogni!---- 3. lépés: ezüst-nitrát Ezt a lépést lehetőleg félhomályos helyen végezzük, az oldat csak desztillált (ioncserélt) vízből készíthető, a csapvíz tele van szennyeződésekkel. Az oldat sötétített üvegben, sötét helyen tárolandó, többször használható! Az oldat összetétele: Ezüst-nitrát (AgNO3): 2g/l (én 100ml deszt. vízbe egy kb. 3x3x3 mm-es darabot dobtam) Nátrium-tetraborát (Na2B4O7, bórax): 20g/l 3.a: Ebben az oldatban kell lötyögtetni a nyákot (furatirányban!) 2 percig, majd alaposan lecsöpögtetni, hogy a furatokban ne maradjon oldat, de nem szabad lemosni. 3.b: Hagyni kell megszáradni, én egyet napon szárítottam, kettőt lámpa alatt (60w normál vonalizzó) kettőt pedig csak úgy letettem, nincs különbség, kivéve, hogy a napon gyorsabban megszárad. 4. lépés: kémiai réz Lehetőleg jól szellőző helyen, vagy szabadban végezzük. Ide szintén nem jó a csapvíz, csak a desztillált. Az oldatot használat után ki lehet önteni, mert gyorsan lebomlik. Az oldat összetétele: Réz-szulfát (CuSO4) 5g/l EDTA (nátrium-edta, etilén-diamin-tetraecetsav) 10g/l Formaldehid 30%-os (HCHO) 20ml/l Nátrium-hidroxid (NaOH) 2 teáskanál 250ml oldathoz, 11,5 és 12,5 közé kell a PH-t beállítani vele. 4.a: 200ml deszt. vízben feloldjuk a hozzávalókat a NaOH kivételével a maradék 50ml-ben elkeverünk 2 teáskanál NaOH-t és óvatosan összeöntjük. Ha rozsdabarna lesz az oldat akkor jó, de erre pár percet várni kell. Ha nem lesz, akkor még kell bele NaOH, de nem túl sok, mert megbontja az oldatot. 4.b: Ha barna és enyhén pezseg mehet bele a nyák, néha lötyögtetve, furatirányban is 10 percet. (én kb. 2 percenként nyúltam bele és lötyögtettem, ugye a gumikesztyűt még senki nem vette le?) 4.c: Öblítés folyó csapvízben, gumikesztyűs kézzel simogatva a nyákot. 5. lépés: galvanizálás Az oldat összetétele: Réz-szulfát (CuSO4) 75g/l Deszt. víz (ide a csapvíz is jó) 0,7l Kénsav (H2SO4 37%) 286ml/l Sósav (HCl 30%) 0,133ml/l Megfelelő mennyiségű oldatot készítünk majd ebbe belógatjuk a nyákot katódként egyenlő távolságra az anódoktól. Anódként sima rézcsövet használtam 0,5 colos átmérővel, a csövek 6 centire voltak egymástól, a nyáktól pedig 8-10 centire. Oldalanként 3 cső elég volt a 20 centi széles nyákhoz. A csövek 12 centi hosszúak voltak. 1A/dm2 árammal 40 percig galvanizálunk (pl. 10x10 centis nyáknál 2 Amper) félidőben célszerű megfordítani a nyákot fentről lefelé és jobbról balra. Az első 10 percet fele árammal érdemes galvanizálni (én 80 percig csináltam fele árammal, mert nincs rendes áramkorlátom, pc táp 5v-os részét használtam pár nagy teljesítményű ellenállással) 5 percenként lötyögtetni kell a nyákot furatirányban. Ezután alapos csapvizes öblítés, szárítás és lehet laminálni a maratásálló fóliát. Figyelem! A vegyszerekkel körültekintően bánjatok, puszta kézzel egyikbe sem szabad nyúlni, a formaldehid különösen veszélyes! Lehetőleg ne lélegezzétek be a gőzét, a náthához hasonló tüneteket okoz csak fájdalmasabb, persze normál használat közben nincs vele gond csak büdös. Az ezüst-nitrát pedig alattomos, belenyúlsz, rád szárad, kimész a napra és bebarnul (bár inkább sötétlila) 3-4 hét mire lekopik. Az összes vegyszer megvehető a József körúti vegyszerboltban, egyik sem engedélyköteles, talán fecskendőjük is van a ml-ek méréséhez, ha nincs akkor gyógyszertár. Képeket nem tudtam csinálni, mert kölcsön volt adva a gép, a következő nyáknál dokumentálok mindent rendesen. Ha valakinek kérdése lenne ide írjátok, mindenkinek hasznos lehet, kémiához egyáltalán nem értek, de megpróbálok válaszolni. --------------------------------- Na Én így próbáltam de a kémiai réz a leírás alapján nem jött össze (soha nem lett barna), viszont az alábbival olyan kémiai rezet csináltam, hogy a műanyag edény aljáról alig bírtam levakarni (kicsit karcos volt, és teljesen befogta a kémiai réz) Legközelebb kerámiaedénybe próbálom. A legnagyobb gondom az volt, hogy a 0.8-as lukakat eltömte az ezüstnitrátos oldat, nem mertem jobban rázogatni, mert ha kimegy a lukból az ezüstnitrát, azt nem fogod tudni, csak amikor a folyamat végén (és 5-600Ft-nyi vegyszert elhasználva) kiderül, hogy van pár luk, ami nem lett furatgalvános. Ráadásul a furatban a galvánt meg kell védeni, ehhez talán jó lehet a forrszemekre egy galván ón, két 1cm vatag 20cm*20cm-es ónlap meg valami huszonezer forint volt 4 éve. Most már saccolni sem tudnám mennyibe kerül CuSO4*5H2O: 6..10 g/l (rézgálic) EDTA: 25..30 g/l NaOH: 5..8 g/l (nátrium hidroxid) HCHO: (37 %-os) 6..10 ml/l (formaldehid) Na2S2O3: 2..4 mg/l (fixírsó) (fixirsó nem tudom minek bele, állítólag 2-3 naponta frissíteni kell és talán nem bomlik de, de erről nincs tapasztalatom) Arra készüljön mindenki, hogy a minimum mennyiségeket megvéve 9000Ft alatt nem ússza meg az EDTA ami a kémiai rézhez kell, és egy napa alatt lebomlik, is marha drága, az ezüstnitrátról nem is szólva. (Ez utóbbiból szerencsére alig kell) A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
Szívesen megismernénk ezt az olcsó módszert, valami leírást tudsz róla linkelni?
