Fórum témák
» Több friss téma |
Fórum » Teljesítmény -LED, powerLED (pl. Cree, Luxeon) vezérlése
Témaindító: george_b, idő: Nov 30, 2007
Témakörök:
Rámértem a Led feszültségére. Úgy mértem hogy a lámpát bekapcsoltam és lemértem a led plusz és mínusz pontján a feszültséget. 3V
Rákötöttem a labortápra. Beállítottam rajta 3V-ot és növeltem folyamatosan az áramot. 44mA vett fel. Az érdekes az hogy láthatóan gyengébben világít mint a saját aksijával és áramkörével. Miért ? Mit csinálok rosszul ? Egyszerűen nem értem.
A pwm jel megbolondítja a multimétered. Inkább mérjed az akksiból felvett áramot. Rákötheted labortápra a lámpád. Látni fogod, hány mA-t vesz fel. Ezt megszorzod az akksi feszültségével (mármint a labortápon beállított feszültséggel), és megkapod, hány W-os a LED-ed. Ezután labortáppal szépen meg tudod határozni a maximális áramot és a nyitófeszültséget. Egyébként nem csodálom, hogy kevés a fényerő, hiszen csak 3V*0.044A=0,132W-tal hajtottál meg egy minimum 1W-os LED-et. Adhatsz neki 1W-nyi kakaót is simán, biztosan nem lesz baja. Az már tetszeni fog fényerőben is valószínűleg. Ha lehet a labortápot inkább úgy használd, hogy feltekerd a feszültséget 5V-ra, az áramkorlátot pedig minimumra. Ezután kapcsold le a kimenetet, kösd a LED-et a kimenetre, majd engedélyezd a kimenetet. Emeled az áramot szép lassan (ne a feszültséget!!!), és számold át gyorsan, hány W jut a LED-re. Meg fogod találni a megfelelő áramot, ami elegendő fényt ad.
Egy képet tudnál mutatni a megépített kapcsolásról?
Lemértem. Ha 2,9V mérek a leden és 180mA kap akkor egész jó fénye van.
4,7 ohmos 0,6W előtét ellenállást használnék. Ez így akkor járható út ,ugye ?
Ha szerencséd van, akkor a rossz úton is eljutsz a célba. Minekutána egy LED arra gyúr, hogy a rajta eső feszültség nagyjából változatlan legyen, nem sok értelme van a feszültségmérésnek. Tisztességesebb megoldás a vele sorbakötött ellenálláson feszültséget mérni.
Bár a szem eléggé megbízhatatlan műszer, mégis legjobb lenne, ha az eredeti áramkörrel keletkező fényt, és labortáppal meghajtva kijövő fényt hasonlítanád össze. 350, 700, esetleg 1050 mA értékek a legvalószínűbbek. A hozzászólás módosítva: Nov 9, 2016
Sziasztok! Újra elővettem az egyik LED driverem, MC34063A vezérlő van benne.
Nem tudjátok esetleg van ennek vezérlő lába amivel ki/be tudnám kapcsolni vagy pwm jellel vezérelni hogy mikor működjön a LED? A hozzászólás módosítva: Nov 10, 2016
Ez nem LED meghajtó IC. Egyszerű tápegység. Nincs Enable lába.
Az 5-os (komparator in) labra magasabb mint 1.25V juttatva letilthatod.
Egyszeru step-down konverter is kepes allando aramu forraskent uzemelni! Valoban nincs engedelyezo laba, de mas modon is le lehet tiltani.
Miért nem PT4115 ic-vel csinálod? Azon van dim bemenet is, tudod pwm-el használni.
Köszi!
Végül is 3,9 ohmos ellenállást tettem bele. Jó fénye van így. 3V 230mA kb. A hozzászólás módosítva: Nov 13, 2016
Sziasztok!
Lenne egy tapasztalásom, amivel kapcsolatban kíváncsi lennék a Ti tapasztalatotokra/ véleményetekre. Van négy darab 10W-os, 400nm-es UV LED-em. Bővebben: Link Nem most, és nem innen vettem, csak a kinézete és "adatlapja" miatt linkelem. Ahonnan én vettem anno, ott is 1000mA körül írták az áramot. Ilyen tokozású LED-ből RGB van még a tulajdonomban, azoknak 300mA-ben van megadva a maximális áramuk. Nedudgi ajánlása alapján, ahová építettem be ezekből az RGB LED-ekből, az áramot úgy állítottam be, hogy a LED- chip tetején mérhető hőmérséklet 70°C-nál ne menjen fentebb. Ezt a szilikonos védőborításon, egy K-típusú hőmérő "csepp" végével mértem, nyomva a LED- chipre ésszel. Ezt a hőmérsékletet 200- 220mA körül értem el. Tekintve, hogy a LED-ek hűtőfelületét én elég egyenetlennek ítéltem meg, (ráadásul homorúak, nehogy a csavaros rögzítés által felfeküdjön a bordára rendesen) felszoktam finoman síkra csiszolni. Amíg az RGB LED-ek hűtője vörösrézből, addig két UV LED (másik kettőt ami van még nem néztem) hűtője sárgarézből készült. Amit észrevettem, hogy az UV LED hőmérséklete a fentebbi módszerrel mérve már 300mA-nál eléri ezt a 70°C-t. 700mA-nál pedig 100°C felett mérek picivel, és akkor még "messze" vagyok az elméleti 1000mA-től. További érdekesség, hogy a LED-et először egy P3-as hűtőbordára rögzítettem, 500mA-ről járatva passzív hűtéssel a borda átmelegszik, de simán megfogható. Ha a LED elé teszek egy ehhez való optikát, akkor ahhoz tenyérrel közelítve, érezhető egy kis melegség, mikor az ember kezét direkt süti a nap. Lehetséges-e, hogy azért mérek ekkora hőmérsékletet, mert a szilikonos rétegben és a hőmérő szondában is elnyelődik valamennyi energia az UV fény hatására és ez növeli a mért értéket, vagy ténylegesen ennyi (nyilván valamennyivel nagyobb) lehet a chip réteg- hőmérséklete?
Ennyi lehet a hőmérséklete. Hővezető pasztát raktál a LED és a borda közé?
A sárgaréz rossz hővezető. Illetve tapasztalatom szerint lassan terjed benne a hő. Inkább alu-t vagy rezet kellene használni.
Egy vékony rétegre valót szoktam alá rakni, hogy lehetőleg a rések között működjön hővezetőként, s ne az egész alatt szigetelőként.
Ezt hiába gondoljuk így mindketten addig, amíg a LED gyártója nem.
A LED kupakján mért hőmérséklet szerintem csak összehasonításra érdemes használni - nem mérvadó. A gyártók az alapon levő hűtőfelület felé történő hőlevezetésre figyelnek oda, a búra/takarás felé véletlenszerű eredményt kapsz. Ennél még a szerelőlap mérése is közelebb jár a valósághoz.
Jól csináltál mindent, de elsiklottál egy (az adatlapokban is méltánytalanul ritkán emlegetett) tényen, hogy a megadott csúcsáramok akkor érvényesek, ha a hűtőfelület x (202/25/50 stb) fokos hőmérsékletű. Ezt a hőmérsékletet folyékony nitrogénnek, hurrikánnal, vagy hasonló módszerrel, de tartani kell. Ne keseredj el, ha nem sikerül az adatlapban megadott áramot elérni. Ha elég a fény, akkor jó, ha nem, akkor növelni kell a hűtőfelületet. Az alap legyen vastag, az ágakhoz így könnyebben eljut a hő. A hozzászólás módosítva: Nov 15, 2016
Sziasztok! Van egy ilyen ic alapú panellel szerelt ledlámpám, szintén cree leddel. Ha jól láttam, elvileg ,,kiválaszthatom" hogy milyen módban menjen. Jelenleg úgy működik a lámpa, hogy 1. nyomásra maxon megy, 2. gombnyomásra kisebb fényerő, 3. gombnyomásra villog, mint egy kerékpárlámpa, 4. gombnyomásra kikapcsol. Kérdésem az, hogy hogyan tudom megoldani azt ezzel az elektronikával, hogy ne villogjon a lámpa? Előre is köszönöm a válaszokat!
Szia.
Az általad linket oldalon ott a válasz. Az IC 5. és 6. lába az üzemmód választás. Most elvileg a tieden: 5: GND 6: GND potenciálra kötve Amit szeretnél: 5: VDD 6: GND potenciálra kötve. A GND a negatív, míg a VDD a pozitív tápfeszültség csatlakozási pont.
Köszi! Az említett két láb nincs sehova kötve most, de köszi akkor a megfelelő lábat tápra kötöm. Hálás köszönet!
Szívesen.
Takarékosan csinálták. Elvileg, ha nincs magas szintre (VDD) kötve, akkor alacsony szinten marad. Kivéve persze, ha "lebeg".
Jó lett, végre nem villog(még gondolkozom rajta, hogy beleteszek egy picike kapcsolót, és kedvtől függően használom, hogy legyen rajta csökkentett fényerő, vagy ne) Viszont a másik kérdés: a panelen a tápnál van egy 100R felirat, ahol elvileg 100 ohm kellene, de ehelyett valami kis dióda van a + táppal sorba kötve. Ennek mi értelme van? Nem zavar, csak kíváncsiskodok, mitől jobb a dióda mint az ellenállás?
Sziasztok
Ilyen ledhez keresek infót mert a neten nem találtam. Aki tud az legyen szíves kisegíteni Köszönöm.
Regi (2007) Osram Ostar. Adatlapot nem konnyu talalni mert elavult tipus. Egy-ket fontos adatot itt talalhatsz rola:Bővebben: Link
Ez szuper
Köszönöm szépen
Sziasztok! Párom apjától kaptam ma egy 230V-ra való led meghajtót, de kb semmit nem tudok róla. Honnan tudom meg, hogy milyen ledhez való? A led felőli csatlakozók le vannak törve róla, és jelölve van hogy melyik lenne a lednek plusz meg a minusz, és kb ennyi amit tudok róla. Remélem valaki tud segíteni!
Kép alapján megmondjuk.
Ha titkos a kinézete, akkor legalább az IC feliratát áruld el Ha tudod, melyik a váltóáramú bemenet csatlakozása, akkor üresjárási feszültséget is megpróbálhatsz mérni a kimeneten levő kondenzátoron.
A fő kérdés a leadott áram. Ezt vért izzadva, de ki lehet tapasztalni. 180-200, 280-300 esetleg 600-650-700 mA egyszerű (például LM317 egy ellenállással) áramgenerátor, megfelelő hűtéssel. Amelyiknél a feszültség elkezd csökkeni, az lesz a nyertes.
Nem titkos a kinézete, csak eddig nem voltam itthon. Napközben csinálok róla képet.
Itt a kép az elektronikáról, balról van a bemenete a tápnak, jobbról pedig a kimemete, a filc a mérete miatt került oda.
|
Bejelentkezés
Hirdetés |