Az LPKF hazai képviselőjével beszéltem, nem megfizethető házilag. Olyanoknak ajánlják, akik prototipusnyákot csinálnak éves szinten 2-300 darabot. Nem csak a gépek irgalmatlan drágák, de az anyagok is, ráadásul a fóliát a fúrás előtt kell felvinni, tehát ott sorjás fúrás nem lehet, ahhoz meg 50.000-es fordulatú fúrók kellenek. (talán a fogászati forog 30.000-et)
Ja és az sem elhanyagolható, hogy ők kimarják a nyákot (nem kémiailag), ki tudja mit tenne a maratószer ezzel az ál ónnal. Nem is igazán értem, hogy 160 fokon szárítják be, mi történik ha nekimegyek egy 200 fokos pákával. A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
Ez már valami, de házilag szerintem a "csak ha nagyon muszáj" kategória.
Itt írnak a hipofoszfit-os módszerről: furatfémezés
Köszi, lementem a leírást, örülök neki, de azt hiszem, hogy egyelőre ezt nem fogom kipróbálni.
neoone megtalálta, ez az egyik legjobb leírás: furatfémezés Vizuális típusok kedvéért viszont vannak a youtubeon is jó videók: Itt van a kotyvasztás Sajnos brazil az elkövető, portugál nyelven van feliratozva. Kis angol-latin tudással meg google fordítóval nem probléma kikövetkeztetni, mit csinál. Egyébként érdemes megnézni a fullos videóját, amin dry fóliával furatfémes lötstoppos nyákot csinál. Ennyi alkoholos és vizes lemost és szárítást szerintem a világon senki más nem alkalmaz, de az eredménye nem rossz. nyákgyártás És íme maga a galvanizálás. Ugyanez a módszer, de trehányabb módon végzi az alábbi elkövető. Ő angolul beszél, de borzalmas akcentussal, azért nagyjából érthető. Ezeket néztem eddig. Nem profi eljárás, de prototípushoz, kis gyártáshoz megfelel.
Az lenne a legjobb, ha lenne valami olyasmi, mint a szegecs, csak ilyen miniatűr méretben. Ilyet miért nem találtak még ki?
És tényleg, közbe találtam Bővebben: Link
Idézet: „Egyetlen baj vele hogy van vastagsága.” És ha bemerjuk kicsit a nyákot neki?
Igen, ismerős a megoldás Ha nem lenne ilyen drága, még ki is próbálnám, amit az előbb linkeltem.
Sziasztok, bocs az OFF-ért
Régebben árultak olyan panelfúrót ami egy egyszerű DC motor volt és rá volt építve egy tokmány. Tudja esetleg valaki hol tudnék ilyet venni. (kb 1000Ft-ért adták) Előre is köszönöm
Valaki használ teliföldes panelt? Vagy mikor van értelme? Mert teszik, lehet kipróbálom.
A vezetők között feszültségszinteknél mekkora vezető távolságot kell/ajánlott tartani? 50V alatt 0,3mm-t szoktam hagyni, 200-400V-nál pedig 1mm-t. Ez a nagyobb fesz érdekelne igazából.
Nem tudtam, hogy ilyen "olcsó" a dobozolt is.
Igazából a orcika70 válaszára gondoltam. Köszönöm mindenkinek.
Ezekkel csak az a baj, hogy jóminőségű nyák fúróval nem lehet használni, mert ezek a patronok csak elöl szorítják a fúrószárat és nem vezetik meg. Olyat érdemes venni szerintem aminek ilyen a tokmánya.
Most ilyennel fúrok, sajnos az állvány nem vált be hozzá és sokak ajánlására kipróbáltam a kézben való fúrást.
Viszont elég nehéz a gép, gondoltam keresek valami könnyebbet. Ilyen fúrót használok. De gondolkodtam már más megoldásokon is például a képen szereplőn amit szintén itt a fórumon láttam, ehhez kellene valami tokmányos motor A hozzászólás módosítva: Máj 4, 2014
Én is ilyen fúrókat vettem, de többet törtem mint fúrtam vele. Nagyon jó fúrók, de atombiztos befogás kell hozzá. Ha egy kicsit is üt, már törik is. Most ideiglenesen visszatértem a sima hss fúrókhoz, azok nem annyira kényesek, pillanatnyilag jobban boldogulok vele. Nekem is kellene egy jó állvány, de félek, hogy házilag nem lesz elég pontos, megvenni meg drágának találom.
Erre valaki?
Még annyi, hogy a NYÁK-ot le szoktam fújni SK10-el. A hozzászólás módosítva: Máj 5, 2014
|
Bejelentkezés
Hirdetés |